Är inte frågan lite mera så att varför är en cykel billigare än en annan likvärdig??
Den frågan kommer ju hela tiden iaf på mitt jobb som säljer blant annat Skeppshult,
hur kan en cykel kosta 8000.- när man kan hitta *lika * för 4000.-?
Katalog ramar samt klass på komponenter(A, B och C sortering) är väl en av dom sakerna som ligger till grund,
är nog rätt så förvånad över dom flesta som är i denna tråd att ni ens undrar..
Det är inte så annorlunda med dom här cyklerna än va det är med eras ögonstenar, visst kan man köpa en scott, Giant för 15 000.- för lite lugn skogscykling och känna att man har bra saker för dom uppgifterna . men med dom här resonemangen kan man ju lika gärna köpa en Stonebreaker 400 för 4990.-?? den funkar ju den med ???
Det blev omtalad Shimanos 3v baknav monark hade ett löpande utbyte av navinsats på dessa, det blev skickad en låda med insatser till ÅF då dom rostade och lagerbanorna blev nött igenom ytskiktet på under ett år.
Skeppshult hade inte dom problemene på sina cyklar i den perioden, kan det bero på samma fast olika .. Ja säger iaf jag men nu är jag ju inne på ytterligheter självklart, på dom mera mitt i dimman cyklerna är det säkert lite mera lika .
Men du betalar ju oxå lite för och ingå i nätet för den servande fackhandel, garanti ärende
Går ju kanske lite smidigare om man köper en dyrare cykel..
Jag hade iaf inte köpt sjösala eller monark för den delen till min andra halva, inte för att dom heter så men för jag gillar inte pryttla för mycke på våra A-B cyklar.
För och lägga till har hon en Helkama ainotar 7v som kostade då 6500.- som nu är 6år gammal hon cyklar dagligen, jag vårservar och höst kollar den när det byts däck för sommar eller vinter .
Kedja drev samt pedaler, handtag och då självklart däck/slang, är väl det som har kostat
i underhåll genom åren.. Då har den oxå varigt med på cykel semester 25mil...
//svein