Sjukhusets testcykel - hur bra stämmer effekten med verkligheten?

geologen

Aktiv medlem
Jag har nyss gjort ett arbets-EKG och nu skulle jag vilja veta om man kan lita på effekten jag trampade.

Nån som vet?

Vet inte hur väl den stämmer men jag körde i alla fall ett arbets-EKG på Stockholm Heart Center i sommas. Vid 420W sa sjuksyrran att det räckte (hade nog orkat en eller två nivåer till, dom ökade 30W / minut).

Jag funderade på om det är ett "intelligent" motstånd som justerar sig efter kadensen eller om effekten bara är korrekt om man håller exakt 60 varv/min (som van cyklist så vill man ju gärna trampa lite snabbare än så).

Little Stereo (på jobbet) skrev:
-------------------------------------------------------
> Kadens har inget med motståndet i watt att göra,
> du har ju samma bromsning oavsett varvtal ?! :-/ T

Jo så ska det ju vara om testcykeln anpassar kraften i motståndet beroende på varvtalet. Så fungerar ju trainers med effektmätare, om man trampar långsammare så blir det ju tyngre så att effekten hålls konstant. Frågan är dock om testcykeln är så avancerad, eller om den bara lägger på en kraft på rullen som motsvarar en viss effekt om man håller exakt 60 varv/minut?

De cyklar jag provat har varit av det mindre intelligenta slaget, dvs man håller lägre effekt på lägre kadens. Men det finns nog bra testcyklar också

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Den variant som bromsar svänghjulet bromsar väl
> iaf med samma watt i motstånd oavsett varvtal,
> precis som en trainer med styrmonterat
> vajerreglagemotstånd ?! T

En enkel trainer med vajer som bromsar svänghjulet bromsar väl med konstant kraft (Newton)?
10% högre varv på svänghjulet = 10% högre effekt.
För att hålla effekten konstant behövs någon form av reglersystem som anpassar kraften på hjulet beroende på hjulets hastighet.

På en testcykel där man reglerar motståndet med en ratt i Kp/N kan mna ha samma watt oavsett kadens.
Belastningen i Watt räknas ut enl. följande exempel: 4,0 kp x 90rpm = 360W samma watt får vi om man kör på tex: 6,0 kp x 60rpm = 360W. Viss förlust i antal watt sägs det finnas ioch med att remmen runt svänghjulet blir varm under cyklingen.

De moderna elektoniska monark testcyklarna bromsar med samma watt oavsett kadens.

Det här var en lite äldre typ där jag var tvungen att hålla kadensen inom 53-63 (enligt skalans två punkter) v/min, och det gjorde jag också, med undantag för nån sekunds avvikelse när belastningen ändrades (+30 W en gång i minuten). Men motståndet styrdes från testdatorn som även tog in EKG-signalerna.

Jag bara undrade om jag kunde lita hyfsat på värdena jag fick, eller om de bara kallas watt men egentligen är nån sjukhusstandard som sen länge glidit iväg från verkligheten...

Hur som helst, jag fick inte leka hela vägen till maxpulsen, utan läkaren avbröt mig när jag kom till 170 i puls. Då var jag på 250 W enligt testdatorn. Min maxpuls är, vad jag själv kunnat testa mig fram till, ca 192-193.

250 W är nästan dubbelt upp mot vad jag hade räknat med på den pulsnivån, så det var mest därför jag undrade.

250w i ett par minuter borde inte ge maxpuls för en normalbyggd man, så det låter rimligt.

Jag tyckte att graden av ansträngning kontra effekt på testcykeln stämde väl överens med min trainer hemma. Dom körde vad dom kallade för "60-30, brandmans-programmet" (start på 60W, ökning 30W/min).

Jag cyklade på hälsokoll i förra veckan på ett elektroniskt under till testcykel och vid 200 w låg pulsen stadigt strax under 150 så som sagt, 170 vid 250 w låter rimligt. Jag är 40 år, ok tränad och väger 63 kg./j :)

Jag tror att anledningen att sjuhus/hälsokontroller kör med 60 rpm är att det är lätt för en "vanlig svensson" att hålla den kadensen, men det räknas i Watt så dina värden i Watt stämmer.

Vid 190 W låg jag på ca 150 i puls. Om jag plottar in det i Excel och extrapolerar ut till min maxpuls, ger det ca 320 W, men jag vet ju att kurvans lutning förändras lite när man kommer en bit in i det anaeroba, så strax över 300 W är kanske rimligt. Inte för att jag cyklar nära maxpuls mer än nån sekund iofs...

Ja, det var i alla fall väldigt mycket bättre än jag hade trott! Men jag ser också att jag uppenbarligen är väldigt oaerodynamisk när jag cyklar. CdA för min sittställning på en distansrunda hamnar mellan 0.50 och 0.55 m^2. Inte bra alls! Kanske vore bra att göra det där rambytet jag funderat på ett tag. Jag har ram med helt fel proportioner för min kropp.

Landstinget har som krav att samtliga ergometercyklar skall kontrolleras mot en dynamisk kalibreringsrigg, toleransen är 5%, hur många som verkligen gör detta vet jag inte. Med tanke på hur få kalibreringsriggar som finns i Sverige så är jag tveksam.
Enklare mekaniskt bromsade ergometercyklar är inte varvtalsoberoende, dvs du måste hålla kadensen på exakt samma nivå hela tiden för att belasningen skall vara korrekt. På dessa cyklar justerar motståndet oftast med ett vred som gör att bromslinan spänns mot svänghjulet så att friktionen ökar. Den enda varvtalsoberoende, mekaniskt bromsade ergometercykel som jag känner till är Monark 839E, där justeras spänningen i bromsbandet av en elmotor kopplad till en dator som registrerar pendelns position samt det aktuella varvtalet.
Elektromagnetiskt bromsade cyklar är oftare varvtalsoberoende.

Slutsats: Om du testats på ett sjukhus bör du kunna lita på värdena inom 5% felmarginal. Men fråga gärna sjukhuset i fråga vilken kvalitetskontroll de har.

geologen skrev:
> Ja, det var i alla fall väldigt mycket bättre
> än jag hade trott! Men jag ser också att jag
> uppenbarligen är väldigt oaerodynamisk när jag
> cyklar. CdA för min sittställning på en
> distansrunda hamnar mellan 0.50 och 0.55 m^2. Inte
> bra alls! Kanske vore bra att göra det där
> rambytet jag funderat på ett tag. Jag har ram med
> helt fel proportioner för min kropp.

Hur fick du fram din drag area?

August skrev:
> geologen skrev:
> > Ja, det var i alla fall väldigt mycket bättre
> > än jag hade trott! Men jag ser också att jag
> > uppenbarligen är väldigt oaerodynamisk när
> jag
> > cyklar. CdA för min sittställning på en
> > distansrunda hamnar mellan 0.50 och 0.55 m^2.
> Inte
> > bra alls! Kanske vore bra att göra det där
> > rambytet jag funderat på ett tag. Jag har ram
> med
> > helt fel proportioner för min kropp.
>
> Hur fick du fram din drag area?

Räknar baklänges. Vet jag fart, vikt och har en bra gissning på rullmotstånd, och tar verklig vind och lutning med i ekvationen, så finns det två osäkra variabler kvar, och det är CdA samt effekt. Vet jag då effekten för en viss puls, så vet jag också CdA, i alla fall hyfsat nära. Tidigare har jag trott att jag låg en bit under 0.4, men nu vet jag bättre. Jag vet därmed också varför jag upplevde en så enorm förbättring med tempobåge, jämfört med vad andra sagt att jag kunde förvänta mig.

Nu vet jag iofs att effekt och puls inte följer varandra likadant från dag till dag, eller när kondisen förändras, men siffrorna jag räknar med är färska (juni/juli), och min kondis har varit mer eller mindre konstant sen dess.

Jag är en liten siffernisse, se... Även om jag uppenbarligen inte alltid räknar rätt! :D

Aha! Så skulle jag också räknat, men trodde inte att ngn mer än jag skulle kunna orka göra det :)

Tillbaka
Topp