Skada på däcksida

Skada på däcksida
Hej!

Tvättade precis cykeln inför vättern und upptäckte en mindre skada på sidan. Är det någonting att vara bekymrad över och måste lagas / bytas eller gäller det bara vara observant?

Jag kör slang på 5 bar.

Hälsningar

Bilagor

• Skärmbild 2025-06-08 1459301.webp
    Skärmbild 2025-06-08 1459301.webp
    204.7 KB · Besök: 183
Skada på däcksida
Dvs hade det varit ett däck för pendling eller träning så låt det rulla, särskilt om det är bak. Om det är ett däck som ska köras på lopp, events eller något där en punktering är mer än att man blir några minuter sen hem/till jobbet, med en havererad däcksida kanske t.o.m behöver byta i fält eller avbryta, så är alternativen, som jag ser det, att antingen byta innan eller ha med sig ett nytt däck för att byta utifall att…

Skada på däcksida
Dvs hade det varit ett däck för pendling eller träning så låt det rulla, särskilt om det är bak. Om det är ett däck som ska köras på lopp, events eller något där en punktering är mer än att man blir några minuter sen hem/till jobbet, med en havererad däcksida kanske t.o.m behöver byta i fält eller avbryta, så är alternativen, som jag ser det, att antingen byta innan eller ha med sig ett nytt däck för att byta utifall att…

För att inte nämna faran för andra om däcket smäller spektakulärt i en klunga.

Skada på däcksida
ts kan ju också förstärka med en tyglapp på insidan. bör kunna bli säkert och bra.

i staines fall här sist krävs dessutom syövningar i däckstommen. för övrigt knappast ett däck för vr🤪

Skada på däcksida
Fast konsekvensen vid punktering stor.
Fast sannolikheten att däcket brister håller jag för låg. Större sannolikhet att däcket får en ny punktering. Dvs en lågprioriterad risk.

Det som talar för att byta däcket är att kostnaden i sammanhanget VR är liten. Risken är relativt billigt att mitigera.

GP5000 clincher har väl som de slanglösa 2-3 lagerkord i väggarna? De GP5000 tl/str jag haft har alla fått skrubbsår på väggarna likt ts utan att de blivit värre. De tycks vara ganska stabila och inte som bomullskord som sakta trillar isär.

Tillbaka
Topp