Skada på styrröret och crown racern, är gaffeln körd!?

roefv

Aktiv medlem
Hej!

Jag beställde för ca en månad sedan en ny cykel till tjejen från Evans. Det blev en HOY Bonaly 20". Allt var frid och fröjd tills tredje cykelturen, då upptäckte jag att det glappade vid styrlagret, jag plockade isär allt och såg att "Crown racern" var skev samt att det fanns en liten skada på styrröret, Crown racern har antagligen inte blivit monterad korrekt, utan deformerades under montaget, detta gjorde att nedre styrlager inte satt ordentligt. Bilden med skruvmejseln visar hur stort glapp det är på ena sidan mellan Crown racern och styrröret, jag har inte våldat in den.

Skickade mejl till Evans och bad dom skicka en ny uppsättning styrlager och en ny gaffel så jag kan byta allt själv. Men dom vill att jag skall skicka tillbaka hela cykeln för inspektion.... ahhh... efter det man hört om Evans verkar detta bara kunna bli problem, så min fråga till er är om jag bör skicka tillbaka den eller om den lilla skada som är på styrröret inte gör nåt.

Problemet är bara att lista ut vilken sorts Crown racer man skall ha, styrlagret är ett internt PT-R408(41*6,5*45°). Eller måste man köpa ett helt nytt nedre lager?

Bifogar en bild så ni kan se hur skadan och Crown racern ser ut.

Tacksam för all hjälp jag kan få / Joakim

Bilagor

• DSC_1130.JPG
    DSC_1130.JPG
    52.6 KB · Besök: 29
  • DSC_1127.JPG
    DSC_1127.JPG
    64 KB · Besök: 26
Problemet är att nedre kullagret inte passar ordentligt på den nedrebärringen / Crown racern... som syns i bilden nedan... får se om inte Evans bara kan skicka mig en ny "ring" annars får jag väl köpa ett nytt styrlager...

Bilagor

• DSC_1134.JPG
    DSC_1134.JPG
    52.6 KB · Besök: 25
Jag är inte förvånad över att dom vill ha tillbaka cykeln då det ser ut som det gör. Förmodligen vill dom kolla noggrant vad som gått fel vid montering och kanske kalla tillbaka en hel serie med cyklar.

Tillbaka
Topp