Skadat kolfiberstyre?

Skadat kolfiberstyre?
man skall förstås inte cykla runt med ett strukturellt skadat kolfiberstyre, klämskada eller ej. men har man cyklat mer än det minimalaste på uppstyrda lätta produkter vet man att kolfiberstyren står emot helt fantastiskt oerhört mycket mer våld än ett lika lätt alustyre.

det är inte på samma planet.

plus att man slipper aluminiumets inbyggda självsprickningstendens. och där vet man aldrig när det är sas dags. med kolfiber och korrekt montering krävs åtminstone en krasch av digniteten att man själv gärna hamnar på iva.
Dock är resterna av överbelstat kolfiber otrevligt vassa.

Skadat kolfiberstyre?
Smyger in en fråga. Jag tänker att detta är ungefär att jämföra med en buckla på en alufälg. Tänker jag rätt?
20201108_111329.jpg

20201108_112422.jpg
20201108_112442.jpg

Skadat kolfiberstyre?
Skadat kolfiberstyre?
hur många fall om året worldwide av kolfiber in i kroppen efter krasch räknar du med? och på vilket sätt är det farligt med kolfiber som på det sättet tagit sig in i kroppen?

Tjena!

Hur många fall? Inte en susning, antagligen ganska lätt räknat.

En kort kolfibertråd kan följa med i blodomloppet och då sätta sig på väldigt fel ställe.

Skadat kolfiberstyre?
jag ligger då inte vaken om nätterna på grund av just den risken:)

eventuellt slipdamm från kolfiber och glasfiber ner i lungorna är en risk mer värd att beakta? och det är väl generellt arbetsmiljöfrågor och återvinning där kolfiber uppvisar nackdelar mer än vid användning.

att dåligt dimensionerade grejor från suboptimala fabrikanter går av utan större åverkan som framkommit med några exempel här i tråden är däremot är inte ett problem som är specifikt för kolfiber.

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
Gissar att allt för många inte sett dom jämförelse tester som gjorts i hållbarhets kolfiber vs alu, santa cruz har ett klipp på tuben där dom gör sllt för o pajja en ram, danny macaskill försöker knäcka en fälg, han lyckas så klart, men inte utan att ta bort däcket, lossa tre eller flera ekrar o sen hoppa ut i en trapp, snackar inte 4 trappsteg hög trapp heller.

är man nu väldigt osäker på om sitt styre kanske är bytesbehov på är det ju fantastiskt simpelt att fästa upp det i taket eller annan lämplig plats sen häng er i det, gunga lite med vikten om ni vill va extremt säkra på att det ska hålla för er åkning, cykeln har troligen både fram och bakdämpare och även om ni drar en huck 2 flat från 2 meter och tok bottnar gaffeln, så slår jag vad om att ni INTE är stela i armar och ben utan absorberar största delen av kraftten i armar och ben, utöver det som gaffeln dämpar..

Skadat kolfiberstyre?
Jaja. Jag trodde det fanns gott om bilder på nätet med styren som knäckts efter att ha klämts av reglagen.
Det är nog lite skillnad om lacken skadats av vrid eller kläm skulle jag tro.

Skadat kolfiberstyre?
Jag vet inte om det ena är direkt bättre än det andra men en sak är säker, innan man anklagar någon annan för avsaknad av stöd i vetenskapen vore det allt klädsamt att underbygga sin egen argumentation med lite mer stoff än en handfull tvärsäkra uttalanden.

Skadat kolfiberstyre?

HMS carbon fibre beskrivs som "extremely brittle" under conclusions.
Holy fuck ????..

Ursäkta men om du tycker en vetenskapsartikel publiserad september 1991 är relevant så vet jag inte vad jag ska säga.. produktions kunskaper, materialutveckling, etc har stannat av helt o grannen som kör den där konstiga bilen som ser sprillans ny ut och kör sig självt till viss del måste ha kommit från framtiden ????‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️

Skadat kolfiberstyre?
Holy fuck ????..

Ursäkta men om du tycker en vetenskapsartikel publiserad september 1991 är relevant så vet jag inte vad jag ska säga.. produktions kunskaper, materialutveckling, etc har stannat av helt o grannen som kör den där konstiga bilen som ser sprillans ny ut och kör sig självt till viss del måste ha kommit från framtiden ????‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️
Det var den första jag hittade, jag skummade slutsatsen. Och ja, att den är skriven 1991 behöver inte alls betyda att den inte är aktuell. Citerad nästan 1500 gånger. Huvudpoängen är att det finns en klar skillnad i hur olika material absorberar externt våld. Jag tror att dom flesta kan vara överens om att det är kolfibers största svaghet, också i dagsläget. Det finns en rapport* från tidigare i tråden som är inne på samma spår och som påpekar hur svårt det är att veta huruvida kolfiberuppbyggnader är skadade på ett sätt som påverkar den strukturellt. Ta det lugnt med emojis, du kommer inte ha några kvar den dagen du verkligen behöver dom om du slösar såhär.

*här påpekar man tex hur den strukturella uppbyggnaden i flygplansdelar kan kompromissas när utsatt för tex en hagelstorm (!). Den stora skillnaden mellan cyklar och flygplan är att flygplan, enligt nämnda rapport, kontinuerligt undersöks mha UT etc. för att fånga upp skador.

Skadat kolfiberstyre?
Jag har studerat laminatteori på univeritetsnivå. Jag tror mig därför ha lite kunskap i ämnet. Kolfiberkomponenter är väldigt starka men samtidigt inte alls starka. Allt hänger på hur belastningen sker/skett. Kolfibrerna är väldigt starka i drag men tål nästan inget i böj vilket lätt kan uppkomma vid klämmor (det finns minst en tråd om klämskada vid bromshandtag på happy och många Youtube-filmer). Två andra svaga delar är epoxin och bindningen mellan fiber och epoxin. Tyvärr syns dessa skador inte på ytan och troligen inte med ögat.
Slutsatsen är att komponenter i kolfiber oftast håller men att det krävs expertkompetens + utrustning för att avgöra om en skada är allvarlig. Min racer har en ganska djup skada efter ett växelhaveri och har hållit i många år men jag var nojjig i början.

Det är tråkigt när (som i denna tråd) massor av folk diskuterar saker med högt tonläge utan att ha kunskap i ämnet. Att ett styre har hållit för kompisen behöver inte betyda att den kommer hålla för någon annan och tvärt om.
Kjell

Skadat kolfiberstyre?
Jag vet inget i ämnet, men när Canyon fick problem efter att MvdP:s styre gått av sa de ju JUST det, att det inte var en ursäkt att han ramlat dagen innan, deras styren måste tåla att cykeln välter och ändå fortsätta funka 100%. Alltså kan man nog räkna med att cykelstyren INTE ska behöva kastas av att cykeln vält.

Skadat kolfiberstyre?
Canyons problem var troligen att de klämt för hårt (med för skarpa böjvinklar) och att fibrerna gått sönder.
Canyons haveri visar ett stort problem med kolfiber. Det går inte att tänka metall.

Skadat kolfiberstyre?
Canyons problem var troligen att de klämt för hårt (med för skarpa böjvinklar) och att fibrerna gått sönder.
Canyons haveri visar ett stort problem med kolfiber. Det går inte att tänka metall.
Nja.

As many on social media had already determined — and as van der Poel’s father, Adri, eventually confirmed — the bike indeed was involved in a crash at an earlier race. Crashes are common in pro road racing, of course, but while it’s often standard practice for teams to replace questionable carbon fiber handlebars involved in some sort of major impact, that didn’t happen here. According to Canyon chairman (and company founder) Roman Arnold, van der Poel even apologized to him directly for creating “all this stress because I didn’t change the handlebar.”

It would have been easy for Canyon to simply chalk the bar failure up to the previous crash and issue a release warning Aeroad owners about the dangers of failing to replace a handlebar after such an incident. In fact, such advisories aren’t at all uncommon. But that’s not what happened here.
“The reality is that, in a crash, the handlebar has to survive at a certain level,” Kaiser explained. “That needs to be the target. It also needs to be robust enough to withstand this kind of misuse cases.”

Skadat kolfiberstyre?
Men sakerna kan ju vara skadade utan att det syns i annat än röntgen, som borde gjorts.
Vill nan veta mera kan man titta på herr Luschers
långa utläggningar.
Min kommentar gällde ju slag som när syllen välter eller som i filmen någon slår den i en betongklump. Slarv vid tillverkningen är ju en helt annan sak.

Skadat kolfiberstyre?
Skadat kolfiberstyre?
Jag har studerat laminatteori på univeritetsnivå. Jag tror mig därför ha lite kunskap i ämnet. Kolfiberkomponenter är väldigt starka men samtidigt inte alls starka. Allt hänger på hur belastningen sker/skett. Kolfibrerna är väldigt starka i drag men tål nästan inget i böj vilket lätt kan uppkomma vid klämmor (det finns minst en tråd om klämskada vid bromshandtag på happy och många Youtube-filmer). Två andra svaga delar är epoxin och bindningen mellan fiber och epoxin. Tyvärr syns dessa skador inte på ytan och troligen inte med ögat.
Slutsatsen är att komponenter i kolfiber oftast håller men att det krävs expertkompetens + utrustning för att avgöra om en skada är allvarlig. Min racer har en ganska djup skada efter ett växelhaveri och har hållit i många år men jag var nojjig i början.

Det är tråkigt när (som i denna tråd) massor av folk diskuterar saker med högt tonläge utan att ha kunskap i ämnet. Att ett styre har hållit för kompisen behöver inte betyda att den kommer hålla för någon annan och tvärt om.
Kjell

Ett utmärkt och sakligt inlägg. Kontentan är väl att vill man vara säker måste man låta en expert titta på skadan? Eftersom det är dyrt så vore det önskvärt att kunna få en bedömning huruvida man med rimlig säkerhet vågar använda en skadad del, vilket borde bero på typ av skada och hur den har uppkommit samt hur farligt det är om delen inte håller.

Har själv en ytlig skada på en framgaffel som sitter på en cykel som jag använder i alperna. Jag tror och hoppas att den den hjälp jag fick med bedömningen av den är ok, annars kan det uppstå en situation som jag helst inte vill uppleva...

Skadat kolfiberstyre?
Ett utmärkt och sakligt inlägg. Kontentan är väl att vill man vara säker måste man låta en expert titta på skadan? Eftersom det är dyrt så vore det önskvärt att kunna få en bedömning huruvida man med rimlig säkerhet vågar använda en skadad del, vilket borde bero på typ av skada och hur den har uppkommit samt hur farligt det är om delen inte håller.

Har själv en ytlig skada på en framgaffel som sitter på en cykel som jag använder i alperna. Jag tror och hoppas att den den hjälp jag fick med bedömningen av den är ok, annars kan det uppstå en situation som jag helst inte vill uppleva...
vi behöver alltså en "hur F***at är mitt kolfiber" tråd

Skadat kolfiberstyre?
Det var den första jag hittade, jag skummade slutsatsen. Och ja, att den är skriven 1991 behöver inte alls betyda att den inte är aktuell. Citerad nästan 1500 gånger. Huvudpoängen är att det finns en klar skillnad i hur olika material absorberar externt våld. Jag tror att dom flesta kan vara överens om att det är kolfibers största svaghet, också i dagsläget. Det finns en rapport* från tidigare i tråden som är inne på samma spår och som påpekar hur svårt det är att veta huruvida kolfiberuppbyggnader är skadade på ett sätt som påverkar den strukturellt. Ta det lugnt med emojis, du kommer inte ha några kvar den dagen du verkligen behöver dom om du slösar såhär.

*här påpekar man tex hur den strukturella uppbyggnaden i flygplansdelar kan kompromissas när utsatt för tex en hagelstorm (!). Den stora skillnaden mellan cyklar och flygplan är att flygplan, enligt nämnda rapport, kontinuerligt undersöks mha UT etc. för att fånga upp skador.
Köpte oändlig användning av emojisar!! Lite som med snålfiber, man får glatt köra på skiten tills det är helt slut om man ska ha nått värde för pengarna man lägger på det.

vet inte om mindre sportiga plan byggs i kolfiber, men passagerarplanen är gjorda i aluminium, 7075 eller vad beteckningen är, troligen av två större anledningar, enkelheten i produktion/lagning och att vingarna ska kunna göra väldigt stora flexningar säkert 10 000ggr på en lång flygtur. Kolfiber flexar men inte i närheten av aluminium.

poängen kvarstår trotts mitt generösa emoji användande att 1991, hade dom inte samma kunskaper att producera kolfiber på samma sett som nu, 1991 var den där publiceringen säkert spot on, men mycket har hänt på 30år.
Det är ganska meningslöst att jämföra kolfiber o alu eller ens stål, två helt olika material med helt olika förutsättningar, äpplen o päron är båda en frukt men står väl inte l duskuterar tuggmotstånd med pelle på ica för den saken ?
Skrotar inte gärna cykeln för 100k+ bara för man använt den till annat än vägg prydnad o lyckats fått lite ytliga repor på några ställen, OM dom nu påverkar den struktuella integriteten med 0.05%, den risken tar jag gladeligen.. är man nojjig att cykeln ska gå av på mitten när man är ute o kör kanske man skulle börja med en lugnare hobby, studera fågel läten från en säker plats i soffan kanske?

cyklingen i sig är farligare och riskablare än att styret/ramen från ingenstans sprängs o man kraschar bryter sig.. och händer det så händer det, troligtvis dör man inte?‍♂️

här är några tjusiga emojis som ja bjuder på
?????????‍♂️??‍♂️

Skadat kolfiberstyre?

Japp men det är sällsynt med folk som röntgar/scannar kolfiber.

Jag förstår också att inte alltid ställer undan det som har fått sig en smäll, man kan kohandla rätt långt med sig själv när det gäller sånt här men ja. Nää nu har jag inte mer att säga i den här tråden. Vill människor erbjuda knackmetoden får de göra det, jag kände mig bara moraliskt förpliktad att säga emot.

Skadat kolfiberstyre?

Jag skrev något liknande innan. Kolfiber delar på cyklar är ofta jättestark, men stora nackdelen är att det är svårt att bedöma allvarlighet av skadorna. Och en styre är väl mest kritiska delen, som man inte alls vill att gör sönder (och jag har just köpt en ...).

I alperna vill man att saker håller, för att det är farligt och brant, men också för att man inte vill avbryta sån resa. För länge sen berättade en italiensk värd på en rifuggio nära Mont Blanc att två svenskor passerade där för att köra Tour de Mont Blanc, men en hade brutit kolstolpen, jobbigt ... Men det var kanske från tiden med uberlätte karbåndelar som ofta gick sönder.

Skadat kolfiberstyre?

Kjell
bra. det är alltså inte så som somliga här i tråden kan jag tycka rätt kunskapslöst låtit påskina att skadade kolfiberdetaljer mer eller mindre automatiskt skall kasseras.

undrar sedan stilla hur många promille av t ex mtb-krascher som medför att en "expert" får undersöka cykeln eller eventuell skada? ytterligare hur många promille av dem som röntgas. (eller för den delen ppm). samtidigt intressant att du som expert inte anser dig riktigt kunna värdera skadan på din egen cykel utan blir nojig.

och det är inte som vi har en pandemi av olyckor orsakade av knäckta kolfibercykeldelar. min känsla är att folk redan är försiktiga med dessa problem. och att det finns mycket kunskap bland oss vanliga användare att inte försöka topprida utan snarare att respektera.

för övrigt vore de bra om det betonades att kolfiber står emot upprepade små böjrörelser på ett närmast oöverträffat sätt, men däremot inte att knäckas.

som jag ser det rätt olika storheter.

Skadat kolfiberstyre?
Köpte oändlig användning av emojisar!! Lite som med snålfiber, man får glatt köra på skiten tills det är helt slut om man ska ha nått värde för pengarna man lägger på det.

vet inte om mindre sportiga plan byggs i kolfiber, men passagerarplanen är gjorda i aluminium, 7075 eller vad beteckningen är, troligen av två större anledningar, enkelheten i produktion/lagning och att vingarna ska kunna göra väldigt stora flexningar säkert 10 000ggr på en lång flygtur. Kolfiber flexar men inte i närheten av aluminium.

poängen kvarstår trotts mitt generösa emoji användande att 1991, hade dom inte samma kunskaper att producera kolfiber på samma sett som nu, 1991 var den där publiceringen säkert spot on, men mycket har hänt på 30år.
Det är ganska meningslöst att jämföra kolfiber o alu eller ens stål, två helt olika material med helt olika förutsättningar, äpplen o päron är båda en frukt men står väl inte l duskuterar tuggmotstånd med pelle på ica för den saken ?
Skrotar inte gärna cykeln för 100k+ bara för man använt den till annat än vägg prydnad o lyckats fått lite ytliga repor på några ställen, OM dom nu påverkar den struktuella integriteten med 0.05%, den risken tar jag gladeligen.. är man nojjig att cykeln ska gå av på mitten när man är ute o kör kanske man skulle börja med en lugnare hobby, studera fågel läten från en säker plats i soffan kanske?

cyklingen i sig är farligare och riskablare än att styret/ramen från ingenstans sprängs o man kraschar bryter sig.. och händer det så händer det, troligtvis dör man inte?‍♂️

?????????‍♂️??‍♂️
Ok, jag vet inte, allt pekar ju fortfarande åt att kolfibers fördelar och nackdelar är de samma. Men du får gärna berätta om vilka banbrytande nya kolfibermaterial som gjort att det får helt andra egenskaper. Jag kan inte så mycket om detta och jag kan tänka mig att det säkert finns bättre processer idag. Men jag tycker att det låter ungf lika dant idag: https://netcomposites.com/guide/reinforcements/carbon-fibre/

"Their impact strength, however, is lower than either glass or aramid, with particularly brittle characteristics being exhibited by HM and UHM fibres."

Klart man får jämföra kolfiber och aluminium. Det måste man ju göra om bägge är alternativ när man ska bygga tex en cykelram. Du måste ju kunna göra en avvägning mellan fördelar och nackdelar. Många i den här tråden verkar inte kunna acceptera att den högre kostnaden inte är den enda posten på nackdelskontot för kolfiber.

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?

?????????‍♂️??‍♂️
Dagens passagerare flygplan får faktiskt mer och mer kompositer. Tror a380 och deeamliner har 50% kompositer.

Skadat kolfiberstyre?
Jag skulle iaf slängt..... litar inte på materialet och vill absolut inte få in skiten i kroppen.
Måste redan nu få be om att få återkomma. Ja det är ju det också, lungcancer, usch ja kolfiber är inte bara positivt. Men ovält funkar det bra! Om tillverkaren har gjort jobbet bra, vilket ju verkar vara en ren chansning. Ja kanske skulle köra alu om det inte var för att jag behöver fler kullar att dominera.

Skadat kolfiberstyre?
Jag skulle säga: om du behöver fråga är du själv osäker, är du osäker kommer det påverka dig negativt, och man säljer inte potentiellt farliga delar, men så tänker jag, armerad plast är starkt när bindemedlet och fibrerna är intakta men sen sticker styrkan snabbt, visserligen finns det sätt att laga kolfiber, visserligen är runda saker svårast, men med lättflytande epoxy och att suga upp vacum i röret lär visa om kolfibret suger åt sig epoxyn, sen hade jag avgort hur mycket jag litade på det efter hur fort och mycket epoxy du kunde mata skadan med, och nästa gång hade jag kört teflontejp under reglarsen så kommer handtagen och styret klara sig bättre vid vurpa, nått som flertalet gör inom motocross där man gärna behåller koppling och frambroms även om olyckan är framme.
Men litar du på styret så gör du och då är det bara att ösa på! (Min åsikt, varken mer eller mindre)

Skadat kolfiberstyre?
Jag fattar fortfarande inte varför hen inte skulle kunna sälja styret förutsatt en ärlig beskrivning och rätt pris.
Nån kanske vill öva på att laga kolfiber, nån kanske vill kapa styret jättekort för en fixie osv.
Det är ju upp till var och en.
Det dyker regelbundet upp köpesannonser på skadade kolfiberprylar, är det bättre att grejer staplas på en sophög än att någon lagar och återanvänder?

Skadat kolfiberstyre?
Jag fattar fortfarande inte varför hen inte skulle kunna sälja styret förutsatt en ärlig beskrivning och rätt pris.
Nån kanske vill öva på att laga kolfiber, nån kanske vill kapa styret jättekort för en fixie osv.
Det är ju upp till var och en.
Det dyker regelbundet upp köpesannonser på skadade kolfiberprylar, är det bättre att grejer staplas på en sophög än att någon lagar och återanvänder?

Dessutom behöver vi någon som provar, så vi äntligen få veta om det håller eller om man dör!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp