Skadat kolfiberstyre?

Skadat kolfiberstyre?
Jag förstår att man kan bli nojig över en kantstötning om man kör extrema lättvikstpryttlar av tveksamt ursprung men många här kör ju enduro eller t.o.m. DH-komponenter för vanlig stigcykling och då är marginalerna stora även efter en krasch i gångfart.

Billigt lättvikskol från Kina är det sista jag skulle köpa. För mig är det obegripligt hur någon med Woodknockers risktänkande ens överväger en sådan sak.
Kan inte vara mer enig. Det är inte att rekommendera NÅGON.

Skadat kolfiberstyre?
The things we do just to be the first to the top Ja usch jag skulle inte cykla på denna cykel och det gör jag ju inte heller. Den står i garaget och jag enjoinar Watopia fast att det är 22C-ish. En auktoritet (som inte får nämnas vid namn för att undvika auktoritetsdebatten) sade att de som behöver kolet mest av alla bör ta det mest försiktigt. En avkopplande tandläkare som är på jakt efter de biskvier som flydde och som kommer toppar ut inne i stan när de ska styla för någon ung fashionista men ändå inte så mycket att det kommer en svettdroppe i pannan kan helt klart köra med kolfiber.

Vi andra (vi energiverk bör vara försiktiga och bara köpa sådant där man har en chans att stämma. Säkra kvaliteten och förebyggande skadeförebyggande är nästan alltid svårt, litar per nödvändighet inte mer på "erkända företag" på denna punkten.

Editt: dålig svenska på det men orkar inte rätta. Fint väder adios

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
Jag förstår att man kan bli nojig över en kantstötning om man kör extrema lättvikstpryttlar av tveksamt ursprung men många här kör ju enduro eller t.o.m. DH-komponenter för vanlig stigcykling och då är marginalerna stora även efter en krasch i gångfart.
Jag tror att det här är en missuppfattning om hur materialet hanterar olika typer påfrestning.
I det här klippet är det inte helt lätt att se vilken hastighet cykeln slår i med, men min tolkning är att cykeln far ortogonalt med åkriktning, hejdas något av cyklistens ben för att närmast tippa över med bakhjulet redan i marken jämte stenen ramen smäller i. Resultatet är ett totalförstört topprör.

Skadat kolfiberstyre?
Hmm...
Skärmavbild 2021-05-19 kl. 13.22.43.png

Skadat kolfiberstyre?
Jag tror att det här är en missuppfattning om hur materialet hanterar olika typer påfrestning.
I det här klippet är det inte helt lätt att se vilken hastighet cykeln slår i med, men min tolkning är att cykeln far ortogonalt med åkriktning, hejdas något av cyklistens ben för att närmast tippa över med bakhjulet redan i marken jämte stenen ramen smäller i. Resultatet är ett totalförstört topprör.

Jag förstår inte varför du citerade just mitt inlägg, det där handlade ju varken om stigcykling eller gångfart.

Skadat kolfiberstyre?
Jag förstår inte varför du citerade just mitt inlägg, det där handlade ju varken om stigcykling eller gångfart.
Vi kanske har olika uppfattning om vad stigcykling är då. Det spelar inte så stor roll huruvida snubben cyklar fort på en träkonstruktion, cykeln slår inte i stenen våldsammare än att det lätt går att göra liknande åverkan i skogen hemma. Men framförallt citerade jag ditt inlägg eftersom jag tolkade det på ett sätt som, efter vad jag lärt mig hittills om materialet, tyder på en vanlig missuppfattning om hur materialet är väldigt olika starkt beroende på vilket våld det utsätts för. Då verkar det inte hjälpa att det är "överbyggt".

Skadat kolfiberstyre?
5 sidor inlägg som grundas i en liten repa på TS styre.
En skada som inte på något vis påverkar styrets integritet.

Forum är roliga, en liten sak kan vändas och vinklas i det oändliga. :-)

Skadat kolfiberstyre?
Totalförstört topprör är väl att ta i. Är ju endast en kort stillbild på skadan men ser ju mest ut som lackskada och översta lagret av kol som är skadat. Men borde gå att laga av vad jag ser på bilden.

Skadat kolfiberstyre?
5 sidor inlägg som grundas i en liten repa på TS styre.
En skada som inte på något vis påverkar styrets integritet.

Forum är roliga, en liten sak kan vändas och vinklas i det oändliga. :-)
Nu lägger du ju till ytterligare på tråden och tar tillbaka diskussionen till ruta ett och tillför absolut nada. Men ja, forum är väl i stor utsträckning tidsfördriv så...

Skadat kolfiberstyre?
Totalförstört topprör är väl att ta i. Är ju endast en kort stillbild på skadan men ser ju mest ut som lackskada och översta lagret av kol som är skadat. Men borde gå att laga av vad jag ser på bilden.
Ja du har kanske rätt. Kollade igen och vad jag tyckte såg ut som en spricka rätt igenom röret är eventuellt inte det. Skulle nog hur som helst inte köra vidare på det där utan att någon med rätt verktyg tog sig en titt. Men kolfiber går ju att ofta laga iaf, vilket är positivt.

Skadat kolfiberstyre?
Sluta vara så lättkränkta och var produktiva. Hambini tog upp röntgen av ramar i sin senaste video. Han tog en Canyoncykel som såg bra ut men som hade voids på röntgen. Så kan det gå, om man har canyon. He nää men så kan det gå med ALLA cyklar.

Skadat kolfiberstyre?
Det börjar kännas som vi har gjort kolfiber nu? Ska vi ta ett varv med alu istället?
- Hur uppskattar jag hur många lastcykler jag har kvar innan styret är utmattat?
- Någon som vet hur jag bäst kontrollerar kvaliteten på mina svetsar vid styrhuvudet?

Skadat kolfiberstyre?
Sluta vara så lättkränkta och var produktiva. Hambini tog upp röntgen av ramar i sin senaste video. Han tog en Canyoncykel som såg bra ut men som hade voids på röntgen. Så kan det gå, om man har canyon. He nää men så kan det gå med ALLA cyklar.
Tänk om man har voids på en helt fabriksny ram? Inte så sannolikt kanske, men hur ska man veta?!

Skadat kolfiberstyre?
Det börjar kännas som vi har gjort kolfiber nu? Ska vi ta ett varv med alu istället?
- Hur uppskattar jag hur många lastcykler jag har kvar innan styret är utmattat?
- Någon som vet hur jag bäst kontrollerar kvaliteten på mina svetsar vid styrhuvudet?

Det bästa är om du knackar lite på det. Låter det illa så säljer du det omedelbart.

Skadat kolfiberstyre?
Tänk om man har voids på en helt fabriksny ram? Inte så sannolikt kanske, men hur ska man veta?!
Har du Canyon är det ju regel att du har voids med sadelstolpen i alla fall. Eller ja det åtgärdade de med att kalla tillbaks vad var det 30000 cyklar? Var förresten helt betydelselösa youtubers som varnade om just den defekten.

HURSOMHELST. Röntgen av ram är något högst intressant och något jag själv skulle varit beredd att betala saftigt för, inget fluff och bara action. REN fakta får du för en (billig) peng. Men nu finns det som sagt inte och kvar är kvalificerade gissningar. Här menar jag att jag hoppas att de som gissar går utifrån synintryck och erfarenhet och inte knackar.

Skadat kolfiberstyre?
Hambini han ja, han kan han för han är ingenjör. Jag vet inte hur ni tricksar och fixar men för mig är det alltid en ständig insikt om att man skulle behövt ingenjörskonst som slår emot mig när jag fixar med prylarna, men ni kanske inte tänker (så).

Hmm det är ett ständigt fixande.

Skadat kolfiberstyre?
Hambini han ja, han kan han för han är ingenjör. Jag vet inte hur ni tricksar och fixar men för mig är det alltid en ständig insikt om att man skulle behövt ingenjörskonst som slår emot mig när jag fixar med prylarna, men ni kanske inte tänker (så).

För visst är det så att Canyon mm minsann inte har några egna ingenjörer?

Det är tyvärr det som är problemet när man för vidare andrahandsinformation; Det blir väldigt lätt att kritisera men betydligt svårare att producera vetenskapliga källor på det man själv påstår.

Skadat kolfiberstyre?

Sedär ja. Jag känner en del sivila insjenörer. Somliga har min respekt, andra långt ifrån. Väldigt långt ifrån. Eller inte alls.

Skadat kolfiberstyre?
För visst är det så att Canyon mm minsann inte har några egna ingenjörer?

Det är tyvärr det som är problemet när man för vidare andrahandsinformation; Det blir väldigt lätt att kritisera men betydligt svårare att producera vetenskapliga källor på det man själv påstår.
Jag vet, därför undersöker man. Försvara ni tillverkare som suger. Hambini kallar cykelindustriingenjörer för secondhand eller vad han säger. Eller så bara tänker man lite, kan det vara så att vissa tillverkare är pengakåta? Nej då, så kan det inte vara för deras reklam ger ju en sådan mysig känsla.

Människor är enkla, överrös dem med känslor sen köper de allt. Skulle vilken kinatillverkare som helst tryckt ut så många cyklar med helt uppenbart f**** sadelstolpe skulle ni skrikit av förtjusning. Det finns siffror på mått och dylikt gällande BB, kolla upp det om ni är intresserade.

Nu får det vara nog för mig i denna tråden. Detta är helt utanför topic. Vill ni ha något handfast kan jag föreslå Hambinis BB-mätningar. Det är högst jäkla påtagligt. Sen får ni göra vad ni vill av kunskapen, själv ogillar jag etablerade tillverkare för att de gör skit, sen ogillar jag kinatillverkare för att man inte kan hålla dem ansvariga. Meda andra ord, allt är skit så länge skiten inte har blivit bevisad som bra grejer.

Senast ändrad:
Skadat kolfiberstyre?
Sedär ja. Jag känner en del sivila insjenörer. Somliga har min respekt, andra långt ifrån. Väldigt långt ifrån. Eller inte alls.

Så är det, att man har en civilingenjörsexamen är ingen som helst garanti för att man förstår sig på ingenjörskonsten. Merparten av tentorna går att klara genom att lära sig ett antal exempel utantill men utan att förstå vad man egentligen gör och man klarar sedan inte av att lösa ett problem som är uppställt på annat sätt än de exempel man nött in. Än mindre att kombinera sina kunskaper för att lösa nya typer av problem.

Skadat kolfiberstyre?
Så är det, att man har en civilingenjörsexamen är ingen som helst garanti för att man förstår sig på ingenjörskonsten.*) Merparten av tentorna går att klara genom att lära sig ett antal exempel utantill men utan att förstå vad man egentligen gör och man klarar sedan inte av att lösa ett problem som är uppställt på annat sätt än de exempel man nött in. Än mindre att kombinera sina kunskaper för att lösa nya typer av problem.

*) eller relationen till verkligheten.

Skadat kolfiberstyre?
Jag vet, därför undersöker man. Försvara ni tillverkare som suger. Hambini kallar cykelindustriingenjörer för secondhand eller vad han säger. Eller så bara tänker man lite, kan det vara så att vissa tillverkare är pengakåta? Nej då, så kan det inte vara för deras reklam ger ju en sådan mysig känsla.

Människor är enkla, överrös dem med känslor sen köper de allt. Skulle vilken kinatillverkare som helst tryckt ut så många cyklar med helt uppenbart f**** sadelstolpe skulle ni skrikit av förtjusning. Det finns siffror på mått och dylikt gällande BB, kolla upp det om ni är intresserade.

Nu får det vara nog för mig i denna tråden. Detta är helt utanför topic. Vill ni ha något handfast kan jag föreslå Hambinis BB-mätningar. Det är högst jäkla påtagligt. Sen får ni göra vad ni vill av kunskapen, själv ogillar jag etablerade tillverkare för att de gör skit, sen ogillar jag kinatillverkare för att man inte kan hålla dem ansvariga. Meda andra ord, allt är skit så länge skiten inte har blivit bevisad som bra grejer.
Du verkar vara en riktigt munter kille. En sån där som man gärna sätter sig på en mysig pub och tar en öl med.
Har en stark känsla av att vi har mycket att diskutera ?

Skadat kolfiberstyre?

Men vad en galen mytoman med mindre ordförråd än en normalbegåvad 3-åring har att säga betyder mindre än hur spåren i kaffsumpen ser ut....

Skadat kolfiberstyre?
(ot) tror hambinin bara spelar. men han spelar inget vidare. totalramponerar det budskap han vill framföra.

cykelsportens motsvarighet till alex schulman. som dessbättre gjort avbön.

Skadat kolfiberstyre?
Jag säger det för sista ggn. Släng.
Inget att diskutera om. Ett trasigt styre.
Än sen....
Skulle nån köpa en karbon gaffel med en sån skada?
Inte jag ialf ... kasta innan nån gör sig illa.

Skadat kolfiberstyre?
Men vad en galen mytoman med mindre ordförråd än en normalbegåvad 3-åring har att säga betyder mindre än hur spåren i kaffsumpen ser ut....
Lögner om lögner. Jag bryr mig inte om hur mycket han svär, gör du det så gå till en försäljare och låt dig smekas medhårs, alternativt politiker. Jag bryr mig om en sak och det är hård kall sanning (och data).

Hambini är Kunglig (kan jag inte vara rasist heller, bara ett pluuus).

Om vad har Hambini ljugit? Säg det nu eller säg det inte alls.

Skadat kolfiberstyre?
Lögner om lögner. Jag bryr mig inte om hur mycket han svär, gör du det så gå till en försäljare och låt dig smekas medhårs, alternativt politiker. Jag bryr mig om en sak och det är hård kall sanning (och data).

Hambini är Kunglig (kan jag inte vara rasist heller, bara ett pluuus).

Om vad har Hambini ljugit? Säg det nu eller säg det inte alls.

Han överdriver, hittar på, ljuger, svär och låtsas veta något för att nasa sitt eget crap. En äkta damsugarförsäljare av värsta sort.

Skadat kolfiberstyre?
Det är redan trist att många poäng i den här tråden upprepas flera gånger. Men kan vi gärna, gärna, vänligen slippa hela upprepningen av hela Hambini diskussionen i den här tråden?
???

Tillbaka
Topp