Skall en Brookssadel sitta som andra sadlar?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Alla mina sadlar (fem stycken) sitter helt parallellt med marken för att inte trycka på några punkter som kan få obehagliga effekter. En av dom är en Brooks Swift och den känns det som att jag halkar av framåt på.
Det känns som att det skulle bli bättre om jag vinklade upp fronten lite på den men det strider ju mot det alla säger om sadlar (förutom DH-saker då).

Så hur har ni era Brookssadlar? Raka eller lite uppåtlutade fram? Eller nedåtlutande kanske?

Visserligen är det enkelt att testa men finns det någon rekommendation/tips/praxis tar jag gärna emot de.

Alla mina sadlar är vinklade upp 1 mm. Min Swift är nog vinklade uppåt runt 3-4 mm. Brooks sadlar är som att sitta på hal is - tills man kör på och börjar svettas...

Jag håller helt med dig. Min brooks (b17 visserligen) kräver mer "nos upp" en någon annan sadel jag haft. Normalt så tiltar jag sadeln uppåt någon millimeter eller så, men med Brooks behöver jag peka den uppåt mkt mer.

För att "Sweet spot", där man har sittbenen, ska vara rak så behöver nosen peka uppåt. Se bild. Fattar inte riktig varför, men så är det.

Bilagor

• sadel2.jpg
    sadel2.jpg
    84.1 KB · Besök: 20
Vinklade upp det någon micrometer och visst blev det mycket bättre. Ser lite halvkonstigt ut men hellre det än att det är obekvämt.

Funderar ev. på en svart B17 till vardagshojen, men är lite skraj för att den ska färga av sig på byxorna. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag har blivit ganska brun av en Brooks iaf, så visst kan de färga av sig.

Och det enda som spelar roll med sadelvinkeln är att det är SNYGGT.

PatrikB skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har blivit ganska brun....

Det kan ju bero på andra saker, beroende på var du har blivit brun ;o)

Tillbaka
Topp