Skall gängorna på vevlagret smörjas?

Fredster

Ny medlem
Ska byta vevlager för första gånger och undrar om jag ska fetta in eller smörja vevlagrets gängor innan jag skruvar fast den i ramen? Isåfall med vilken typ av fett? Gäller detta även pedalernas gängor?

/Fredster

Jag smörjde gängorna till både vevlager och pedaler med Pedros SynGrease (typ allround cykelfett på tub, finns säkert en massa andra likvärdiga).

Det kan behövas kopparpasta eller motsvarande (alupasta alt. nån form av smörjmedel) till pedalgängorna också. Ofta får man knirk/knak-ljud mellan pedalaxel/vevarm pga. att man ej har använt det, men det beror givetvis på vad man har för vevar och pedalaxlar (material/utförande).

Jag skulle ALDRIG använda Loctite (förmodar att det är vad du menar med skruvlim) till pedalaxlarna! Menar du verkligen att man skulle ha Loctite på pedalaxeln som gängas in i vevarmen? Det är inte låsningen man vill åt om man smörjer med pasta eller smörjmedel, man vill fylla ut mellanrummet i gängorna så att det inte uppstår knarrljud när gängorna belastas. Detta går säkert att göra med loctite, men det hårdnar och knarret lär ske ändå. Dessutom blir det svårt att få loss pedalerna den dan man vill byta, även om det säkert går.

Det finns segare grejjer än loctite, det jag använder är segt och mer som silicon, att använda fett där är mindre bra och det bildas lätt luftbubblor och du får knakandet endå och till cal det är låsningen jag vill åt såväl som att få bort alla missljud. Jag jobbar som cykelmeck och att pedalen lossnar är nog det vanligaste felet som vi får in på cyklar som används för träning, en pedal som inte är ordentligt åtdragen i kombination med fett och gängorna är stekta.

Jag skulle heller inte använda fett. Men det finns ett slags smörjmedel som ser ut som vitt fett som många cykelmekar använder för ändamålet. Om detta är vad du kallar skruvlåsning vet jag ej. Själv föredrar jag pasta (koppar/alu) då det fyller ut ordentligt. Drar man sedan pedalerna med rätt vridmoment så att rätt utsträckning av gängorna sker skall de inte lossna. Men det är klart, med skruvlåsning kan man dra dem lite lösare utan att de lossar. ;-)

Får man fråga var du mekar cyklar någonstans?

Okej. Så de använder nån slags silikonliknande skruvlåsning till pedalaxlar där? Är det sånt medel som kommer i en burk (syltburkssize) och som ser ut som vitt "klegg" som penslas på gängorna du menar?

har roslings mek saft i armarna eller :).. nä. skämt å sido. jag har hört en gång, en gång under alla år om en pedal som lossnat. mekar jag andras cyklar använder jag fett och drar åt ordentligt. på egna cyklar brukar jag montera med rätt lite kraft. time dras ju tex med en 6 mm insexa.

problemet med pedaler brukar vara att de är svåra att få av, inte att de lossnar. och jag har monterat och demonterat mååååååånga pedaler.

Jag håller med Micke S - pedalerna sällan lossna, om dom är åtdragen från början.
Bäst grej för alla gängor som sitter är Anti-Seize pasta. Det är oftast koppar, men kan blir annat. Jag använd Shimano's, som är miljövänligt och har ingen fett i. Om man ska skruv i titan, sen loctite Ti-prep är nödvändigt på mindre gängor - up till M8, efter det använd jag Shimano's.
Lithium fett ( vit fett ) kan används på det flesta, och är billigt.
Alltid använd n'ån fett eller liknande!

Generellt kan man säga;

Använd kopparpasta eller liknande på alla gängor som riskerar att knaka och bli svåra att lossa. Vevlager, pedalaxel, klingbultar, sadelstolpe etc. etc.

Använd blå loctite för alla småskruvar som du inte vill tappa; pedalklossarna, flaskstället, skivbromsarna, etc..

Använd fett i alla lager utom vissa glidbussningar. Tunnare fett i bodyn (ska göra om min navservice *harkel*) och tjockt fett i styrlager etc.

Tillbaka
Topp