n3wton sa:
Makten, köp dig ett gäng ylleplagg (tänk framförallt kalsonger/cykelbyxor, tunn tröja + tjock tröja - mer behövs inte ner till en bra bit under nollan. Komplettera med hjälmmössa, buff, liner-handskar och strumpkombos vid kallare cykling. Sluta tvätta om inte absolut nödvändigt. Lägg någon av de ganska kassa ”vattentäta” plaggen i ryggsäcken som förstärkningsplagg vid stopp. Acceptera att det regnar antingen uppifrån, nerifrån eller inifrån. Cykla.
Jag har grejer som funkar om det bara regnar litegrann; då gör jag ungefär som du. Står ut med att jag blir blöt eftersom jag ändå lyckas hålla mig varm. Ylle har jag dock inte märkt skulle vara bättre än syntet, mest avsevärt dyrare och med enormt mycket sämre livslängd. En del plagg håller skitbra medan andra inte håller alls och det går inte att se på dem innan. Så jag har slutat köpa ylle.
Edit: En delförklaring till det är nog att jag inte ids tvätta olika plagg separat. Det går ju inte att tvätta kalsingarna för sig om man varit ute och cyklat liksom. Och yllekalsingar vill man inte ha otvättade, även om andra plagg går an ett tag. Alltså tvättar man allt tillsammans. Numera med flytande tvättmedel i alla fall, som nog sliter lite mindre eventuellt.
Problemet är när det regnar ordentligt, ihållande. Har man inget skal alls så suger kläderna upp flera liter vatten. Det är helt ohållbart, så nåt måste man ha ytterst. Däremot kan man ju ifrågasätta om Gore-Tex gör nån som helst nytta, för som du skriver så är det egalt om vattnet kommer utifrån eller inifrån. Blöt som blöt liksom. När det inte regnar kör jag nästan alltid helt utan vindskyddande plagg. Bara typ underställ och tröja, annars kokar jag bort. För att sätta värmeutvecklingen i proportion så klarar jag mig med bara en tischa ner till ungefär 10 grader. Under det blir det nån aningen tjockare tröja, men fortfarande inget vindtätt. En del andra kör omkring i samma tempo med full skalmundering vilket för mig är helt obegripligt. Jag skulle helt ärligt bli dödssjuk av den ångbastun.
På händerna anser jag att neopren funkar, även om jag inte hittat några handskar som är tillräckligt varma när det är 5 grader eller så. Jag har alltid med mig ett par skaltumvantar om det skulle bli förjävligt, fast de går inte att stigcykla i. Däremot perfekt till och från stigen. På huvudet har jag alltid mössa och där spelar det ingen roll om jag blir blöt, märkligt nog.
En annan, kanske lite radikal notering: det regnar så jäkla sällan! Åtminstone inte så man noterar det, om man tillämpar principen ovan.
Förvisso, men om man som jag cyklar fyra gånger i veckan så regnar det ändå ganska ofta;-) Idag bangade jag ur för att det regnade. Det var första gången på väldigt länge men jag tappade verkligen sugen. Det är inget kul att veta att man kommer bli dyngsur och kall, eller genomsvettig. Finns liksom inget mellanting märkligt nog.
--------
Som sagt; helt vattentätt tyg med stora ventilationsöppningar borde funka helt klockrent. Varför i halva friden finns inte det?? Kan ju knappast bara vara jag som har det här problemet.