Makten
Aktiv medlem
Skalplagg och tvätt/impregnering
Jag har sen en tid tillbaka börjat anse att skalplagg med Gore-Tex eller motsvarande membran är helt värdelösa i praktiken. De behöver nämligen impregneras för att andas och vara vattentäta. Cyklar man i skogen så blir plaggen leriga och svettiga och de måste tvättas åtminstone varannan gång, vilket är helt ohållbart när man använder dem flera gånger i veckan. Dels tappar de sin impregnering vid varje tvätt och dels brukar membranet delaminera från tyget efter bara några tvättar.
Hur hanterar man detta på bästa sätt? Finns det skalplagg med hygrofobisk yta som inte blir dyngsura trots att de inte är impregnerade?
Ja, jag vet att man kan HTFU och cykla genomsur; det är ungefär det jag gör. Men det suger. Varför finns det forfarande år 2019 inte regnplagg som fungerar vid fysisk ansträngning utan att behöva lägga ner tid på att impregnera skiten? Då kan man ju lika gärna impregnera sin vindjacka. :-/
Hur hanterar man detta på bästa sätt? Finns det skalplagg med hygrofobisk yta som inte blir dyngsura trots att de inte är impregnerade?
Ja, jag vet att man kan HTFU och cykla genomsur; det är ungefär det jag gör. Men det suger. Varför finns det forfarande år 2019 inte regnplagg som fungerar vid fysisk ansträngning utan att behöva lägga ner tid på att impregnera skiten? Då kan man ju lika gärna impregnera sin vindjacka. :-/