Skandis loppet - 8 cyklister till sjukhus

Mr Handley

Ny medlem
Läs hela artikeln på http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=851883

Åtta cyklister fick föras till sjukhus efter en olycka i samband med cykelloppet Skandis-loppet i Uppsala på lördagen. Enligt vad som har kommit fram körde cyklisterna in i en stillastående bil på en ganska smal väg vid Uppsala-Näs.

– Det är en bil som har stannat vid vägkanten och blivit stoppad av polisen precis som den ska. Det här avsnittet av vägen var ganska så smalt och en klunga på 100–110 kom farande i runt 50 kilometer i timmen varpå ett antal av cyklisterna körde in i bilen. Det säger Hans Falk som är sportchef i Svenska cykelförbundet.

Hans Falk säger också: – Vi samarbetar ju med polisen och i det här fallet med polisen som är världens mest rutinerade när det gäller cykeltävlingar, vill jag påstå.

===============================

Hmmm, jag som trodde att det kanske var italienska, franska eller belgiska polisen som var mest erfaren. Fast hela cutatet är lit ekonstigt. Kanske är en redaktör som kortat ner det en mening eller så...

Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Läs hela artikeln på
> http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=851883
>
>
> Hans Falk säger också: – Vi samarbetar ju med
> polisen och i det här fallet med polisen som är
> världens mest rutinerade när det gäller
> cykeltävlingar, vill jag påstå.
>

Världens mest erfarna? Undra var han fick det i från. Så sent som i går kunde vi läsa att dagens poliser har dålig trafikkunskap/erfarenhet.....

Och så har vi journalismens högborg... skriv först, kolla fakta sen.

Skandis.jpg

Ja, de första rapporterna om olyckan var ju lite av sensationsjournalistik osv. Men nu var det ju cyklister som rammade bilen istället.
Ngn som vet hur det gick för cyklisterna?

Det är vår. Vad hade hänt om det istället för en bil hade varit en traktor med såmaskin på? Om cyklisterna eller någon annan av de inblandade i tävlingen har gjort fel är ju sak samma. Nallat på marginalerna har dom definitivt och det är väl ingen bra idé bland oss andra medborgare...

Har man råkat ut för cykelgymnasiet ute på västgötaslätten så är man knappast förvånad dock. När "påläggskalvarna" har så dålig känsla för vilka regler som gäller så lär ju knappast dom äldre bli slugare.

Vad skulle lösningen vara? bara cykla tvåpar eller på ett led på tävlingar? Har man cykeltävlingar på smala vägar med backkrön och skymda kurvor så kan sånt här hända. Och eftersom man inte får stänga av en väg i ens 30 min så är kommer sådana här olyckor fortsätta att ske.

Erik S skrev:
> Vad skulle lösningen vara? bara cykla tvåpar eller
> på ett led på tävlingar? Har man cykeltävlingar på
> smala vägar med backkrön och skymda kurvor så kan
> sånt här hända. Och eftersom man inte får stänga
> av en väg i ens 30 min så är kommer sådana här
> olyckor fortsätta att ske.

Dom hade ju stoppat trafiken och även en smal väg är ca 6 meter bred i de flesta fall. Hon som blev påkörd stod till höger vilket bör (och det ser ut så på bilderna) ge 4 meter till cyklisterna även om hon hade hela bilen på asfalten. Det är ungefär vad man kan förväntas sig på ena halvan av en större väg. Räcker inte det ska cyklisterna inte ut på vägen att göra...

Nu stod det i någon av tidningarna att en av cyklisterna träffade bilen och bowlade omkull dom andra. Om en av hundra klantar sig är det ju inte så illa egentligen :D

Tror bilisten stog, efter instruktion från polis eller annan, parkerad vid vägkanten direkt efter en skymd kurva. Polisen var tydlig i sina uttlanden att det inte var bilistens fel, hon hade följt instruktioner. Den som anvisat henne att stå där är väl den som möjligen ska klandras. Vet inte så mkt om förloppet, så jag avstår från att dömma.

Trist med olyckan, antar att det gick på tok för fort för att cyklisterna ens skulle hinna signalera till varandra om att en bil stod parkerad vid vägkanten osv. Vid vätternrunt och andra motionslopp brukar ju den som är först hojta till om att man möter trafik respektive vifta bakom ryggen om hinder dyker upp mm.. antar att man inte hinner med sådant på elittävlingar då farten är högre osv.

Snillen Spekulerar som vanligt här på Happy...

Det vore ju skönt om någon av alla ni som kommer med klokheter hade haft någon som helst erfarenhet av att tävlingscykla på landsväg eller ens cykla i klunga för den delen.

En sak är jävligt säker. Ingen av de cyklister som vurpade är skyldiga till olyckan, inte heller bilföraren eller polisen som flaggat ner honom (det var en han, kvinnan var passagerare).

Calle F, av dina inlägg (i den här tråden och i andra) att döma är du märkligt trångsynt och fördomsfull gentemot cyklister som gillar att tävla.

Inte för jag vet mer om olyckan än vad jag läst i inläggen och tidningarna men:

Landsvägcykling är en farlig sport. Så länge det tävlas i lvg kommer det att hända olyckor. Det går fort fort fort, man cyklar tätt tätt tätt ihop och man blir trött trött trött.

Därmed inte sagt att man inte skall jobba på säkerheten, visst skall man det, men det verkar ju också som om de har gjort det.
Av det jag läst verkar ju faktiskt polisen vara den mest skyldiga. Det verkar ju inte så smart att säga åt en bilist att stanna precis efter ett krön. Men som sagt, jag var ju inte där och det kanske var det bästa stället på hela vägen, vad vet jag.

Senast redigerad av en moderator:
RacingRalph skrev:
> Ingen av de cyklister som
> vurpade är skyldiga till olyckan, inte heller
> bilföraren eller polisen som flaggat ner honom
> (det var en han, kvinnan var passagerare).

Jo, du har alldeles rätt, om man inte känner till förloppet ska man inte uttala sig tvärsäkert eller dömma. Men undran jag har är: Om det är sant att bilen stod bakom en skymd kurva, så har förmodligen någon ansvar för det.

Hmm, jag låg med i klungan. Det gick löjligt fort som vanligt och plötsligt så här jag en smäll. tätt följd av ännu en och sen hiskeliga skrapljud då tunna kolfiberfälgar går i backen. Panikbromsen på och jag lyckas missa bilen men hamnar i diket på vänster sida. När jag sedan kommer upp på vägen igen så ser det ut som ett slagfält. Blodiga cyklister lite varstans. Inte kul...

Jag snackade med Alex efter olyckan (han var nummer fyra att damma in i bilen i 55-60 knyck). Det var tydligen riktigt otäckt - låg cykeldelar mm över hela vägen och folk skrek av smärta. Hans ram gick av på tre ställen men han klarade sig rätt bra som tur var. Kunde lika gärna blivit rullstol för resten av livet (eller ännu värre).

saltgurkan skrev:
> Trist med olyckan, antar att det gick på tok för
> fort för att cyklisterna ens skulle hinna
> signalera till varandra om att en bil stod
> parkerad vid vägkanten osv. Vid vätternrunt och
> andra motionslopp brukar ju den som är först hojta
> till om att man möter trafik respektive vifta
> bakom ryggen om hinder dyker upp mm.. antar att
> man inte hinner med sådant på elittävlingar då
> farten är högre osv.

Ja det var ungefär det som hände enl Alex. Det stod först några bilar efter krönet men sedan var det en lucka till den bil dom körde in i vilken dom ej hann se längre bak i klungan. Olyckan hände f.ö. precis efter starten då alla var pigga därav den höga farten.

Erik S skrev:
> Vad skulle lösningen vara? bara cykla tvåpar eller
> på ett led på tävlingar? Har man cykeltävlingar på
> smala vägar med backkrön och skymda kurvor så kan
> sånt här hända. Och eftersom man inte får stänga
> av en väg i ens 30 min så är kommer sådana här
> olyckor fortsätta att ske.

Vad är det för konstig regel som säger att man inte får stänga av vägen vid cykeltävlingar? Åtminståne direkt efter starten när alla är samlade borde det inte finnas bilar på trånga och skymda platser.

/F

Senast redigerad av en moderator:
RacingRalph skrev:
> Calle F, av dina inlägg (i den här tråden och i
> andra) att döma är du märkligt trångsynt och
> fördomsfull gentemot cyklister som gillar att
> tävla.

Det är skillnad på att vara trångsynt och fördomsfull jämfört med att uttrycka vad man tycker baserat på erfarenhet ;)

Jag har varit med och arrangerat diverse sportarrangemang och det är inga marginaler alls. Det är alltid någon i ett arrangemang som inte kan hålla sig till reglerna av en och annan anledning. Att tänka på alla varinater av misstag som hetsiga tävlande kan göra är fullständigt omöjligt. Alltså går det fel ibland. Inget att göra åt, men det gemensamma för "elit" oavsett gren är att dom mycket sällan kan erkänna sina misstag. Det är alltid någon annan som har gjort fel, och jakten på syndabockar hos den egentligen felande kan ibland bli rätt absurd och i vissa fall handfast...

Fredrik L skrev:
> Jag snackade med Alex efter olyckan ... Hans
> ram gick av på tre ställen men han klarade sig
> rätt bra som tur var.

Skönt att höra ;)

Fredrik L skrev:
> Vad är det för konstig regel som säger att man
> inte får stänga av vägen vid cykeltävlingar?
> Åtminståne direkt efter starten när alla är
> samlade borde det inte finnas bilar på trånga och
> skymda platser.

Nog kan man stänga av en väg om det finns skäl nog för det och det är praktiskt genomförbart. I så fall bör man nog dock inte ha starten vid en större stad där det knappast går att enkelt stoppa all trafik. Där olyckan hände är det dessutom dåligt med tillfartsvägar till t ex Vreta/Ytternäs (där jag har varit många gånger). Det blir ju dessutom extremt mycket vägar att bevaka om man ska ha total säkerhet. Varenda liten grus- och skogs-väg kan det komma ut någon ifrån. Ska man ha cykeltävling på allmän väg så är det nog bara att anpassa sig till verkligheten. Alternativet är väl annars att köra på bana som har gjorts t ex på Kinnekulle Ring förr.

Sen är det ju inte direkt alperna där. Backarna bör alltså vara relativt hanterbara siktmässigt. Nu verkar det ju om vad som skrivs ovan stämmer inte vara direkt backens "fel" att olyckan hände iofs.

Calle F skrev:
>
> Nog kan man stänga av en väg om det finns skäl nog
> för det och det är praktiskt genomförbart. I så
> fall bör man nog dock inte ha starten vid en
> större stad där det knappast går att enkelt stoppa
> all trafik.

I t.ex. Frankrike och Italien har dom en annan uppfattningen. Där stänger dom av t.o.m för vissa motionslopp (t.ex. l'Etape du Tour har jag för mig). Det borde inte vara så många minuter det är frågan om heller innan klungan är ute ur stan. Gissningsvis så tillåts inga bilar på vägerna under Sthlm marathon så det borde vara lösbart även i städer. Kanske cykling har för låg status för detta i Sverige.

> Där olyckan hände är det dessutom
> dåligt med tillfartsvägar till t ex Vreta/Ytternäs
> (där jag har varit många gånger). Det blir ju
> dessutom extremt mycket vägar att bevaka om man
> ska ha total säkerhet. Varenda liten grus- och
> skogs-väg kan det komma ut någon ifrån. Ska man ha
> cykeltävling på allmän väg så är det nog bara att
> anpassa sig till verkligheten. Alternativet är väl
> annars att köra på bana som har gjorts t ex på
> Kinnekulle Ring förr.

Lite infoskytar längs vägen dagarna innan som talar om att det är tävling och vilka tider man inte kan köra bil där borde minska risken i alla fall (kanske dom iofs hade).
>
> Sen är det ju inte direkt alperna där. Backarna
> bör alltså vara relativt hanterbara siktmässigt.

Backen behöver väl inte vara särskilt hög för att skymma sikten för en cyklist.

/F

Jag var med också i klungan. Lyckades precis undvika bilen. Så länge man inte stänger av vägarna och håller dem fria från bilar så kommer dessa typer av olyckor inträffa. Denna typ av situation är vardagsmat på landsvägstävlingar och det blir extra farligt på platta lopp med kantvind.

När det går i 60 km/h och vissa knappt kan hålla hjul, kantvind från höger och mötande (stillastående) trafik, då krävs det inte mycket för att en olycka skall inträffa. Det räcker att en enda cyklist (av 150 typ) inte är uppmärksam i 0,5 sekunder, så smäller det.

Ansvaret ligger på oss cyklister att undvika stillastående föremål på cykeltävlingarna så länge de är riktigt parkerade.

Intressant tråd. Landsvägscykling framstår som bitvis lika dramatiskt och spännande som störtlopp eller F1. Uppenbarligen finns ingen enkel förklaring till olyckan. Det stod andra bilar parkerade närmare krönet. Snarare är det multivariat, "det räcker att en enda cyklist (av 150 typ) inte är uppmärksam i 0,5 sekunder", skönt att alla verkar ha klarat sig hyfsat väl efter omständigheterna.

Och trist, som någon i arrangörskretsen uttalade sig efter olyckan, att det är först när det händer något sådant här som cykling uppmärksammas i media.

Fredrik L skrev:

> I t.ex. Frankrike och Italien har dom en annan
> uppfattningen. Där stänger dom av t.o.m för vissa
> motionslopp (t.ex. l'Etape du Tour har jag för
> mig). Det borde inte vara så många minuter det är
> frågan om heller innan klungan är ute ur stan.
> Gissningsvis så tillåts inga bilar på vägerna
> under Sthlm marathon så det borde vara lösbart
> även i städer. Kanske cykling har för låg status
> för detta i Sverige.

Statusen är nog inte det avgörande utan mer pengarna. Reklamvärdet när en cyklistklunga passerar är knappast särskilt stort för att dra till sig den uppmärksamhet som en kommun vill ha för att det ska vara värt besväret att lägga ner en massa jobb. Postgirot dog väl delvis ut just p g a att det blev svårt att visa vad en sponsorinvestering egentligen gav igen. Att det går att stänga av så extremt som det görs på Stockholm Maraton beror ju på mediaexponeringen, men det är ju något dom har byggt upp under många år och som baseras på stort publikintresse hos anhöriga. Landsvägscykling på elitnivå kan knappast fixa det imho.

> Lite infoskytar längs vägen dagarna innan som
> talar om att det är tävling och vilka tider man
> inte kan köra bil där borde minska risken i alla
> fall (kanske dom iofs hade).

Man kan skylta bort hela sin projektbudget, men riskgrupperna bryr sig ändå inte om skyltning så länge det inte finns polis på plats. Om ens 99 % av andra trafikanter sköter sig så hjälper inte det ett dugg när den där sista procenten skiter i alla hänsyn.

> Backen behöver väl inte vara särskilt hög för att
> skymma sikten för en cyklist.

Givetvis inte, och om klungan trycks ihop så blir det väl rätt brett och packat fort. Jag har ingen stor erfarenhet av cykling i klunga men jag har kört motorcykel fort och i grupp. Där får man ofta problem just vid backar om någon sackar lite, och innan man riktigt fattar vad som har hänt sitter man och skaver i baken (hehe...) på hojen framför. Inte fan ser man så värst mycket framåt då. Jag minns speciellt en vansinnestur genom Österlen där enligt en polare det halva tiden såg ut som om vi körde sportmc-tåg. Jag hade bucklig nummerplåt och sned framskärm på min hoj efter den där "lilla lugna lördagsrundan"... :)

Tråkiga omständigheter... tyvärr. Men man kan inte klandra bilist, polis, cyklist eller tävlingskommitén...

Att stänga av vägen för tävlingen (eller andra tävlingar) är nog inget alternativ... Det görs bara för de absolut största tävlingarna såsom Touren, Girot, och Vueltan (samt några fler riktigt stora), men de flesta av loppen i ProTour och i Continental Tours (alla 5) går på vägar med trafik... Det är helt enkelt inte möjligt att stänga av vägen...

Även om vägen inte har en bil eller hål eller refug som hinder så kan ni ger er fan på att det kommer att vurpas ändå.
Nu hade det ju kunna bli värre än det blev för att det var en bil inblandad.
Jag var också med i klungan, otäck smäll men jag satt långt fram och missade bilen.

Tillbaka
Topp