Steelisreal
Ny medlem
Skåneleden, cykelförbud?
För några veckor sedan såg jag vi min tur på Skåneleden (vid Genarp) att de hade rivit ett elstaket och tagit bort pålarna.
Härligt eftersom stigen där är smal mellan elstaketet och träden.
Sedan satte de upp nya pålar:-(
Nya sträckningen av elstaketet kommer gå rakt över stigen och omöjligöra cykling /eller för den delen vandring för PRO gänget som inte är atleter på den delen av Skåneleden.
Jag ringde Lunds Kommun och fick reda på den som är ansvarig för Skåneleden.
Trista besked.
Våra aktier står inte så högt hos dessa folk.
Hans uppfattning var i princip att alt slitage och skadegörelse på Skåneleden kunde härledas till "MTB-gänget".
Ett av utrycken var i memot som han skickade till medborgarkontoret i Genarp var: Varför ska de cykla på Skåneleden, det finns ju vägar.
Men när vi pratade i telefon var han lite medgörligare i sin attityd, och menade det att om vi är ute för många åt gången så kan det bli slitage. Och verksamhet som orsakar slitage är förbjuden enligt allmansrätten.
Svårt at få honom att inse hur viktiga vi är för Svenska allmäntillståndet, kulturlivet, polleneringen, u.s.w.:-) (han varkade inte gilla MTB, har antagligen inte sett ljuset än )
Men fick honom att inse att färistarna inte har gått isönder pga cykling utan pga dåligt underhåll.
Ska bli intressant att se vad kommer hända i fortsättningen.
Jag tycker det alltid har varit en ganska avslappnad stämmning mellan vandrare och cyklister på Skåneleden.
Så det kan va vktigt att vi är artiga och charmiga när vi är där ute och kör:-)
"Ride on"
Jan
som gjorde 18.00 turen kl 14.00
Härligt eftersom stigen där är smal mellan elstaketet och träden.
Sedan satte de upp nya pålar:-(
Nya sträckningen av elstaketet kommer gå rakt över stigen och omöjligöra cykling /eller för den delen vandring för PRO gänget som inte är atleter på den delen av Skåneleden.
Jag ringde Lunds Kommun och fick reda på den som är ansvarig för Skåneleden.
Trista besked.
Våra aktier står inte så högt hos dessa folk.
Hans uppfattning var i princip att alt slitage och skadegörelse på Skåneleden kunde härledas till "MTB-gänget".
Ett av utrycken var i memot som han skickade till medborgarkontoret i Genarp var: Varför ska de cykla på Skåneleden, det finns ju vägar.
Men när vi pratade i telefon var han lite medgörligare i sin attityd, och menade det att om vi är ute för många åt gången så kan det bli slitage. Och verksamhet som orsakar slitage är förbjuden enligt allmansrätten.
Svårt at få honom att inse hur viktiga vi är för Svenska allmäntillståndet, kulturlivet, polleneringen, u.s.w.:-) (han varkade inte gilla MTB, har antagligen inte sett ljuset än )
Men fick honom att inse att färistarna inte har gått isönder pga cykling utan pga dåligt underhåll.
Ska bli intressant att se vad kommer hända i fortsättningen.
Jag tycker det alltid har varit en ganska avslappnad stämmning mellan vandrare och cyklister på Skåneleden.
Så det kan va vktigt att vi är artiga och charmiga när vi är där ute och kör:-)
"Ride on"
Jan
som gjorde 18.00 turen kl 14.00