Skåneleden, cykelförbud?

Steelisreal

Ny medlem
Skåneleden, cykelförbud?
För några veckor sedan såg jag vi min tur på Skåneleden (vid Genarp) att de hade rivit ett elstaket och tagit bort pålarna.

Härligt eftersom stigen där är smal mellan elstaketet och träden.

Sedan satte de upp nya pålar:-(
Nya sträckningen av elstaketet kommer gå rakt över stigen och omöjligöra cykling /eller för den delen vandring för PRO gänget som inte är atleter på den delen av Skåneleden.

Jag ringde Lunds Kommun och fick reda på den som är ansvarig för Skåneleden.

Trista besked.
Våra aktier står inte så högt hos dessa folk.
Hans uppfattning var i princip att alt slitage och skadegörelse på Skåneleden kunde härledas till "MTB-gänget".

Ett av utrycken var i memot som han skickade till medborgarkontoret i Genarp var: Varför ska de cykla på Skåneleden, det finns ju vägar.

Men när vi pratade i telefon var han lite medgörligare i sin attityd, och menade det att om vi är ute för många åt gången så kan det bli slitage. Och verksamhet som orsakar slitage är förbjuden enligt allmansrätten.

Svårt at få honom att inse hur viktiga vi är för Svenska allmäntillståndet, kulturlivet, polleneringen, u.s.w.:-) (han varkade inte gilla MTB, har antagligen inte sett ljuset än )

Men fick honom att inse att färistarna inte har gått isönder pga cykling utan pga dåligt underhåll.

Ska bli intressant att se vad kommer hända i fortsättningen.
Jag tycker det alltid har varit en ganska avslappnad stämmning mellan vandrare och cyklister på Skåneleden.
Så det kan va vktigt att vi är artiga och charmiga när vi är där ute och kör:-)

"Ride on"
Jan
som gjorde 18.00 turen kl 14.00

Skåneleden, cykelförbud?
Om man sammanfattar det som gäller enligt Naturvårdsverket (allemansrätten), och de regler som gäller på Skåneleden:

Det är inte tillåtet att cykla på Skåneleden. Så långt är allt solklart.
MEN, de kan inte förbjuda någon att cykla på en grusväg eller skogsväg, som ingår i Skåneleden.
De kan heller inte förbjuda att man cyklar på en skotarled.
Enligt en kamrat till mig, så kan de inte förbjuda mig att cykla på en stig som Skåneleden utnyttjar, alltså en stig som fanns innan Skåneleden tog den i besittning.
Alltså; det enda ställe som det inte är tillåtet att cykla på, det är en stig som är gjord - tillverkad endast för Skåneledens räkning.
Detta är Skåneleden och Naturvårdsverket överens om.

Men bara för att man är medveten om ovan, så behöver man inte sticka det under näsan på de som tror att de bestämmer.

Var inte för många när ni cyklar på Skåneleden.
Visa hänsyn till de som vandrar.
Cykla aldrig på ställen som är sanka nu på våren.
Lämna inga bromsspår på de delar som är ren stig.

Dessutom, hitta nya stigar som korsar Skåneleden, det finns hur mycket som helst.

Skåneleden, cykelförbud?
De borde istället gynna mtb i dessa tider när fettman väller fram.
Ett steg åt ett friskare sverige borde vara självklart.

Skåneleden, cykelförbud?
Det ordnar sig med lite sunt förnuft.

Det Italienska sättet att tolka EU-reglerregler på bör funka bra i det här sammanhanget:-).
(kan förklara vad de går ut på en annan gång för de som inte känner till tolkningreglerna)

ha det
Jan

Skåneleden, cykelförbud?
EU ..ja kan man inte hänvisa till frirörlighet i hela EU? ;-)
Det skulle finnas en jurist här på Happy eller möjligtvis en politiker med makt som står på våran sida fast det sista lät lite ihåligt.

Skåneleden, cykelförbud?
LasseN skrev:

> Om man sammanfattar det som gäller enligt Naturvårdsverket >(allemansrätten), och de regler som gäller på Skåneleden:

>Det är inte tillåtet att cykla på Skåneleden. Så långt är allt solklart.
>MEN, de kan inte förbjuda någon att cykla på en grusväg eller skogsväg, >som ingår i Skåneleden.
>De kan heller inte förbjuda att man cyklar på en skotarled.
>Enligt en kamrat till mig, så kan de inte förbjuda mig att cykla på en stig >som Skåneleden utnyttjar, alltså en stig som fanns innan Skåneleden tog >den i besittning.
>
>Alltså; det enda ställe som det inte är tillåtet att cykla på, det är en stig >som är gjord - tillverkad endast för Skåneledens räkning.
>Detta är Skåneleden och Naturvårdsverket överens om.

Hum, detta tycker jag låter som någon hemmasnickrad åsikt från några som tycker mer än vad dom vet. Rätta mig om jag har fel men det finns inget i några av Naturvårdsverkets föreskrifter som säger att man endast får cykla på stigar som funnits före en leds uppkomst. De allra flesta stigar är uppkomna på grund av slitage av antingen fordon eller fotgängare. Alltså stigar är en effekt av slitage för förtydliga. Även om mtb ger upphov till mer slitage än fotgängare (vilket kan diskuteras) så har vi stöd av allemansrätten att vistas i naturen om vi inte skadar den. Håller vi oss på stigar skadar vi inte naturen, i de allra flesta fall, undantag går säkert att hitta.
I princip är cykling tillåten så länge det inte finns en kommunal föreskrift eller skötselföreskrifter för reservat som säger annorlunda.

>Men bara för att man är medveten om ovan, så behöver man inte sticka >det under näsan på de som tror att de bestämmer.

Precis, ödmjukhet är nyckelordet.

>Var inte för många när ni cyklar på Skåneleden.
>Visa hänsyn till de som vandrar.
>Cykla aldrig på ställen som är sanka nu på våren.
>Lämna inga bromsspår på de delar som är ren stig.

Instämmer!

Var det inte nån här på Happy som var engagerad i SAMS? Vad säger dom om sånt här egentligen? Det verkar som om det finns en nationell insatts mot cykelförbud på våra stigar.

Skåneleden, cykelförbud?
½OT, men ändå: Skulle vi inte kunna reda ut på en gång hur det egentligen är; gör cyklar mer skada än fotgängare, i stort alltså?? Klart att det finns de som släpar fötterna efter sig och de som bre'sladdar genom vareviga böj och alla har vi väl "tappat" en bit papper någongång, men hur skulle en cykel egentligen göra mer skada på naturen än en fotgängare och vice versa???

Skåneleden, cykelförbud?
iMats:

<Hum, detta tycker jag låter som någon hemmasnickrad åsikt från några som tycker mer än vad dom vet. Rätta mig om jag har fel men det finns inget i några av Naturvårdsverkets föreskrifter som säger att man endast får cyka på stigar som funnits före en leds uppkomst. >

Helt rätt - jag tycker det verkar tagit ur luften. Ville bara ha en allmän uppfattning om man ska tro på det folk säger...

Grundförutsättningen är fortfarande att vi får cykla på allt utom ren stig som tillhör Skåneleden. (Nån renstig har vi inte på Skåneleden...)

Glöm inte att kolla lite djupare...de delar av Skåneleden vi cyklar på, de tillhör även Blekingeleden - och där är det tillåtet att cykla...

Skåneleden, cykelförbud?
Tycker det låter som att det finns en stor ovilja att acceptera oss cyklister på leden.

Jag kom på den briljanta idén att starta vid Skrylle, för att därifrån cykla på leden till Malmö via Rommeleklint, Genarp och Bokskogen/Torup.

Hade inte ens hunnit gå ur bilen vid Skryllegården, förrän det kom fram en löpare och skällde ut mig efter noter. Det visade sid att skogen var tapetserad med cykelförbudsskyltar, och ovannämda person hade varit drivande att se till att de sattes upp och efterlevs. Grunden till denne inflytelserika persons aversion mot cyklister kunde härledas till en incident för flera år sedan, då hen upplevt sig vara "nära att bli påkörd". Sedan har han sett stora gäng med cyklister komma i hög hastighet på vad han upplever som farliga stigar.

Tyvärr stöter vi på denna typ av fördomar lite varstans i världen; Mellanöstern, Svarta i USA, På Balkan, i Sydafrika, På Skåneleden etc.

En intressant parallel är att både Snowboard och Telemark var förbjudet på de flesta alpina liftanläggningar fram till början/mitten av 90-talet. Där har sedan samförståndets och samhörighetens (förnuftet) politik segrat.

Genom hänsynsfullt agerande i skogen, och en vänlig, saklig dialog med makthavare/inflytelserika tror jag att vi kommer vinna acceptans och stöd även i Skåne.

Skåneleden, cykelförbud?
Saxat ur Skåneledens information :

"Ridning och cykling ingår i allemansrätten, men bara så länge marken inte skadas nämnvärt. Man får inte rida och cykla på leder som är iordningställda för vandring. Alltså är ridning och cykling på Skåneleden inte tillåten på de delar som inte är vägbundna. "

Lasse N´s förtydligande stämmer alltså väl. Dvs på de delar som är iordningstälda som vandringsled, alltså inte skogsvägar och grusvägar, är cykling inte tillåten.

Själv har jag cyklat åtskilliga mil på Skåneleden runt Hallandsåsen och Söderåsen och aldrig stött på någon med negativa synunkter, bara förundran över att vi kan cykla på dessa stigar.

En ASOLUT förutsättning är dock att visa ett gott humör och hänsyn till vandrare ute på leden.

På senare tid har jag tagit upp samma devis som Lasse N, dvs letat stigar runt och kors o tvärs Skåneleden. Skaffa en bra karta, tex orienteringskarta, och det finns oändliga möjligheter till härliga Epic´s !

Mvh / Lars

Skåneleden, cykelförbud?
Man får inte rida och cykla på leder som är iordningställda för vandring. Alltså är ridning och cykling på Skåneleden inte tillåten på de delar som inte är vägbundna.

De får det att låta som om det här är ett utdrag ur allemansrätten. Det är det inte. Frågan är om det finns något förbud egentligen.

Skåneleden, cykelförbud?
Håller med dig Lefty!
Var trevlig mot vandrarna, så är de trevliga tillbaka!

Dessutom:
Det är uttryckligen förbjudet att cykla i naturreservaten på Skåneleden. Anledningen sägs vara att:
- Djurlivet störs av cykling
- Slitage i skogen.

Personligen tror jag att dessa förbud i grunden bottnar i okunskap och ett fåtal negativa upplevelser av cyklister. Det lättaste sättet att slippa stora gäng som inte visar hänsyn mot vandrare och cyklister som kör sönder stigarna när det är vått är att införa totalförbud och att tapetsera skogen med förbudsskyltar. Låt oss visa sådan hänsyn att förbudsivrarna inte får onödigt mycket vatten på sin kvarn.

//Örjan

Skåneleden, cykelförbud?
Låter som om ni behöver organisera ett nätverk nere i Skåne och diskutera saken med berörda. Det finns mycket riktigt undersökningar som visar att slitaget inte blir mer av cykling än av vandring, men att det är annorlunda. En högre belastning sliter naturligtvis mer, som det blir när 15 cyklister åker på rad.

Jag tror att om man organiserar sig bara en aning och visar att man vill ha en seriös diskussion och kan föra fram goda argument så tror jag att många MTB-motståndare tystnar. Förbudsargumenten bygger ofta på mytbildning och en osäkerhet vad MTB är. Det brukar vara ganska lätt att slå hål på.

I laga ordning tillkomna förbud måste respekteras. Hur ska vi annars argumentera för att förbuden ska upphävas?

Skåneleden, cykelförbud?
På sätt å vis är det ju klart skogen slits mer om det kommer 15 cyklister. Men den skulle slitas lika mycket mer om det kom 15 vandrare också!

Fler människor i skogen = mer slitage. Spelar ingen roll vad de gör i skogen, det sliter helt enkelt mer när det är fler i skogen.

Kanske de ska ha entré avgift eller trängselavgift i skogen, så det inte blir så många campare, vandrare, joggare, cyklister?

Skåneleden, cykelförbud?
Jag kör också en hel del på skåneleden.

För att vi ska få fortsätta med detta är det upp till oss alla att vara lite "smidiga". Vissa delar ute i Genarp/Häckeberga är faktiskt ganska uppslitna av cyklister som kört när det är blött (jag själv inget undantag). Vi kan ju hjälpas åt att försöka hålla skogen i fint skick. Denna skogen blir ganska "blöt" när det regnar, det finns många sänkor på skåneledens sträckning som tar mycket stryk alla årstider utom sommaren.

Försök hitta alternativa skogar/stigar att köra på, som sagt i tidigare inlägg så finns det faktiskt en hel del stigar i området som inte ingår i skåneleden.

Ola

Skåneleden, cykelförbud?
InlineOla, varför inte samla ihop en grupp, som "ansvarar" för det som ni åsamkar skogen? Samla ihop er nån dag under gemytliga former, utan cyklar, å snygga till det lite här å där. Då lär ni få många plus-poäng!!

Skåneleden, cykelförbud?
Bruse; låter som en bra idé, problemet är bara att det kanske inte "åsamkas" så mycket, det är mer allmänt slitage på stigarna i de blötare partierna.

Problemet är ofta att om stigen är för lerig för att cykla, så kör folk runtom vilket skapar nya stigar, så att originalstigen breddas. Partiet runtom gyttjehålet blir fyllt av alternativstigar. Dessa utnyttjas även av vandrare, så det är inte bara cyklisternas fel, men vi får antagligen skulden eftersom våra hjulspår är det som syns.

Jag skulle gärna ta en "städdag" i skogen, om jag vetat hur skadorna ska repareras.

Ola

Skåneleden, cykelförbud?
InlineOla skrev:

> Jag skulle gärna ta en "städdag" i skogen, om jag vetat hur
> skadorna ska repareras.

Ja, på sikt tror jag på sådant. Man samlar ihop ett gäng o så ägnar man en dag på hösten o en på våren till att underhålla sina favoritstigar. Att samordna den typen av aktiviteter är en kungstankarna bakom SAMS.

Per

Keep the trails open

Skåneleden, cykelförbud?
Jag har skaffat karta från Lantmäteriet över Romeleåsen men den är i skala 1:50 000 så den har jag bara begränsad nytta av. Om man nu vill hitta alternativa stigar så antar jag att man skulle behöva orienteringskartor (skala 1:10 000 ?). Finns sådana att köpa? Var, när, hur i så fall?

Angående reparera uppkörda stigar, jag hade en kort period när jag provade att köra Enduro (jag studerade då så det var verkligen lågbudget-satsning). Detta var i Revinge (militärt övningsfält) i FMCK's regi. För att skydda djurlivet så upphörde säsongen i slutet av maj, har jag för mig, för att pausa över sommaren. I samband med vårsäsongens avslut hade vi en städardag där vi gick runt med spadar och skyfflar och flyttade tillbaka så mycket jord som möjligt som vi hade plöjt upp. Nu flyttar ju en mc väsentligt mer jord än en cykel, det kan fort bildas vallar som är meterhöga (nåja, nästan, men ni förstår..), så där fanns ju verkligen något att återställa. När det gäller cykling så har jag inte sett sådana skador. Vid lerhålen blir det lite uppkört men jag vet inte riktigt hur man skulle återställa det. Jag kan i och för sig förstå om vandrare retar sig på att det blir massa hjulspår vid alla lerhål men man ser även en massa fotavtryck i geggan.

Hur som helst, jag skulle självklart ställa upp på en städardag och även om man inte kan göra så mycket konstruktivt så är det en handling som borde visa att vi bryr oss. Jag tror att ansvariga för Skåneleden hade bemött oss och dömt oss på ett helt annat sätt om vi visar att vi bryr oss och är beredda att ta ansvar.

/Peter

Skåneleden, cykelförbud?
Peda skrev:

> skulle behöva orienteringskartor (skala 1:10 000 ?). Finns
> sådana att köpa? Var, när, hur i så fall?

Ta kontakt med närmaste orienteringsklubb, de brukar sälja dem till självkostnadspris.

Skåneleden, cykelförbud?
Peda skrev:

> Hur som helst, jag skulle självklart ställa upp på en städardag
> och även om man inte kan göra så mycket konstruktivt så är det
> en handling som borde visa att vi bryr oss.

Jag tror det kan vara rätt kul och när det gäller verkan delar jag inte din uppfattning. Spångar man eller lägger kabelbroar över surhål leder det till en radikal förbättring: stigen härdas så att den tål mycket mer o ändå är snyggare.

Per

Keep the trails open

Skåneleden, cykelförbud?
Bilda en grupp/nätverk som agerar lokalt. Bearbeta beslutsfattare.

SAMS kan hjälpa er med material och diskussioner runt problemet, hjälpa er att bemöta argument och så att ni får viss kunskap i hur man sköter om stigar.

Än så länge finns det inge SAMS representant i regionen men det kanske kan ändras.

Att göra insatser som enskild cyklist är inte bra, för då gör man ofta saker mot markägares/arrendatorers vilja. Kan man i samlad trupp visa att man är seriös så är mycket vunnet.

Försök arbeta för att cykling skall vara tillåten i hela området, men att ni kanaliserar cykling till bestämda banor till en början.

Det är lokalt som det mesta arbetat kommer ske, och SAMS kan hjälpa er med infall och lyckliga tillrop (ungefär) Det "riktiga" arbetet (bearbetning av beslutsfattare, bygga nätverk) måste ni göra själva. Där finns det ingen patentlösning utan ni får agera utifrån det som fungerar för er och i er region.

Nästan alla förbud mot cykling grundar sig på okunskap eller att någon blivit störd. "Ni stör och förstör" är ett väldigt vanligt argument. Att vi förstör... Kanske . Flera som är ute i skogen betyder att det blir mer slitage. Att cyklister sedan lämnar spår efter sig är vår akilleshäl. Man kan ju "se" att cyklisterna förstört. Det finns forskning som visar att cyklister inte sliter/förstör mer än andra.

Att vi stör är ett helt annat problem som bara kan bemötas med långsiktigt arbete där cyklister visar hänsyn, hälsar och är allmänt trevliga.

/Mattias

Skåneleden, cykelförbud?
På Söderåsen, i anslutning till Skåneleden, invigdes i fjol en MTB-slinga på ca 5 km. Cykelklubbarna i Åstorp och Hässleholm var inblandade i detta initiativ tillsammans med ansvariga för Skåneleden. Detta för att minska belastningen av själva Skåneleden.

Vet inte hur flitigt banan använts men kunde vid provcykling igår konstatera att det från att ha varit "cykling rakt ut i obanad terräng" vid invigningen, nu blivit en fin teknisk singletrack slinga hela varvet runt.

Kan rekommendera en test om ni tar vägarna förbi Klåveröd.

Mvh / Lars

Skåneleden, cykelförbud?
Jag körde för några veckor sedan en bit på bohusleden i Göteborg där markägaren hade averkat skog och kört omkring med tunga skogsmaskiner det såg ut som armen haft övning leden var förstörd av djupa och breda tracktorspår det var inga cykelspår kors o tvärs under några kilometer.
Detta förmodligen helt legalt.

Gerry

Skåneleden, cykelförbud?
> Försök arbeta för att cykling skall vara tillåten i hela området, men att ni kanaliserar cykling till bestämda banor till en början.

Jag tycker nog att man ska arbeta för att cykling ska vara tillåten utan restriktioner, och att man ska undvika bestämda banor, sådana är ju ett steg i alldeles fel riktning; det är en annan sak att vissa områden är så hårt utnyttjade av fotgängare att man helt bör undvika dem.

Per

Keep the trails open

Post &Auml;ndrad (04-04-30 09:42)

Skåneleden, cykelförbud?
Vad är SAMS?
Låter som ett bra nätverk.
Jag är gärna med och engagerar mig.

P.S.
Någon som cyklar från Genarp, onsdag 18.00?

//Örjan
Cykel åt alla - överallt!

Skåneleden, cykelförbud?
Till viss del handlar det kanske om att Skåneledens stigar är feldragna om de inte tål slitage. Det finns stigar där rådjur och älgar gått i tusentals år som inte är slitna, trots att det är djur som på fel underlag skapar lika stora skador som hästar. Ett noggrannt studerande av dem rekommenderar jag för alla som uppfinner leder.

Sen menar jag bestämt att söndercyklade stigar inte är markskador. Möjligen stigskador men det är inte markskador i betydelse förstörda naturvärden, med undantag för cykling på rötter.

Skåneleden, cykelförbud?
Per: Det finns inte en markägare/arrandator som tar en seriöst om man kommer och säger att vi vill kunan cykla överallt och skall få göra det utan restriktioner.

Om man istället tar en sansad diskussion med de som bestämmer i området och kommer överens om att man tillsammans drar banor (kan vara så enkelt som att markera upp en befintlig stig) där man uppmuntrar cykling. Sedan tar man hand om dom banorna, underhåller dom och ser till att alla är nöjda. Då förstår markägaren att man är seriös och håller vad man lovar.

Man börjar smått men har fokus på det stora. De ser markägaren att man är seriös och att man vill ha ett långsiktigt samarbete.
Cyklister är för det mesta vanedjur, och vill bara cykla där alla andra cyklar. Därför är det så enkelt att sätta upp en eller två banor och göra ett bra resultat där.

/Mattias

Skåneleden, cykelförbud?
Det som jag finner lite trist med den typen av arrangemang är att jag hellre cyklar långa turer och "kommer någon vart". Gillar Sörmlandsleden t.ex.

Det stora problemet tror jag är att cykelspår syns och ser annorlunda ut än fotspår.

Skåneleden, cykelförbud?
Visst är det så, men man måste ju börja någonstans. Börjar man smått och sköter sig så får man större förtroende. Dessutom är det lätt att kontrollera småmissar och rätta dom innan det blir problem. Börjar man stort och missar småsaker så får man mycket skit för det.

/Mattias

Skåneleden, cykelförbud?
Men Mattias, visst är det tråkigt om markägare och arrendatorer inte vill ha oss på sina marker, men de har ingen rätt att stänga oss ute! Det gäller samma regler för cyklister som för svampplockare. Vi får cykla överallt med en restriktion, vi får inte orsaka markskador. Det är aldrig upp till markägaren att avgöra.

Målet ska väl inte vara att göra MTB-stigar över hela riket så fort någon blir sur? Målet måste väl vara att få folk att acceptera att allemansrätten inbegriper cykling och att den gör det på goda grunder då markförstörelsen inte är värre när man cyklar än när man går. Det är det som ska vara det vi trummar ut, inte att göra leder överallt.

Svampplockare behöver inte gå på särskilda platser, markera ut särskilda svampplockarparkeringar och så vidare. Det ska inte gälla för oss heller. När allemansrätten inskränks på irationella grunder handlar det om en begränsning av våra medborgerliga friheter. Menar du att vi då ska bocka och stå med mössa i hand och be om ursäkt?

Skåneleden, cykelförbud?
Oskar, jag håller med dig (tro inget annat). Det är helt sjukt att vi som cyklister blir utträngda och måste avtala fram våra rättigheter med beslutsfattare. Det finns inte en människa som skulle få för sig att (till exempel) förbjuda orienterare. Detta trots att de bevisligen förstör mer än vad cyklister gör. Eller vandrare.

Varför? Starka lobbyorganisationer, gammal hävd och traditioner kanske? Och kanske det faktum att cyklar är mer mekaniserade än de "hederliga" apostlahästarna. Att vi som cyklister "per default" anses störa bara därför att vi färdas fortare och därför inte "njuter av friluftslivet".

Eller som förvaltningsansvarig i Tyresta hävdade: "vi vill inte ha cyklar här. Dom förstör stigen och stör folk. Dessutom har vi känslig växtlighet här. Vi vill inte ha cyklar där" (kanske inte ordagrant, men nästan).
Cykling är förbjuden i Tyresta nationalpark. Däremot så tillåter man skolklasser att ströva fritt i dessa känsliga grönområden. Dessutom så bygger man nu en ridled i nationalparken.

Jag kan rabbla upp mängder med leder och områden där man har samma attityd, fast det är meningslöst. Det är bättre att diskutera hur man löser problemen.

Men hur skall man då förändra det här?
Jag säger inte att det arbetssätt SAMS valt är 100% rätt, men det är en start. Det kanske inte är det tillvägagångssättet som kommer få cykling att erhålla samma status som orienterare och vandrare, men någonstans måste man ju börja.

De stora vandringslederna (som vi vill cykla på) har ju tillkommit genom att folk engagerat sig i grupp och bearbetat markägare för att de skall få permanenta, uppmärkta, vandringsleder. Detta har skett just genom att man avtalat om nyttjanderätt (för vandring) och kanaliserat vandrarna på uppmärkta stigar. Till en början var det mindre leder utan hopkoppling, men nu är till exempel Sörmlandsleden 100 mil lång (uppdelat på ungefär lika många etapper).

Oskar skrev: "När allemansrätten inskränks på irationella grunder handlar det om en begränsning av våra medborgerliga friheter. Menar du att vi då ska bocka och stå med mössa i hand och be om ursäkt?"

Absolut inte, och jag kan inte komma på mig med att ha sagt eller antytt det heller.
Men faktum kvarstår, det finns mängder med områden där man inskränkt våra rättigheter, och i väldigt många fall har det skett på irrationella grunder.

Hur skall man då förändra det?
Visst att man styvnackat kan hävda att "vi har minsann rätt att vara här och tänker fortsätta med det". Men vart leder det? Knappast till långvariga relationer och framgångsrika samarbeten.

Ett av de största argumenten mot cykling är att vi förstör.
Har man möte med en "mountainbikefientlig" motpart så spelar det ingen roll hur många vetenskapliga undersökningar, fakta och framgångsfaktorer man lägger fram. Cyklister förstör. Det har dom själva sett (troligen därför att cyklister lämnar spår i gyttja). Så är det bara. Punkt slut.

Som du själv skrev: "Målet måste väl vara att få folk att acceptera att allemansrätten inbegriper cykling och att den gör det på goda grunder då markförstörelsen inte är värre när man cyklar än när man går."

Jag håller med till 100%. Problemet är bara att det är många i beslutsfattande ställning är avogt inställda till cykling. Dom har själva sett att cykling förstör.

Hur ändrar vi den attityden?

/Mattias

Skåneleden, cykelförbud?
Lite trådarkeologi efter att jag läste det här sköna på Skåneledens hemsida:
"Du kan inte med allemansrätten som förevändning hävda att cykling/ridning är tillåtet på Skåneleden"

http://www.skaneleden.se/bra-att-veta/vanliga-fragor-och-svar/

Låter lite tokigt, tycker jag. Är det några skåningar här som cyklar Skåneleden? Hur funkar det? Är folk muntra och glada när de ser er, eller är det sura miner?

Skåneleden, cykelförbud?
"Allemansrätten gäller för vanliga cyklar

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. Cyklar med motor går att köra på vägar, men inte på parkvägar, leder och stigar eller fritt i terrängen. Där går det däremot bra att åka med vanlig cykel."

- Naturvårdsverket, http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Skåneleden, cykelförbud?
Det är det inte alls några problem att hävda. Dock riskerar man att upprörda markägare slänger ut skåneleden.

Jag har inte upplevt några sura miner längs skåneleden, vad jag kan minnas.

Skåneleden, cykelförbud?
Lustigt sammanträffande, men jag diskuterade just den formuleringen igår i ett helt annat sammanhang. Vår slutsats var att det är ett "hej yxskaftsvar" som de dragit till med för att hålla sig väl med markägarna. Juridiskt så betyder det ju ingenting. "Hej, några av våra markägare vill inte att du cyklar här, men vi kan inte göra något åt det."

Skåneleden, cykelförbud?
Dock så går ju delar av skåneleden genom naturreservat där det råder cykelförbud och där är det såklart en annan femma.

Skåneleden, cykelförbud?
Trevligt att folk inte är sura på cyklister längs leden då! Det kanske är lite annorlunda cykelkultur ju längre söderut man kommer i Europa? Jag menar i Danmark är de gladare, ner Belgien osv. till Italien är alla glada. Kanske samma söderut i Sverige då?

Och, bra, då kan man ju (önske-) tänka att Skåneleden är på cyklisternas sida om de har tänkt igenom det och fått till ett bra "goddag-yxskaft"-svar.

Ännu roligare vore ju förstås om alla markägare och vandrare tyckte det var lika kul med stigcyklister som vi tycker det är.

Skåneleden, cykelförbud?
Swoop skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter lite tokigt, tycker jag. Är det några
> skåningar här som cyklar Skåneleden? Hur funkar
> det? Är folk muntra och glada när de ser er,
> eller är det sura miner?

Jag bor i Jularp utanför Höör och cyklar på Skåneleden nästan varje dag (har två stycken som passerar just utanför knuten). Till att börja med ser jag nästan aldrig någon längs leden; dock något oftare på sommaren. Jag har varken stött på en sur eller neutral min än så länge, blott leenden. Samma gäller ganska stor omnejd: Fulltofta, Söderåsen, Hallaröd/Allarp, Hovdala etc. I lerhål ser man hjulspår, men det är allt som oftast max ett halvt dussin, om ens. Då tror jag avstjälpning (som orsakas av vandrare?) är ett större problem. I Genarp flockas ju cyklisterna så där har väl MTB normaliserats mer eller mindre. I Skrylle är det fortfarande surt, men där jobbar ju de lokala med att dra egna slingor (i god vigör och med stor succé vad jag har förstått).

Skåneleden, cykelförbud?
Har diskuterat detta en hel del med de gamla gubbarna i min orienteringsklubb.. Vi har haft ansvaret för i princip all skåneled i Hörby kommun under väldigt många år.

Vi jag väll kommit fram till ungefär att cykelspåren syns, men försvinner lika fort som fotspåren, att möta en cyklist innebär inte direkt död, det är helt och fullt lagligt.
Enda sättet att förbjuda det är genom naturreservat eller att kommunen får ett undantag godkänt så som de kan få för till exempel ett motionsområde med anlagda banor. ( Skrylle kan eventuellt ha det?)
Man kommer aldrig få sådana undantag godkända för skåneleder då det tar för stora hugg på allemansrätten.

Det har mjuknat väldigt mycket iallafall och insett att stigen mår bra av att användas.

Nu har vi bara kvar skötseln av leden till i september har jag för mig. Leden ska tas över av kommunen och arbetslösa ska ha det som arbetsträning eller något liknande.
Mycket bra iniativ tycker jag. Hoppas lederna fortsätter att skötas bara.
Lite tråkigare än den ISO certifiering de ska göra. Hela leden ska märkas om, inget mer målande på träden, man ska släpa ut hundratusentals pålar i skogen som ska vara märkning. Tusentals stora plåtskyltar som berättar var man är och kan gå.
Tyskifiering av leden som jag inte vet om jag är så nöjd med.

Från en glad brukare av leden, både går och cyklar en hel del på den :)

Skåneleden, cykelförbud?
Azog skrev:
> Dock så går ju delar av skåneleden genom
> naturreservat där det råder cykelförbud och
> där är det såklart en annan femma.

Har du något exempel på detta? Jag har cyklat en massa Skåneled och aldrig stött på det.

Skåneleden, cykelförbud?
Fulkinesen skrev:
> Azog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dock så går ju delar av skåneleden genom
> > naturreservat där det råder cykelförbud och
> > där är det såklart en annan femma.
>
> Har du något exempel på detta? Jag har cyklat en
> massa Skåneled och aldrig stött på det.

Man kan förbjuda cykling i naturreservat. Men vad jag minns har jag inte heller stött på det längs skåneleden.

Tillbaka
Topp