skärmar eller inte skärmar - det är frågan...

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan räkna på ena handens
> > fingrar de gånger jag haft nån som tagit rygg
> > på mig under fem år i stan.
>
> Du kör alltså för långsamt. :)

Tveksamt. Jag har bara blivit omcyklad två gånger. Varav ena gången av en gubbe som dödsföraktande höll full fart på gubbcykeln genom decimeterdjup slask och is.

asljn skrev:
> bjorre skrev:
> -----
> > From. imorgon kommer jag tillhandahålla
> > skyddsglasögon och förkläden till de som
> > önskar att ligga på min rulle.
>
> Tack, men använd dem själv - du behöver det!

Aaah...det är skönt att vara wannabe, då behöver man inte tänka så mycket på alla krav :-P
Får se om jag ska ta av skärmarna till sommarn... det beror förstås på hur mycket det regnar. :-)

mycket roligt i den här tråden. anar dock en viss syrlighet. självklart är skärmar bra och det enda rätta om man cyklar där det är andra som kan drabbas. Samma sak gäller med ringklocka, stanna vid röljus, stanna vid stoppskylt, stanna för fotgängare, inte cykla fortare än 30 på cykelbana/30-väg, osv. Är ni benhårda på det också, eller är det bara då ni själva får lite vägvatten i nyllet ni ryter ifrån?

Jag har cyklat sen jag var liten som svar på frågan om jag är nybörjare...

Efter att ha satt på rejäl framskärm med stor egolapp slapp jag massor med cykelvård. Smuts från framhjulet hamnar i drivlinan med slitage och sämre funktion som följd. Dessutom slipper jag bli blöt och smutsig.

Dock är kompislappen bristfällig, men jag cyklar så sällan bland folk med pendlarhojen.

freddesvanstrom skrev:
> mycket roligt i den här tråden. anar dock en
> viss syrlighet. självklart är skärmar bra och
> det enda rätta om man cyklar där det är andra
> som kan drabbas. Samma sak gäller med ringklocka,
> stanna vid röljus, stanna vid stoppskylt, stanna
> för fotgängare, inte cykla fortare än 30 på
> cykelbana/30-väg, osv. Är ni benhårda på det
> också, eller är det bara då ni själva får
> lite vägvatten i nyllet ni ryter ifrån?
>
> Jag har cyklat sen jag var liten som svar på
> frågan om jag är nybörjare...

För gör man inte precis allting helt 100% rätt så skall man hålla käft, eller? Vad hände med nyanserna?

freddesvanstrom skrev:

innebär detta att större delen av Sveriges befolkning är erfarna cyklister? det är väl en försvinnande liten del som inte har cyklat sen de var små... det är snarare din attityd som skvallrar om att du är lite nybörjare, det plus att du på kort tid har startat trådar om ditt första racer-inköp och liksom alla andra nybörjare fasat över hur dyrt det är om man ska köpa alla cyklar på en gång.

Man gör väl som man vill? Om man ser en cyklist som leker vattenskoter i blötan är det väl bara att köra förbi eller ligga en bra bit bakom. Bryr mig inte om folk vill ha blött och kallt sprut på ryggen/arslet - tycker det verkar inte helt optimalt bara. Själv föredrar jag skärmar men det är jag det ;)

Klart det finns nyanser, var mer en replik till de höga ropen som genererades om att tänka på medtrafikanter eller inte.

Nej det betyder inte att större delen är erfarna cyklister, beroende på hur det definieras. MEn jag håller med att så inte är fallet, men måste man vara erfaren cyklist och elitpendlare för att få uttala sig om skärmar på happy elelr uttala sig om nåt öht? Tycker det är en tråkig underton många ggr här såfort man inte är 100% cyklist-korrekt.

freddesvanstrom skrev:
> mycket roligt i den här tråden. anar dock en
> viss syrlighet. självklart är skärmar bra och
> det enda rätta om man cyklar där det är andra
> som kan drabbas. Samma sak gäller med ringklocka,
> stanna vid röljus, stanna vid stoppskylt, stanna
> för fotgängare, inte cykla fortare än 30 på
> cykelbana/30-väg, osv. Är ni benhårda på det
> också, eller är det bara då ni själva får
> lite vägvatten i nyllet ni ryter ifrån?
>

De flesta börjar cykla när de är små ...:)

För övrigt ska väl folk skita fulltsändigt i vad jag har för utrustning på min cykel sålänge jag inte kör in framför och ligger och blockerar och stänker har mig. man måste inte köra ikapp och ligga i arslet på mig om det stänker.

Såja, ingen är arg eller dum. Såklart får man ha precis vilken utrusting man vill.

Om jag får ta mig frihiten att tolka några av inläggen så verkar det som om man, efter några pendlingsår, tenderar att gilla skärmar mer och mer. Och kompislappar och egolappar. Inte alla kasnke men de flesta. Jag är en bland dem.
Man tröttnar helt enkelt på skitiga kläder och väskor och blöta skor och kass drivlina. Att det är fult spelar inge roll i långa loppet.

freddesvanstrom skrev:
> inte cykla fortare än 30 på cykelbana

På cykelbanor gäller samma fartgräns som på intilliggande väg, alternativt 50 inom tätbebyggt område och 70 utanför om skyltning saknas eller om cykelvägen är fritt liggande.

freddesvanstrom skrev:
> För övrigt ska väl folk skita fulltsändigt i
> vad jag har för utrustning på min cykel
> sålänge jag inte kör in framför och ligger och
> blockerar och stänker har mig. man måste inte
> köra ikapp och ligga i arslet på mig om det
> stänker.

Jag skiter fullständigt i dig och din utrustning. Däremot tänker jag ta mig friheten att uttrycka syrlighet när någon tar fram stilargumentet för skärmars vara eller inte. Har du svårt med det tror jag inte att internetforum är rätt plats för dig.

Hur kan man blanda in "stil" i det här sammanhanget? Är det "snyggt" att vara blöt och smutsig (och cykeln likaså)?

Eller är ni fakengers som bara leder fixien mellan lattecaféerna i SoFo? Då behövs förstås inga skärmar...

Fikasvettot skrev:
> Hur kan man blanda in "stil" i det här
> sammanhanget? Är det "snyggt" att vara blöt och
> smutsig (och cykeln likaså)?

Argumentet tycks ju vara att stilen blir orejsig, och därmed ful.

Dock har jag redan förklarat att pendling != rejs. Det har väl inte sjunkit in än helt enkelt ;)

Fikasvettot skrev:
> Hur kan man blanda in "stil" i det här
> sammanhanget? Är det "snyggt" att vara blöt och
> smutsig (och cykeln likaså)?

Men hallå! Eurotrashstilsekten blir jättearga på sina adepter om de har uppåtvända styrstamar, cykelbyxor som slutar under knät eller stänkskärmar. Det är inte stil. Som straff tvingas de cykla på grusad asfalt fram till augusti. Det trodde jag att alla visste?

Senast redigerad av en moderator:
Tycker att den här tråden har urartat värre än vanligt. Folk tycker helt enkelt olika och ett par års pendling året runt brukar göra att man efter ett tag uppskattar att hålla sig själv torr och minska nedsmutsning och slitage på cykeln. Att hacka på vissa personers stil är ju lite trist

Svårare att övertyga någon med ord när 100-tals timmar i skitväder är så mycket effektivare ;).

Hade jag pendlat enbart för att transportera mig mellan hemmet och jobbet fem dagar i veckan, så hade jag säkert skaffat mig en dedikerad slaskhoj. Nu brukar jag försöka kombinera pendlingen med en omväg för att även få träning/motion. Därför använder jag en cykel anpassad för detta ändamål. Jag antar att inte alla som cyklar till Hammarbybacken längs normala pendlingsvägar en vanlig tisdag vid 18-18:30-tiden har skärmar på sina cyklar. Jag anser att de som vill ha skärmar för sin egen och andras trevnad har det, men de behöver inte pracka på övriga sina åsikter med spott och spe.

Aron skrev:
> Men hallå! Eurotrashstilsekten blir jättearga
> på sina adepter om de har uppåtvända
> styrstamar, cykelbyxor som slutar under knät
> eller stänkskärmar. Det är inte stil. Som
> straff tvingas de cykla på grusad asfalt fram
> till augusti. Det trodde jag att alla visste?

+1
Vi blir faktiskt jättearga.

-nä ok, jag gillar inte skärmar så då ska jag inte befinna mig på internetforum eller? ser inte sambandet där...

-nej, jag är ingen fakenger. uppehåller mig så lite som möjligt inne i stan där dessa hänger mest.

-jag säger inget om folk som kör skärmat, jag säger att skärmarna gör cyklarna fula och tråkiga. Det har inget med cyklisten ifråga att göra så ni behöver inte lacka ur för det.

-Visst jag kanske inte elitpendlar några mil om dagen, kanske inte är as-erfaren "äkta" cyklist med 7 cyklar, kanske inte ens har 3 cyklar(!) Men jag tycker det är jäkligt trist att man inte kan yttra sig här utan massa påhopp bara för vi har olika åsikter och/eller är med i nån inre jävla elit-krets.

-geologen - har för mig att max 30 gäller på cykelbana oavsett intilliggande väg. kan dock ha helt fel. men det nämndes i samband med en "cykla-på-vägen-eller-cykelbana-diskussion" tidigare.

freddesvanstrom skrev:
> -nä ok, jag gillar inte skärmar så då ska jag
> inte befinna mig på internetforum eller? ser inte
> sambandet där...

Du ser inte sambandet för att du inte läser(förstår?) vad jag skriver ordentligt. Plötsligt drog du iväg en spottloska om att man skulle minsann skita i vad du tycker och gör. Vilket iofs kan tyckas vara rimligt. Men befinner man sig på internetforum får man dock finna sig i att folk uttrycker olika åsikter, som inte alltid går hand i handske med vad man själv tycker. Det, min gode vän, är sambandet. Capish?

Pie.gif ht=324

1....2....3....KASTA!

klart man har olika åsikter, men det är trist då folk ska börja hacka på en för dessa. Mitt första inlägg i tråden gjorde gällande ett lite skämtsamt dilemma jag tidigare inte reflekterat över. Vartefter tråden fortlöper kan man läsa lite syrligare inlägg (både från mig och andra). OCh jag tycker det är trist bär folk börjar mäta sig med hur länge man trampat som nått rättfärdigande att hacka ner på folk som för visso cyklat hela livet, dock inte på elit-pendlar-super-randonné-7-cyklar-nivå!

Jag gillar inte hur skärmar sänker cykelns utseende (i mina ögon). Så.

jävligt larvigt att vi ska spåra ur om ämnet egentligen.

Nu skall jag cykla hem i regnet.
Givetvis med skärmar och stänklappar både bak och fram.
Ni utan stänkskärmar kan väl sitta kvar vid datorn .....

Puss !

Vic skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Detta verkar bara vara ett problem i
> Hufvudstaden.
> ...

> Visst är det ett storstadsproblem, på
> landsbyggden är ju glest mellan cyklisterna :)

Som f-n, var ute på en 5-milsrunda idag jag mötte inte ens Jukka :)
Fast förra veckan mötte jag en kille strax söder om Laxne.

ok, kanske behöver nyansera lite. Du slipper självklart ha skärmar på cykeln. Att du tycker det är fullt är väl ett så gott skäl som något. Cykla som du trivs och visa rimlig hänsyn till dina medmänniskor. Krångligare än så är det ju inte.

Referenser till stilregler som om det vore cyklingens heliga Gral tenderar dock att få folk inkl. undertecknad att slipa på pennorna lite extra. Det är ju så tacksamt att driva med vuxna människor som börjar gråta om de ser campa och Shimano blandat på samma cykel.

;)

freddesvanstrom skrev:
> -geologen - har för mig att max 30 gäller på
> cykelbana oavsett intilliggande väg. kan dock ha
> helt fel. men det nämndes i samband med en
> "cykla-på-vägen-eller-cykelbana-diskussion"
> tidigare.

Som väl är stämmer inte det. Jag gissar att myten uppstått när mopedister framfört sina (äldre) moppar för fort, och då fått höra att det är 30 km/h som gäller. Och det stämmer ju, för moppar, eftersom moppar har fartgränser baserade på fordonsklass (liksom bilar med släp, t ex). Helt oberoende av cykelbanan alltså.

På förekommen anledning tycker jag det är viktigare att folk spottar åt höger och inte vänster. Åtminstone kolla om det kommer någon bakom innan.. :/

Jag förstår fortfarande inte stilreglerna: är skärmar på pendlarcykeln fulare än att ha skitiga och blöta kläder?

ligger ett par skärmar i diket längs vägen till uppsala om nån lyckas hitta dom annars tänkte jag hämta dom imorgon. Slet loss dom då snön byggde på en automatisk broms

Baaaafk...!

Rippa- va ska jag säga? Har en åsikt om en "skit"sak men jag har tydligen fel åsikt. Och vad jag än säger så kommer du säga emot i den frågan. Så jag lägger ner. Klart det är mer praktiskt me skärmar å allt, men det är fult som stryk, skramlar å lever fan om dem. Jag gillar inte hur exempelvis en cx blir gubbad av ett par svarta långa plåtskärmar me postcykellapp i nederkant. Jag gillar det bara inte. Så.

Fikasvettot- har man inte olika cyklar för varje ändamål så kanske man inte vill kitta upp fullt me skärmar reflexer livboj å flytväst bara för det blir höst.

Koppla av Fredde. Ingen är ute efter dig. Det är en struntsak vi pratar om. Ha lite distans till frågan så ser inser du nog att du får tycka precis vad du vill - om vadsomhelst. Precis som alla andra.

I Stockholm hällsar inga cyklister på varandra såvida de inte varit fulla el mer ihop.

Om jag omformulerar frågan då. Vem ska jag peka finger åt? Som det är nu pekar jag finger åt alla bara för att vara säker.

Det finnes en anledning att inte ha lång-långa skärmar på en pendlarhoj. Har man lagom korta får man färre svettogubbar utan cykelvana på rulle. Jag tycker att det kan vara sehr obehaglish att ha sådana dära fysmonster i löpardojor, löpartajts, reflexväst och citybike vinglandes en dm bakom bakhjulet.

På en cykel som det är tänkt att man skall cykla i klunga med vana cyklister där har man förstås lång-långa skärmar vintertid.

Det känns extra härligt att cykla förbi någon med en ny "rejsig" cykel när man själv har skärmar som nästan går i marken, ringklocka och allmänt ful vinterhoj. Man kan riktigt känna självförtroendet gå i botten när man lämnar dom bakom sig med ett flin.
Prova och upplev tjusningen med skärm! ;)

Nu tar vi varandra i hand och sjunger we shall overcome.

Sorry fredde om du inte gillar att jag driver lite med dig, men kolla gärna runt lite på hur vintercyklarna i allmänhet ser ut hos de cyklister som för en noggrann träningsdagbok och som glatt cyklar stockholm-motala en söndag i februari och sedan slaggar i ett luftskåp.

Under perioden 1/4-30/9 gäller givetvis hårda krav på att det ska vara skärmlöst.

Och för den som undrar så pendlar jag under ovanstående period större delen med vita strumpor.

Med bred rosa kant.

Bra att det debatteras livets väsentligheter.

Jag har f ö aldrig skärmar, enbart i syfte att väcka avsky och vrede hos mina medmänniskor.

Frågan skärmat eller inte ställer man sig när det är runt noll och nysnö/regn, när snön vill kladda fast under skärmarna samtidigt som det finns risk för att bli nerstänkt, då undrar man om de ska vara på eller av.

Äh jag kör och har alltid kört utan skärmar och det funkar bra. Visst får man lite ränder på ryggen och benen men det är oftast bara att skaka bort sanden när det torkat för att det inte ska synas något.
Om andra blir blöta skiter jag fullständigt i.

De enda cyklar jag fått stulna har haft skärmar, den senaste var en kålpendlare med både långa skärmar och pakethållare. Var det stilpolisen som tog den?

/T

Tillbaka
Topp