Skarva växelwire?

menelik

Medlem
Skarva växelwire?
Finns någon enkel metod att skarva en brusten eller hopplöst uppsplittad växelwire? Har hänt mig under långfärd flera gånger att wiren går av intill fästet i bakväxeln. Vore behändigt att kapa wiren på ett ställe där den löper utan hölje och bara skarva i en kort medhavd bit wire. Finns någon liten "manick" för wireskarvning "i fält". Någon liten skruvklämma? Går en skarvanordning för tunnare elkablar att använda?

Senast ändrad:
Skarva växelwire?
Hur skulle det kunna vara smidigare än att bara byta ut hela vajern?

Jämför tiden det tar mellan att byta en växelvajer jämfört med tiden det tar att nöta av en.

Skarva växelwire?
LucasNilsson sa:
För att ev stå i ett dike klockan fyra på morgonen och linda av och på styrlindan för att gamla vajern lämnade rester i höljet som kinkar nya vajern inte platser på top tio över semesterminnen man minns med behag...

Skarva växelwire?
Är långfärderna flera år långa styck? Vajern ska ju inte ligga och nöta mot något vid skruven på bakväxeln, men även om den gör det, men så lite att det inte påverkar växling, så lär det ju ta ett bra tag att nöta av.
Kolla hur det ser ut vid bakväxeln och åtgärda problemet snarare än symptomet.

Skarva växelwire?
emmer sa:
LucasNilsson sa:
För att ev stå i ett dike klockan fyra på morgonen och linda av och på styrlindan för att gamla vajern lämnade rester i höljet som kinkar nya vajern inte platser på top tio över semesterminnen man minns med behag...

jag bytte växelvajer på min cykel med 105 5700 utan att behöva ta bort lindan. Drog lindan lite bakåt bara för att styra in vajern i höljet.
kanske går på din oxå?
Men om vajern går av hela tiden skulle jag försöka fixa varför den går av, istället för "biverkningen" av problemet.

Skarva växelwire?
Ta en mutter, trä vajrarna genom den, och slå muttern platt med en hammare. Jag har gjort såhär på långfärd tidigare och det höll ca 100 mil tills jag bytte vajer.

Skarva växelwire?
dito. byta växelvajer är normalt sett ett smidigt jobb om det inte är någon special intern dragning eller ramgenomföring.

att ha en med sig i reserv kostar inte varken många kronor eller gram. den ligger där tillsammans med några kedjelås. glöm inte att klippa av ena ploppen, och fila gärna till änden så den går lätt att föra in in i höljet.

Skarva växelwire?
som nödlösning kan man dra en växelwire-bit från bakväxeln och fästa i lämplig skruv, t ex flaskhållar-skruven.
Nackdelen är förstås att det blir en single speed av det, men det går iaf att ta sig framåt.

Skarva växelwire?
Vanliga skarvhylsor från Biltemas bil-el sortiment borde fungera bra. Borra ut stoppet i mitten av ett par stycken och ta med i verktygsrullen.
Kläms ihop med tången i din leatherman.
Finns även oisolerade i Elpress sortiment men de kan vara svårare att få tag i.

Skarva växelwire?
har man lös vajerbit med sig och inte nödvändigtvis vill byta hela vajern kan man också skarva genom att knyta. gör en 180 graders skarp knick på vardera vajerändarna (underlättar påtagligt) och knyt ihop just i knicken med en råband.

men föredrar att byta hela. bt har helt ok för 20 sek, duger som reservkabel, bytet är gjort på några minuter.

Skarva växelwire?
skier sa:
som nödlösning kan man dra en växelwire-bit från bakväxeln och fästa i lämplig skruv, t ex flaskhållar-skruven.
Nackdelen är förstås att det blir en single speed av det, men det går iaf att ta sig framåt.

En snyggare nödlösning isf är att ha med sig en 8-10 cm lång växelvajerbit med nippeln kvar. Trä genom justerskruven och spänn upp på önskad växel. ÄR man helt till nöds gör man motsvarande manöver med den brustna vajern (givet att den inte gått av vid växelreglaget) och lindar upp överskottet i en vinda.

Skarva växelwire?
emmer sa:
LucasNilsson sa:

Man kan göra så, det är inte rätt...men man kan. Eller så underhåller man sina cyklar och ser till att cykeln klarar av att färdas x antal mil.

Man skulle väl inte sätta sig i bilen och köra 60 mil om oljelampan lyser och tanken är fylld?

Skarva växelwire?
Jeppe_E sa:
emmer sa:
LucasNilsson sa:

Man kan göra så, det är inte rätt...men man kan. Eller så underhåller man sina cyklar och ser till att cykeln klarar av att färdas x antal mil.

Man skulle väl inte sätta sig i bilen och köra 60 mil om oljelampan lyser och tanken är fylld?

Men cykla 60 mil!

Skarva växelwire?
NLC sa:
Jeppe_E sa:
emmer sa:
LucasNilsson sa:

Men cykla 60 mil!

Nä, det har du rätt i... det går ju inte. Det är jetelångt (har jag hört)

Skarva växelwire?
Jeppe_E sa:
emmer sa:
LucasNilsson sa:
Det kan jag hålla med om men nu ville TS vet hur man skarvade och jag kan förstå att det kan vara trevligt med en snabbfix för TS för även om jag gissar att han har shimanoreglage av "torkställningsmodell" så är det inte så lätt alla gånger att få i ny viner hela vägen i gamla höljen/ändhylsor/justeranordningar.
Men visst tycker även jag att TS borde "Men byt justerskruv till bakväxeln för att slippa problemet."

Skarva växelwire?
Det är nog sådana här små vajerlås TS vill ha i fickan

IMG_20180420_180243371.jpg

Används just som vajerlås för pendlade belysningsarmaturer.

Skarva växelwire?
Tack bästa Pfaff mfl konstruktivt tänkande debattörer. Tänkte mig en minimalistisk repsats med någon typ av åtskruvbar skarvhylsa. Bra i lägen, när man inte vill skruva isär reglaget av indextyp och byta hela växelwiren. Ska rapportera hur praktisk skruvskarven blir i praktiken. "Vad rätt du tänkt, fast det blev fel" äger siin giltighet inte bara i poesin utan aven i den velocipedala verkligheten.:-)

Skarva växelwire?
Pfaff sa:
Det är nog sådana här små vajerlås TS vill ha i fickan
Används just som vajerlås för pendlade belysningsarmaturer.
Det där hade jag också satsat på.
Vajerlås används bl.a. i flygplan för vajerstyrda roder. Inte riktigt på samma sätt, men det lär fungera utmärkt för att skarva en växel-eller bromsvajer. Speciellt med tanke på hur det ser ut i andra änden av vajer vid styret.

Skarva växelwire?
Henrik_E sa:
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Är det nu man föreslår eTap?

Vad händer om det blir soppatorsk på ett batteri?
Man behöver i alla fall inte linda upp styret för att byta batteriet.

Men kl 0400 i ett dike en glåmig höstmorgon långt ifrån civilisation är man minst lika strandsatt. Faktiskt ännu mer för batteriet går väl inte att skarva?
För det var ju liksom den situationen som föranledde TS fråga. Väl?

Senast ändrad:
Skarva växelwire?
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Pfaff sa:
Henrik_E sa:

Men kl 0400 i ett dike en glåmig höstmorgon långt ifrån civilisation är man minst lika strandsatt. Faktiskt ännu mer för batteriet går väl inte att skarva?
OK, nu var mitt förslag kanske inte superseriöst, men jag vågar påstå att det faktiskt är betydligt enklare och snabbare att ha med sig ett extrabatteri till elväxlar än att ha med sig och byta vajer. Man behöver ju inte ställa in växlarna igen.

Skarva växelwire?
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Man blir ju troligen inte av med båda samtidigt så det är väl inget jätteproblem.

Skarva växelwire?
emmer sa:
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Pfaff sa:
Henrik_E sa:
Man blir ju troligen inte av med båda samtidigt så det är väl inget jätteproblem.

Nä. Lika lite som en brusten växelvajer. :-)

Tillbaka
Topp