Skatås Bikepark/pumptrack/teknikbana, Göteborg

• Trådstartare Trådstartare Jay
  • Start datum Start datum

Jay

Medlem
För de som kanske inte är medlemmar i Göteborgs Stigcyklister eller CK Master, som kanske inte hunnit se att bygge påbörjats och inte hört ev rykten, så kan vi berätta att en bikepark/pumptrack/teknikbana är på gång i Skatås.

Grundjobb är gjort från i början av juni, med beredning av mark, alltså röjning av sly och buskar, dränering och ett bärande lager av grovt grus är lagt.

Efter lite återhämtning och diskussioner över midsommarveckan, så är planen att köra på så mycket vi kan den här och nästa vecka. Vi ska nu lägga på ett lager finare grus och bygga alla roliga detaljer i form av dropp, hopp, berms och rollers. Förhoppningen är att få vår pumptrack åkbar innan semestrarna drar igång för de flesta alltså.

Designers/arkitekter för pumptracken är Jon Lindgren och Christian Bengtsson. De kommer under den här lilla rushen att försöka titta förbi, kolla hur det ser ut, ge oss riktningar och ibland delta på vägen. Ambitionen är att den ska funka för vuxna och barn och alltså också vara skoj på både mindre och fullstora cyklar.

Det finns också en liten tilläggsslinga, som går ihop med pumptracken.

Kan du tänka dig att vara med och köra kratta, skyffel, markvibrator/padda, minidumper och/eller liten hjullastare?

Har du känsla för eller kunskap om storlekar, radier och avstånd mellan rollers, berms, hopp etc, bidra gärna med det också.

Det finns en facebookgrupp, säg till om du vill vara med där. Vi lägger upp "evenemang" där och snackar ihop oss om tider, men generellt är det varje vardagskväll och helgdag. Meddela gärna vilka tillfällen och tider du kan vara med. Ställ eventuella frågor eller kom med förslag! Vi lär oss på vägen.

Det finns några skyfflar och spadar, ytterligare några skyfflar köps in samt ett par krattor. Har du egna som du kan tänka dig att ta med och använda till detta, så gör gärna det.

Det här blir skoj!

Pumptrackbygge.jpg

Detta är ju helt fantastiskt! Så många tummar upp för detta! Kan tyvärr inte hjälpa till denna vecka. Kommer ni köra på nästa vecka också?

Ja, det ser ut som att det kommer att finnas att göra även nästa vecka. Vi får försöka hålla intresserade uppdaterade.

Det krävs dock inget medlemskap för att vara med och bygga. :)

Anläggningen kommer sen vara öppen att cykla på för allmänheten, men självklart också att nyttjas av klubbarna.

Nu är material till bermen närmast stugorna och ett antal rollers utlagt utmed banan. Formandet får ske under nästa vecka då vi troligtvis kan bli bättre styrda av de som har koll och känsla för hur det ska vara.

Pumptrackbygge2.jpg

Fokus de närmsta dagarna blir att få ut grus där det ska läggas på högar av olika storlekar och en del ytor.

Jag är i sluttampen på dunderförkylning och bihåle/öroninflammation men sen ska jag försöka hjälpa till. Det bör behövas hjälp tis/ons nästa vecka hoppas jag.

Bygget går bra, vi närmar oss att vara klara. Vi ber er nu vänligen men bestämt att inte ta er in på eller korsa banan förrän vi plockar undan band och andra avspärrningar!

Så jäkla roligt! Måste nästan gå med i en av klubbarna bara för att känna mig värdig att bruka banan.

Stort tack för initiativet!

Pasi och son var med och skottade grus idag, för dräneringen.

Kul att bygget upskattas. Vi får ha tålamod i några dagar till.

Vi fortsätter idag med att köra med markvibrator/padda på kullarnas sidor.

Det går åt 1-2 personer att köra maskinen i lutningen, men det är rätt tungt på en person, där sidorna är branta och höga. För att få det gjort vore det bra om vi kan sprida belastningen på flera som kan engagera sig i det.

Planen är att paddorna vi hyr ska lämnas tillbaka imorgon.

Vilka timmar kan du idag?

Jag tar mig dit strax.

Rocky85 sa:
Hur hittar man lättast dit?

Kör till Skatås motionsanläggning, på baksidan av huset finns en liten gräsplan omgärdad av röda små stugor. Just bortanför cykelklubbarnas stugor, i skogen bakom ligger den. Går inte att missa.

Hur är det med banan, är den körklar? Behöver ni hjälp med den ännu? Åker nog bort och tittar om en stund.

Skulle upp dit förut med min bmx men bilnycklarna var på vift. Så, jag tog XC-hojen dit och improviserade lite :)

Väääldigt rolig bana! Blir många besök där framöver. Dock på annan cykel kanske.

Bilagor

• IMG_4114.JPG
    IMG_4114.JPG
    430.3 KB · Besök: 256
Blev en tur förbi idag och slängde ihop en liten teaser för er som inte haft tid att testa pumptracken ännu.

Den är lika trevlig på MTB:n som på BMX:en!

Har en dirthoj som jag börjar ledsna på att trampa från långväga Hisingen varje gång den ska användas i Skatås. Någon som bor ungefär i närheten eller har annan form av husering av hoj i utbyte mot fri användning? Den kan stå utomhus under tak större delen av året – inget glansigt bygge men fungerar utmärkt och är bra mycket roligare än att köra typ HT stigcykel där!

PM eller noll sju noll 291 77 8 noll

Troende sa:
Har en dirthoj som jag börjar ledsna på att trampa från långväga Hisingen varje gång den ska användas i Skatås. Någon som bor ungefär i närheten eller har annan form av husering av hoj i utbyte mot fri användning? Den kan stå utomhus under tak större delen av året – inget glansigt bygge men fungerar utmärkt och är bra mycket roligare än att köra typ HT stigcykel där!

PM eller noll sju noll 291 77 8 noll

En halvtimmes cykling är väl inte så hemskt?

Finns många saker som är hemskare än det, ja. Men det är segt att ståcykla en enväxlad dirthoj med bra utväxling för ändamålet men inte för transport. Inget vidare för knäna heller. Lägger hellre den energin på plats samt att det är kul att avsluta en dags stigcykling med en dirthoj på bana. Samt att jag också gillar att dela saker.

Senast ändrad:
Troende sa:
Finns många saker som är hemskare än det, ja. Men det är segt att ståcykla en enväxlad dirthoj med bra utväxling för ändamålet men inte för transport. Inget vidare för knäna heller. Lägger hellre den energin på plats samt att det är kul att avsluta en dags stigcykling med en dirthoj på bana. Samt att jag också gillar att dela saker.

Bra initiativ och generöst att dela med sig. Bor hyfsat nära men i lägenhet så har tyvärr ingen lösning åt dig.

Tillbaka
Topp