Skellefteåtips

StiggO

Ny medlem
Skellefteåtips
Ohoj!
Första inlägget för mig i detta forum!
Är alltså Skellefteåbo som cyklat sedan i våras och behöver lite tips på nya skogsvägar-stigar att rulla runt på. Vitberget och Falkträsketområdena har man varit på rätt mycket och det är alltid kul med nya ställen!
I övrigt får man tacka för ett bra forum!

Skellefteåtips
Hej Stiggo. Jag tycker att Skellefteå har ett gytter av riktigt bra stigar. Problemet är att varje stig i sig är ganska kort. Vill man kunna köra lite längre turer så gäller det att försöka binda ihop de korta stumparna till en längre enhet. Man måste ut och prova sig fram för att hitta sina egna favoriter med den svårighetsnivå som man själv vill cykla. Områden:

Vitberget- Sjungande dalen. - finns hur mycket som helst både enkelt och tekninskt. Har du provat från tv masten ner mot sjunande?

Eljusspåret på Anderstorp + mastberget mot S Tuvan. Runt elljusspåret är det ganska lätt. Tar du dig upp vid mastberget finns det en del riktigt fina och kuperade stigar men det är ganska svår teknisk cykling. Det går att komma vidare mot innervik eller tjärn.

Sörböle-Sunnanå. Elljussspåret + en del mindre slingor. Kör du grusvägen (hästväg)från sörböle till falkträsket börjar det en fin singeltrack på H sida vägen aldeles efter den högsta punkten när vagen börjar gå ner mot faklträsket.

Ursviken-skelleftehamn- örviken. Ett gytter av massa stigar mer eller mindre farbara. Många riktigt fina. Det tar ganska lång tid att lära sig hitta rätt. Man kan cykla runt i flera dagar och bara prova olika alernativ.

Rävastugan-Storhamn-Harrbäcksand-Kågnäsudden. Grusvägar som binds samman av partier med stig.

Hoppas du fick något uppslag.
Lycka till/ Stojje

Skellefteåtips
Nästa år planerar jag att testa http://www.nasaleden.com/

Glommersträsk-Forsbacka, 8,4 mil.

Citerar ett foruminlägg av Anders Hedlund | 2009-09-01 (20:14):

" Angående MTB cykling längs Nasaleden.
I lördags (29/8) testade jag och en kollega att cykla leden. Vi startade uppe vid länsgränsen, man åker in vid byn Holmen och före första huset finns en traktorväg som följer länsgränsen. Hela leden är väldigt bra utmärkt och om man vill välja det bästa startar man i Missenträsk och cyklar till Bjurvattnet i sträcka 3. Ca 5.5 mil stig! Helt sanslöst bra.
Nästan inga asfalttransportsträckor och bara någon enstaka bit att gå där det blir lite för brant.

Man kan lätt skippa delen länsgränsen-Missenträsk som är mera blåbärsris än stig. Och efter Bjurvattnet kommer man mot dammbygget och vi hittade inte igen sträcka 2 alls. Vi cyklade längs dammen och letade länge utan resultat.

Sträcka 1 är en katastrof mellan Bruträsk och Finnforsberget så vi vände tillbaka via vägen och gav oss i korsningen ned mot Krångfors.
12 timmar och 8.4 mil. Men då hade vi hållit promenadtempo och njutit oss genom dagen. Kollade just cykeldatorn och vi hade 7.5 timme ridetime.

Nästa gång blir det att ösa dom bästa 5.5 milen! Rimligen går dom avklara på under 5 timmar inklusive mat och mek-pauser. "

Skellefteåtips
bluecolorado skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästa år planerar jag att testa
> http://www.nasaleden.com/
>
> Glommersträsk-Forsbacka, 8,4 mil.
>
> Citerar ett foruminlägg av Anders Hedlund |
> 2009-09-01 (20:14):
>
> [...]

Varför hittar jag inte det inlägget och diskussionen, är det månne på ett annat forum än Happy? Finns det andra forum än Happy?

Hur som. Det finns roliga vägar att köra mellan Ursviken och Boviken om man är lite kreativ och kan stå ut med att ibland cykla lite transportgrusväg.

Skellefteåtips
Många bra tips! Ska kolla in dom eftersom! Sträckan Missenträsk-Bjurvattnet kanske kan vara nåt om man får ihop några stycken. Provade cykla Kyrkstigen till Burträsk i sommar och bitvis var det riktigt trevligt men blev tvungen att bära cykeln bitvis då det blev lite för mycket rötter o sten.
Såg att du Stojje är engagerad AIK cykel och ni träffas på torsdagar på vitberget, är det något som gäller än?
/StiggO

Skellefteåtips
Jag testade idag Kyrkstigen, som går mellan Skellefteå och Burträsk (och för den som vill vara tvärsöver, mellan Burträsk och Skellefteå). Eftersom trevliga sträckan Skellefteå-Kroksjön-Ragvaldsträsk är mestadels asfalt, som företrädesvis cyklas med annat än heldämpad MTB, fuskade jag och tog bilen till Ragvaldsträsk och startade där (cyklade faktiskt dit för ett par veckor sen, så det var bara halvfuskigt :). Kontentan: ingen glidarsträcka med cykel. Man kan nog kalla det tekniskt. Mer push/pullbikesträckor än fartsträckor (vissa sträckor med grusväg inte inräknat). Tungcyklade mjuka (fast jag hade hjälp av frosten) smala stigar, steniga partier, rotiga partier, steniga partier med rotinslag och vice versa och bitvis spång (av bra kvalitet). Så, det är bara att prova. Allt måste man ju testa en gång!

Tillbaka
Topp