Skeppshult eller Monark?

MW1987

Ny medlem
Skeppshult eller Monark?
Min begagnade Monark Karin som jag köpte för ett par månader sedan blev stulen häromdagen.... Insåg då att köper jag en ny kan jag lika gärna köpa en ny så kan jag åtminstone få tillbaka något på försäkringen nästa gång.

Så nu står jag i valet och kvalet - ska jag köpa en till Monark Karin eller en Skeppshult Smile?Priset är gabska lika. Spontant så känns Skeppshult som något bättre i kvalité men jag har verkligen ingen aning. Så, åsikter välkomnas :)

Skeppshult eller Monark?
Alltid kul med trevliga, hjälpsamma människor som ger det lilla extra. Härligt att du ändå tar dig tid på en lördagkväll att ge ett sådant fantastiskt svar.

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:
Alltid kul med trevliga, hjälpsamma människor som ger det lilla extra. Härligt att du ändå tar dig tid på en lördagkväll att ge ett sådant fantastiskt svar.

Att fråga på ett cykelforum vilken som är "bäst" av två hånade, utskrattade cyklar riskerar att leda till ett något onyanserat svar. Lite som att på ett gastronomiforum fråga om Billys eller gorbys är bäst.

För att återvända till grundfrågan. De är nog ungefär lika usla. Tunga, tröga, underlig geometri, tröga däck, hemska sadlar och med överpriser.

#åsikt

Skeppshult eller Monark?
Sist jag kollade, så var dessa två cyklar. Och med tanke på vilka cyklar jag jämför så antar jag att man förstår att jag skall cykla till och från jobbet och inte cykla Vätternrundan på dem.

Skeppshult eller Monark?
Gäller det bara några enstaka km och platt så är det väl ok. Men 18 kg är rätt mycket, med 3 växlar och lite backigt så blir det direkt tråkigt.

Senast ändrad:
Skeppshult eller Monark?
Min Monark jag hade funkade utan problem, men jag förstår vad du säger. Har funderat på Skeppshult favorit också som är 7 växlad, hade det varit ett bättre val tror du? Det är inte särskilt mycket backar.

Spacekitty sa:
Gäller det bara några enstaka km och platt så är det väl ok. Men 18 kg är rätt mycket, med 3 växlar och lite backigt så blir det direkt tråkigt.

Skeppshult eller Monark?
monark karin är enligt polisen sveriges mest stulna cykel.

i genomsnitt stjäls ungefär en tredjedel så många cyklar jämfört med nyförsäljningen. betyder 3-4 år i genomsnitt innan en ny cykel är stulen. lite osäker matematik här; samma cyklar lär i vissa fall stjälas gång på gång. men cirka 80 procent av de stulna lär vara av liknande typ som denna, så betydligt kortare i det fallet.

på vår gata blev en sådan stulen, det vinkelslipöppnade låset hittades i en skogsdunge strax intill. tjuven ratade en olåst herrcykel som stod bredvid, och en annan mer uppstyrd och mycket bättre cykel än monark karin, visserligen också låst.

så undvik monark karin och liknande cyklar om du vill att den står kvar nästa gång du behöver den. förutom detta är de tortyr att cykla på snabbare än säg 15kmh. deras exempellösa framgång på marknaden visar att köparna har helt andra prioriteringar än att ta sig fram på ett effektivt och njutningsfullt sätt.

utseende är allt.

Skeppshult eller Monark?
Det viktigaste är nog att inte köpa en Skeppshult eller en Monark. Det finns massor och jag vet inte vad du vill ha. Jag pendlar på en On One Pompino.

Skeppshult eller Monark?
Snyggt jobbat. Ni är ju fantastiska på att promota cykling......

Till trådstartaren - Kvaliten är ungefär lika på de hojarna. Båda kommer ge många års härligt runtglidande i makligt tempo. I det närmaste underhållsfritt, och med stil. Jag hade tagit den som är snyggast.

Skeppshult eller Monark?
Jag brukade cykelpendla på några treväxlade cyklar, en Crescent och en Mustang. Det var länge sen, men inga problem. Ber om ursäkt för elitisterna här, som inte kan sätta sej in i andras behov. ?

Skeppshult eller Monark?
Kona coco ? Den är av samma typ, men mindre usel.

Bilagor

• Kona_Coco_SE_mustard_gloss_black[640x430].jpg
    Kona_Coco_SE_mustard_gloss_black[640x430].jpg
    49.8 KB · Besök: 719
Skeppshult eller Monark?
ForesterGuy sa:
Jag brukade cykelpendla på några treväxlade cyklar, en Crescent och en Mustang. Det var länge sen, men inga problem. Ber om ursäkt för elitisterna här, som inte kan sätta sej in i andras behov. ?

Jag har också haft sänka cyklar. De är dock ändå mycket bättre än TS förslag.

Skeppshult eller Monark?
Skeppshult är tyngre, men de är mer noggranna med detaljer. (Typ brickor på båda sidor om skärmstagen, ingen biggie men jag tycker det visar nivån av ”bry” hos tillverkaren).

Skeppshult böjer och svetsar sina ramar i Sverige. Monark är kinakatalog.

Jag hade tagit den som har rejälast, stöd, stänkskärmar och navgenerator.

Skeppshult eller Monark?
Skeppshult eller Monark?
Tack till er som kommer med vettiga svar ? Kanske bör tillägga att jag skall köra med barnsits också. Vet inte om det är bara min inbillning, men det känns som jag behöver en tyngre cykel för jag själv är ganska lätt (väger 53 kg) och om jag cyklar på en 11 kg cykel med en 12 kg unge bakpå så blir det ännu mer instabilt än jag tidigare upplevt? Eller bör jag tänka tvärtom?

Skeppshult eller Monark?
Valhalla_ sa:

Till trådstartaren - Kvaliten är ungefär lika på de hojarna. Båda kommer ge många års härligt runtglidande i makligt tempo. I det närmaste underhållsfritt, och med stil. Jag hade tagit den som är snyggast.

problemet är närmast att man inte får behålla just dessa cyklar 'i många år'. trådskaparen är ett bra exempel, och håller på att gå i samma fälla en gång till.

den där konan var ju ful som stryk, så den kanske man får behålla:'

Skeppshult eller Monark?
Valhalla_ sa:

Håller med, är det en sådan typ av cykel du önskar så köp den som faller bäst i smaken, kvaliteten är ungefär lika. Själv cyklar jag dagligen på en äldre Kronan med härliga 17 kg. Korta stabila turer till och från jobbet, ut på kortare fisketurer mm. Så varför inte en ny Kronan, de ligger väl i samma prisbild.

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:
Tack till er som kommer med vettiga svar ? Kanske bör tillägga att jag skall köra med barnsits också. Vet inte om det är bara min inbillning, men det känns som jag behöver en tyngre cykel för jag själv är ganska lätt (väger 53 kg) och om jag cyklar på en 11 kg cykel med en 12 kg unge bakpå så blir det ännu mer instabilt än jag tidigare upplevt? Eller bör jag tänka tvärtom?

en lätt cykel behöver inte vara instabil, och monark karin är som att cykla på spaghetti. du kan lätt göra ett bättre köp!

Skeppshult eller Monark?
Brukar rekommendera något från till exempel https://www.pelagobicycles.com till dem som funderar på något liknande.
Alternativt en 1999-kronors-cykel från typ Biltema, Coop eller framförallt SecondHand vilket känns betydligt mycket mer prisvärt än Monark/Crescent/Skeppshult som försöker sälja på en gammal kvalitetsstämpel som de, sedan länge, inte längre lever upp till.

//j

Skeppshult eller Monark?
kais01 sa:
MW1987 sa:

en lätt cykel behöver inte vara instabil, och monark karin är som att cykla på spaghetti. du kan lätt göra ett bättre köp!

Vad föreslår du? Jag behöver fotbroms!

Skeppshult eller Monark?
jesperC sa:
Brukar rekommendera något från till exempel https://www.pelagobicycles.com till dem som funderar på något liknande.
Alternativt en 1999-kronors-cykel från typ Biltema, Coop eller framförallt SecondHand vilket känns betydligt mycket mer prisvärt än Monark/Crescent/Skeppshult som försöker sälja på en gammal kvalitetsstämpel som de, sedan länge, inte längre lever upp till.

//j

+1 på Pelago

Skeppshult eller Monark?
Oooh sa:
jesperC sa:

//j

+1 på Pelago

Snygga! Skall kika på dem lite mer.

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:
...
Snygga! Skall kika på dem lite mer.

Tycker själv om estetiken på gamla cyklar med mixte-ram och brukar hålla ögonen på annonssidorna om det dyker upp något kul som kan renoveras upp till bekanta som behöver något att cykla på.
800px-Peugeot_Mixte_PX18.JPG

För detta gäller såklart att man har lite verktyg och ett lager med skrotdelar samt gillar att meka med gamla cyklar. Om inte så är det nog bäst att hitta något hyfsat nytt som redan fungerar.

Och bli inte avskräckt från detta forum.
Vissa cykelmodeller/tillverkare som Monark/Crescent/Skeppshult/Biltema och handlare, likt till exempel Cykelringen, är ganska illa omtyckta av de som gillar cyklar och funkar som triggers (framför allt på fre/lördagskvällar :)

//j

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:
kais01 sa:
MW1987 sa:

Varför behöver du fotbroms?

Skeppshult eller Monark?
Det är spännande att människor som Sixten blir bannade från detta forum, medan jofahjalm med sina dryga kommentarer får härja fritt. Fördelen med Sixten är ju att han åtminstone ger mycket tips och råd mitt i allt skitsnack, vad fyller du för funktion jofa? Gå och låtsashucka något litet dike istället.

Skeppshult eller Monark?
jingleyschmidt sa:
Det är spännande att människor som Sixten blir bannade från detta forum, medan jofahjalm med sina dryga kommentarer får härja fritt. Fördelen med Sixten är ju att han åtminstone ger mycket tips och råd mitt i allt skitsnack, vad fyller du för funktion jofa? Gå och låtsashucka något litet dike istället.

Lägg ner.... Jämför inte den onämnbara med en normalkränkt ramdödare. Han säger bara det alla andra cykelintresserade tänker (att TS förslag är hemska bojsänken)

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:
kais01 sa:
MW1987 sa:

det ville min hustru också när hennes tidigare cykel för fyra år sedan skulle bli vintercykel. gjorde då i ordning denna 80tals mixte racer-ram, ekrade upp 7vxl shimano nexus med fotbroms med mindre fälgar och fetare däck, satte dit pakethållare och korg. ramen var gratis, övriga utgifter ca 1500 sek. ett exempel på vad du kan göra med en mixte-ram om det finns mekaniskt intresse hos dig sälv eller din närhet.

om du nu verkligen gillar karin-stilen och vill slippa få den stulen är annars ett förslag att köpa en 26-tummare av liknande modell. om du är är under säg 175 cm fungerar det alldeles utmärkt. en fördel är att den mindre ramen är betydligt stadigare, och de är dessutom billigare. barnsitsen kan monteras med betydligt bättre och lägre tyngdpunkt. när mina två nu vuxna barn var små körde jag med två sitsar på en sådan; fram och bak.

vill du ändå ha just 28 tum damcykel och vill behålla den, köp då en med raka ramrör. men bättre är alltså 26 tum, ratas närmast konsekvent av buset.

28 har inga nämnbara fördelar jämfört med 26 på asfalt. det är större och tyngre bara. eventuell försteg finns på grusvägar, men det är minimalt. pendlar själv året runt på 16 (sexton) tum, och passerar båda närmast hela tiden.

Bilagor

• 0BE8EEE8-A043-483F-AEB5-87D5B2E1971A.jpeg
    0BE8EEE8-A043-483F-AEB5-87D5B2E1971A.jpeg
    422.1 KB · Besök: 417
Skeppshult eller Monark?
jingleyschmidt sa:

Du får väl anmäla jofas inlägg.

Skeppshult eller Monark?
kais01 sa:
MW1987 sa:
kais01 sa:
MW1987 sa:

det ville min hustru också när hennes tidigare cykel för fyra år sedan skulle bli vintercykel. gjorde då i ordning denna 80tals mixte racer-ram, ekrade upp 7vxl shimano nexus med fotbroms med mindre fälgar och fetare däck, satte dit pakethållare och korg. ramen var gratis, övriga utgifter ca 1500 sek. ett exempel på vad du kan göra med en mixte-ram om det finns mekaniskt intresse hos dig sälv eller din närhet.

om du nu verkligen gillar karin-stilen och vill slippa få den stulen är annars ett förslag att köpa en 26-tummare av liknande modell. om du är är under säg 175 cm fungerar det alldeles utmärkt. en fördel är att den mindre ramen är betydligt stadigare, och de är dessutom billigare. barnsitsen kan monteras med betydligt bättre och lägre tyngdpunkt. när mina två nu vuxna barn var små körde jag med två sitsar på en sådan; fram och bak.

vill du ändå ha just 28 tum damcykel och vill behålla den, köp då en med raka ramrör. men bättre är alltså 26 tum, ratas närmast konsekvent av buset.

28 har inga nämnbara fördelar jämfört med 26 på asfalt. det är större och tyngre bara. eventuell försteg finns på grusvägar, men det är minimalt. pendlar själv året runt på 16 (sexton) tum, och passerar båda närmast hela tiden.

Har noll kunskap kring cyklar och mekanik så det blir tyvärr inte att fixa en egen, men din var jättefin!

Har funderat på 26" men jag och min man delar på cykeln och tänker att 26" inte är så bra för honom.

Skeppshult eller Monark?
jesperC sa:
etnica sa:
...
Varför behöver du fotbroms?

Det har väl mycket att göra med vad man är van/bekväm med.
Jag håller dock med om att det är inte är någon höjdare och synd att det ses som något positivt och är norm på till exempel barncyklar.

//j

Precis. Jag har aldrig gillat att cykla utan fotbroms. Min syster kraschade i en nedförsbacke på grusväg när vi var barn för hennes handbromsar inte tog. Blev nog traumatiserad av upplevelsen!

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:
kais01 sa:
MW1987 sa:
kais01 sa:
MW1987 sa:

Har noll kunskap kring cyklar och mekanik så det blir tyvärr inte att fixa en egen, men din var jättefin!

Har funderat på 26" men jag och min man delar på cykeln och tänker att 26" inte är så bra för honom.

Hej,
26" är storleken på hjulen, inte på ramen, så i den aspekten spelar det ingen roll, ska ni dela cykel så är det ju ramstorleken ni måste vara ense om. Men är ni ungefär lika långa är det nog inte så krångligt.
Typ förenklat:
26" var vanlig storlek på hjulen på mountainbikes tills för några år sen. Men ofta med bredare däck med grövre mönster, kan dock bytas till sk slicks eller andra däck med mindre grovt mönster.
28" är vanlig storlek på den typen av cykel som du hade. Brukar ha smalare däck än för skogscykling, men bredare än en racercykel.

Skeppshult eller Monark?
MW1987 sa:

Att hålla på och ändra sadelhöjd varje gång någon av er ska ut är inte att tänka på. Du ska ha den som till och från jobb, vilket brukar vara 5 dagar i veckan, den ska passa dig och inte gubben. Köp två cyklar.

Skeppshult eller Monark?
Enstaka km går självklart bra. Vi har en monark karin för att cykla inom byn. Inte ändrar vi sadeln eller funderar på storleken på hjulen.

Alla elite pendlar inte utan ska bara cykla lite. Vad det finns att fråga happy om är mer oklart.

Skeppshult eller Monark?
Spacekitty sa:
MW1987 sa:

Att hålla på och ändra sadelhöjd varje gång någon av er ska ut är inte att tänka på. Du ska ha den som till och från jobb, vilket brukar vara 5 dagar i veckan, den ska passa dig och inte gubben. Köp två cyklar.

Vi ändrar inte sadelhöjd och det är inte av snålhet vi delar. Han tar barnen till förskolan på morgonen med barnvagn - jag cyklar till jobbet. Vi har kontoren bredvid varandra, jag hämtar barnen och tar hem barnen och han tar hem cykeln när han slutar jobba.

Och ja, vi skulle kunna ha två cyklar med cykelsits bakpå men han är inte bekväm med att cykla i Stockholm med dottern i sitsen.

Tillbaka
Topp