MW1987 sa:
kais01 sa:
MW1987 sa:
Tack till er som kommer med vettiga svar ? Kanske bör tillägga att jag skall köra med barnsits också. Vet inte om det är bara min inbillning, men det känns som jag behöver en tyngre cykel för jag själv är ganska lätt (väger 53 kg) och om jag cyklar på en 11 kg cykel med en 12 kg unge bakpå så blir det ännu mer instabilt än jag tidigare upplevt? Eller bör jag tänka tvärtom?
en lätt cykel behöver inte vara instabil, och monark karin är som att cykla på spaghetti. du kan lätt göra ett bättre köp!
Vad föreslår du? Jag behöver fotbroms!
det ville min hustru också när hennes tidigare cykel för fyra år sedan skulle bli vintercykel. gjorde då i ordning denna 80tals mixte racer-ram, ekrade upp 7vxl shimano nexus med fotbroms med mindre fälgar och fetare däck, satte dit pakethållare och korg. ramen var gratis, övriga utgifter ca 1500 sek. ett exempel på vad du kan göra med en mixte-ram om det finns mekaniskt intresse hos dig sälv eller din närhet.
om du nu verkligen gillar karin-stilen och vill slippa få den stulen är annars ett förslag att köpa en 26-tummare av liknande modell. om du är är under säg 175 cm fungerar det alldeles utmärkt. en fördel är att den mindre ramen är betydligt stadigare, och de är dessutom billigare. barnsitsen kan monteras med betydligt bättre och lägre tyngdpunkt. när mina två nu vuxna barn var små körde jag med två sitsar på en sådan; fram och bak.
vill du ändå ha just 28 tum damcykel och vill behålla den, köp då en med raka ramrör. men bättre är alltså 26 tum, ratas närmast konsekvent av buset.
28 har inga nämnbara fördelar jämfört med 26 på asfalt. det är större och tyngre bara. eventuell försteg finns på grusvägar, men det är minimalt. pendlar själv året runt på 16 (sexton) tum, och passerar båda närmast hela tiden.