Skillnad mellan XT och XTR?

Miro

Medlem
Hej!
Vad är det för skillnad mellan XT och XTR prylarna undrar jag?
Vikten antar jag men vad mer får man med XTR?
Kollar in lite nya cyklar.

//Miro

Du får mulligare koomponenter. Racing liksom. :)

Lättare och dyrare men med betydligt finare finish än XT.
XT är prisvärt.

-Skogling

Om det bara är finish så är det inte värt att betala mer för en XTR utrustad cykel tycker jag.
Specielt om det handlar om en lerig skogsmaskin.

//Miro

Miro skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det bara är finish så är det inte värt att betala mer för en XTR utrustad cykel tycker jag.
> Specielt om det handlar om en lerig skogsmaskin.

Det är ju inte alltid man harvar i lera. Och lera går ju att tvätta bort också. Jag kör med XTR och gillar både kvaliteten och prestandan, men efter att XT fick en uppgradering är den gruppen riktigt snugg den med.

Utan alltför mycket erfarenhet så har jag fått intrycket att steget upp till XTR inte är värt pengarna för en vanlig cyklist. LX->XT ger mycket mer för mindre pengar, men vill man ha det lilla extra och har pengar som måste omsättas så...

Sedan beror det ju också på vilken komponent det handlar om. Extremt få skulle kunna skilja de olika framväxlarna ifrån varandra i ett funktionstest. Däremot är det betydligt större skillnad på reglagen.

rent funationsmässigt skulle ja nog säga att den största skillnaden ligger i reglagen, där xtr är mer destinkta osv. så hellre xtr reglage med xt bakväxel, än xt reglage med xtr bakväxel.

annars äre lite vikt o sånt. inställnings saker o så

Tillbaka
Topp