Skillnad på pedaler?

AggresiveP

Medlem
Skillnad på pedaler?
Försöker lära mig allt jag kan så kommer ställa många dumma frågor i detta forum haha men jag är bra nyfiken ? så till min fråga vad är fördelen samt nackdelen med clips pedaler? Samt är det någon skillnad på pedalerna eller är det bara vikt skillnad? Samt skorna!? ?

Skillnad på pedaler?
Försöker lära mig allt jag kan så kommer ställa många dumma frågor i detta forum haha men jag är bra nyfiken ? så till min fråga vad är fördelen samt nackdelen med clips pedaler? Samt är det någon skillnad på pedalerna eller är det bara vikt skillnad? Samt skorna!? ?
Jag tror du menar clipless, ingen kör med clips längre, det är typ trettio år sedan de försvann.

Skillnad på pedaler?

Personligen kör jag med SPD på allt utom renaste vintercyklingen. Smidigt att alla skor passar alla cyklar.

Skillnad på pedaler?
Värt att påpeka är att SPD-SL är för landsväg och SPD är ett samlingsnamn för de som används till MTB, även om SPD egentligen är en Shimano-produkt. Det finns olika märken och givetvis olika åsikter, det säkraste valet du kan göra är att köpa ett par Shimano XT SPD-pedaler. De är relativt billiga, outslitliga och 99% är nöjda med funktionen i dem.

Skillnad på pedaler?
Värt att påpeka är att SPD-SL är för landsväg och SPD är ett samlingsnamn för de som används till MTB, även om SPD egentligen är en Shimano-produkt. Det finns olika märken och givetvis olika åsikter, det säkraste valet du kan göra är att köpa ett par Shimano XT SPD-pedaler. De är relativt billiga, outslitliga och 99% är nöjda med funktionen i dem.
SPD= Shimano Pedaling Dynamics

Skillnad på pedaler?
Har faktiskt aldrig förstått hur det kan vara värt tre gånger priset (310kr mot 930 kr) med XT pedaler. PD-M8100, som väger 340 g mot, PD-M520, som väger 380 g. Är det så stor skillnad på kvalitet och användarvänlighet?

Skillnad på pedaler?
Har faktiskt aldrig förstått hur det kan vara värt tre gånger priset (310kr mot 930 kr) med XT pedaler. PD-M8100, som väger 340 g mot, PD-M520, som väger 380 g. Är det så stor skillnad på kvalitet och användarvänlighet?
Med xt får du dessutom använda en insex istället för en pedalnyckel! Extra kul när pedalen suttit på ett par år.

Skillnad på pedaler?
Jo jag har förstått hadde något när jag var yngre då var det bara klicka i fötterna sen vrida lätt åt höger grymt skönt vid MTB ☺️ men det var många år sen. Anledning till min fråga är för att på ramen står det något om säkerhet och att man ska använda Pedals with foto retention system

Skillnad på pedaler?

För att det står "XT" på dom!

M520 är en bra pedal. Tror inte att man känner skillnaden med XT. Köpte själva M540 för 13 år sen, som fortfarande funkar fint. Tycker att dom är lite snyggare och då kostade dom inte så mycket. Ser nu att M520 har gått från 20 till 40 euro hos tysken, otroligt! Finns dock att köpa för 305 kr hos bikester.

Skillnad på pedaler?
SPD före SPD-SL för mig mest på grund av att SPD skor går att gå i relativt normalt, SPD-SL skorna är byggda så att klossen ligger "utanpå" sulan istället för "inbyggd i".

Det är smidigt för att kunna gå in och ur fik/affärer/kontorets hisshus etc.

Tror att om man är väldigt noga är SPD-SL lite bättre då dem fördelar trycket på en större yta, men att döma av din tidigare kunskap utgår jag från att den delen av ekvationen blir ovesäntlig. Jag cyklar relativt mycket året om och tycker iaf det är en enkel trade-off att välja.

Skillnad på pedaler?
För att det står "XT" på dom!

M520 är en bra pedal. Tror inte att man känner skillnaden med XT. Köpte själva M540 för 13 år sen, som fortfarande funkar fint. Tycker att dom är lite snyggare och då kostade dom inte så mycket. Ser nu att M520 har gått från 20 till 40 euro hos tysken, otroligt! Finns dock att köpa för 305 kr hos bikester.
Hej. Jag har kört både 520 och XT. Skillnaden är liten. Möjligen mer distinkt inklickning med XT men nästan samma. Lerresning är bättre på XT men det måste vara grisigt för att man ska märka skillnaden, typ Sömnlös i Rudan 2003 eller liknande.

Skillnad på pedaler?
Hej. Jag har kört både 520 och XT. Skillnaden är liten. Möjligen mer distinkt inklickning med XT men nästan samma. Lerresning är bättre på XT men det måste vara grisigt för att man ska märka skillnaden, typ Sömnlös i Rudan 2003 eller liknande.

Det skulle jag tänka.

Trodde att jag inte kunde jämföra för att jag sist körde med M520 för mer än 13 år sen. Men kam just på att jag kör M530, som jag tror är M520 med cage, och XT M8020, både trail pedaler. Precis som du säger har XT lite mer distinkt inklickning och lite bättre lerresning. Nyare pedaler är också 1 mm lägre, om man bryr sig om sånt.

Igår provade jag min DXR MX70 (BMX) pedaler för första gången. Identiska med M8020, men starkare fjäder, mindre utlösvinkel och mindre float. Det är en klart skillnad.

Skillnad på pedaler?
Jag kör bara landsväg och har spd-sl på min räser och spd på slaskvädercykeln (läs skärmar, reflexer och lampor). Har någon lite större pedal på pendlarhärket som ska ge mer stöd för landsväg med spd. Generellt sitter spd-sl lite hårdare.

Tillbaka
Topp