Skillnaden mellan nav - och däckdynamo?

olasvensson

Medlem
Kan man driva cykellampa som egentligen ska vara till navdynamo med en däckdynamo? (Med däckdynamo menar jag dynamo som drivs mot däcket, den gamla sorten.) Är det olika volt mellan dom båda? Annat?

Dynamoar(?) till cykel är växelspänningsgeneratorer, både i däck och nav-utförande i min erfarenhet. Enkla saker.
Spänningen/strömmen/effekten stiger med ökande hastighet så det torde inte vara något problem med specifika spänningar etc. Moderna lampor har överspänningsskydd så de inte säger *poff* bara för att man cyklar utför en backe i hög fart.

Har i alla fall funkat för mig på 3-4 olika lampor på både nav och däck.

Det som däremot funkar dåligt är elcykellampor kopplat till dynamo eftersom de, vad jag sett, vill ha likström vice kanske även mycket stabil spänning.

Senast ändrad:
Generellt sett är jag emot att köpa skräp på spekulation, men då cykling är en helig handling så…

En variant är att köpa Biltemas ”Framlykta för navdynamo” för dryga hundralappen och testa om det funkar. Dynamo+lampa är the bee’s knees!

Skillnaden är egentligen bara att ett lyse för däckdynamo inte behöver ha något av/på-reglage eftersom det sköts med dynamon.

Tillbaka
Topp