Skippa dämparservice och i stället byta dämpare vid behov?

sergel60

Medlem
Hej!
Ganska ny med heldämpad mtb. Upptäckt att kostnaden för dämparservice inte är marginell.
För mig som har ganska enkla dämpare (120 mm bak och 130 mm fram) verkar det inte så dyrt att byta dämparna efter några år. En bakdämpare verkar enkel att byta och kostar inte mer än summan av två små service och en stor? Fram behövs nog ett par servicar till för att nå breakeven.
Dvs frågan är - varför inte skippa servicear och i stället byta dämpare ibland?

1653915107576.png

Eller varför inte göra servicen själv? Om du följer rekommenderade serviceintervall räcker oftast bara rengörning och oljebyte. Om cykeln inte gått dränkt i lervälling varje tur brukar packningarna hålla både 2 och 3 gånger. Du kanske behöver köpa några verktyg, men många finns billigt hos tex Biltema.

För att funktionen i en ej servad gaffel/dämpare blir kass med tiden.
Precis. även om vi bortser från resursslöseriet så är en dämpare som borde ha servats för en stund sen inte så kul att cykla på.

Den lilla servicen gör man ofta relativt enkelt själv som andra påpekat ovan. Den stora kan vara svårare.

lilla servicen måste man nästan lära sig själv om man ska cykla. Tyvärr. Som tur är det väldigt enkelt, specielt air can.

Hur blir det med fullservice på nya rockshox med ifp?

En underbensservice på en gaffel gör du utan problem på en timme första gången, efter ett par gånger går det på 20-30 min.

Bakdämpare är lite beroende på. Vissa är riktigt jobbiga, exempelvis Fox X2. De flesta är dock enkla relativt enkla att göra en luftburksservice på. Personligen byter jag inte alla tätningar om dämparen inte läcker. Då torkar jag av ordentligt och är den ren inuit så fyller jag på olja. Fungerar fint.

Jag tycker det låter som en toppenidé!
Nu senast körde jag så med oljebytena i bilen, det är en så pass billig bil att det är enklare att byta motor när det nyper än att hålla på och slafsa med olja stup i kvarten.

@Preacher har nog sett den här strategin appliceras många gånger, om än inte fullt lika medvetet som TS.

En underbensservice på en gaffel gör du utan problem på en timme första gången, efter ett par gånger går det på 20-30 min.
Det där är en sån där grej som man hör gång på gång, och mig hjälper det verkligen inte.

Första gången tar 4-5 timmar.
Med normal vana tar det 2 timmar.

Jobbar du med det, eller förvaltar cyklar åt en hel familj, visst, då köper jag att du är nere på under timmen.

Men att hela tiden få höra att det tar 30 min, gör ju knappats underverk för det mekaniska självförtroendet.

Jaja. Nu är ju problemet att oljebyte kostar >50% av kostnaden att byta motor. Skönt att ni tycker det är oproblematiskt.

Tycker "LBS" det är synd så kan de byta ut skylten med "gratis service" mot "Varning fanskapet ska servas för minst 4000 om året"

Det där är en sån där grej som man hör gång på gång, och mig hjälper det verkligen inte.

Jobbar du med det, eller förvaltar cyklar åt en hel familj, visst, då köper jag att du är nere på under timmen.

Men att hela tiden få höra att det tar 30 min, gör ju knappats underverk för det mekaniska självförtroendet.
Alltså, jag har gjort det kanske 7-10 gånger på olika cyklar (och jo jag förvaltar cyklar åt en hel familj). Verkligen inte svårt. Inte behöver man några konstiga verktyg heller. En liten plastspruta (tex från apoteket) är det enda "special" man behöver.

Alltså, jag har gjort det kanske 7-10 gånger på olika cyklar (och jo jag förvaltar cyklar åt en hel familj). Verkligen inte svårt. Inte behöver man några konstiga verktyg heller. En liten plastspruta (tex från apoteket) är det enda "special" man behöver.
Jag har inte sagt att det är svårt. (utom första gången, eftersom det ofta blir på en 5 år gammal gaffel som aldrig öppnats).

Det är inte svårt att jogga en mil heller. Så det tar nog bara 30 min.

Det som tar tid tycker jag är att släpa fram alla grejer och man måste ju ha nånstans att vara också, det begränsar ju.

Arbetet i sig tar runt en halvtimme. Det är ju fyra skruv, två för bromsen och två som håller ihop gaffelebenen. Bakdämparen två skruv i ramen och luftburken.

Det som tar tid tycker jag är att släpa fram alla grejer och man måste ju ha nånstans att vara också, det begränsar ju.

Arbetet i sig tar runt en halvtimme. Det är ju fyra skruv, två för bromsen och två som håller ihop gaffelebenen. Bakdämparen två skruv i ramen och luftburken.
"Att titta in i gaffeln utan att serva den, om alla verktyg ligger framme, och någon annan städar och centrerar bromsoket, tar under 30 min"

Här kan jag hålla med :p

Jag tycker TS har en poäng. Framförallt vad gäller bakdämpare.

Framgaffeln servar jag själv. Jag är klart mer mekintresserad än den genomsnittlige mtb-cyklisten.

Nedrebenservice tar mig betydligt längre tid än 30 minuter eftersom jag får följa manualen (har inte stegen i huvudet). Stora servicen tar mig flera timmar. Detta är ok för mig eftersom jag tycker det är kul. Den genomsnittlige mtb-åkaren kan ju inte ens justera bakväxlen/kan knappt laga en punka och detta kommer de inte orka göra själva heller.

Att göra den enklare servicen på min bakdämparen är inte svårt. Men den stora servicen på min foxbakdämparen kan jag inte göra själv. Den kostar ca 1500 kr att få gjord av mekaniker typ. Jag har full förståelse för att den tar tid att serva (och därför kostar) men ifall man har en enklare billig dämpare kan man ju faktiskt lika gärna köpa en ny.

Har man en dyr dämpare ska den såklart in på service. Men ifall man sitter på en Rock Shox Monarch vars nypris är 2 tkr är det ju orimligt att göra service för 1500 kr.

Senast ändrad:
Vad gäller gafflar, i alla fall RS, så kan ju ett byte av dämpare vara ett alternativ till fullservice. Klarar man av att göra ytterbensservice så är det en smal sak att skruva ur/i en chargerdämpare. De säljs ju luftade och klara.

Och även en oservad dämpare betingar ju ett andrahandsvärde som man får räkna in i kalkylen.

Vad gäller gafflar, i alla fall RS, så kan ju ett byte av dämpare vara ett alternativ till fullservice. Klarar man av att göra ytterbensservice så är det en smal sak att skruva ur/i en chargerdämpare. De säljs ju luftade och klara.
Ja, då kommer man nära nypris. Speciellt om man inte har det senaste.

Det är väl kanske nypris som är för lågt om man nu tycker service är billigt.

Ja, då kommer man nära nypris. Speciellt om man inte har det senaste.

Det är väl kanske nypris som är för lågt om man nu tycker service är billigt.
Det har dom nog löst med 2023-generationen :D

Och även "gamla" charger2 börjar krypa upp mot 3000. Vad kostar en inlämnad fullservice?

Och även "gamla" charger2 börjar krypa upp mot 3000. Vad kostar en inlämnad fullservice?
Tja en fullservice ligger på runt 2000, kan du få 7-800 för den gamla dämparen så blir merkostnaden för en ny dämpare vs service 2-300 samt din arbetstid.

Det är kinesisk timlön som är för lågt jämfört med svensk timlön.

Ja, och det kanske borde tittas över. Nu är det väl ändå få som slänger en dämpare för 3500. Jag gör det i alla fall inte men hade det handlat om 350 så slängs säkert mycket i samma läge och det är lika illa det.

Jag betalade en bit över 4000 för lyrik m charger 2 och en super deluxe. Då gick några 100 lappar till delar utöver kit.
Gaffeln lär jag få göra själv i fortsättningen men super deluxe är lite för tuff för mig tror jag.

Jag tycker ändå man ska vara ärlig med att det kostar och kan man inte en fixa växlar och air can själv så finns det annat att hålla på med.

Hej!
Ganska ny med heldämpad mtb. Upptäckt att kostnaden för dämparservice inte är marginell.
För mig som har ganska enkla dämpare (120 mm bak och 130 mm fram) verkar det inte så dyrt att byta dämparna efter några år. En bakdämpare verkar enkel att byta och kostar inte mer än summan av två små service och en stor? Fram behövs nog ett par servicar till för att nå breakeven.
Dvs frågan är - varför inte skippa servicear och i stället byta dämpare ibland?
Den tanken har slagit mig åxå. :-)

Stalle

En anledning att inte byta bakdämpare utan faktiskt serva, är om den har nån halvskum tune anpassad till just den hojen.

...Som jag fått erfara när jag ville byta min fox dps med nån för hojen anpassad tune, mot en superdeluxe i M/M tune, och den funkar "lite sådär". Snart andra gången jag shimsar om för att matcha foxen. Nu blir det lättaste komp tune och linjär M rebound är planen.
Så lätt var det att bara smälla dit nåt annat... ?

En annan lösning är att byta cykeln. Alla MTB i min familj har sålda utan gaffel och dämperservice och då tyckte jag att dom fortfarande funkade bra.

På min frus FS var framgaffeln riktigt trög, men lite Judy butter på innerben löste det. Nu tror jag dock att alla tre dämpade gaffeln i familjen behöver service. Jag har köpt allt som behövs, men har fortfarande inte orkat. Kanske kan jag övertyga sonen att serva sin gaffel först, då kan jag lära hur man gör.

Att påstå att ett jobb som tar under timmen egentligen tar fem timmar är väl kanske lite kontraproduktivt åt andra hållet,. Kan man tycka

Att påstå att ett jobb som tar under timmen egentligen tar fem timmar är väl kanske lite kontraproduktivt åt andra hållet,. Kan man tycka
Varför då?

Anta en någon efter flers års tvekan ger dig på sin första service.
Alla säger, "det SKA gå på under timmen".

Det tar garanterat inte under en timme.
Kommer personen känna dig sugen på att försöka igen då?

Ett tips är att kolla på en tutorial på youtube.. då kan man bedöma både tidsåtgång och komplexitet.

Det känns som att det finns ett fundamentalt problem här, om det är serviceintrervall som är för täta, arbetskostnaden för hög eller att komponentpriserna som blivit för låga kan man väl bestämma själv, men verkligheten är att det inte är en orimlig kostnadsberäkning att byta dämpare efter en viss tid när det gäller dämpare innom ett visst prisspann. Och absolut så känns det otroligt slösaktigt, men det går inte direkt att klandra den enskilde konsumenten för att det ser ut så

Varför då?

Anta en någon efter flers års tvekan ger dig på sin första service.
Alla säger, "det SKA gå på under timmen".

Det tar garanterat inte under en timme.
Kommer personen känna dig sugen på att försöka igen då?

Oj! Det här tar fem timmar att göra, det måste vara jättesvårt.

Oj! Det här tar fem timmar att göra, det måste vara jättesvårt.
Det tar fem timmar att lära sig.
En investering för livet.

Eller snarare kanske:
Ha inga andra planer för cykeln den dagen
Lova inte övriga familjen att köket (eller vart man nu jobbar) kommer duga till bullbak en timme efter man startar.

Men varför är det så dålig kvalitet på dämparna så att det behövs service stup i kvarten? Skulle de bli för tunga om de skulle hålla länge?
Man servar ju inte dämparna på bilen, hur ser det ut på motorcyklar?

Det tar fem timmar att lära sig.
En investering för livet.

Eller snarare kanske:
Ha inga andra planer för cykeln den dagen
Lova inte övriga familjen att köket (eller vart man nu jobbar) kommer duga till bullbak en timme efter man startar.
Man kan iofs fara och cykla på dom tre timmarna man har över :) så låt säga det är ett helgprojekt!

Men varför är det så dålig kvalitet på dämparna så att det behövs service stup i kvarten? Skulle de bli för tunga om de skulle hålla länge?
Har inte med kvalitet att göra, har med hur finkänsliga grejer det är, på en enkel dämpare utan justeringar på en bruksbil, märker du ingen större skillnad även fast dämparna blir slitna. På motorcyklar och speciellt crosshojar bör du serva dämparna minst lika ofta som på en cykel.

Fast hur ofta man behöver serva beror också på hur bra man tar hand om prylarna. Jag ser till att göra rent skrapringarna med olja efter typ varannan tur. Har varit med om att jag gjort ytterbensservice efter en säsong på någon av cyklarna och insett att det egentligen inte behövdes. Oljan är fräsch, ingen skit i packningar och skumringar.

Jag gör ytterbensservice en gång per år på familjens cyklar (3 x Lyric + 1x Boxxer). Jag gör det vid ett och samma tillfälle vilket gör att snitt-tiden per gaffel blir låg. Mekställ, oljor och verktyg behöver bara plockas fram en gång. Har även hänt att jag bjudit in några kompisar som med instruktioner fått serva sina egna gafflar.

Tillbaka
Topp