Skippa dämparservice och i stället byta dämpare vid behov?

Med risk för trådkapning. Jag brukar se till att alltid torka rent innerbenen på gaffeln efter varje tur. Och det stör mig alltid att det blir kvar skit precis där skrapringen möter gaffelbenet. Perfektionisten i mig skulle vilja få rent där också. Hur gör ni?

Med risk för trådkapning. Jag brukar se till att alltid torka rent innerbenen på gaffeln efter varje tur. Och det stör mig alltid att det blir kvar skit precis där skrapringen möter gaffelbenet. Perfektionisten i mig skulle vilja få rent där också. Hur gör ni?
Spraya innerbenet med silikonspray, pumpa några gånger, brukar ”suga med sig” lite smuts.

Just denna procedur jag försöker hålla i för att öka tiden mellan service.

Jag ställer en lite annorlunda fråga:

Vilka bakdämpare går att helt serva själv?

Mvh
/hardtailcyklist

Mvh
/hardtailcyklist
DVO och Rock Shox, de senare med några specialverktyg. Rock Shox rekommenderar att fylla en del med kväve om det finns, Fox "kräver" och där ser jag att hemmaservice möjligheten tar slut.

Mvh
/hardtailcyklist
Generellt brukar det väl vara grövre dämpare med piggybackchamber, där skon klämmer på många mindre dämpare är att man måste ha specialmunstycke för att kunna fylla ifp luftkammaren, medans grövre kan ha en vanlig schraderventil för det

DVO och Rock Shox, de senare med några specialverktyg. Rock Shox rekommenderar att fylla en del med kväve om det finns, Fox "kräver" och där ser jag att hemmaservice möjligheten tar slut.
Det beror ju också på vilka kunskaper och tillgång på verktyg man ”själv” har, jag till exempel har tillgång till kväve, så det hade ju inte varit ett hinder för mig ?‍♂️

Sant, men jag gissar att gemene hemmameck som städar undan bullbaket inte har det.

Och vilja. Jag skulle säkert kunna fixa stor service, men det lockar mig inte att hålla på med oljan och slabba. Jo jag har en förmåga att slabba om det finns risk för det. ?
Annars gör jag allt på cyklarna, förutom att jag inte har riktat hjul ännu.

Och vilja. Jag skulle säkert kunna fixa stor service, men det lockar mig inte att hålla på med oljan och slabba. Jo jag har en förmåga att slabba om det finns risk för det. ?
Annars gör jag allt på cyklarna, förutom att jag inte har riktat hjul ännu.
Lämnar du in hjulen för riktning? Låter svindyrt.. Eller cyklar du inte i skogen kanske?

Lämnar du in hjulen för riktning? Låter svindyrt.. Eller cyklar du inte i skogen kanske?

Jo cyklar både I skogen och på vägen. Men kör väl inte så hårt kanske ? En gång har jag behövt rikta ett hjul, och då var det bara några dagar innan Lida Loop, och inte läge att lära sig något nytt med potential att misslyckas ?. Men nästa gång kanske. Jag passade på att köpa extra ekrar så att det åtminstone finns hemma.

Kan man fråga sig varför det kostar så mkt att serva /reparera?
På en fråga till välrenommerad verkstad i Uppsala vad det skulle kosta att serva/fixa trasig dämpare var svaret "3500-4500" . En ny dämpare av samma slag ligger runt 4500 :-/

På en fråga till välrenommerad verkstad i Uppsala vad det skulle kosta att serva/fixa trasig dämpare var svaret "3500-4500" . En ny dämpare av samma slag ligger runt 4500 :-/
Arbetstid främst, även för mekaniker tar det lång tid att göra dämparservice, sen är ju inte olja, packningar och verktyg gratis heller

Du behöver nog utveckla vad som var trasigt på den gaffeln. Om tex innerbenen är repade och du har knäckt bryggan så blir det typ dom pengarna.

Ellllleeer så ville dom inte ha jobbet och drog till med massa pengar så du garanterat tackar nej.

Men varför är det så dålig kvalitet på dämparna så att det behövs service stup i kvarten? Skulle de bli för tunga om de skulle hålla länge?
Man servar ju inte dämparna på bilen, hur ser det ut på motorcyklar?

Fast det är det man gör, servar dämpare på bilar och motorcyklar som kan jämföras med våra MTB.

En dämpare på en pendelcykel som är högst enkel och robust behöver inte servas, på en bil går den kanske 6000 mil innan den är kass men 15000 mil innan föraren ens känner nåt.

Tävlingsgafflar i magnesium och avancerade dämparenheter från t ex en leverantör som Öhlins behöver servas om de så sitter på en snöskoter, en rallybil eller en tävlingscykel.

Man glömmer lätt att de cyklarna som idag används till vardags av oss är utrustade med samma grejer som tävlas med i världscupen där man servar mellan varje race.

Men en liten differentiering får man väl ändå göra om det gäller service eller renovering. Kostar en renovering lika som en ny är det väl klart som korvspad att man köper en ny med 0h istället för att laga upp gammal skit.

Sen som respons till korta serviceintervaller så är det enkla svaret att om man ökar på oljenivå och godstjockleken samt att man adderar ytterliggare tätningar kan man få en dämpare som håller. En liten inkapsling skulle inte vara fel heller så man slapp vatten i oljan efter tvätt.
Det skulle ju bara göra dämparen mindre känslig och mycket tyngre!!

Men en liten differentiering får man väl ändå göra om det gäller service eller renovering. Kostar en renovering lika som en ny är det väl klart som korvspad att man köper en ny med 0h istället för att laga upp gammal skit.

Sen som respons till korta serviceintervaller så är det enkla svaret att om man ökar på oljenivå och godstjockleken samt att man adderar ytterliggare tätningar kan man få en dämpare som håller. En liten inkapsling skulle inte vara fel heller så man slapp vatten i oljan efter tvätt.
Det skulle ju bara göra dämparen mindre känslig och mycket tyngre!!

Man ska även ha med sig att en dämpare man vet fungerar som man servar kan ha högre sannolikhet att fungera bra än en ny obeprövad. Alla saker är individer.

Till tävling tar jag aldrig med mig något nytt som inte varit monterat och testat.
Lite att man vet vad man har men inte vad man får, det är inte sällan folk har problem med nya gafflar och dämpare.

Jag tror väl ändå det är få som slänger skiten. Däremot är det nog många som försöker serva själv och/eller dubblar intervall för full service.

Det borde också gå att fuskserva lite som alternativ. Charger har jag inte servat men MC borde funka att göra en utökad halvservice och byta alla oljor och rengöra. Speciellt om den inte går hårt eller långt

Den tysta majoriteten har ingen tanke på att serva dämparen. Vilken info fick de vid inköp utom fri service?

Jag tror väl ändå det är få som slänger skiten. Däremot är det nog många som försöker serva själv och/eller dubblar intervall för full service.

Det borde också gå att fuskserva lite som alternativ. Charger har jag inte servat men MC borde funka att göra en utökad halvservice och byta alla oljor och rengöra. Speciellt om den inte går hårt eller långt

Den tysta majoriteten har ingen tanke på att serva dämparen. Vilken info fick de vid inköp utom fri service?
Det är en bra poäng, det borde följa med en kort och tydlig lista med vad som är viktigast att hålla koll på/serva på alla cyklar.

Efter att ha sett "privateer oj hade jag en token i" så vet i fan hur de servar i EWS. XC och DH är kanske bättre.

att serva dämpare var femtionde timma så som rekommenderas är nog mest att se som en vinkning åt vissa amerikanska bilar som skall oljebytas var 500 mil. av en 'grease guy'.

helt stenålder.

är det i närhet av nödvändigt? skulle inte tro det.

det borde följa med en kort och tydlig lista med vad som är viktigast att hålla koll på/serva på alla cyklar.
Fett och olja i dämparen skall smörja bussningar och överben. När överbenet inte länge har en glansig hinna är hög tid att göra lilla servicen. Om lilla servicen görs regelbundet minskar behovet av den stora servicen.
Fett och olja i skrapring och bussning suger åt sig smuts. Om dessa torkar in eller är för smutsiga vandrar smutsen vidare till känsligare delar och då kan renovering behövas.
De lite större oljeförpackningarna räcker till många byten. Bakdämparen brukar kräva några droppar och gaffeln en skvätt.

att serva dämpare var femtionde timma så som rekommenderas är nog mest att se som en vinkning åt vissa amerikanska bilar som skall oljebytas var 500 mil. av en 'grease guy'.

helt stenålder.

är det i närhet av nödvändigt? skulle inte tro det.

Det beror helt på hur och vilken miljö det används och vad man har för krav. 50 timmar är klart överdrivet i de absolut allra flesta fall, men det är nog också 1000 timmar / 4 år som kanske är ett intervall många rör sig med.

Beror väl på hur man räknar sina timmar också.

Senaste dagen i Järvsö:
Loggad tid 5.19
"Moving time" enligt sensor i bakhjulet, 1.47
16 åk nedför, säg att man snittar på 5 min = 1.20

Hur många timmar mot service-intervallet räknar jag här? :)

Att köpa en dämpare i mellanprissegmetet, köra den i 2-3 år och därefter sälja och köpa ny är väl mer sannolikt än att slänga den.

Det är pinsamt att det ännu tillverkas dämpare avsedda för cyklar, som behöver service, kan jag tycka. ? Den problematiken är ju löst sedan länge för alla andra områden där man använder dämpare. ?

Frid!

Det där är en sån där grej som man hör gång på gång, och mig hjälper det verkligen inte.

Första gången tar 4-5 timmar.
Med normal vana tar det 2 timmar.

Jobbar du med det, eller förvaltar cyklar åt en hel familj, visst, då köper jag att du är nere på under timmen.

Men att hela tiden få höra att det tar 30 min, gör ju knappats underverk för det mekaniska självförtroendet.
Första gången på en underbensservice tar nog för en normalbegåvad minst 2 timmar i alla fall - för mig tog det 3-4 timmar för jag gav mig på att byta packningar och så behövde man några konstiga jefla tätslutande brickor jag inte hade så fick göra egna ?

Första gången på en underbensservice tar nog för en normalbegåvad minst 2 timmar i alla fall - för mig tog det 3-4 timmar för jag gav mig på att byta packningar och så behövde man några konstiga jefla tätslutande brickor jag inte hade så fick göra egna ?
Det spelar ingen roll hur många youtube-videos man ser, det är alltid något som saknas vi första servicen ?

Det är pinsamt att det ännu tillverkas dämpare avsedda för cyklar, som behöver service, kan jag tycka. ? Den problematiken är ju löst sedan länge för alla andra områden där man använder dämpare. ?

Frid!
Vad yrar du om? Service krävs på alla dämpare som sitter på fordon där dämparprestanda är avgörande. Skotrar, motorcyklar, crossar, tävlingsbilar osv, alla ska servas, och oftare än cyklar många gånger.

Har en Fox dps som gick torr 30-40h efter senast inlämning på fullservice. Det var kanske servat enligt Fox manual, men det var bara lite tunt med fett på packningarna i negativa kammaren. Annars snustorrt i negativa och märkbart dålig funktion.

Varför fett enbart i negativa? Är det för att olja sprider smutsen till övriga delar?

Jag brukar smörja på flödigt med blå fluid på alla interna ytor i luftburken. Märks inte så stor skillnad i funktion efter 50h då, men oljan börjar bli smutsig, så nog smart serva då. Brukar vända på cykeln en stund innan cykling så oljan får flyta runt.

Har en Fox dps som gick torr 30-40h efter senast inlämning på fullservice. Det var kanske servat enligt Fox manual, men det var bara lite tunt med fett på packningarna i negativa kammaren. Annars snustorrt i negativa och märkbart dålig funktion.

Varför fett enbart i negativa? Är det för att olja sprider smutsen till övriga delar?
Undrar det med, och gärna en förklaring till varför det är fördelaktigt att använda 2ml Fox blå som Fox själva rekommenderar, gentemot 5ml som många ändå verkar använda.

Min dps var rejält blöt när jag plockade isär den första gången. Borde rimligen varit klart mer än 2ml i alla fall.

Gjorde första underben efter 50-60h (mer eller mindre lerigt nästan varje gång) och då var det rejält med skit i oljan/skumringar så det kändes helt rätt.

Det jag kan ställa mig frågande till är varför det enbart säljs Fox guld och 5w teflon i 1l förpackningar när man behöver 10 resp 40 ml/service (räcker till 100/ 25 servicear)

Det blir en rejält hög initial kostnad när man även behöver verktyg för att knacka lös underben och slå i nya packboxar.
(Ca 1900kr om man inte köper Fox Original verktyg) även om kostnaden för kommande servicear inte blir särskilt hög.

Servicerna efter det kostar mig 450kr för gaffel och 350kr +frakt i material om jag "glömmer bort" kostnad för olja och verktyg, och det kan väl ändå vara en acceptabel servicekostnad (men ändå mycket för mig).

Sen kan jag tycka att det är rätt absurt att två packboxar i gummi och tillhörande skumringar +O-ring ska kosta 450kr..men det kanske är high end och väldigt hög utvecklingskostnad det med?

De borde väl rimligen gå att köpa lösa (original eller SKF) eller i bulkpack till klart lägre pris?
Särskilt med tanke på i vilka förpackningsstorlekar man väljer att sälja olja i.

Det jag kan ställa mig frågande till är varför det enbart säljs Fox guld och 5w teflon i 1l förpackningar när man behöver 10 resp 40 ml/service (räcker till 100/ 25 servicear)

Det blir en rejält hög initial kostnad när man även behöver verktyg för att knacka lös underben och slå i nya packboxar.
(Ca 1900kr om man inte köper Fox Original verktyg) även om kostnaden för kommande servicear inte blir särskilt hög.

Sen kan jag tycka att det är rätt absurt att två packboxar i gummi och tillhörande skumringar +O-ring ska kosta 450kr..men det kanske är high end och väldigt hög utvecklingskostnad det med?
Medhåll deluxe

Det kan vara värt att fundera över servicekostnaderna eller ens möjligheten att serva när man köper cykel/gaffel.

Vad gäller framgafflar verkar vanliga ”servicekit” för Rockshox kosta mer än Fox. RS från ca 155 kr. Fox 350-400kr (har inte stenkoll).

Manitou svårare att hitta.
Suntour, spinner, Rst och allt vad de billigare heter jättesvårt att hitta slitagedelar till.

Man kan kanske använda skumringar och dammtätningar mellan märkena ifall det är samma diameter på gaffelbenen?

Senast ändrad:
Kan ju tycka att det är lite udda att det protesteras i fråga att byta dämpare vartannat år men att bara ha en cykel i en säsong eller två anmärks sällan

Tillbaka
Topp