Skippa dämparservice och i stället byta dämpare vid behov?

Kan ju tycka att det är lite udda att det protesteras i fråga att byta dämpare vartannat år men att bara ha en cykel i en säsong eller två anmärks sällan
Aningen långsökt jämförelse va? Det är ju inte direkt så att folk byter till en ny exakt likadan cykel varje år eller?

Aningen långsökt jämförelse va? Det är ju inte direkt så att folk byter till en ny exakt likadan cykel varje år eller?
Och framförallt inte för att man medvetet snålat med underhållet och därmed troligen ökat slitaget/ minskat möjligheten för långt liv.

Framgaffel och bakstötdämpare heter det! Då slipper det bli missuppfattningar med att använda (dämpare),är det fram eller bak?
Jag kan störa mig lite på svenskans utbud av ord här. Grundläggande fysik berättar att "suspension" har två komponenter, en fjäder och en dämpare.
Våra svenska utryck, stöddämpare, fjädring.

Engelska "shock" är kanske ett märkligt ord i sig, men det är också en komponent som innehåller både fjäder och dämpare.

Jag kan störa mig lite på svenskans utbud av ord här. Grundläggande fysik berättar att "suspension" har två komponenter, en fjäder och en dämpare.

Engelska "shock" är kanske ett märkligt ord i sig, men det är också en komponent som innehåller både fjäder och dämpare.
Shock är väl bara en förkortning för "Shock absorber"? (rear or front)

Hjulupphängning?

Hur hänger man upp hjulen utan suspension? Heter det suspension på en skottkärra eller den frågan är kanske inte fullt utredd....

Ha, nu är jag med. Jag har nog aldrig tänkt på den faktiska översättningen av order "suspension" :p

Behövs mer strikta ordlistor inom fordonsmekanik.

Verkar inte som någon kommit på tanken att kalla en ofjädrat hjulupphängning för suspension. Har du hängt upp hjulet på gocarten? Nej, det är ohängt.

But the question is, why don’t go-karts have suspension. Go-karts do not have suspension because the tracks of a go-kart circuit are even and do not give any shock to be absorbed by a suspension. The overall tube frame of a go-kart is flexible enough to deal with any sudden jerks. Besides, adding suspension to a go-kart makes it slower. It also affects the traction and grip of the tires.

Förvirrande när man kallar gaffel för "framgaffel".
Vart sitter bakgaffeln?
ja det finns ju cyklar som bara har två gaffelben även bak, ergo bakgaffel.

ofta är konstruktionen kombinerad med fjädring, t ex birdy och moulton f. äger själv en av de senare, från 1968. min första heldämpade cykel. dämpningen är integrerad i fjädringen, och upplägget helt underhållsfritt. fungerar utan knot så här dryga femtio år senare.

ok, det borde heta helfjädrade. men när hördes någon säga så? iaf i analogi med 'full suspension'.

Finns många exempel på fler-gafflade cyklar. Kanske inte just dom vanligaste :p
1655116193610.png

På bil o delvis mc används uttrycket fjäderben , lika med en kombo av fjäder och dämpare. Bra.

Tillbaka
Topp