Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Jag har relativt enkla v-bromsar på min mtb och har aldrig saknat bromskraft, möjligtvis undantaget första minuten direkt efter total nerlering av fälgarna (även med biltemaklossar). Men jag skulle ändå säga skivor. Det finns så billiga och känslan är helt överlägsen. Nåt slutgiltigt svar lär du aldrig få dock. Frågan är väl nästan lite som Shimano eller Campa, även om lägerstorlekarna ser lite annorlunda ut i bromsfrågan.
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> bng skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ..., men en
> > mtb anno 200x ska väl ha skivor!
>
>
> Va?
Jag tror "x" ska vara en siffra mellan 0 och 7
När det gäller hydrauliska skivbromsar, vilka ger ett bra pris/prestandaförhållande och kan rekomenderas?
Formula Oro K18 kostar vettiga pengar är dessa OK?
Jag har sökt bland trådarna men inte hittat bromsrekomendationer.
Bättre bromskraft är iofs trevligt men skivornas största fördel anser jag vara underhållsbehovet som är minimalt jmft med v-bromsar. Åsså kan du åka med härligt skeva hjul utan att det skrapar och gnisslar - bara en sån sak är ju trivsamt...
Jag kör med v-broms för det har jag alltid gjort, och det har alltid dugt åt mig och kommer så att göra även i fortsättningen. Varför prova nåt nytt när det gamla beprövade fungerar. ;-)
"Jag har häst istället för bil eftersom det duger åt mig. Och mina blodiglar funkar minst lika bra som Alvedon och antibiotika." :)
V-bromsar funkar ju alldeles utmärkt för det mesta. Dock har skivorna fördelar i blött och grisigt. Lite tyngre men de äter inte fälgar. Alltså, sunkiga skivbromsar kan man gärna undvika till förmån för medelgoda V-bromsar. Annars tycker jag skivorna vinner på TKO.
Toppspecade XC cyklar hade V-broms så sent som för ett år sedan, men eftersom nu inte ens Specializeds S-works cyklar eller Scotts Scale Ltd har v-broms skulle jag vilja hävda att slaget är över.
BFS skrev:
> Jag har två BB7:or. Hur nöjd som helst. Trots
> att jag har en Hope hydralisk också.
de är fina, problemet är att man får ett par fina hydraliska för samma pris. men har man växelregalge som är integrerade med bromshandtaget så kan bb7 vara ett billigt o bra alternativ. om man redan har separata bromshandtag så är nästan hydraliska billigare
Super Ingo skrev:
> Jag tror att skivbroms är en övergående fluga.
> Kommer vara helt ute 2008!
Jensen skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har två BB7:or. Hur nöjd som helst. Trots
> > att jag har en Hope hydralisk också.
>
>
> de är fina, problemet är att man får ett par
> fina hydraliska för samma pris. men har man
> växelregalge som är integrerade med
> bromshandtaget så kan bb7 vara ett billigt o bra
> alternativ. om man redan har separata bromshandtag
> så är nästan hydraliska billigare
alltså, man kan räkna upp en del, men deore bromsar, eller avid juicy 3 t.ex. ligger inom 100 kr när på BB7 t.ex. räknat på att man inte behöver köpa bromshandtag till bb7, har man inga sånna o måste köpa det, så tillkommer det ju pengar till kostaden av bb7
Jo, de ligger ju i närheten, men inte är det så många hydraliska alternativ under tusenlappen. Är det inte de billigare Juicyarna som bara trycker ena kolven mot den andra (som är fast)? Behöver iofs inte betyda att de är dåliga för det.
the_TnT skrev:
> Man behöver ju så klart inte byta naven om de
> har fästen för skivbromsar. :)
BFS skrev:
> Jo, de ligger ju i närheten, men inte är det så
> många hydraliska alternativ under tusenlappen.
> Är det inte de billigare Juicyarna som bara
> trycker ena kolven mot den andra (som är fast)?
> Behöver iofs inte betyda att de är dåliga för
> det.