skivbroms mekanisk vs hydralisk

• Trådstartare Trådstartare Stz
  • Start datum Start datum

Stz

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en Trek eller Gary Fisher cykel.
De cyklar jag tittat på är i prisklassen 6000-9500:-.
Är de mekaniska skivbromsarna mycket sämre än de hydraliska?
De jag sett på är Trek 4500 hydr och 6000 hydr.
Eller Gary Fisher Advance Disc (mek), Wahoo Disk (mek) och Hoo Koo E Koo (Hyd).
GF HKEK är lite för dyr 14000:- (och jag gillar inte färgen grön.)
Jag kan inget om växlar, gafflar, mm. Så det är lite svårt.
Hjälp mej!

Jag tycker de mekaniska skivor jag använt (Avid BB7) funkar bra.

Men även mellan olika modeller av hydrauliska bromsar är det skillnad, så om du skriver vilka bromsar det är så får du nog bättre svar.

Personligen tycker jag det är lika stor skillnad mellan v-broms och mekanisk skivbroms som det är mellan mekanisk skivbroms och hydraulisk dito. Bromskraften räcker och blir över i båda, men känslan i den hydrauliska är mycket bättre och det är enklare att bromsa lagom. Har dåliga erfarenheter av Deore-bromsarna men det är kanske ett måndags-ex för många har problem med Hayes och jag älskar mina... Det är m.a.o bara att ge sig ut till butikerna och provköra och skaffa dig en egen uppfattning om känslan för den är utan tvekan högst personlig.

Har kört med mekaniska på min pendlare i ett år nu. Fungerar bra bromsmässigt, det går att stanna snabbt och effektivt. De senaste veckorna har bromsen blivit sämre och sämre och det beror på att det kommit in en massa skit i vajerhöljet. Men då har jag kört med cykeln hela vintern också utan något större problem. Tror det var vid ett tillfälle som den kärvade lite (is förmodligen) men det gick över snabbt.
Beroende lite på vad man har för förväntningar kan man ju se detta som att antingen

- bromsen har hållit i ett helt år i ur och skur utan service! :)

eller

- bromsen har geggat igen redan efter ett år. :/

Välj själv!

Om du köper en hoj med mekaniska bromsar så fungerar det nog alldeles utmärkt i början.

Sen så kan du senare byta ut dom mot hydrauliska om du vill, samma infästningar mm, bara att byta.

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> BB7 mekaniska bettar något djävulskt men saknar
> modulationen som du hittar hos bättre hydrauliska.

Det stämmer absolut.
Men när folk vill ha köpråd är jämförelsen ofta mekanisk vs. billig hydraulisk. Bromsar i samma prisklass. Där är inte skillnaden så stor.

Skulle säga att känslan i mina BB7 är mycket sämre än i de hydrauliska bromsar (Formula K10 och Deore) jag kört och även sämre än alla andra fot-, v-, rull- och cantibromsar jag testat. Men man kan bromsa sjukt mycket vilket man inte kan säga om en del andra bromstyper i alla väder. Skulle lätt gå på ett par hydrauliska skivbromsar om jag hade det valet.

Hydralisk, snart släpps StarCraft II!!

hydralisk.jpg ht=544

plumse skrev:
> ... Det är m.a.o bara att ge
> sig ut till butikerna och provköra och skaffa dig
> en egen uppfattning om känslan för den är utan
> tvekan högst personlig.

Jao, men demohojarna är troligtvis inte inkörda och då kan en sådan jämförelse ge helt fel resultat.

Jag har Avid Juicy 5 (hydraliska) på en MTB och Avid BB5 (mekaniska) på en annan. Det är ju onekligen stor skillnad i upplevelsen av de båda, till fördel (enligt mig) för de hydraliska.

Men, jag uppskattar ändå den mekaniska bromsens enkla uppbyggnad och smidighet. Var på väg att skaffa hydraliska för att byta ut de mekaniska, men har börjat gilla de mekaniska mer och mer. De får nog sitta på ett tag till :-)

s skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... Det är m.a.o bara att ge
> > sig ut till butikerna och provköra och skaffa
> dig
> > en egen uppfattning om känslan för den är
> utan
> > tvekan högst personlig.
>
> Jao, men demohojarna är troligtvis inte inkörda
> och då kan en sådan jämförelse ge helt fel
> resultat.

I fråga om bromsverkan, ja. Men det borde ge ett hyggligt korrekt intryck i bromshandtagen

Iom att 95% av de mekaniska skivbromsarna på marknden är av typen enkolvsok, alltså ena sidans belägg trycks mot skivan medan skivan i sin tur trycks mot beläggen på andra sidan som är statiska, så är det ju oerhört viktigt att den mekaniska bromsen verkligen är perfekt monterad, och det är ju sällan ramar/gafflar är brotschade i bromsfästena så där vinner ju Avids tri-align system med hästlängder i användarvänlighet om man vill få in bra känsla...

Så döm inte ut en mekanisk broms som inte är helt perfekt injusterad, det tar lätt bortåt 10 minuter per bromsok att få perfektion, och den tiden lägger helt enkelt inte cykelmontörerna på fabriken/butiken.

Man kan få ett ruskigt bra bett i t.ex Avid BB7 ifall man lägger ner lite tid på okets infästning.

plumse skrev:
> s skrev:
> > plumse skrev:
> > > ... Det är m.a.o bara att ge
> > > sig ut till butikerna och provköra och
> skaffa
> > dig
> > > en egen uppfattning om känslan för den är
> > utan
> > > tvekan högst personlig.
> >
> > Jao, men demohojarna är troligtvis inte
> inkörda
> > och då kan en sådan jämförelse ge helt fel
> > resultat.
>
> I fråga om bromsverkan, ja. Men det borde ge ett
> hyggligt korrekt intryck i bromshandtagen

Jag tror det blir väldigt svårt att bedöma modulationen med fel friktion i bromsen. Särskilt om man skall köpa sin första skivbromsade cykel.

Niko/Frost skrev:
> Man kan få ett ruskigt bra bett i t.ex Avid BB7
> ifall man lägger ner lite tid på okets
> infästning.

+1

De 2000 extra som Canyonen kostar är de bästa 2000 du någonsin kan spendera, du får en SÅÅÅÅÅÅ mycket bättre cykel där!

/T

Tillbaka
Topp