skivbromsar 20" hjul?

JockeS

Aktiv medlem
skivbromsar 20" hjul?
Töserna har ju en varsin Hotrock 20" numera och det är ju förberett för skivbromsar på ramen och gaffeln.
Så långt allt OK.
Men vart hittar man hjul som är förberedda för bromsskivor då?

skivbromsar 20" hjul?
Kolla in sajter för liggcyklar och vikcyklar, där är 20 tumshjul hyggligt vanligt. Som sagt, inte lätt att hitta billigt å bra.

Jag skulle försöka hitta skivnav med ungefär samma flänshöjd som befintliga nav och återanvända fälg+ekrar och bygga om hjulen. Håller på med den manöver på en 24" hoj. En annan poäng med det är att många barncykelhjul har frihjulsnav - om man byter till kassettnav ger det bättre möjligheter att uppgradera med grejer från skrotlådan eller nyköpt. Det är ju klart att kidsen ska ha 1x11! ;-)

Edit: Du måste ju bara ha dessa! ;-) http://www.ebay.com/itm/3K-Carbon-F...X-Folding-Bike-Rim-V-Disc-Brake-/281772580223

Senast ändrad:
skivbromsar 20" hjul?
Jag är också ute efter 16"-20" hjul med skivbroms, kan man bygga om ett vanligt 142x12 nav till 20"?, stämmer antal ekrar om man utgår ifrån ett nav til tex 26"?

skivbromsar 20" hjul?
Se till att ram och nav passar ihop! På barncyklar är det nog ganska ovanligt med 142 mm spacing bak. Mer troligt 135, men kanske till och med 126. Mät och kolla. Passar navet ska det inte vara en begränsning med hjulstorlek.
Antal ekrar får du räkna helt enkelt - oftast en multipel av 4 (d v s 16, 20, 24, 28, 32, 36). Inte nödvändigtvis relaterat till hjulstorlek.

skivbromsar 20" hjul?
Fundera på att bygga själv, lärorikt, avkopplande och tillfredsställande. Gjorde så på en Crescent mini-cykel. Bytte senare till aluminium-fälg och Kojak slicks. Går mycket fint, VR 2017-aspirant.

minicykelskivbroms.jpg

TBy sa:
Topp. Tack för den, där finns en hel del 20"-godis till överkomliga priser.

skivbromsar 20" hjul?
Väcker liv i en gammal tråd.
Håller på och bygger en lastcykel och skulle vilja ha skivbromsar på den.
Finns det 20" framhjul med bromsskivor?
Bygga hjul har jag aldrig gjort och ser inte det som ett alternativ.
Antar att det blir ganska kostsamt att lämna in för jobbet, plus kostnad för delar.

Hur löser man det?

Eller ska man nöja sig med v-bromsar?

Tillbaka
Topp