Skivbromsar beter sig och gnisslar efter luftning

Ilves

Aktiv medlem
Innan jag märkte att bromsarna tog dåligt och därför luftade dem så var det inga problem, de fungerade felfritt och var (relativt) tysta. Men efter luftningen så har de ändrat beteende. När jag bara bromsar litet så händer nästan ingenting (det känns som ingenting), när jag tar i mer så bromsar de men de låter. Mycket och högt. Ett plågat klagande, metalliskt, någonstans mellan gnisslande och knarrande ljud som ekar mellan husen (innan jag ens har kommit ut i skogen). Det låter som jag föreställer mig att det låter när två Terminators försöker ha sex med varandra. Shimano Deore-bromsar, Shimanos bromsskivor och Shimanos bromsbelägg. Som sagt: Det fungerade bra och lät inte innan, sedan luftade jag bromsarna men har annars inte ändrat något och nu tar de inte eller så skriker de. Hur blir jag av med det? För som det är nu vill jag inte ens cykla, det här förstör hela upplevelsen.

Analys av bromsaren, d v s jag: Jag skulle inte säga att jag hela tiden håller på och småbromsar, i alla fall inte mer än jag gjorde innan. Är också försiktig när jag oljar kedjan, så att det inte ska stänka olja på bromsskivan.

Senast ändrad:
Låter som kontaminerade belägg

Ni verkar vara helt överens om att det handlar om kontaminerade komponenter. Så jag prövar att byta med skivorna och beläggen som jag införskaffade bara utifall att... Sedan kan jag roa mig med att hitta ett bra sätt att rengöra i alla fall skivorna, för de tror jag verkligen har mycket mer att ge. Tack för svaren!

Torka av skivor med ipa / bromsrengöring bytt belägg och bromsa in ordentligt.

Sen kan du bränna de gamla och slippa av med smärgelduk

För övrigt såg bromsklossarna ut så här. Det var nog dags att byta...

Bilagor

• IMG_20230604_171521_hdr.jpg
    IMG_20230604_171521_hdr.jpg
    886.3 KB · Besök: 69
Tillbaka
Topp