Johan1992
Medlem
Skivbromsar eller fälgbroms mtb barn
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Utifrån min erfarenhet där mina barn cyklat mtb i skog så tycker jag att det inte behövs vare sig skivbromsar eller dämpad gaffel på 24" cyklar. Lite bredare däck ger tillräckligt med dämpning. Största fördelen är att cykeln blir lättare och smidigare att hantera pga den lägre vikten. När barnet blir lite längre och tyngre så är det dock en annan sak men upp till ca 140cm ser jag inget behov. (Ska man köra dödsdownhill och göra dubbel backflip så är det såklart en annan sak.
Man skall nog fråga, men den med rätt svar har brukaren av cykeln. Till viss gräns förstås. En fin cykel används oftare än en bra cykel i den åldern.Ja, då kanske man inte behöver fråga?
Och det är set svaret som getts. Sen är det nog inte fel att varna för andra saker på den cykeln om man ska cykla mtb.Man skall nog fråga, men den med rätt svar har brukaren av cykeln. Till viss gräns förstås. En fin cykel används oftare än en bra cykel i den åldern.
Min dotter ville t.ex under en kort period ha cykelkorg. Då sade jag faktiskt nej.
Men på frågan om bromsar så kommer båda sorterna vara bra nog.
Jag valde skivbroms för det är mycket mindre strul med dem. Första hojarna hade dock v-broms pga utbuds-brist just då. Funkade jättebra det med.
Behövde dock byta handtag till mer barnvänlig sort på hennes v-bromsade 24".
Tack för svar vi kollade på flertalet cyklar och även den du nämner men det var just den cykeln på bilden som hon gillade bäst.Det spelar begränsad roll. Ska den användas i skogen så hade jag kanske valt en cykel utan stöd.
Annars är xc240 mycket mer en riktigt mtb men det kanske inte faller i smaken på samma sätt
Självklart är det så och min tanke var att köpa den också, men ville mer ha synpunkter utifrån folk som förmodligen vet mer om mtb och cyklar en vad jag själv görÄr nog bättre att köpa en cykel som ungen vill ha än en som gubbar på internet säger att hon ska ha istället.
Då tror jag absolut inte att fälgbromsarna är avgörande i frågan.Tack för svar vi kollade på flertalet cyklar och även den du nämner men det var just den cykeln på bilden som hon gillade bäst.
Mvh Johan
Hej , ja ungefär som du beskriver kommer cykeln användas jag skulle kanske förklarar lite bättre vad ändamålet var.Många antaganden här om hur cykeln ska användas - men ts skriver inget om det överhuvudtaget. Ska den cyklas på som de flesta barncyklarna, runt på gator och någon grusväg så är fälgbromsar (anpassade för barn) alldeles utmärkta.
Skivbromsar är nice men verkligen inget måste. Små lätta cyklister bränner inte direkt igenom fälgar och bromsbelägg så underhållet är minimalt och bromskraften mer än nog.
Får inte direkt intrycket att det är bikepark eller brötstig som är tänkt användningsområde, då skulle jag kanske svarat annorlunda :
Självklart är det så och min tanke var att köpa den också, men ville mer ha synpunkter utifrån folk som förmodligen vet mer om mtb och cyklar en vad jag själv gör![]()