skivbromsar?

• Trådstartare Trådstartare H
  • Start datum Start datum
skivbromsar?
Jag har inte argumenterat mot skivbromsar på det viset att det skulle vara bättre med V i alla lägen. Jag har dessutom själv skaffat en, om du inte sett att jag skrivit det.

Det jag har gjort är att försöka nyansera debatten lite. Det är inte så att skivbromsar självklart är bättre och att det inte kan ifrågasättas. Man måste inte ha provat allt för att veta saker om det heller. Jag kan ju inte testa alla skivbromsar som finns, och jag vet inte hur många du har testat.

Det är inte min mening att göra folk upprörda, det här är ju inget personligt vi diskuterar det är ju bara prylar.

MVH /Henrik

skivbromsar?
the_TnT skrev:
------------------------------------------------------
> Nya belägg var 300:e timme eller så under normala
> lutningsförhållanden (DH äter upp ett par belägg
> på ~2 veckor för mig).

Tjena!

Lerig Dh i åre så räcker ett par halvt igenomslitna klotsar tre veckor för mig.. Bromsa mindre!

Jonas skrev:
-------------------------------------------------------
då tex tom kompisens
Louise överhetter i vissa nerfarter

varpå The TnT svarade:
Coolt, det har jag aldrig lyckats med - besök i Österrike och Åre till trots...

varpå Calle F svarade:
Du fegar väl inte...

varpå jag skriver:
bevisligen så skrev han nyss att han sliter ut ett par belägg på mindre än två veckor i österrike eller i åre.. Så jo han fegar.. Men din fråga blir ju konstig då han säger att han aldrig varit med om överhettning, alltså måste Jonas polare bromsa helvetiskt mycket och så fall fegar han.. TnT fegar ju inte som aldrig varit med om överhettning..
Hmm.. helt plötsligt försvara jag TnT.. darn..
Fast han bromsar fortfarande mer än mig.. :P

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsar?
örgelgörgel skrev:
> Det är töntigt med bromsar.

Där håller nog =David med dig, eftersom ni verkar ha samma smak när det gäller stadscyklar;-)

Och jag hade gärna anslutit mig till er, men eftersom jag har ett rykte som gammal sur gubbe att hålla på så kommer jag inte undan lika lätt. Jag blir helt enkelt tvungen att bygga under mitt påstående med fakta, vilket är rejält mycket jobbigare...Men så långt som tNt orkar jag inte sträcka mig.

Jag tänker bara ta upp en sak med skivbromsar som inte har tagits upp tidigare i den här diskussionen.
Vi struntar i fälgslitage, bromsverkan i vått väder och kostnaderna för klossar, wirear och olja.

Låt oss bara fundera på hur det känns i händerna. Hur mår era fingrar efter att ha bromsat, och hur vill ni att ska dom kännas i morgon? Kan det vara så att hydrauliska skivbromsar genom att kräva mindre fyskisk kraft av cyklisten gör att den som sitter vid styret kan prestera bättre? Är det en fördel att slippa krampande händer? Funkar det bättre om cyklen stannar med enbart två fingrar på den ena bromsen vid ett tekniskt parti? Är det bra att man måste stanna på en 1000hm nerförslöpa för att bromsarna behöver svalna istället för att räta ut fingrarna? Och, i ett långsiktigt perspektiv, hur mycket stryk tål händerna?

Jag har slitit en hel del bromsar, så jag känner att jag har något att tillföra här. Och jag gillar faktiskt bromsar som jag slipper krama hårt.

Bromsar som jag haft/har på cyklar:

Cantilever:
Acera
Deore
Deore DX
Avid Shorty 4
Avid shorty 4 (igen)
Tektro

V-bromsar
Tektro
Ovation
Deore
Avid

Mekaniska skivor:
Tektro

Hydrauliska skivor:
Deore
Grimeca
Hayes HFX9
Magura Julie
Magura Julie(igen)

och så har jag även haft några Mavic och 105 på landsvägshojar..

...Och om vi bara tar hänsyn till hur det kändes efteråt, så har mina händer varit glada för skivbromsar. Kanske inte viktigt för den som cyklar två timmar varannan vecka, men för mig.

skivbromsar?
Tjena!

DEt var nån som frågade bakåt i tråden om vi skiv-fantaster hade provat fin-v-bromsar... Ja jag har haft både XTR och Avid Ultimate Arch Revival eller vad dom nu heter..
Skivor är bättre på alla håll och kanter.. om man inte heter Skogling och jagar vikt.. Fast han har ju köpt boing-boing cykel och gått ifrån det så inte ens han..

skivbromsar?
Kneecap skrev:
> Hmm.. helt plötsligt försvara jag TnT.. darn..

;)

> Fast han bromsar fortfarande mer än mig.. :P

Det kanske är för att jag kör där det är BRANT (och har en XC-cykel)! In your face KC! *hehe*

skivbromsar?
Kneecap skrev:
> varpå Calle F svarade:
> --------------------------------------------------
> -----
> "Du fegar väl inte..."
>
> varpå jag skriver:
> bevisligen så skrev han nyss att han sliter ut ett
> par belägg på mindre än två veckor i österrike
> eller i åre.. Så jo han fegar.. Men din fråga blir
> ju konstig då han säger att han aldrig varit med
> om överhettning, alltså måste Jonas polare bromsa
> helvetiskt mycket och så fall fegar han.. TnT
> fegar ju inte som aldrig varit med om
> överhettning..
> Hmm.. helt plötsligt försvara jag TnT.. darn..
> Fast han bromsar fortfarande mer än mig.. :P

Om du hade kommit ihåg att ta med smilyn i mitt inlägg så hade du inte behövt förnedra dig med att försvara TnT alls :D

Det är trots allt så att två människor i exakt lika utrustade t ex bilar kan få helt olika bromsupphettning trots att dom kör samma väg med samma tidsresultat. Den med dom kallare bromsarna gör ju av med mer energi nåt annanstans bara. På mtb kan man ju utnyttja detaljer i terrängen för att hålla nere hastigheten rätt bra medan den som enbart förlitar sig på det maskinella givetvis får mer värme som resultat.

skivbromsar?
Jag gick från XT V-bromsar parat med Ceramicfälgar till Hope-skivor och skillnaden är som natt och dag. Kör man XC i torrt väder så visst funkar V-bromsar bra. Men är det blött eller ännu värre minusgrader så är V-bromsar alldeles för ofta helt värdelösa..

Helt till sin rätt kommer dock inte skivbromsar förrän man börjar köra utför. Då vill man ha så stora och starka bromsar som det bara går, annars blir man trött i fingrar och underarmar efter några timmar... Jag skulle gärna ha ännu mera broms än mina 8" Hayes i de situationerna.

Hemma i Hellas är de däremot extrem overkill.

skivbromsar?
Återupplivar tråden igen.
Jomper: om du körde med XT V-bromsar och Ceramicfälgar och bytte till Hope-skivor. Är inte Hope-skivorna mycket dyrare då?

Jag håller på att gå över ifrån skivor till v-bromsar. Körde med Xt 4-kolvs fram och Deore 555 bak innan men nu blir det XT V-broms bak och skivan fram kvar till sommaren eller något sådant. Jag byter på grund av att V-bromsar är enkla att meka med, ser snyggt ut, lätt, känns lite overkill med skiva, iaf bak som jag kör.

Väger Ceramicfälgar mer eller mindre än vanliga fälgar?

skivbromsar?
Jag har för mig att 717 ceramic är 20-30 gram tyngre än vanlig 717. Ceramicfälgarna är nästan dubbelt så dyra men jag tycker det är värt det då dom håller längre och är snyggare.

skivbromsar?
Jag bytte för att jag a) var less på att inte ha bromsar när jag cyklade på vintern och b) nya ramen hade inga v-broms-fästen.

Kommer väl göra samma resa en gång till inom kort då jag håller på att bygger en hop-plock-hoj som kommer ha de gamla ceramichjulen och XT-v-bromsarna.

skivbromsar?
Det där med att inte ha bromsar på vintern om man kör med v-bromsar, hur går det ihop egentligen? Det borde ju vara skivbromsar som är sämst i det läget eftersom de blir varmare. När snö och grejer kommer på skivan så smälter det, och sen bildas en fin liten ishinna när smältvattnet fryser igen. Bromsverkan bör då reduceras åtminstonde en del.

Jag har aldrig någonsin haft problem med v-bromsar när det varit vinter. Samma grej när det regnar. Varför skulle skivbromsar vara bättre då? Det beror väl mest på vilka belägg man har, inte om det är en skiva eller en fälg som de ska pressas mot?

MVH /Henrik

skivbromsar?
Haxx skrev:

> Jag har aldrig någonsin haft problem med v-bromsar
> när det varit vinter.

då har du inte cyklat i 20 cm snö och slask. Snön lägger sig runt hela hjulet (och fälgen) och du trycker och trycker och trycker och så händer ingenting. Tills ögonblicket då ett gruskorn eller nåt annat skit hittar bromsklossen och det tar tvärstopp och du antingen a) ramlar på ansiktet sidledes, då ditt framhjul precis har vikt sig framför dig eller b) gör en wheelie och landar på rygg, beroende på hur bra friktionen är för tillfället (mot underlaget)

Titta hur högt snön måste ligga för att komma upp mot nav (och därmed skiva), för att nå fälgen räcker det med 5cm.

Men det känns ju inte längre som att du verkligen är ute efter svar, snarare än att övertyga dig själv att V-bromsar is the shit.

skivbromsar?
Jo, jag har cyklat i alla tänkbara förhållanden...trots det inga särskilda problem faktiskt. Har aldrig någonsin varit med om det du beskriver, även om det såklart är relevant att det finns lite grus och grejer. Men säg den snö som är helt ren. Det är inte så sannolikt att ett gruskorn skulle orsaka tvärstopp heller , tycker jag.

Nejdå, jag är inte alls ute efter det; jag är själv ägare till magura louise fr och är mycket nöjd såhär långt. Jag bara frågar.

Vad det "känns" som kan jag inte svara för....

MVH /Henrik

skivbromsar?
Min erfarenhet är att bromsverkan kan försvinna delvis eller helt och hållet när bromsytan blir för fuktig/blöt med V-broms/Cantis. Det är ingen rolig upplevelse. Värst blir det när det är minusgrader ute och man kör genom en större vattenpöl som inte frusit, sen kör man vidare en stund och när man sedan bromsar har hela fälgsidan blivit täckt med ett tunt lager is. Det tar rätt många meter innan bromsarna börjar ta. Nära döden-upplevelse, nej tack!

Det har jag inte upplevt med skivbromsar, inte något i närheten av det. Kan inte förklara exakt varför. Skivan kan ju också bli riktigt blöt när det ösregnar till exempel, kanske blir den tillräckligt varm fortare eller kanske har man mycket mera kraft att bromsa med vilket gör problemet mindre.

Även bilar har ju haft det här problemet med sina bromsar, VW hade mycket strul med Passaterna för några år sen. Problemet på bilarna har blivit större sen man började köra med snygga, ganska öppna lättmetallfälgar på vintern också istället för rätt täckta plåtfälgar, kanske till och med med en navkapsel (huga) på.

skivbromsar?
Haxx skrev:
> Jo, jag har cyklat i alla tänkbara
> förhållanden...trots det inga särskilda problem
> faktiskt.

Då har du inte cyklat i alla tänkbara förhållanden, så enkelt är det. Hade du gjort det så hade du vetat...
Fälgbromsar suger hårt ibland men funkar bra annars (om man kan stå ut med det där läskiga ljudet då fälgen slipas sönder effektiv av lera och skit).

Det är just denna oberäkneligheten som är så obehagligt, läskigt, farligt och jobbigt. Man kan ha cyklat runt i ett par timmar utan problem (även på vintern) med finfina bromsar och helt plötsligt tar dem inte alls. Råkar just den bromsningen vara i en kritisk situation kan det gå väldigt illa...
Jag har åtminstonde en "nära smögen upplevelse" pga falerande vinterfälgbromsar...

skivbromsar?
Förra vintern stod Ville och hackade loss iskokor från bromsytan med mobiltelefonen. Så blir det. Extra spännande när man släpbromsar med HS33:or, då studsar bromshandtaget in och ut som en flipper-flipper.

Sen kan man landa på rygg också. Eller skicka ut cykeln en bit i skogen medan man sätter sig på grusvägen i farten. Charmigt, det där med fälgbromsar på vintern.

skivbromsar?
Har väl haft tur då eller så kör jag som en mes, helt enkelt.
:)

Att ljudet från fälgbromsar kan vara plågsamt att lyssna på håller jag med om till 100%.

MVH /Henrik

skivbromsar?
På fälgbromsar utvecklas det ju inte i närheten av samma mängd värme som på en skivbroms. Det borde bidra till att skivbromsar bränner bort ishinnor tillräckligt fort.

När man kör bil ska man ju se till att provbromsa och smälta eventuell is på skivorna efter att man stått stilla länge i kyla om det varit blött tidigare.

skivbromsar?
Haxx skrev:
> Det där med att inte ha bromsar på vintern om man
> kör med v-bromsar, hur går det ihop egentligen?
> Det borde ju vara skivbromsar som är sämst i det
> läget eftersom de blir varmare. När snö och grejer
> kommer på skivan så smälter det, och sen bildas en
> fin liten ishinna när smältvattnet fryser igen.
> Bromsverkan bör då reduceras åtminstonde en del.

Är du nu i farten igen? :-D Läste igenom förstasidan tidigare idag och tänkte på vår gamla batalj...

Nåväl, kan någon räkna ut hur kallt det måste vara för att inte V-bromsar ska kunna smälta snö på en fälg vid inbromsning?

Som jag skrev på första sidan, det var när jag glad i hågen susade utför en backe i ~50 km/h mot en vältrafikerad landsväg jag bestämde mig att aldrig mer köpa en cykel utan skivbromsar. Isbark på fälgen är INTE kul i en sådan situation. Jag övervägde helt seriöst att slänga mig i diket men tordes inte. Isen smalt till slut och jag fick ned farten på ekipaget innan landsvägen. Men det var läge att byta cykelbyxor efteråt...

På skivbromsar har jag aldrig upplevt det, en viss mattning av bromsverkan men aldrig totalförlust. På V-broms har jag märkt det flera gånger, händer oftast när man cyklar långa sträckor mellan bromsningarna i några få minusgrader och med pudersnö på stigen/vägen.

Grus och V-bromsar är så klart ingen bra kombination men tvärstopp har det aldrig tagit för mig!?

När det regnar är skivbromsar bättre för att de tar precis som när det är torrt. Det gör inte en fälgbroms, speciellt inte om det dessutom är lerigt. Fast skivbromsar kan skrika väldigt illa i väta.

Jag börjar tro att du inte cyklat speciellt mycket alls, Haxx. Eller så har du någon superduper V-broms. ;)

skivbromsar?
Jag har väl inte något vidare försvar för mina v-bromsar förutom att det är en rent monetär fråga. Dock kan jag väl säga att jag sällan har märkt att dom inte funkar tillräckligt bra, två gånger faktiskt bara som det har blivit läskigt över lite pirr i magen. Ena gången med snö på hela gaffel-broms-hjulpaket och en tvär kurva siktandes mot en barnvagn och en gång på kinnekulle i somras när jag fått ett finger innanför bromsen och inte kunde trycka tillräckligt bra.

På KK hade jag tillräckligt mycket bromskraft hela resan båda dagarna även om det var äckligt blött. Emil däremot hade mycket större problem, han använde dock biltema gummin och jag koolstop lergummi. Det gör skillnad, stor skillnad. Avid ocginal var hemska, shimano var bättre, nästan riktigt bra, fulvarianten blev jag mörkrädd över och koolstop får stopp på en.

Jo dom väger lite också.

skivbromsar?
the_TnT skrev:
> Aha! Du bor i Lund, det kan ju förklara bristen på
> vintererfarenhet! ;)

Du, dalby ligger en bra bit från lund, fast kanske inte med norrlandsmått mätt

skivbromsar?
kevlar skrev:
> Du, dalby ligger en bra bit från lund, fast kanske
> inte med norrlandsmått mätt

12 km öster om, dvs. nästgårds. Lagom avstånd att ha grannarna på, jag menar man kan ju behöva låna en skvätt mjölk till frukostgröten om renarna frusit ihjäl över natten.

skivbromsar?
the_TnT skrev:
> Aha! Du bor i Lund, det kan ju förklara bristen på
> vintererfarenhet! ;)

Här finns också vinter (8 km från Dalby).
Fast i övrigt så är det som så att: skaffa skivbromsar var ett stort lyft (fast man kan bli trött när man ska byta klotsar...och har tummen mitt i handen;-)

Bilagor

• IMG_3785.jpg
    IMG_3785.jpg
    40.8 KB · Besök: 34
skivbromsar?
I did this for a mag a few years ago, but why not again? ( sorry about english, I'm tired and at home...)
Why Disc-brakes?
The braking surface is removed from the worst of the environment. As many have mentioned the disc is a long way from the ground.
The caliper is effectively cleaning any debris from the disc.
Disc pads work up to higher temperatures - a normal "rubber" pad will melt at temperatures a disc brake will comfortably tolerate. ( nearly all hydraulic systems today are "open" effectively negating "pump" and overheating in normal conditions)
Hydraulic systems require less brake lever force than any V-brake for the same braking power - and (most) have better modulation.
Removing the braking surface from a major structural component of your bike ( the rim) is a GOOD idea.
A buckled ( even if only slightly) rim will compromise your braking - a bent disc also but happens less often.
No issue with overheating the tire. This may seem unimportant - but I've blown tires off rims ddue to increase in pressure from overheating - even destroying an already weakened rim once ( wearing away your rim through braking is common)
It's easier and cheaper to replace a disc than a rim!

I've ridden and worked on pretty much every system ever devised for bikes, 2004 I decided to ride on V-brakes again ( after 4 years on exclusively disc). What a waste of time, I was slower than needed - having to brake earlier in the corners than I was used to, and people passed me! I weigh 85Kg. and will NEVER ride V-brakes again!

V-Brakes and Ceramic rims - the only option - if you must! With the cost of the rims, they become more expensive than good discs. The ceramic surface brakes well, dissipates heat better, and lasts about 3 times longer than a normal aluminium rim....But the ceramic is delicate and chips easily, then it's got all the other problems of a rim brake system!

Sorry bit of a rant...but this is old news!

PS Oskar...for trials the HS33 - on the rear - is about the best option for feel and control. but on the front...

skivbromsar?
Alltså jag tycker inte att skivor är dåligt. Jag gillar min louise fr mycket och skulle inte vilja byta tillbaka till v. Jag bara funderade lite kring det och frågade, men det får man väl? Att skivan är längre från marken än fälgen är såklart en fet fördel.

Jag har väl cyklat en del...hur mycket beror ju på vem man jämför med. Super v-broms....tja jag har lx-2004 års modell. De är rätt standard. Inget särskilt med andra ord. Men jag har inte haft några problem med dem faktiskt. Det jag störde mig mest på var att det kändes som om fälgarna maldes till spån i när det var lerigt.

Här var rejält med snö faktiskt för en vecka sen faktiskt. Nu har det mesta försvunnit, men jäklar vad det vräkte ner efter jul o så. Jag längtar efter sommaren.

Vi kan enas om att skivor är jäkligt schysst att ha på hojen, men jag lägger in en liten fotnot om att v-bromsar många gånger fungerar tillräckligt bra, iallafall för mig.

The_tNt, jag hoppas du inte tycker att vi har något bråk eller så för det vill jag inte såklart...

MVH /Henrik

skivbromsar?
Haxx skrev:
> The_tNt, jag hoppas du inte tycker att vi har
> något bråk eller så för det vill jag inte
> såklart...

Din farsa är säkert större än min! Nejdå, inget bråk från min sida.

Den som inget frågar får inget veta, eller hur?

Fast jag tyckte att vi ältat det klart, därav min lite trötta ton. :)

skivbromsar?
1. Man kan inte jämföra XT v-bromsar med Magra Martha SL då Martha är den lättaste och XT långt ifrån den lättaste.

2. XC 717 i ceramicutförande väger bara ca: 5 gram mer än vanliga XC 717.

3. Fälgbromsar är sämre än skivor i lera eller snö.

4. Man kan inte jämföra skivor och v-bromsars effekt på samma sätt. Mina Avid SL är bättre än de flesta v-bromsar på marknaden. Det är även bland de lättaste. Bland dom lättaste skivbromsarna på marknaden är Martha SL ämnad för xc-cykling. Alltså har den mindre bromsverkan än en skivbroms avsedd för DH har, som är betydligt tyngre. Don efter person.

5. När jag byter hjul så är det inte säkert att jag byter till Martha SL då det blir billigare med ceramic och v-bromsar. Typ 7000:- kronors skillnad. Men jag lover EJ att aldrig skaffa skivbromsar. ;o)

//Skogling

skivbromsar?
På dagens vintertur á 2½h i -2,3°C och massor med snö upplevde jag att det blev is på skivorna. Jag kände efter extra noga.

Det tar inte fullt ett hjulvarv innan bromsen tar igen. Ett par varv innan full kraft är åter.

Bra skit!

Fast min bakbroms har pajjat, den tappar verkan och reservoaren måste sättas vågrät och sedan krävs en massa pump på handtaget innan lite, lite broms kommer åter.

Klart spännande i "salombacken" vi körde idag! :-D

Nu ska jag duscha och sedan dissikera min gamla Magura Louise från 2002.

Tillbaka
Topp