örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är töntigt med bromsar.
Där håller nog =David med dig, eftersom ni verkar ha samma smak när det gäller stadscyklar;-)
Och jag hade gärna anslutit mig till er, men eftersom jag har ett rykte som gammal sur gubbe att hålla på så kommer jag inte undan lika lätt. Jag blir helt enkelt tvungen att bygga under mitt påstående med fakta, vilket är rejält mycket jobbigare...Men så långt som tNt orkar jag inte sträcka mig.
Jag tänker bara ta upp en sak med skivbromsar som inte har tagits upp tidigare i den här diskussionen.
Vi struntar i fälgslitage, bromsverkan i vått väder och kostnaderna för klossar, wirear och olja.
Låt oss bara fundera på hur det känns i händerna. Hur mår era fingrar efter att ha bromsat, och hur vill ni att ska dom kännas i morgon? Kan det vara så att hydrauliska skivbromsar genom att kräva mindre fyskisk kraft av cyklisten gör att den som sitter vid styret kan prestera bättre? Är det en fördel att slippa krampande händer? Funkar det bättre om cyklen stannar med enbart två fingrar på den ena bromsen vid ett tekniskt parti? Är det bra att man måste stanna på en 1000hm nerförslöpa för att bromsarna behöver svalna istället för att räta ut fingrarna? Och, i ett långsiktigt perspektiv, hur mycket stryk tål händerna?
Jag har slitit en hel del bromsar, så jag känner att jag har något att tillföra här. Och jag gillar faktiskt bromsar som jag slipper krama hårt.
Bromsar som jag haft/har på cyklar:
Cantilever:
Acera
Deore
Deore DX
Avid Shorty 4
Avid shorty 4 (igen)
Tektro
V-bromsar
Tektro
Ovation
Deore
Avid
Mekaniska skivor:
Tektro
Hydrauliska skivor:
Deore
Grimeca
Hayes HFX9
Magura Julie
Magura Julie(igen)
och så har jag även haft några Mavic och 105 på landsvägshojar..
...Och om vi bara tar hänsyn till hur det kändes efteråt, så har mina händer varit glada för skivbromsar. Kanske inte viktigt för den som cyklar två timmar varannan vecka, men för mig.