Skivbromsfäste gängpajj..

Pigmachine

Ny medlem
Räcker det att dutta dit lite loctite, eller måste man byta nav? Cykeln i fråga används endast till att snurras runt i stan på ärenden med.

sex hål och i bak.. det började låta 'fuff fuff fuff' om bromsen, så jag kontrolldrog skruvarna för att se om nån gått upp, och en av dom slirade bara. Jag tog ut den och såg att den var full av alu-gods.

ok, en skruv har gått gängpaj. Rensa gängorna, ta en längre skruv om det går och massa loctite.Sen är det bara att tuta och köra.

Är du orolig så kan du ha på olja på bromsskivan, då minskar lasten på bromsinfästningen =)

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du orolig så kan du ha på olja på
> bromsskivan, då minskar lasten på
> bromsinfästningen =)

:P

Får man tag i samt får in en större skruv genom skivan?

Jag har svårt att se att 5 istället för 6 skruvar för infästningen av bromsskivan skulle vara något problem för stadsbruk. Speciellt om du ser till att alla 5 fungerande skruvar har Loctite. Fast rikards tips verkar bra också. Risken för skivbromstjut ökar nog en hel del om man saknar en skruv.

Senast redigerad av en moderator:
Pigmachine skrev:
-------------------------------------------------------
> Räcker det att dutta dit lite loctite, eller
> måste man byta nav? Cykeln i fråga används
> endast till att snurras runt i stan på ärenden
> med.

Gängan fixas med gänginsats (HeliCoil) sen använder du ordinarie skruv - M5 gängad.

Gänginsats borde en bilmekaniker kunna fixa åt dig om du inte kan själv alt. mekanisk verkstad.

En insats kostar väl ett par kronor och det tar 10-15 minuter att fixa.

Går det ens att fixa med insatsgänga? Man borrar ju bort en hel del gods, och det måste bli tillräckligt mycket över för att ändå hålla för påfrestningen när gängan är på plats.

Pigmachine

- gänginsatsens storlek invändigt motsvarar hålets/gängans storlek idag.
Insatsen ser ut som en spiralfjäder fast med specifikt invändigt/utvändigt mått.
Den är alltså STÖRRE utvändigt, man får borra upp det gängade hålet - se denna länk med lite filmer i ämnet. http://produktnavigatorn.colly.se/i...t&page=shop.browse&category_id=87332&Itemid=3

Smurfox- ja det borde gå. Tittade på mina DT240 discnav och där fanns det gott om plats.

Är du seriöst orolig över att 1 av 6 hål är trasiga på din stadsglidarhojj? Jag körde med 3 skruvar bak på min street-hojj ett tag, bara för att, vilket fungerade. Det är väl dock inte att rekommendera precis... Men på din hojj klarar du dig fint. Se till så de andra är ok/sitter rätt bara.

Tillbaka
Topp