skivbromsinställning

Johan

Medlem
skivbromsinställning
Ikväll har jag monterat mina skivbromsar och nya hjul på cykeln. Jag skulle vilja att bromsarna "tog" lite tidigare än vad de gör nu. Nu behöver jag nästan trycka in bromshandtaget ända till styret innan det är full broms. Den ända reglering jag har hittat ställer hur långt bromshandtaget är ifrån styret i utgångsläget, men den hjälper ju inte att mecka med. Är min ända chans att fylla i mer olja i behållaren? Bromsarna är ett par Hayes HFX-9 Carbon.

/Johan

skivbromsinställning
på mina skivbromsar finns det en liten liten insexskruv (typ 2-3 mm) på bromshandtaget på insidan av handtaget där det trycker mot bromsvätskan. en polare säger att det är där man ändrar hur långt in handtaget kommer innan man börjar bromsa. jag har dock aldrig prövat själv men det kan vara värt ett försök..

/Martin

skivbromsinställning
mer olja. Eller dot. hayes kör väl dot och isf så bör du nog skölja ur hela systemet inte bara fylla på med mer. Vilket är lika bra efterssom du ändå måste slänga det som är kvar i flaskan.

skivbromsinställning
Kanske beskrev jag lite dåligt, jag har mekat med den skruven men det hjälper inte mitt problem. Jag vill korta den väg som bromshandtaget rör sig mellan helt opåverkad och full broms. Om man skruvar på nämda skruv så ändrar man bara utgångsläget, om jag skruvar ut den så tar bromsen inte alls istället eftersom bromshandtaget tar i styret innan bromsbackarna ligger imot tillräckligt mycket för att bromsa hjulet.

/Johan

skivbromsinställning
Det finns ingen inställning för modulation i hfx9 vad jag vet, du får handla ett par elcamino =)

edit: Folk brukar klaga på on/off-känsla, och du vill ha mer... Har du provat att lufta, låter som det skulle behövas

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsinställning
Har en kompis som tyckte sina hfx-9 tog lite för långt in, han hälde bara i lite mer olja i dom vid luftningen och det funkar tydligen utmärkt nu...

skivbromsinställning
hmm, ni som skriver fyll på mer får gärna förklara. Det är lufta ni menar eller? Antingen är det luft i systemet eller så är det fullt? Man kan inte trycksätta systemet med mer olja/dot. Det skulle ju bara leda till att kolvarna åker ut eller att handtaget tar längre ut. Alltså precis som ställskruven. Enlighten me =)

skivbromsinställning
[Freeride] EriC skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en kompis som tyckte sina hfx-9 tog lite för
> långt in, han hälde bara i lite mer olja i dom vid
> luftningen och det funkar tydligen utmärkt nu...
>
> / Eric
>
> - Don't Worry, Be Happy! -

Tack då ska jag prova det.

/Johan

skivbromsinställning
zam skrev:
> hmm, ni som skriver fyll på mer får gärna
> förklara. Det är lufta ni menar eller? Antingen är
> det luft i systemet eller så är det fullt? Man kan
> inte trycksätta systemet med mer olja/dot. Det
> skulle ju bara leda till att kolvarna åker ut
> eller att handtaget tar längre ut. Alltså precis
> som ställskruven. Enlighten me =)
>
> /Zam

Precis jag vill att handtaget tar längre ut.

/Johan

skivbromsinställning
Zam.
Det är inte ställskruven han behöver. Den flyttar bara slaget på bromshandtaget vilket iof gör att den tar längre ut men oxå flyttar hela handtaget längre ut. Och detta har absolut INGET med modulation att göra:)

Jag vet inte hur haysebromsen funkar. Men har den inte en kammare som alla andra öppna bromsar?. Då går det inte bara att fylla på med mer olja. Luftning kan doc hjälpa men är det en vettigt konstruerad broms så borde den kunna lufta sig själv. Själv kör jag självklart slutna bromsar och slipper problemet helt.

Hope är CP som slutar tillverka C2:an..:)

skivbromsinställning
Johan har ju mekat med ställskruven och det verkar ju inte vara problemet. Min gissning är att det finns luft i systemet och därmed inte tillräckligt med bromsvätska i. Fyll på, lufta och hoppas. Beskrivning finns i medföljande manual, hur man bygger eget luftkit billigt kan du läsa här (slutet nånstans): http://happymtb.org/forum/read.php?1,28071

skivbromsinställning
Ville skrev:
> Zam.
> Det är inte ställskruven han behöver. Den flyttar
> bara slaget på bromshandtaget vilket iof gör att
> den tar längre ut men oxå flyttar hela handtaget
> längre ut. Och detta har absolut INGET med
> modulation att göra:)
>
>
> Jag vet inte hur haysebromsen funkar. Men har den
> inte en kammare som alla andra öppna bromsar?. Då
> går det inte bara att fylla på med mer olja.
> Luftning kan doc hjälpa men är det en vettigt
> konstruerad broms så borde den kunna lufta sig
> själv. Själv kör jag självklart slutna bromsar och
> slipper problemet helt.
>
>
>

ställskruven på hayes trycker bara in huvudcylindern så det måste göra precis samma sak som högre tryck i systemet.

edit "Jag vill korta den väg som bromshandtaget rör sig mellan helt opåverkad och full broms." Det tolkar jag som han vill ändra modulationen....

Senast redigerad av en moderator:
skivbromsinställning
Hmmm, ZAm Är det så att hayes är en sluten broms??. Isäfall har du mer än rätt och då är det självklart denna skruv man skall använda sig av.

Trodde alla bara gjorde öppna bromsar på dagens marknad.

skivbromsinställning
Ville skrev:
> Hmmm, ZAm Är det så att hayes är en sluten
> broms??. Isäfall har du mer än rätt och då är det
> självklart denna skruv man skall använda sig av.
>
>
> Trodde alla bara gjorde öppna bromsar på dagens
> marknad.
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN

hmm, ville =) Jag tror faktiskt att den inte är sluten, men den är lite skum. Jag måste justera för slitna belägg nån gång då och då, det borde man inte behöva göra om det är ett öppet system egentligen eller?! Men ställskruven trycker iaf in huvudcylindern bara vad jag kan se iaf.

Tillbaka
Topp