Skivbromsproblem Hayes HFX-Nine

Johan

Medlem
Jag har en Kona Muni-Mula från 2001, jag tycker väldigt mycket om ramen men den börjar få ganska många partier med avskavd lack och liknande skönhetsmissar. Nu har jag tyvärr inte fått cykla på den på ungefär ett år men igår tog jag fram den för att njuta av en lite runda.

Bromsarna ligger imot hela tiden, det är ett par Hayes HFX-Nine Carbon som jag körde med ett år ungefär innan jag var tvungen att ställa undan cykeln. Under den tiden fungerade bromsarna utmärkt och jag var mycket lycklig, nu fungerar de lite mindre bra.

Vad skulle kunna göra att klossarna ligger imot hela tiden nu? Det är ju inte så att det kommit in mer olja i systemet. Och om det skulle komma in luft så borde det ha runnit ut olja, och det ser jag inga tecken på.

Iallafall så tog jag loss framhjulet för att prova lite bromsmassage, som jag läste om här på Happy, det gav inte något, bara att en av cylindrarna trycktes ut alldelles för långt och det kom ut olja.

Nu undrar jag hur mycket reservdelar jag måste köpa, räcker det med att lufta systemet, och dra på ett par nya klossar så borde det vara ok, eller ska jag köpa några extra packningar? Eller ska jag köpa ett par helt nya Hayes Camino, och sälja de andra på blocket?

/Johan

Hur länge 'masserade' du bromsarna? Har hojjen stått ett år kan det ju ta tid?

Har du testat justera oken annars?

Köp nya bromsar, mina HFX har fortfarande inte blivit bra efter 1 1/2 år av massage och ett otal luftningar. :)

/C

Lyssna inte på olyckskorparna, har det fungerat bra tidigare borde alla förutsättningar finnas att det fungerar i fortsättningen

har också hayes hfx-9 carbon där bromsbeläggen tenderar att vilja ligga i mot bromsskivan detta har jag löst med en rejäl massage. massera in kolvarna tills de ligger kant i kant med oket sen bromsar du lite med bromsen inte för mycket så att kolvarna trycks ut helt men ca 3-5mm kanske sen masserar du in dom igen där efter "bromsar" du ut dom sen masserar in dom igen och håller på så ett tag. massera inte på metall pinnen i mitten då är det risk att den blir skev, använd ngt föremål av plast för att vara snäll mot kolvarna. vad du gör att ge kolvarna ett nytt neutralläge.
hade problem med att de vill åka ut när jag hade bort framhjulet men det löstes med en bit av en tumstock ca 4mm i tjocklek.
DSCN1455.JPG ht=725

Eftersom jag ändå måste mecka med dem så tänkte jag provmecka lite under eftermiddagen. Jag lossade slangen vid oket till frambromsen och det kom ut väldigt mycket olja. Flyttade tillbaka klossarna där de ska sitta och satte sen på slangen igen. Nu fungerar inte frambromsen alls men det är ju inte så konstigt eftersom det är fullt med luft i systemet.

På bakbromsen lossade jag bara slangen lite, flyttade in klossarna där de ska sitta och sedan spände jag slangen igen, nu fungerar bakbromsen lika bra som innan, så jag antar att jag nu bara kommer att fylla på lite olja i framsystemet och sedan kommer det att fungera.

/Johan

Johan skrev:
-------------------------------------------------------
så jag antar att jag nu bara
> kommer att fylla på lite olja i framsystemet och
> sedan kommer det att fungera.

Verkar som om du kommer att få träning i att lufta bromsarna :)

Asså, småkapar lite då jag snart ska ge mig på att pilla lite med mina Hayes också så HTn kan användas igen. Vad göra om det inte går att få tillbaka kolvarna helt? Har masserat fingrarna blodiga, har tömt systemet på bromsvätska, har plockat isär oken osv. men likväl känns det inte som kolvarna går hela vägen tillbaka utan sticker fortfarande ut någon mm. även efter att excessive force har använts?

/C

Tillbaka
Topp