Skoöverdrag eller vinterskor - Vad ska jag köpa?

JohanRR

Aktiv medlem
Hej!

Fötterna frös som bara den igår vid -5 så jag tänkte att ett par skoöverdrag kanske är något jag skulle ha. Skorna är ett par Shimano XC702 och dem skulle främst användas till stigcykling nu under vintern men också möjligtsvis landsväg senare under våren.

Modellen jag har tittat på är dessa med Gore-Tex från Gorewear eftersom att rean var ganska rejäl och att något vattentätt nog kan vara skönt när snön har töat bort. Priset är ju däremot ganska högt, ett par Shimano MW501 kostar ju €95 på bike-dicount. Kanske är bättre att gå all-in på ett par skor istället. Vad tycker ni och har ni några specifika rekommendationer på andra skoöverdrag?

Jag har testat lite olika konfigurationer. Enda gången jag inte fryser om fötterna/tårna är med plattisar eller värmesulor. För mig är spd=kalla tår. Även med vinterskor och bara ett fåtal minusgrader. Detta i låga hastigheter (dvs inte lvg).

Till mtb där man ibland tvingas av och behöver gå ett par steg ibland blir överdrag sällan långvariga. De går helt enkelt sönder. Till Lvg funkar det bra och känna smidigare än vinterskorna.
Ibland har jag kört både vinterskor och överdrag men då får man köpa största storleken på överdragen.
Man skall veta att Shimano vinterskor inte är för riktig nordisk vinter.

Man klarar sig långt med riktigt bra skoöverdrag, speciellt om man håller sig i skogen och inte blir så exponerad mot vind. Dock ska jag erkänna att jag köpte ett par MW501 i veckan och måste säga att jag är mycket nöjd. Körde båda igår och idag (gruscykling i väldigt öppna landskap) med kyleffekt ner mot -10° utan att frysa med ett par tjocka yllestrumpor.

min erfarenhet är att vinterskor ( specialized) funkar runt nollan, men kallare så behövs överdrag också

I bara vinterskor (giro Blaze) och några minus så klarar jag runt 40min innan tårna börjar frysa, sen är det skor plus överdrag som gäller

jag har helt slutat med vinterskor och varma skoöverdrag, efter en timme eller en och en halv frös jag ändå. kör nu bara vanliga sommarskorna och värmesulor. på väg när det är högre fartvind har jag ofodrade vindtäta regnöverdrag, som jag ändå behöver äga för de blöta årstiderna. inga överdrag behövs i skogen. har kanske haft tur, men sulorna och batterierna har överlevt två vintrar av nästan daglig användning nu.

Hej!

Fötterna frös som bara den igår vid -5 så jag tänkte att ett par skoöverdrag kanske är något jag skulle ha.
Skoöverdrag kanske funkar på gravel och lvg men inte i skog med lerpölar eller mycket snö så du måste gå. Jag har dissat mina överdrag. Kör gravel(spd) med NW vinterskor o skidstrumpa. Funkar ok ned mot minus 5 grader. I skogen amvänder jag plattisar och ett par ganska lätta vandringskängor från Salomon med styv sula. Funkar ned mot minus 10 grader. Det är värre med fingarna än fötterna för mig.

Vill man inte investera i dyra batteridrivna sulor kan jag rekommendera dessa.
Har både tåvärmare och sulorna och de funkar riktigt bra till hygglig kostnad.

Fryser satan om fötterna nu på senare år. Har testat vinterskor, marinoullstrumpor plus överdrag men förfrysa tårna typ vid -5 endå.

I år har jag köpt såna klips som man sätter i spd n och får vanliga pedaler. Tänkte testa att cykla i vanliga vinterkängor i år

Jag har efter många vintrar med skoskydd äntligen köpt vinterskor MW7 och tycker de är helt fantastiska. Visst fryser jag ibland men lyftet mot skoskydd är stort, framförallt på MTB.

Är ganska frusen av mig i fötterna men de funkar ok på väg till -5C med dåliga strumpor. Med bra strumpor ned till -15C i skogen. På väg sätter jag på skoskydd (vindskyddade ) utanpå skorna när det är nedåt -10C.

Mitt bästa vintertips för att hålla värmen vintertid är att hoppa av och springa i nedförsbackarna. Det är då man kyls mest och springa hundra meter eller två då och då gör mirakel för hela kroppens blodcirkulation. Det är så mycket lättare att göra med vinterskor än skoskydd.

För mig som kör lvg och gravel är skoöverdrag inget alternativ, det mesta av värmeavledningen sker nedåt, genom sulan och pedalen. Inga skoöverdrag hjälper där.
Vinterskor eller vanliga skor med elsulor funkar till ca -5 C därefter behöver jag både och eller ännu varmare skor. Igår med ett genomsnitt på -5 C hade jag ordentligt kalla fötter trots vinterskor och plattisar i plast (isolerar bättre än metall).

Jag har kört med neopreneöverdrag till förra året då jag tjackade ett par vinterskor. Kommer inte gå tillbaka till överdrag. Maken till jobbigt elände har jag inte varit med om tyvärr. Vet inte hur kallt det var som värst förra året men -6 till -10 bör det varit och jag frös inte om fötterna. Då har jag frostskadade fötter sedan en hockeymatch någon gång förra årtusendet när man fortfarande spelade utomhus och det var -15 när matchen började (slutade 0-22 så jag som domare åkte inte direkt ihjäl mig heller)

Många vinterskor är gjorda för länder söder om Sverige där vintrarna är tämligen milda med nordiska mått mätt. De skorna fungerar dåligt när det blir kallt på riktigt. Min erfarenhet är att de ofta är glädjesiffror som tillverkarna/butikerna specar när det gäller avsedd temperatur.

De "riktiga" vinterskor som har fungerar för mig är Lake 303/304. Förutom att de är tjocka och ordentligt isolerade är även sulorna rejäla och släpper inte in kyla underifrån och är mer som ett par riktiga vinterkängor. El-sulor har jag valt bort då jag inte vill vara beroende av teknik för att hålla mig varm. Skulle något hända med el-sulorna blir det snabbt jobbigt en kall vinterdag.

Jag kör med skoöverdrag under senhösten för att kunna cykla med sommarskorna några veckor/månad extra. Men då handlar det mest om att stoppa kyleffekten från vinden. Med skoöverdrag över ett par sommarskor kommer kylan in och kyler ner fötterna underifrån.

Man skall veta att Shimano vinterskor inte är för riktig nordisk vinter.
det där stämmer inte riktigt:) idag 8 minus är det inte tillräckligt kallt för att jag skall ta mina shimano mt90. jag valde mina giro alpineduro som även de är torra och varma. fast inte lika.

mt90 säljs inte mer, men det finns diverse efterföljare som ses om man googlar. 20 minus är ingen utmaning med de skorna.

.
IMG_9778.jpeg

Shimano MW7 köptes förra året och dom gjorde stor nytta för mig på allt från gravel till mtb. Ihop med några goa sockor och att förvärma skorna lite innan man tar på dom gör också gott.

Jag kan rekommendera el strumpor. Körde över 5 timmar i söndags . Var -7 vid start men blev runt -2 senare. Kör dock vinterskor, men var helt perfekt temp i fötterna.

Många vinterskor är gjorda för länder söder om Sverige där vintrarna är tämligen milda med nordiska mått mätt. De skorna fungerar dåligt när det blir kallt på riktigt. Min erfarenhet är att de ofta är glädjesiffror som tillverkarna/butikerna specar när det gäller avsedd temperatur.

De "riktiga" vinterskor som har fungerar för mig är Lake 303/304. Förutom att de är tjocka och ordentligt isolerade är även sulorna rejäla och släpper inte in kyla underifrån och är mer som ett par riktiga vinterkängor. El-sulor har jag valt bort då jag inte vill vara beroende av teknik för att hålla mig varm. Skulle något hända med el-sulorna blir det snabbt jobbigt en kall vinterdag.

Jag kör med skoöverdrag under senhösten för att kunna cykla med sommarskorna några veckor/månad extra. Men då handlar det mest om att stoppa kyleffekten från vinden. Med skoöverdrag över ett par sommarskor kommer kylan in och kyler ner fötterna underifrån.
Jag gör också så på senhöst med ett överdrag på sommarskorna men när det börjar bli kallt går jag över till vinterskor. Jag köpte ett par MW7 förra året och tycker de lirar i sthlmsvintern iaf och som jag skrev tror jag cyklade i typ 10 minus förra året. Det var inte längre än en timma iofs men på den tiden borde jag känt av kyla tycker jag.

Jag kör med vindtäta fleece-fodrade skoöverdrag. De verkar vara svåra få tag på numera, skoöverdrag jag hittar i butiken är gjorda för typ stockholmsvinter, dvs plusgrader och väta och är tunna och stretchiga.

För mig konverterar dessa fodrade överdrag mina northwave stockholmsvinterskor (dvs fryser om tårna under +5) till något som funkar ned till ca -15 så länge man rör på sig. Är det kallare än -15 stannar jag inne.

Men jag kör gruscykel och behöver inte kliva av cykeln ofta, och gör jag det är det för att gå i snö, så skoöverdragen har hållit fint i flera säsonger. Skulle man behöva stiga av och gå mycket på barmark så tror jag inte de håller länge alls.

Fleeceöverdragen bulkar på skorna ordentligt också, så har man en fotföring med hälarna inåt är det troligt att man behöver pedalaxelförlängare för att inte krocka med vevarmar och/eller kedjestag.

det där stämmer inte riktigt:) idag 8 minus är det inte tillräckligt kallt för att jag skall ta mina shimano mt90. jag valde mina giro alpineduro som även de är torra och varma. fast inte lika.

mt90 säljs inte mer, men det finns diverse efterföljare som ses om man googlar. 20 minus är ingen utmaning med de skorna.

.
Visa bilaga 668042
- 20 C i de skorna (eller liknande) skulle för mig innebära stelfrusna fötter inom 30 minuter.

Ni som har problem med väldigt kalla fötter. Har ni fotsvett lätt när det är varmt ? Vanligaste till kalla fötter är väl just att man blir svettig om foten som därefter kyls ner snabbt när det är minus grader ute. Så tips på att hålla fötterna varma = torra fötter. Kör lite potatismjöl eller liknande på fötterna innan sockorna åker på.

Ni som har problem med väldigt kalla fötter. Har ni fotsvett lätt när det är varmt ? Vanligaste till kalla fötter är väl just att man blir svettig om foten som därefter kyls ner snabbt när det är minus grader ute. Så tips på att hålla fötterna varma = torra fötter. Kör lite potatismjöl eller liknande på fötterna innan sockorna åker på.
Nae, svettas inte så mycket om fötterna faktiskt. Vetefan va de e som gör att ja e så frusen. Irriterande.

Svettas lite om fötterna. Snarare att jag alltid har kalla fötter och händer. Jag har alltid härlett det till lång och smal.

Det finns andra och väldigt vanliga orsaker till kalla fötter som inte beror på fotsvett, t.ex. kopplat till blodcirkulation, tidigare förfrysningsskador, etc.

Det finns andra och väldigt vanliga orsaker till kalla fötter som inte beror på fotsvett, t.ex. kopplat till blodcirkulation, tidigare förfrysningsskador, etc.
Ja visst gör det de. Menar bara att hålla fötterna torra gör väldigt mycket mot kyla. Precis som med kläder , du kan klä dig varmt o gött men blir du svettig o blöt under så kommer du frysa fan när det blir tillräckligt kallt ändå.

Ja visst gör det de. Menar bara att hålla fötterna torra gör väldigt mycket mot kyla. Precis som med kläder , du kan klä dig varmt o gött men blir du svettig o blöt under så kommer du frysa fan när det blir tillräckligt kallt ändå.
Att hålla fötterna torra för att inte frysa, kan man göra för att inte fotsvett skall fördärva isoleringen i de sockar man har. Kan ju göras genom att behandla fötterna så att de slutar svettas. Har provat al-klorid för länge sedan, ger torra fötter men oskön känsla o jag tror att det inte säljs på apotek längre. Alternativet är en barriärstrumpa närmast foten som håller kvar fotsvett. Används av vintercyklister i Kanada , Alaska etc.

- 20 C i de skorna (eller liknande) skulle för mig innebära stelfrusna fötter inom 30 minuter.
då kan du alltså inte heller åka slalom i de temperaturerna. de cykelskorna värmer väl så bra som slalompjäxor modell varma. eller ekvivalent med vilka varmfodrade vinterkängor som helst.

Jag har just börjat cykelpendla en sträcka på 6 km enkel väg (4km med cykelvagn till försolan). Det kan komma ganska rejäla snömängder här (Norrbotten) och det är inte alltid snöröjningen hinner med, så det enda jag brukar ha på fötterna vintertid är de klassiska skoterstövlarna i PU-skum.

Hittills (en vecka in i nya rutinen) har redan avklarat pendling i dels -20 och snöstorm utan problem med dessa. Inte lika effektivt som att använda skor me klick och visst andas de inte så bra kanske om man är ute längre turer, men de funkar bra när man då och då måste pulsa lite genom oplogade partier mellan vägarna.

Sen är de ju väldigt snygga också förstås! Man kanske skulle fräsa ur lite i skummet undertill och sätta in ett fäste till klickpedal? :P

Bilagor

• 3-3925.jpg
    3-3925.jpg
    203.6 KB · Besök: 54
Jag har provat sommarskor med överdrag samt vinterskor. Vinterskorna är torrare och enklare att gå i, men bara något varmare. Kallare än -5 C blir obehagligt efter 2 timmar. Har klarat sub -10, men det var inte roligt.
De flesta cykelskor för vinteraktiviteter är trånga över tåboxen med varmare strumpor, vilket ofta leder till försämrad blodcirkulation.
En stel sula försämrar också blodcirkulationen.

Jag har inte provat, men tror att plattformspedaler och en sko med viss böjlighet i sulan är en väg att gå. Åker långfärdsskridskor med löshäl i -20 C och 20-25 km/h utan frysa i skor som inte är bättre isolerade än vinterskorna.

Jag har provat sommarskor med överdrag samt vinterskor. Vinterskorna är torrare och enklare att gå i, men bara något varmare. Kallare än -5 C blir obehagligt efter 2 timmar. Har klarat sub -10, men det var inte roligt.
De flesta cykelskor för vinteraktiviteter är trånga över tåboxen med varmare strumpor, vilket ofta leder till försämrad blodcirkulation.
En stel sula försämrar också blodcirkulationen.

Jag har inte provat, men tror att plattformspedaler och en sko med viss böjlighet i sulan är en väg att gå. Åker långfärdsskridskor med löshäl i -20 C och 20-25 km/h utan frysa i skor som inte är bättre isolerade än vinterskorna.
Nja, jag kör med ett par Bontrager OMW (passande namn) med lös filtinnersko som faktiskt har gott om plats till tårna. Lake sägs också vara bra i det avseende.
Men det gäller att inte köpa för trånga vinterskor utan gå upp ett nummer eller två så det finns plats för både ullsula och -strumpor. Sula isolersr mot spd-klossen.

.
Visa bilaga 668042

Jeg hadde etterfølgeren, MW90 og var kald i -5 med ullsåle.

Sykler man mye på vinteren og vil fortsette med det, ikke snål. Bruk penger på gode sko, så bli sykkelturen fin.

Ok, det här är kanske lite OT, och mer för vardagscykling.
På min slaskcykel (åkaohandla-cykel) så har jag korgar på pedalerna.
20231129_175619_ed.JPG

Noterade en dag med nollgradigt och fuktig Skåneluft att jag frös lite mindre om fötterna med slaskcykeln jämfört med min gravel (som har kombipedaler), blev en liten runda med bägge samma dag.

Visst, det är inte mycket som tar vinden, men det lilla det tar hjälpte en del. Hade varit käckt med täckande korgar på den cykeln. Vid stopp så är det inte hela världen om det blir lite bökigt att komma igång igen, bara skoj om man ger elcyklisterna lite försprång.

Så, finns det något sånt, typ bar mitts för pedalerna?

Tillbaka
Topp