skostorlekar MTB

oikhenke

Medlem
skostorlekar MTB
Igår var jag o testade ett par storlek 45 specialized comp. tänkte beställa på nätet dock. frågan är hur är storlekarna i shimanos kontra diadoras skor, större eller mindre eller rent av likvärdig?

skostorlekar MTB
oikhenke skrev:
-------------------------------------------------------
> Igår var jag o testade ett par storlek 45
> specialized comp. tänkte beställa på nätet
> dock. frågan är hur är storlekarna i shimanos
> kontra diadoras skor, större eller mindre eller
> rent av likvärdig?

Passade inte Specialized-dojjorna?

skostorlekar MTB
cerro skrev:
> går du till butik och provar skor och sen
> beställer på nätet? Tragiskt

tycker det är betydligare tragiskt att betala 50% mer,

Skulle förövrigt köpa i butiken, det gick inte så bra då¨hela deras dator crashade precis innan köp. Åker inte 6 mil för o handla så dyrt...

skostorlekar MTB
JT skrev:
> Jag begriper fortfarande inte vad
> Specialized-dojjorna har med Diadora och
> Shimano-storlekar att göra?

Jag menar att. Olika skomärken inte har samma innemått. Precis som köper du kläder från kina får du oftast gå upp en storlek. Vet att det är samma sak med cykelskor. Beroende på märke

skostorlekar MTB
Beror på, jag har gamla svensktillverkade skor från Örebro som heter 43, de passar som handsken på foten. Ungefär.
Nya långtbortistanskor heter 44 eller 45, beroende på fabrikat och Shimano och Mavic heter 46.
Hur enkelt so helst.

skostorlekar MTB
Jag kör bara med Diadora men det är för att lästen och fastsättningen passar mina fötter.
Har 43 i vanliga skor, 44 i X-trail 2 och 45 i Polaris (för att ge plats åt tjockstrumpor).
Har ingen koll på Shimano och Specialized eftersom de inte var sköna när jag provade.

skostorlekar MTB
Jag har avverkat 3 par Shimano mtb och 1 par lvg genom åren. Samtliga ligger 1-2 storlekar över min normala skostorlek. (Har normalt 40, men i regel 41,5 eller 42 i shimanopjucks).

Övriga märken med samma fenomen som jag har avverkat är northwave, men där skiljer det en storlek.

Har aldrig använt diadora.

skostorlekar MTB
oikhenke skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > går du till butik och provar skor och sen
> > beställer på nätet? Tragiskt
>
>
> tycker det är betydligare tragiskt att betala 50%
> mer,
>
> Skulle förövrigt köpa i butiken, det gick inte
> så bra då¨hela deras dator crashade precis
> innan köp. Åker inte 6 mil för o handla så
> dyrt...

men du åker 6mil för att prova ett par skor? kunde de inte lösa det med en faktura eller något då?

skostorlekar MTB
cerro skrev:
> oikhenke skrev:
> -----
> > cerro skrev:
> >
>
> > -----
> > > går du till butik och provar skor och sen
> > > beställer på nätet? Tragiskt
> >
> >
> > tycker det är betydligare tragiskt att betala
> 50%
> > mer,
> >
> > Skulle förövrigt köpa i butiken, det gick
> inte
> > så bra då¨hela deras dator crashade precis
> > innan köp. Åker inte 6 mil för o handla så
> > dyrt...
>
> men du åker 6mil för att prova ett par skor?
> kunde de inte lösa det med en faktura eller
> något då?

Nej jag åker inte 6 mil för att prova ett par skor. Kan vara så att jag hade andra ärenden oxå... och faktura gick inte lösa då de hade datorhaveri....

skostorlekar MTB
De två specialized och shimano modeller jag kört med har jag haft 45.5 i båda med marginella skillander i passform, båda dessa var för små i 45. Kan säkert skilja mellan modeller så det är nog ingen garanti i alla tillfällen. Har även samma str i Northwave vinterdoja.

I de allra flesta fall så stämmer Nike löparsko/träningsskor str samma som de cykelskor jag haft.

skostorlekar MTB
oikhenke skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > oikhenke skrev:
> >
>
> > -----
> > > cerro skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > går du till butik och provar skor och sen
> > > > beställer på nätet? Tragiskt
> > >
> > >
> > > tycker det är betydligare tragiskt att
> betala
> > 50%
> > > mer,
> > >
> > > Skulle förövrigt köpa i butiken, det gick
> > inte
> > > så bra då¨hela deras dator crashade precis
> > > innan köp. Åker inte 6 mil för o handla
> så
> > > dyrt...
> >
> > men du åker 6mil för att prova ett par skor?
> > kunde de inte lösa det med en faktura eller
> > något då?
>
> Nej jag åker inte 6 mil för att prova ett par
> skor. Kan vara så att jag hade andra ärenden
> oxå... och faktura gick inte lösa då de hade
> datorhaveri....

Tack för ett riktigt svar äntligen...

skostorlekar MTB
Jag provade runt lite och jag hade 42 på Northwave och diadora där båda satt skönt på foten. Sedan provade jag även Shimanos variant, där krävdes det 43 för att passa.
Efter viss tvekan blev det tillslut Shimano som fick mina stålar.

skostorlekar MTB
Jag har provat ett antal olika märken i butik: Specialized, Shimano, Diadora, Northwave och Pearl Izumi. Jag testade både MTB och racevarianter och även några Shimano som såg ut som "vanliga" skor med fäste för SPD-klossar.

Jag hade hört från andra cyklister att Specialized skulle vara bredare och Shimano samt Diadora skulle vara smalare.

Det jag kom fram till var att det fanns inte ett märke som generellt fungerade för mina fötter och inte en typ av skor utan det var olika läst för olika modeller så det blev till att testa sig fram till ett par som fungerade.

Till slut blev det ett par Shimano M088 MTB i min "normala" storlek. Å andra sidan har jag liknande problem med vanliga skor så det är ofta så att jag behöver gå upp en storlek där med om jag inte kan hitta en variant med extra bred läst.
Just MO88 finns i extra bred läst om man letar på nätet men jag har inte sett dem i butik.

Efter ett par månaders användning så kan jag konstatera att de är OK i höjd/bredd över tårna och vid hälen men något smala mitt på foten så vid turer uppåt en timme eller mer så måste jag släppa på mellersta spännet och t o m stanna och gå lite för att få lite cirkulation och stoppa krampkänningar.

Det är tyvärr inte så lätt oftast att hitta skor som funkar om man har något ovanlig form på fötterna :-)

skostorlekar MTB
Jag tycker att det är rätt viktigt att skor sitter bra. Oavsett om det är cykel-, fin-, ful- eller löparskor. För att få tag på skor som sitter bra brukar jag använda mig av ett av de här alternativen:

1. Jag provar skorna i en butik. Gärna en butik som säljer skor av det märke jag är intresserad av. Det blir lättare då.

2. Jag beställer skor på nätet. Lite av en chansning, men det värsta som kan hända är att jag får skicka tillbaka de som inte passar. Det är 2014 nu och det funkar bra att returnera. Det är faktiskt till och med lag på att man ska få göra det.

3. Jag frågar på ett forum.

Nu när jag tänker efter lite mer använder jag kanske inte riktigt alla alternativ.

skostorlekar MTB
Adidas - 44
Salomon - 44
Lundhags - 45 Dubbla strumpor
Meindl - 44
Blundstone - 44
Shimano - 44
Specialized - 44
Lake - 45 Dubbla strumpor
Bontrager - 44

Tycker inte några är små eller stora utan passar finfint i 44 om de inte är gjorda för vinterbruk och dubbla strumpor då 45 krävs. Skulle jag följa de flestas råd och köpa ett par Shimano i 46 så skulle de ramla av fötterna…
Kontentan av det hela - prova och köp i butik.

skostorlekar MTB
smogz skrev:
> Någon som köpt ett par Bont-skor? Hur är
> storleken på dom? Vågar ju inte beställa
> cykelskor när man inte vet om de är normala i
> storleken, lite små som diadora eller mycket små
> som schimano. Dessa finns inte heller så vitt jag
> vet i sverige.

Jag har 43 i Diadora och 44 i Bont och Diadoradojorna är aningen stora på mig.

Jag använde Bonts storleksguide för att räkna ut storlek och hamnade på 43. Beställde ett par 43 och ett par 44 ändå för säkerhets skull och det visade sig att 44 satt klart bättre. Returnerade sedan 43:orna. Wiggle har ju Bont med fri retur (väl?) så det är ju inga problem.

Sen fick jag baka rätt många gånger ändå eftersom nästan hela skon är stenhård.

Tillbaka
Topp