Skötsel efter körning

Mr Cannondale

Ny medlem
Skötsel efter körning
Nu har jag fått min nya mtb, det blev en trek 4500 som fungerar utmärkt och idag var det premiär:-) nu undrar jag vad ni brukar göra efter ni har cyklet, tvätta? smörja? mm? vad ska man vara extra noga med?

Skötsel efter körning
Ställer cykeln i hörnet och....

glömmer bort den till nästa gång...

Är den skitig,tvätta , gnisslade kedjan? Smörj...
Svårare än så behöver det inte vara.
=)

Skötsel efter körning
Så lite som möjligt. Är den riktigt skitig blir det tvätt, men oftast behöver jag inte göra något förutom att torka av gaffelbenen (innerbenen alltså). Torkar av hojjen med en fuktig trasa och oljar/tvättar kedjan när det känns lämpligt.

Skötsel efter körning
om den är helt ny så skulle jag rekomendera att hålla lite koll på sadelskruven, vevparti, vevlager och ekrar efter en tids körning.. inget överdrivet men bara kolla så att inget sitter löst och efterdra lite så att allt "sätter sej"...

sen kommer du antagligen behöva spänna wirar till broms och växel, men det märker du när det behövs...

annars så är det precis som swerider sa, håll allt rent och insmort, lite extra koll på gaffelbenen om du har kört i mycke mud, räcker att torka av med en trasa efter varje körning.

Skötsel efter körning
Ett litet bad blir det för pärlan
Då jag måste ha den i lägenheten :-( så tvättar jag oftast av den direkt efter träning om det behövs eller så får den stå i hallen tills jag ska ut nästa gång..

Bilagor

• IMG_0026.JPG
    IMG_0026.JPG
    69.8 KB · Besök: 30
Skötsel efter körning
Haha, min får stå skitig på parketten. Päronen är ok med det sålänge jag inte rullar den över några mattor (utom den jag har fått att meka/förvara hojjen på).

Skötsel efter körning
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Det komiska med MTB är att grejjerna ofta går
> sönder innan dom behöver göras rena... :P

Eller hur! Jäkla skräp de där bergscyklarna och då påstås vara gjorde för hård terräng pffff!

/C

Skötsel efter körning
Mårten skrev:
> Det komiska med MTB är att grejjerna ofta går
> sönder innan dom behöver göras rena... :P

de brukar ju mest gå sönder när man ramlar eller när man kör på något, båda delarna går ju undvika ;-)

Skötsel efter körning
Jag har under många år varit noga med att hålla cykeln ren och välsmord. Nu har jag insett att det är roligare att cykla en halvtimma längre än att stå och gno på cykeln efter avslutad tur.

Om man vill tvätta sin cykel gör man det med en slang utan munstycke och en liten tvättsvamp med kanske lite diskmedel på. Bor man i lägenhet kanske det finns en slang i tvättstugan eller en kran på gården som man kan skaffa nyckel och slangbit till. Eller så får man nöja sig med en hink.

Jag är fortfarande noga med att göra rent glidytorna på dämparna och hålla drivlinan ren. Byter mellan tre kedjor ungefär var 10:e timma (kedjelås är bra skit) och gör rent alla tre på en gång när det så behövs. Torkar rent drev och kassett vid varje kedjebyte och fettar om trissorna i bakväxeln vid var tredje kedjebyte. Ungefär en gång om året (300h) river jag cykeln totalt och gör rent och fettar in, även framgaffeln.

Nu låter ovanstående rätt analt men jag är inte manisk med schemat utan tar det lite som det känns. Vill jag inte låter jag bli till en annan gång.

Notera att när man oljar in kedjan bör man veva runt den några varv och sedan torka bort överflödet (trä en strumpa på handen och håll om), olja utanpå kedjan drar bara till sig skit som sliter helt i onödan.

Undvik avfettningar utom vid storrengöring när man ändå ska fetta om alltsammans.

Skötsel efter körning
Jag brukar duscha min cykel med svamp och rengöringsmedel om det känns nödvändigt annars torkar jag bara av den om det bara är lite damm och sådant. Smörjer kedjan gör jag när det känns behövligt, oftast efter dusch.

Jag vill alltid att min cykel ska vara ren när den är inne eftersom den är mitt i lägenheten och skulle den vara skitig blir det inte lika snyggt och så tror jag grejjerna håller bättre om de är rena.

Skötsel efter körning
Är kedjan torr men dammig så spolar jag av och smörjer. Är den torr men ren så smörjer jag enbart och är hojen geggig tvättas den och sen smörjes allt som smörjas bör.
All rengöring görs med hett vatten från tvättrummet via en trädgårdsslang med munstycke så det blir lite högre fart på vattnet. Jag är väldigt noga med att inte spola in vatten i bodyn men resten av hojen får sig en rejäl omgång av vattnet, gjärna på nära håll, speciellt kedjan och kassetten. Sen är hojen som ny och detta har funkat många år nu nu utan att något tagit skada så jag antar att detta är en av alla korrekta metoder som finns att välja mellan.

Skötsel efter körning
Mårten skrev:
> Så lite som möjligt. Är den riktigt skitig blir
> det tvätt, men oftast behöver jag inte göra
> något förutom att torka av gaffelbenen
> (innerbenen alltså). Torkar av hojjen med en
> fuktig trasa och oljar/tvättar kedjan när det
> känns lämpligt.

Detta skall läsas med vetskapen om vad som görs andra helgen varje månad som beskrivs i följande tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/251460

Skötsel efter körning
Hello, m8's min boxxer gaffel blir väldig lerig i skogen, hur ska man göra rent gaffelbenen på bästa sätt? är det bara att spola vatten med högtryck eller vad? :)

DSC06557.JPG

DSC06558.JPG

Skötsel efter körning
Aldrig aldrig aldrig någonsin använd högtryck, dina lager kommer att gå under. Envåt trasa fungerar alldeles utmärkt. Brukar sköja av den lite lätt också och använder en tvättsvamp också.

Skötsel efter körning
I början tvätta jag den jämt, och hade ofta problem med lager m.m.
Nu låter jag skiten torka, drar av det värsta på altan sen så det inte dräller i lägenheten fyller igen avloppet.
Då och då gör jag nämligen dock en rejäl tvätt så det inte gror in för mycket, det är ju som bekant bra att byta skit ibland :)
Då jag brukar ställa in hela cykeln i badkaret med framhjulen upp i vägghörnet å på med lite Pedros Grön Fis eller vad det heter gno å blaska lite.
Men då gäller det ju att smörja kedjan sen.
Har betydligt mindre problem med hojen nu 4 år senare än när det var ny.

Skötsel efter körning
Mathias B skrev:
> Aldrig aldrig aldrig någonsin använd högtryck,
> dina lager kommer att gå under. Envåt trasa
> fungerar alldeles utmärkt. Brukar sköja av den
> lite lätt också och använder en tvättsvamp
> också.

Jag tvättar min med högtryck (avspolningsläge) på biltvätten efter varje pass. Gjort så snart ett år, aldrig haft några problem. Så länge man är noga med att inte spola rakt in i lager osv så är det lugnt! Hålla sig en bit ifrån så trycket minskar.

Tillbaka
Topp