Skrapljud från fälgbroms

Samfor

Medlem
Skrapljud från fälgbroms
Hej!

Min sambo har ett problem med skrapljud både fram och bak på racern.

Det jag kan se är att det samlas mycket små metallflis i den svarta skåran på fälgarna samt i bromsklossarna (ungefär som vid svarvning).

Cykel: Trek Domane AL3
Hjul: Bontrager Affinity TLR
Inköpt: Strax innan sommaren i år.

Jag har pillat bort allt flis som jag kan se och rengjort både fälgar och klossar. Vidare har jag pillat bort alla flisrester som gömmer sig i "den svarta skåran" samt i klossarna.

Det behövs inte många inbromsningar innan det börjar låta sjukt ohälsosamt igen.

Min racer låter typ inget alls när jag bromsar...

Tack för alla svar på förhand!

Bilagor

• 20190803_160212.jpg
    20190803_160212.jpg
    167.4 KB · Besök: 119
Skrapljud från fälgbroms
Testa att byta till andra bromsbelägg. Och di bör nog justera beläggen neråt lite också då det där ser farligt nära däcket ut.

Skrapljud från fälgbroms
Sitter förmodligen en metallflisa eller liten sten i nån av klossarna. Händer ibland. Bara att pilla ur. Om du håller upp klossen lite mot ljuset så kan du se var det blänker. Alternativt kan du testa rugga lite lätt med sandpapper. Skulle du få en liten grop där du pillat så är det inte hela världen, påverkar inte bromsverkan i min erfarenhet.

Jag använder ritskrokar från Clas O men en nål eller vass liten spik eller nåt borde också gå bra.
https://www.clasohlson.com/se/Plock--och-ritskroksats/40-7318

Eller så kan du byta klossar. Mjukare klossar får lättare saker itryckta i sig, märks framförallt om man har såna där våtvädersklossar som vissa tillverkare säljer.

Senast ändrad:
Skrapljud från fälgbroms
Salabaladala sa:
Sitter förmodligen en metallflisa eller liten sten i nån av klossarna. Händer ibland. Bara att pilla ur. Om du håller upp klossen lite mot ljuset så kan du se var det blänker. Alternativt kan du testa rugga lite lätt med sandpapper. Skulle du få en liten grop där du pillat så är det inte hela världen, påverkar inte bromsverkan i min erfarenhet.

Jag använder ritskrokar från Clas O men en nål eller vass liten spik eller nåt borde också gå bra.

Eller så kan du byta klossar. Mjukare klossar får lättare saker itryckta i sig, märks framförallt om man har såna där våtvädersklossar som vissa tillverkare säljer.

Tack för bra tips och info ?

Skrapljud från fälgbroms
Salabaladala sa:

Shimanos original fungerar bra tycker jag. Bra pris, bra livslängd och lagom hårda - inte bäst i blöta, men vem tusan vill cykla när det regnar? ?

Skrapljud från fälgbroms
Bengt-re sa:
Salabaladala sa:

Shimanos original fungerar bra tycker jag. Bra pris, bra livslängd och lagom hårda - inte bäst i blöta, men vem tusan vill cykla när det regnar? ?

Tack för tipset om Shimanos ??

Skrapljud från fälgbroms
En uppdatering om skrapljud från fälgarna på sambons racer.

Eftersom cykeln är ny med gällande garanti kvar så lämnade jag in cykeln hos den lbs där cykeln är köpt för felsökning. Jag sa att det samlas en del små metallflis i den svarta skåran på fälgarna (ungefär som vid svarvning) samt i bromsklossarna vilket syns tydligt. Jag frågade om det skulle fungera bättre med andra hårdare klossar, men fick svar att hårda klossar äter på fälgen!?

Efter att cykeln var "åtgärdad" så skulle det enligt uppgift inte vara några problem längre.

Men det behövs fortfarande inte många inbromsningar innan det börjar låta SJUKT ohälsosamt igen (höga tydliga skrapljud och metallrester på redan beskrivna ställen) både från frambroms och bakbroms trots ny att cykeln var "åtgärdad".

Kan det vara fel på fälgarna eller är hårdare bromsklossar lösningen?

Skrapljud från fälgbroms
På gamla v-bromsar kunde man ibland behöva ställa klossarna så att de plogade lite. Aldrig behövt göra det dock på bättre shimano caliper-bromsar(Ultegra & DA). Kör standard r55c4 på alu och Black Prince på kol.

Skrapljud från fälgbroms
Kan det vara så att det finns små flisor kvar i spåren som redan blivit på fälgarna, och att de snabbt fastnar i nya klossarna?

Skrapljud från fälgbroms
Shimanos 105 klossar ( som Niclas Y rekommenderar ovan med R55 gummi) är ju erkänt bra klossar med bra bett även om det blir lite vått.
En aning toe-in är också bra, i synnerhet på lite vekare bromsarmar.
Om det sitter lite spån kvar på fälgen efter svarvningen är det kanske lönt att polera efter med en grön 3M-svamp. Går nog snabbare än att hålla på att jiddra med cykelhandlaren.

Skrapljud från fälgbroms
Pfaff sa:
Shimanos 105 klossar ( som Niclas Y rekommenderar ovan med R55 gummi) är ju erkänt bra klossar med bra bett även om det blir lite vått.
En aning toe-in är också bra, i synnerhet på lite vekare bromsarmar.
Om det sitter lite spån kvar på fälgen efter svarvningen är det kanske lönt att polera efter med en grön 3M-svamp. Går nog snabbare än att hålla på att jiddra med cykelhandlaren.

Om jag lämnar in den igen så blir det väl samma visa... Jag testar ditt förslag.

Tillbaka
Topp