Skrikande skivbroms

• Trådstartare Trådstartare aYa
  • Start datum Start datum

aYa

Ny medlem
Skrikande skivbroms
Hejsan.

Har problem med skrikande bromsar fram OCH bak, Shimano BR-M505.

Spelar ingen roll om skivan är blöt/torr bromsarna skriker oavsett.
Jag förmodar att det beror på att beläggen nyper "ojämnt" mot blöt/torr skiva varvid vibrationer uppstår med oljud som följd.

Har provat metoden, att lossa skruvarna som håller oket, sedan dra åt dom igen samtidigt som du håller bromsreglaget åtdraget. Dock måste avståndet ändras annars tar skivan i oket. Så antar att kolvarna tar ojämt. Har även försökt få dessa att ta "jämnare" men verkar inte direkt hjälpa, det funkar en stund men går tillbaks.

Även testat att slipa av kanterna lite på beläggen vilket hjälpte ett tag. sen va ljudet tillbaks. Försökt göra rent skivan med div medel, det har hjälpt
ett tag men ljudet kommer tillbaks efter 20-30 mins körning.

Även lämnat in den pga detta. Det enda de gjorde var enligt de själva att byta beläggen. Å hänvsade till att det kunde ha kommit "olja/skit" på beläggen. tyst en stund men ljudet kom tillbaks.

Har sökt här på forumet, även försökt de mest jag kommit över. Snart blir de att byta bromsok för att se om de hjälper. Denna cykel är ca 4 månader gammal.
Det är ju inte direkt som man vill ut å köra när de låter som en katt sitter i kläm så fort man ska bromsa.

Tipsa gärna.

Skrikande skivbroms
Tvätta skivan med kemisk ren bensin. Stek beläggen på en spisplatta (metallen neråt). Liten spisplatta so man kan ha på balkongen är perfekt annars är det full fläkt som gäller.

Massera kolvarna i oket så de rör sig lika. Håll de intrycka med fingrarna & tryck lätt på bromsen. 30 gånger så där (om det är dubbla kolvar på din ok?).

Nu är det dags att "lina" in oken enligt Bennos tips!

http://bennosblogandmore.blogspot.se/2009/04/how-to-center-your-caliper.html

Lycka till! =)

Skrikande skivbroms
Måste fråga: när började det skrika ( hur länge hade
du haft cykeln)
Som mekaniker uppmanar jag alla kunder som får bytat bromsklossar att bromsa försiktigt de första dagarna med nya klossar för att inte "glassing" ska uppstå.

(http://www.experts123.com/q/what-causes-brake-pad-glazing.html)

Kan också vara så att du fått olja på skivan, då är min rekomendation att bränna skivan lite försiktigt och antingen steka br-klossarna som sagts tidigare i tråden, eller byta klossarna.

finns även en guide på pinkbike: http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Silence-That-Squeaky-Disc-Brake-2011.html

Skrikande skivbroms
MC folk brukar kleta kopparpasta på baksidan av sina belägg för att få bort ljud, jag vet dock inte hur det funkar i ett cykelok med packningar etc.

Vilken typ av belägg har du? jag har samma broms som dig och sist det var dags för nya belägg så testade jag att köpa kevlar. Det är något som jag inte gör om, de skriker och tjuter mer än vad som får anses drägligt. Resin är det jag testat som har funkat bäst på alla sätt än så länge.

Har du problem med att belägget ligger emot? Har du bra bromsverkan?

Skrikande skivbroms
Hej,
Tack för alla svar.

Kan börja med att säga att bromsen tar, men verkar rätt "glassiga", känner att den tar men "nyper" inte riktigt förns man verkliger trycker till.
På frågan vilka belägg jag använder så är svaret http://www.erlan.se/clarks-organic-skivbromsbelagg-till-shimano-brm495515-mm-p-6254-c-2289.aspx

Bak började väl mer eller mindre låta efter nångon dag efter jag köpt den. Fick aldrig rådet att de skulle köras in för att unvika problem . Ytterligare sätt att sälja belägg/service :(
Men hur ska man köra in utan att få dessa problem med glansiga belägg?

Detta med att bromskivan/belägg ska vara rena.. Det verkar väl rätt svårt om man kör i skogen med massa vatten å lera? Men e väl kanske olika typer av skit..
Ska man se till att göra rent skivan efter varje tur?
Men när jag plockat av oket så märks de att ena kolven tar mer än den andra. Så antar att man måste få dessa att lira bättre. För fjädern som ska hålla isär beläggen orkar ju inte pressa iväg dessa kolvar. Finns det nå bra sätt att smörja upp dessa? vill ändå försöka undivka att få in luft i systemet.

När vet man att beläggen ÄR slut, å dags att bytas?

Skrikande skivbroms
Mina kevlar belägg är clarks, de låter när de blir riktigt varma eller blöta.

På mina skivor som följde med så står det "resin pads only". Kollat om det står så på dina?

Skrikande skivbroms
Jag hade ett par bedrövligt skrikiga bromsar en gång. Jag löste det genom att dränka beläggen i Bräkleen och sen stekte jag beläggen tills de slutade ryka. Därefter slipade jag rent friktionsytan mot ett sandpapper och sen var den tyst och fin.
Bräkleen på bromsskivan ingår givetvis i proceduren

Skrikande skivbroms
Rumpel skrev:
> På mina skivor som följde med så står det
> "resin pads only". Kollat om det står så på
> dina?

Stämde ju bra.. Betyder att jag använder fel? Va ju dessa som jag fick med när jag hade lämnat in cykeln.

Skrikande skivbroms
Har för vana att försiktigt värma nya belägg med gasolbrännaren för att få ut ev fett/smuts ur dom. Klistrar även på vanlig el-tejp på baksidan som fungerar som antiskrik. Skrikande bromsar kan bero på att klotsen vibrerar vid inbromsning. Skivan gör jag ren företrädesvis med Bräkleen. Har funkat för mig.

/steen

Skrikande skivbroms
aYa skrev:
-------------------------------------------------------
> Rumpel skrev:
> > På mina skivor som följde med så står det
> > "resin pads only". Kollat om det står så på
> > dina?
>
>
> Stämde ju bra.. Betyder att jag använder fel? Va
> ju dessa som jag fick med när jag hade lämnat in
> cykeln.

Organiska ska vara det snällaste materialet i bromsbelägg så det ska ju inte skada skivorna etc som sinterd antagligen skulle göra. Clarks bromsbelägg känns inte för bra, hade jag varit dig hade jag testat att byta belägg innan jag köpte nya bromsar iaf. Mina resin belägg är mycket tystare än kevlaret iaf.

Skrikande skivbroms
problemet för mig är inte att bakbromsen skriker, utan att det även låter som ekrarna skorrar av ljudet!
Har testat allt, och saknar vanliga bromsar just nu :-( de skrek iaf aldrig!

Skrikande skivbroms
Jag har två cyklar med nya 2012 XT skivbromsar som funkar sjukt dåligt. 3 av 4 bromsar skriker och tar inte alls. Bara bakbromsen på en av cyklarna funkar som den skall.
Har testat att tvätta skivan med aceton och slipa av bromsbeläggen med sandpapper, men det blir ingen skillnad alls.
Vad skall man köpa i stället för shimano???

Skrikande skivbroms
andrewmtb skrev:
> problemet för mig är inte att bakbromsen
> skriker, utan att det även låter som ekrarna
> skorrar av ljudet!
> Har testat allt, och saknar vanliga bromsar just
> nu :-( de skrek iaf aldrig!

Spänn ekrarna så höjer du deras resonansfrekvens. Då kanske du slipper problemet ;-)

Skrikande skivbroms
Mina bromsbelägg skrek så att det var pinsamt o åka i skogen bland folk. Bromsarna tog men det lät väldigt trist.

Allting gick över när jag var o backtränade hårt en dag i en lång och brant asfaltsbacke. Hade sonen i barnstol bak så jag ville inte åka för fort utför med honom bakpå. Antar att bromsarna gick väldigt varmt nerför o efter några nerförlöpor så tystnade allt. Nu är bromsarna helt tysta o tar kanon, så har dom varit i ca 2 månader nu.

Antar att jag brände ur bromsarna den hårda vägen. Både bra för benen o hörseln så jag kan bara rekommendera långa och branta backar. O så slipper man förpesta spis o kök.... :)

// Magnus

Skrikande skivbroms
Lingon skrev:
> Jag har två cyklar med nya 2012 XT skivbromsar
> som funkar sjukt dåligt. 3 av 4 bromsar skriker
> och tar inte alls. Bara bakbromsen på en av
> cyklarna funkar som den skall.
> Har testat att tvätta skivan med aceton och slipa
> av bromsbeläggen med sandpapper, men det blir
> ingen skillnad alls.
> Vad skall man köpa i stället för shimano???

Aceton kan du inte använda för det är fett!

Skrikande skivbroms
Magnus290 skrev:
> Mina bromsbelägg skrek så att det var pinsamt ...

Tror också på att bränna in i beläägen "på plats". Hög fart nerför medan du fegbromsar, känn inte efter om skivorna blivit varma bara ;-).

Skrikande skivbroms
Luzen skrev:
>
> Aceton kan du inte använda för det är fett!

Ehm, om du använder vanlig, ren aceton så är det INTE fett! Om du däremot använder aceton för borttagning av nagellack, ja då är det olja i= använd inte till avfettning...

Skrikande skivbroms
Luzen skrev:
>
> Aceton kan du inte använda för det är fett!

Aceton är en keton, inte fett...men det löser upp fett! :D

Skrikande skivbroms
Shadowcat skrev:
> Luzen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Aceton kan du inte använda för det är fett!
>
>
> Aceton är en keton, inte fett...men det löser
> upp fett! :D

Jo jag vet men jag tror många förknippar aceton med nagellacksborttagning och tar det som finns närmast.
Men det var ju lite dumt att uttrycka sig så.
Ren aceton går bra att tvätta skivor med men inte den som frugan tvättar naglarna med...

Tillbaka
Topp