Skrikande skivbromsar

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Skrikande skivbromsar
Jag har helt nya Shimano XT M756 skivbromsar på hojjen. De tar alldeles ypperligt när det är torrt. Hydrauliken är mycket välluftad och oken helt centrerade mot skivan.

När skivan blir blöt skriker dock bromsarna ordentligt. Jag förmodar att det beror på att beläggen nyper "ojämnt" mot blöt skiva varvid vibrationer uppstår med oljud som följd.

Första gången jag provåkte bromsarna märkte jag att skivan var dåligt bearbetad då det stack ut små nålvassa metallspetsar vid några av borrhålen i skivan. Detta märkte jag som sagt inte före provturen varvid beläggen fick djupa spår pga. detta. Jag har slipat bort spetsarna från skivorna men ej velat plana ned beläggen. Kan spårade belägg bidra ännu mer till missljuden tro?

Det känns ganska risigt när allt är nytt att förstöra beläggen det första man gör pga. att skivorna är dåligt bearbetade. Att åka vidare med spår i beläggen är ju dumt då slitytan på skivan kommer bli ojömn (randig). Planar jag istället ned beläggen så har jag förverkat 1/3 av livslängden.

Några ideer om vad skrikandet vid blöta skivor beror på och hur man blir av med dem?

Skrikande skivbromsar
Tror inte det beror på de märken du har fått på skivan. Mina Deore 556 skriker också när de blir blöt men den enda fix jag har läst om när det gäller detta problemet är att skaffa andra belägg. Gillar dock mina sintrade belägg och vill ogärna byta ska vänta lite och ser hur de utvecklas under ett par riktiga lerturer (som det nu blir tal om när tjälen har släppt).

-Åke

Skrikande skivbromsar
Jag har ganska nya Hope Mono Mini och mina tutade ganska friskt i början när dom var nya och blöta. Nu e dom i stort sett helt tysta, endast lite gnäll ibland när det e blött.
Jag tror att dina kommer att bli tystare ju mer du kör..se det som en liten inkörnigs fas. Jag tror inte att spåren i beläggen som blivit av skivan är boven till skrikandet.

En dag utan träning är en dag utan mening

Skrikande skivbromsar
I stort sett alla skivbromspads vibrerar med olika frekvenser under bromsning, det går nästan inte att undvika för något fordon. Det är när ljudet blir av sån frekvens att det hörs, samt att det ibland fortplantas vidare ut i omgivande komponenter, som man störs av det.
Man brukar ju lägga lite zinkpasta på baksidan av padsen, mellan kolv och pads alltså, då det skriker på motorcyklar och bilar.
Vet i alla fall att det finns små, lövtunna lappar att klistra på på baksidan av mc-belägg, för att minimera att bromsskriket fortplantas ut i ok och vidare.
Kanske kan prova med liknande på MTB:n.
Min Magura skriker hjärtskärande då och då, har funderat på att prova liknande lösningar.

// Peter

Skrikande skivbromsar
Det verkar vara olika för olika bromsar vilka frekvenser och hur mycket de låter. Kanske beror det också på ram och gaffel.

Minibromsarna lät rätt jobbigt. Mina Hayes låter inte alls lika ofta och mycket men även de låter lite när det är riktigt blött ute. Inte alls lika störande ljud från dem som tur är.

Skrikande skivbromsar
Anledningen till att det skriker mindre när bromsarna är ordentligt inkörda borde väl vara att beläggen har slitit in sig efter skivorna. Dels efter eventuella ojämnheter och dels om oket skulle vara snedshimsat eller belägget träffar skivan "snett" av andra skäl (kolvarna rör sig olika osv). När allt lirar sammanstämt, dvs. ett inslitet belägg träffar skivan plant och inte med ena kanten före den andra osv, borde ju vimbrationerna (och skrikandet vid blöt skiva) minska?

Jag skall låta beläggen köras in lite mer, det skrek nog mer första dagen än när nu efter tre turer med mycket bromsningar. Annars låter ju en tunn packning mellan kolv/belägg inte som en dum ide, visst förlorar man en del "stumhet" och respons, men med lagom hård packning kan man nog få det hyffsat bra. Det behövs ju dock inte om skrikandet avtar...

Tack för alla tips.

Skrikande skivbromsar
Har läst det där med kopparpasta på flera ställen men är inte riktigt säker på hur kolvpackningen mår av kopparpasta.

-Åke

Skrikande skivbromsar
Jag är helt emot kopparpasta i bilsammanhang, iaf. då det gäller äldre bilar pga. den galvaniska korrosion som uppstår när man tillför ett så pass mycket ädlare material till gängor i järn/stål. Det finns de som använder kopparpasta ihop med gjutjärnsdetaljer och vanlig förzinkad skruv vilket kan få väldigt otrevliga följder.

Nåväl, man får väl ignorera hatet för denna produkt i cykelsammanhang då det mesta är tillverkat i rostfritt/aluminium/magnesium/titan mm.

Skrikande skivbromsar
cal skrev:

> Jag är helt emot kopparpasta i bilsammanhang, iaf. då det

Vill du inte använda kopparpasta så finns det alu-pasta, tom på Biltema
36-910_l.jpg

<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20003>
Kostar 20:- för en tub

/Håkan

Skrikande skivbromsar
När ni ändå är och handlar så skulle kanske det här kunna vara värt att testa.
Fast dom kanske är för tjocka för cykelbromsar.

<http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1254&iItemId=24093>

Skrikande skivbromsar
Angående vibrationsdämpande material (typ. packningsmaterial) har vi värmetåligt sådant på jobbet som jag tänkte testa om inte skrikandet upphör eller minskar kraftigt trots lång inkörning.

Aluminiumpasta är nog mer lämpat för cykeln än kopparpasta men det har nog ingen större betydelse vad man väljer i det här fallet pga. att cyklarna ju trots allt är tillverkade i så pass ädla material.

Off topic:
Den värsta incidenten som jag varit med om i samband med kopparpast var när en kille smörjde bulthålen för generatorfästet i motorblocket med kopparpasta. Efter något år att hålen ätits upp så pass pga. galvanisk korrosion att generatorn släppte helt med spräckt remskiva som flög som en projektil rakt genom motorhuven som följd. Kopparpast och gjutjärn är en dålig kombination. :)

Skrikande skivbromsar
Jag kan meddela att kopparpasta på baksidan av Hope Mini klossar gjorde ingen skillnad när jag testade. De skriker fortfarande lite när det är blött, vilket de flesta skivbromsar verkar göra? Ska bli kul att se/höra om Mono M4 bromsarna låter likadant, när jag väl får dom på plats...

/Leo

Skrikande skivbromsar
>Leo skrev:
>Ska bli kul att se/höra om Mono M4 bromsarna
>låter likadant, när jag väl får dom på plats...

Ja, det tycker jag med. Jag kände inte direkt att jag hade mycket att utgå ifrån när jag valde skivbromsar till nya hojjen då jag aldrig hade kört (cyklat) med skivor på egen hojj tidigare. Vore kul att se ifall nån modell låter mindre än andra. Bromsljudet har trots allt ganska stor betydelse även om bromsverkan är viktigast.

Skrikande skivbromsar
Mina Hope Mini låter mer på Specializeden än på den gamla Litespeeden. Vad kan det bero på?

Ska jag koka Klossarna och tvätta skivorna med något starkt samt se över chimsningen?

Skrikande skivbromsar
Obed: Jag tror det hänger ihop med ramkonstruktionen också, Enduron har en fin resonanslåda som fortplantar ljudet antagligen bättre än Litespeeden? Nu menar jag iofs enbart bakbromsen, för frambromsskrik hänger ihop med vilken gaffel man kör med också lite grann.

/Leo

Skrikande skivbromsar
bromsarna är Hayes Hydraulic HFX-9 XC med tillhörande skiva. jag har problem med mina bromsar (fram) jag skulle montera den men råka trycka ihopp den så nu har jag lyckats bända upp den lita så den gick på. men nu ligger den konstant imot går det att öppna den helt ????

Skrikande skivbromsar
Ta något trä- eller plastföremål och bänd isär beläggen. När du ändå är igång kan det vara en god idé att massera kolvarna. Tryck ihop kolvarna och bänd sedan isär dem fullt ut några gånger, till dess att kolvarna fjädrar tillbaka smidigt.

Skrikande skivbromsar
Det kan ju även va så att du har fått in för mycket olja i systemet så att beläggen ligger emot trots att oken är centrerade. Då kan du behöva tömma reservoaren på några droppar mha. en spruta eller liknande så att bromsvätskan har plats att evakuera när kolvarna går tillbaka.

Skrikande skivbromsar
Hummm... funderar lite.... Borde inte galvaniska spänningar begränsas till system där någon form av strömkälla är inblandad? Alternativet är väl att två olika metaller befinner sig i syra-rik miljö (bilbatteri: zink, koppar och svavelsyra om jag inte minns fel) för att processen skall starta?

Någon som vet? Nu blev jag nämligen lite nyfiken men har hunnit glömma det där man en gång lärt sig...

Skrikande skivbromsar
Jag är ju ny på skivbromsområdet, har just monterat mina Deorebromsar och upptäckte till min fasa att hela Birger Jarlsgatan vände sig om när jag bromsade in vid rödljusen i blötvädret häromdagen. Det ekade i halva kvarteret. Skivbromsskriket var dock väldigt bra som ersättning till den ringklocka som jag saknar...

Igår på långrundan var det tyst i kylan.

Skrikande skivbromsar
Nja, det räcker med en vätska som kan leda ström. Ett exempel är båtar som ligger i saltvatten (sötvatten också men där är effekten mindre). För att inte metalldelar under vattnet skall "frätas" söder så har man en sk. offeranod av t.ex. zink som får ta smällen. Då zinken i det här fallet är den oädlaste metallen så är det den som går åt istället för stål, aluminium, koppar eller brons.

Skrikande skivbromsar
En riktig zombietråd... men ett bra tips att lägga på minnet, säkert värt att pröva för några. Jag tycker väl inte att det verkar finnas några skrikfria bromsar, det beror på en jäkla massa olika faktorer som påverkar resonansen i cykeln.

Skrikande skivbromsar
jag tror att skivbromsarna på en cykel är för klena för att hålla rent beläggen och skivan som på bil/mc. Istället känns det som om mina grejer polerar varandra hala. Därför slipade jag själv ned skivan och beläggen med sandpapper häromdagen. fungerade sedan ett par inbromsningar innan allt dammet satt sig och gjort beläggen spegelblanka igen. Fick slipa ytterligare och tvätta och skrubba noggrant men sedan fungerade dem fint.

det känns för mig som om bromsarna ibland fungerar bättre och skriker mindre när det är blött.

Skrikande skivbromsar
Hej alla
Mina XT bromsar skrek så jag nästan skrämde slag på folk.. hade problemet i flera månader
testade några av råden här..centrerade skivorna - inget resultat.. tvättade skivor och belägg med avfettning.... bromsarna skrek om möjligt ännu mer

Lackade ur rejält och hämtade en sprayflaska med super vim i badrummet
Sprayade rejält på skivorna och ner mellan klossarns då dom var monterade..
Nu är det knäpptyst, körde precis en 2 timmars runda och bromsarna är nästan ljudlösa..

Vet dock inte om jag kan rekomendera detta då jag inte har koll på eventuella negativa biverkningar av min desperata aggro attack med vim flaskan, men tyst blev det

Skrikande skivbromsar
Min frambroms började plötsligt skrika efter drygt en månad, och det konstant när bromsen inte används. Det enda som hjälper är att hålla in bromshandtaget precis så mycket att bromsen är på gränsen att greppa. Någon som varit med om just detta fenomen och har tips?

Skrikande skivbromsar
magnus76 skrev:
-------------------------------------------------------
> Min frambroms började plötsligt skrika efter
> drygt en månad, och det konstant när bromsen
> inte används. Det enda som hjälper är att
> hålla in bromshandtaget precis så mycket att
> bromsen är på gränsen att greppa. Någon som
> varit med om just detta fenomen och har tips?

Den kan vara ett par saker, sten/skit i oket. Du kan också testa att centrera oket.
Min frambroms gjorde samma sak, det slutade efter att jag centrerat oket.

Skrikande skivbromsar
magnus76 skrev:
> Min frambroms började plötsligt skrika efter
> drygt en månad, och det konstant när bromsen
> inte används. Det enda som hjälper är att
> hålla in bromshandtaget precis så mycket att
> bromsen är på gränsen att greppa. Någon som
> varit med om just detta fenomen och har tips?

Problemet är löst! Troligen har grus eller annat rivit upp en liten reva i ena klossen, det stack ut en liten flisa, knappt synlig, som jag slipade ner med sandpapper.

Skrikande skivbromsar
Här finns underlag för ett examensarbete för hugad mek-ingenjör. Det är fuckat med en såhär pass oförlåtande konstruktion som det är frågan om. Åas har mtbs skrikit sedan 80-talet så vi kanske ska vänja oss snart...

Skrikande skivbromsar
Min nya deore hydraluska broms bak låter utamv bara helvete medans fram är tyst. Haka ge den några turer till innan jag skall försöka styra upp felet. det är inte bara i skivorna det skriks om utan det sjunger även lite lätt i ekrarna också upplever jag det som :/

Skrikande skivbromsar
Blöta bromsar låter... Alla våra bromsar, de flesta Hope men har även haft Shimano och Magura, är tysta så länge det är torrt men låter när det är blött eller regnar. I söndags hade vi en lokal tävling här i stan och det regnade friskt, alla deltagare hade bromsar som lät, mer eller mindre och inte blir det tystare av att det samlas lera och sand i oken.

Var och fotade några klubbkamrater på Borlänge Tour, strax efter start passerade alla en lite vatten / ler-pöl, alla hade tysta bromsar in i pölen och det löt rent för j.... när dom åkte vidare. I torrt väder dessutom. Men några kurvor bort och ett antal bromsningar var det tyst igen.

Visst kan bromsar tjuta även när det är torrt, prova med att byta belägg. Vissa bromsskivor kan också ge bromsarna ett märkligt väsande ljud, bytte skivor till en Shimanobroms i våras och graderna i hålen i skivan slipade nog bort en mm eller så på beläggen till ett väldigt märkligt väsande men sen har bromsarna varit tysta.

Skrikande skivbromsar
Globalistic skrev:
> Min nya deore hydraluska broms bak låter utamv
> bara helvete medans fram är tyst. Haka ge den
> några turer till innan jag skall försöka styra
> upp felet. det är inte bara i skivorna det skriks
> om utan det sjunger även lite lätt i ekrarna
> också upplever jag det som :/

"Låter" precis som mina symptom, hela hjulet var med och sjöng. Då var det lite spel i navet som var orsaken, efter att ha tajtat till glappet något så tystnade det helt (om det nu inte var blött och lerigt men jag antar att det inte var ditt problem då frambromsen borde ha varit lika blöt)

/Magnus

Skrikande skivbromsar
Bytte nyligen bromsbelägg på mina Formula ORO. Innan har de gnällt en del i vått, men inte så farligt. Nu är det däremot riktiga trumpeter så fort man nuddar bromshandtagen. Visserligen ett effektivt sätt att tvinga sig själv att inte bromsa i onödan, men ganska störigt.

Är det beläggens fel och vad kan jag i så fall göra åt saken?

Skrikande skivbromsar
Justera in oket så det är centrerat samt slit in beläggen så borde det tystna.
Upprepade hårda inbromsningar brukar funka efter beläggbyte.

Skrikande skivbromsar
bic skrev:
> Justera in oket så det är centrerat

Har aldrig upplevt detta problem tidigare, så jag tvivlar på att det är centreringens fel.

> samt slit in beläggen så borde det tystna.

Fick tipset att sandpappra på beläggen, får kanske prova det, men borde inte ljudet återkomma när beläggen är blankslitna igen?

> Upprepade hårda inbromsningar brukar funka efter
> beläggbyte.

40 intensiva downhillåk i Järvsö förändrade tyvärr inte oljudet någonting...

Skrikande skivbromsar
Efter att provat diverse kurer mot skrikande bromsar så har tvätt av skivor med t-röd och köra beläggen i ugnen i 250 grader fungerat bäst för mig.

Skrikande skivbromsar
hej!

Återupplivar detta.

Min nya fina TREK med elixir 3 bromsar har börjat TJUTA fruktansvärt fram. rengort, putsat&kollat hittar inget fel. Dock på nätet kan man läsa att det är inte helt ovanligt problem.

Hur nu? ska jag hämta igen cykeln eller? Pratade med verkstan på stället jag köpte och dom sa att "svårt att fixa, mest troligt kommer man att få leva med det"

Vägrar...

Min pendlare har shimano bromsar och oavsett väder funkar dom tyst o bra.

hur ska man gå till väga, gillar ju cykeln!

//Janne

Skrikande skivbromsar
lacrits68 skrev:
Pratade
> med verkstan på stället jag köpte och dom sa
> att "svårt att fixa, mest troligt kommer man att
> få leva med det"

Faan vad bra det är med LBS, inte undra på att folk köper från tyskland och lär sig att meka själva.

Dina bromsar har jag tyvärr ingen aning om, det skriker mer eller mindre på alla mina hojar.
Att rengöra skivorna ordentligt brukar hjälpa ibland.

Skrikande skivbromsar
Jag hade vuvuzelabroms bak och antydan till gnäll om jag bromsade hårt fram och läste någonstans på nätet om att sandpappra skivor och belägg. Tanken skulle, som jag förstod det, vara att ta bort ytbeläggningen på båda och att sedan bädda in dem igen.

Så jag våtslipade med 180 och 400 papper på båda och körde en kort inbäddningstur och efter det så var det tyst. Det är med ett fast grepp om närmaste träpryl som jag skriver det här, för jag har för mig att gnället, från första början, inte uppstod förrän efter att jag hade slitit ned beläggen en bit.

Kan vara värt att testa, tog mig kanske en halvtimme i solen.

Skrikande skivbromsar
Mina Alfine har efter knappt två år börjat skrika och ta dåligt. Lite smutsiga och båda oken samt bakskivan är aningen kladdiga. Enligt cykelhandlaren har Shimano (Alfine?) problem med oljeläckage och jag är inbokad för vad som lät som garantireparation.

Tillbaka
Topp