Skrikande skivbromsar

chsw

Ny medlem
Skrikande skivbromsar
Hej.

Har just uppgraderat cykeln med skivbromsar (Shimano M765). Installerade dom igår och tog en kort tur och bromsade lite. Efter en stund fick jag till och med frambromsen att bli kraftig nog för att bromsa upp den på framhjulet (var lite orolig över bromskapaciteten från början :).

Var rätt nöjd med att bromsarna var helt ljudlösa åxå, skrikande bromsar är inte roligt.

I morse tog jag och kortade ner slangen till bakbromsen enligt en beskrivning jag hittade här på forumet. Monterade ihop och "knäppte lite" på slangen medans jag pumpade bromsen och fyllde på expansionskärlet och monterade ihop.

Och livet leker, i 5sek. Efter att ha satt mig på cykeln i vardagsrummet och provbromsat konstaterar jag att dom skriker och bra högt åxå.

Dagens stora fråga är nu hur det kan komma sig att dom skriker bara för att jag kortat ner slangen. Har inte rört oket bak överhuvudtaget. Är det det som är felet? behöver jag lufta oket eller dylikt? Känns inte som om det borde behövas då slangen hela tiden har vart högre än oket, och tycker inte att oluftade bromsar borde åstadkomma skrikande ljud heller för den delen.

Nån som har något bra förslag?
Har förövrigt inte vart ut och testat om det försvinner. Ska göra det sen, men tänkte kolla med er om ni redan vet vad det är frågan om.

/Christian

Skrikande skivbromsar
Skulle kunna tänka mig att när bromsarna blev varma under din korta tur så skrek de inte men hemma när de svalnat så blev de skrikiga, ut på en kort tur igen och testa om de verkligen skriker igen.

Du bromsade nog även 'rent' beläggen så de skrek inte i början trots att de var kalla, du skrev ju själv att de inte tog så bra först, som är helt normalt.

Skrikande skivbromsar
Det stämmer att den är lite tystare när jag är ute och cyklar med den, först låter det som en trana men när jag bromsat nå gånger var det inte så farligt högt.

Konstigt dock att den inte lät innan jag kapade slangen. Jag är ganska säker på att den var tyst i morse innan jag började operera på den. Frambromsen är förövrigt fortfarande helt tyst, kall som varm.

Provade även att lufta bak-oket (öppnade och släppte ut lite bubbelfri olja i en bit slang), men vart ingen som helst skillnad.

Och om jag testar inne nu igen så låter den som förut. Väldigt störande.

Skrikande skivbromsar
Nop, inget sånt.
Kapade slangen vid handtaget, så borde inte kunnat få nå skit på skivan.

Satt och funderade en stund på om det kan bli sådär om man fyller på med för mycket olja?
Står ju att man ska fylla den full och sen skruva ihop det, men är väll ändå ett expansionskärl. Kan ju tycka det borde finnas utrymme att expandera i det :)

Skrikande skivbromsar
Jag har märkt att detta är högst väderberoende. Min bakbroms skriker som tusan när det är snustorrt och varmt, medan fuktig väderlek gör den tyst.

Även när beläggens yta inte är helt inbronsad så är det för min del tyst. Så fort ytan slitits in så börjar det låta. Du kan testa att ta ut beläggen och rugga upp ytan med en nagelfil eller dylikt. Borde fungera ett tag i alla fall....

Skrikande skivbromsar
Mina bromsar börjar skrika när dom blir blöta och smutsiga... När dom är torra och rengjorda funkar dom som bäst. Om detta är fallet så tipsar jag om att du ska rengöra dom. Så fort det kommer lite fett på skivan påverkas bromseffekten (kan räcka med att man tar på skivan).

Skrikande skivbromsar
Kan nog tänkas bero på att det kommit olja på klossarna/skiva.
Tyvärr ser det inte bättre ut än att det läcker olja vid den inre kolven.
Ska testa lite mer innan jag bestämmer mig för om det är så.
Har även problem med att det läcker olja vid expansionskärlet. Vet dock inte om det kanske beror på att jag inte vågat dra åt skruvarna där tillräckligt hårt.

Det är vid sånna här tillfällen man funderar på varför man ska envisas med att beställa från england hela tiden. Blir ju ett jävla strul när något inte fungerar som det ska.

Skrikande skivbromsar
Det låter inte kul alls... om det läcker olja lite är och där, Gå till en cykelverkstad som kanske kan hjälpa dig. Men det skrikade ljudet är pga att det har kommit olja på skivan/beläggen.
Lycka till :)

Tillbaka
Topp