Skrota?

ante.b

Medlem
Skrota?
Har en MTB med 21" ram och 26" hjul något att laga eller gå på skroten?
 

Bilagor

  • IMG_1353.JPG
    IMG_1353.JPG
    242.7 KB · Besök: 42
Skrota?
ante.b sa:
Har en MTB med 21" ram och 26" hjul något att laga eller gå på skroten?

Beror snarast på vad som är sönder och hur dina behöv ser ut, om det är relativt sett billigt att laga och du har behov av en slit och släng pendlare så kan den nog fyll ett syfte.
Det är svårt att minnas men under ca 20 år så var 26" the shit innan vi visste bättre, men nu verkar de fortfarande kunna få ett andra liv som gruscrossar om geometrin är ok och man är villig att lägga pengar på det, annars är det u ett utmärkt sätt att sänka kostnaden för pendlandet och slippa oroa sig för att cykeln står kvar.

Med släta däck så rullar även en 26" cykel väldigt bra, och kostnaden för slitdelar på en cykel med 9 växlat bak är ca 1/3 av kostnaden för 11 växlat när det kommer till kransar, kassetter och kedja.

Så svaret blir som vanligt det beror på, för den som har behov finns det ett värde om än kanske mer i form av bruksvärde snarare än ekonomiskt.
 
Skrota?
Crocko sa:
Så svaret blir som vanligt det beror på,

+1
För MTB-cykling på skogsstigar är det nog bättre att lägga pengarna på annat men som vardagscykel borde den kunna funka bra. Men det beror förstås vad som är trasigt och hur mycket.

Vevlager, vevparti, kedja, bakbroms och en fräsch uppsättning vajrar och bromsbelägg för att få rull på den finns på Biltema. (Om hjul, styrlager etc. är OK)

/Johan
 
Skrota?
 
Skrota?
Det du rabblar upp kostar flera tusenlappar. Frågor jag skulle ställa mig:

När jag fixat till cykeln, vad skall jag då använda den till? Vill jag verkligen cykla på resultatet? Är denna cykel det bästa alternativet? Om inte, är den värd något för någon annan, får jag tillbaka en enda krona av de pengar jag plöjt ner (i eländet) eller är det en total förlustaffär? Svaret på alla frågor ovan är allt för ofta: Nej = förlustaffär.

Jag skulle t.ex. hellre betala 7850 kr för en modern Sentier 29 (efter mina rabatter)
 

Bilagor

  • Sent.png
    Sent.png
    96.9 KB · Besök: 18
Skrota?
Sixten Fors sa:
Det du rabblar upp kostar flera tusenlappar. Frågor jag skulle ställa mig:

När jag fixat till cykeln, vad skall jag då använda den till? Vill jag verkligen cykla på resultatet? Är denna cykel det bästa alternativet? Om inte, är den värd något för någon annan, får jag tillbaka en enda krona av de pengar jag plöjt ner (i eländet) eller är det en total förlustaffär? Svaret på alla frågor ovan är allt för ofta: Nej = förlustaffär.

Jag skulle t.ex. hellre betala 7850 kr för en modern Sentier 29 (efter mina rabatter)


Det kan ju hända att det finns folk som behöver en hoj till tågstationen, tunnelbanan, studentcykel, öl-cykel etc. Då rekommenderar iaf inte jag Vitusen ovan även om det är en trevlig cykel.
En cykel som man inte behöver bry sig om så mycket är i vissa fall mycket mer värdefull än en cykel med 30mm fälgbredd, boost och annat lull-lull som man måste ha för att kunna internetcykla..
Det finns säkert massor av prylar som kan doneras till TS om hen vill mecka.
Jag kan nog donera pendlardäck, funkis men fult vevparti och kassett. Finns i Skåne vid intresse..
 
Skrota?
Sixten Fors sa:
Det du rabblar upp kostar flera tusenlappar. Frågor jag skulle ställa mig:

Det kostar inte flera tusenlappar. Du räknar själv upp flera billiga alternativ. Alla delar utom bakhjulet kostar bara en hundring eller två. Så det går lätt att köpa allt utom hjulet för max 1000 kr. Ett hjulpar kostar från 850 kr hos t ex Rose. Så en budgetrenovering kostar under 2000 även inklusive nytt framhjul. Då är alla rörliga delar nya.
Om det är intressant vet bara anton.b. Cykelutgifter är oftast mer en känslomässig än ekonomisk fråga.
 
Skrota?
David_J sa:
En cykel som man inte behöver bry sig om så mycket är i vissa fall mycket mer värdefull än en cykel med 30mm fälgbredd, boost och annat lull-lull som man måste ha för att kunna internetcykla...
Finns även nya fina cyklar med små hjul och utan boost
 

Bilagor

  • Nucle.png
    Nucle.png
    116.6 KB · Besök: 33
Skrota?
LTS sa:
Sixten Fors sa:
Det du rabblar upp kostar flera tusenlappar. Frågor jag skulle ställa mig:

Det kostar inte flera tusenlappar. Du räknar själv upp flera billiga alternativ. Alla delar utom bakhjulet kostar bara en hundring eller två. Så det går lätt att köpa allt utom hjulet för max 1000 kr. Ett hjulpar kostar från 850 kr hos t ex Rose. Så en budgetrenovering kostar under 2000 även inklusive nytt framhjul. Då är alla rörliga delar nya.
Om det är intressant vet bara anton.b. Cykelutgifter är oftast mer en känslomässig än ekonomisk fråga.

Bakhjul 26” https://www.bikester.se/bike-parts-bakhjul-mtb-hjul-26-x-175-alivio-qr-36l-gra-svart-5831.html 449sek
bromsvajer https://www.bikester.se/red-cycling-products-bromsvajer-komplett-set-gra-svart-400227.html 66sek
växelvajer https://www.bikester.se/red-cycling-products-vaexelvajer-komplett-set-gra-svart-400228.html 75sek
vevparti https://www.bikester.se/shimano-fc-...ad-48-38-28t-med-kedjeskydd-svart-517300.html 219sek
vevlager https://www.bikester.se/shimano-bb-un100-vevlager-fyrkantig-bsa-ll123-68-mm-svart-473981.html 85sek
kedja https://www.bikester.se/kmc-z-51-cykelkedja-bla-vit-5528.html 76sek
däck https://www.bikester.se/red-cycling-products-26-x-15-cykeldaeck-svart-366158.html 2*85sek
449+66+75+219+85+76+2*85=1140sek för en Ok cykel som går att parkera på stan och är billig med reservdelar

Alternativt kan du sälja framhjulet till mig för 200sek :-)
 
Skrota?
Jag är ganska enkelspårig men det är alltid bättre att återanvända och hålla liv i saker än att kasta och köpa nytt. Så antingen lägger du någon tusenlapp på att fixa upp eller så försöker du sälja/skänka hojen till någon som gör det. Jag skulle kalla det en god gärning vad du än väljer =)
 
Skrota?
Babbar sa:
Jag är ganska enkelspårig men det är alltid bättre att återanvända och hålla liv i saker än att kasta och köpa nytt. Så antingen lägger du någon tusenlapp på att fixa upp eller så försöker du sälja/skänka hojen till någon som gör det. Jag skulle kalla det en god gärning vad du än väljer =)

Jag donerade en ram till en recumbentbyggare. Ett riktigt kap, antar jag...
 
Skrota?
David_J sa:
Sixten Fors sa:
David_J sa:
En cykel som man inte behöver bry sig om så mycket är i vissa fall mycket mer värdefull än en cykel med 30mm fälgbredd, boost och annat lull-lull som man måste ha för att kunna internetcykla...
Finns även nya fina cyklar med små hjul och utan boost
Visst, fast du kan fortfarande inte ställa den utanför tågstationen...
Exakt, en pimpad Crescent är fortfarande en Crescent, så dålig att den ratas även av uteliggare och papperslösa...
 
Tillbaka
Topp