Skruv problem slitet /:

romsan

Ny medlem
Skruv problem slitet /:
Hej allihopa, ursäkta min svenska är inte så bra på det men ska försöka mitt bästa.

Det är så att jag har en skruv som är väldigt sliten, skruv huvet liknar "+" sådär ^^
Och den sitter hård som attan, undrar är det möjligt att få upp en sån? :/
Jag testa ladda upp en bild så kan ni få se hur det ser ut ^^
Kunde inte få en bättre bild, har inte så bra kamera så det var inte en sån bra bild /:
Det är en på bromsvätska, kan ej få upp den och fylla på tack vare den slitna skruven ^^

Hoppas ni har förstått nått vad jag försöker och förklara ^^ är inte så bra på svenska,
tack så mycket för att ni tar er tid och läser och hjälper om det går ^^

Mvh romsan

Bilagor

• Bild002.jpg
    Bild002.jpg
    40.2 KB · Besök: 45
Skruv problem slitet /:
Den som kom på att stjärnskruven skulle användas till något annat än träplank skall ha stryk.

Jag lyckades lösa ett liknande (väldigt likt, äcklig shimanobroms som fortfarande använder stjärnskruvar) genom att helt enkelt ta i som en tok och trycka mejseln mot skruven medan jag försiktigt men bestämt skruvade upp den.

Se till att inte använda en leksaks-mejsel bara så slipper åtminstone du att skaftet går av och du mosar näven rätt ner i otyget. :)

I värsta fall borde man väl kunna såga/fila upp ett spår i skruven som passar för en platt-mejsel?

Skruv problem slitet /:
Jo det var nog lite dumt av mig att använda en stjärnskruv ^^ hade ingen aning om att det inte var till en sån skruv tho, trodde det var den rätta verktyget, dumt av mig ^^
nja såga/fila kan jag nog ej ^^, finns det en möjlighet att typ smälta eller någonting nått liknande typ, kollade runt i forum men förstog inte riktigt så bra ^^

Skruv problem slitet /:
Det viktigaste är nog att se till att man har exakt rätt storlek på mejseln, det skiljer inte bara i storlek utan den finns även två olika vinklar: Philips och Pozidrive eller nått.

Skruv problem slitet /:
Nej nu missförstod du mig nog, jag klandrade personen som satte skruven där ifrån första början, det kanske är du som är skyldig där också? ^^

Ingen som har dunderknep på hyllan?

Skruv problem slitet /:
När såna där skruvar inte går att få upp beror det ofta på att man inte har rätt verktyg, i alla fall första gången. Nästföljande gånger beror det på att man inte använde rätt verktyg första gången.

Skruv problem slitet /:
Det går inte att se från din bild om det är en PH eller PZ. Det är också svårt att se hur slitet det är.

phvspz.gif ht=102

1. Använd rätt mejsel för skruven: PH eller PZ.

2. Tryck hårt och skruva långsamt.

Skruv problem slitet /:
Ahh, tack för alla svar!

Kollade nyss det visade sig att den skruven som e rätt sliten är en Phillips "crosshead" PH ^^
vad är det för verktyg då man ska använda till en sån skruv?

Skruv problem slitet /:
- Använd en mejsel av bra kvalitet (läs sandvik).
- Kleta på lite ventilslip-pasta för mer friktion
- Montera bort bromsen och lägg mot en plan yta och använd en slagskruvmejsel
- Använd huggmejsel och knacka loss den (inte mosa sönder)

Har fixat ett gäng ruttna skruvar på bromsvätskebehållar på mc på det sättet.

Återmontera med insexor istället.

/Fredde

Skruv problem slitet /:
Okey ska nog testa det, tack så hemskt mycket för all hjälp allihopa, i really appriciate it :D
Hoppas ni inte får samma problem som jag nu i framtiden ^^
Thanks alot! :D <3

Mvh romsan

Skruv problem slitet /:
Det är bättre med en plattmejsel när en sån skruv blivit skadad. Knacka ner mejseln i ena spåret. Låt en kompis hålla emot styret så det blir stabilt. Knacka med en liten hammare medan du sakta vrider moturs. Det gäller att ha tålamod och att vara försiktig för man får oftast bara en chans, sen är skruven riktigt kass.

Senast redigerad av en moderator:
Skruv problem slitet /:
1) Leta upp en mejsel som passar riktigt bra i spåret.
2) Preparera skruvskallen med lite tandkräm, slippasta eller något annat som ger hög friktion.
3) Tryck mejseln HÅRT mot skruvskallen samtidigt som du skruvar upp den.

Använd i det här fallet varken slagmejsel (kommer sannolikt ha sönder reservoaren) eller svets (smälter täcklocket). I värsta fall får man borra bort skruvskallen.

And in English as you seem to move over to that:

1) Find a screw driver with a really snug fit.
2) Prepare the screw head with toothpaste, grinding paste or something else that provides high friction.
3) Press down on the screw driver HARD at the same time as you unscrew the screw.

In this case, don't use an impact screwdriver (it will probably ruin the reservoir) or welder (it will melt the lid). In a worst case scenario you could drill away the screw head.

Skruv problem slitet /:
Ah, tack för all råd, har försökt dom flesta förutom svets för det har jag ej ^^
failade, får ont som attan på handen och skruv huvet har blivit värre ^^
men jag får tacka stort till alla er <3, va snälla folk det finns :D
And thanks for the english translation! :D

one question tho, är det farligt att åka utan bromsvätska? :o

Skruv problem slitet /:
romsan skrev:
> one question tho, är det farligt att åka utan
> bromsvätska? :o

Har du för lite bromsvätska? eller tycker du bara att bromsen tar dåligt?

Det vanligaste brukar ju vara att man har fått luft i bromssystemet eller fett/smuts på beläggen.
Det är ganska ovanligt att det försvinner vätska ur systemet, om du inte har varit och pillat/lossat på nån nippel förstås. ;-)

Hoppas det går bra med skruven.

Tillbaka
Topp