Skruvad begagnatmarknad!

JBogevik

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Nu när cykling med hjälp av ett kinesiskt dödsvirus har blivit så otroligt populär så upplever jag det som att begagnatmarknaden är mer utspårad än på länge, satan vad duktiga folk är på att ta redigt betalt för sina gamla cyklar.
Väntar man till hösten kan man få samma cykel ny för i stort sätt samma peng som folk försöker sälja sina 2 år gamla för.

När man vill ha 9000:- för en 2017 Grand Canyon al så är det galet, typ 10-15% ner från nypris.

Det gör extra ont för mig som vill köpa skräp och restaurera, kan vara en av anledningarna till att jag känner denna frustration. 🙄

Vad säger ni, någon som har reflekterat över detsamma?

Bengt-re

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Jag har sedan länge slutat att köpa begagnade cyklar. Begärda priser är inte vettiga öht. Bättre att köpa nytt och få fräsha prylar och ramgaranti.

En beg mtb är aldrig värd mer än 50% av nypris mht utebliven ramgaranti och slitdelar som inte längre är nya. Så länge folk tycker att det är värt att betala fantasipriser för gamla vrak är begmarknaden bara för dårar....

JBogevik

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Jag har sedan länge slutat att köpa begagnade cyklar. Begärda priser är inte vettiga öht. Bättre att köpa nytt och få fräsha prylar och ramgaranti.

En beg mtb är aldrig värd mer än 50% av nypris mht utebliven ramgaranti och slitdelar som inte längre är nya. Så länge folk tycker att det är värt att betala fantasipriser för gamla vrak är begmarknaden bara för dårar....

Du har helt rätt men jag önskar så otroligt mycket att det var annorlunda. Det gör det besvärligt för nybörjare att komma in för en vettig peng och det är otroligt trist bl.a.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Nu när cykling med hjälp av ett kinesiskt dödsvirus har blivit så otroligt populär så upplever jag det som att begagnatmarknaden är mer utspårad än på länge, satan vad duktiga folk är på att ta redigt betalt för sina gamla cyklar.
Väntar man till hösten kan man få samma cykel ny för i stort sätt samma peng som folk försöker sälja sina 2 år gamla för.

När man vill ha 9000:- för en 2017 Grand Canyon al så är det galet, typ 10-15% ner från nypris.

Det gör extra ont för mig som vill köpa skräp och restaurera, kan vara en av anledningarna till att jag känner denna frustration. 🙄

Vad säger ni, någon som har reflekterat över detsamma?
Det dom säljs för är rätt pris, kallas marknadsekonomi.
Just nu är det säljarens marknad.

JBogevik

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig där, känns som att det snarare handlar om att många mindre insatta tagit tillfället i akt å säljer sina gamla cyklar än att priserna pressats uppåt i begangnatmarknaden.

Absolut en god poäng, men jag undrar om dessa individer ens får sina cyklar sålda?

-Andy-

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Ge ett bud och se vad som händer. Det är inte helt ovanligt att säljaren sätter ett högt utgångspris och hoppas på det bästa. Om ingen köper kommer priset gå ner eftersom det var för högt från början. Har du otur köper någon annan cykeln till ett pris som du tycker är för högt men som personen i fråga tycker är okej.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Ge ett bud och se vad som händer. Det är inte helt ovanligt att säljaren sätter ett högt utgångspris och hoppas på det bästa. Om ingen köper kommer priset gå ner eftersom det var för högt från början. Har du otur köper någon annan cykeln till ett pris som du tycker är för högt men som personen i fråga tycker är okej.
Håller helt med.
Alla som inte är uppväxta i Sovjetunionen vet också att sätta ett pris som är förhandlingsbart.
Ett bra objekt kan gå oprutat dyrt oavsett idag då det finns ett stort underskott på cyklar.
Jag hade hellre betalat dyrt och haft en cykel än att ha synpunkter på marknaden och varit utan.

JBogevik

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Håller helt med.
Alla som inte är uppväxta i Sovjetunionen vet också att sätta ett pris som är förhandlingsbart.
Ett bra objekt kan gå oprutat dyrt oavsett idag då det finns ett stort underskott på cyklar.
Jag hade hellre betalat dyrt och haft en cykel än att ha synpunkter på marknaden och varit utan.

Naturligtvis så finns det oftast en prutmån men när utgångspriserna är så pass höga så är det man får knappt värt det trots detta.
Nu saknar jag inte cykel alls och jag har glatt köpt min ny, så det handlar inte på något sätt om mig personligen.

Men som tidigare nämnt så är det marknaden som styr, många jagar cyklar och chansen att säljaren blåser någon och tjänar en bra slant är stor så varför inte chansa.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Naturligtvis så finns det oftast en prutmån men när utgångspriserna är så pass höga så är det man får knappt värt det trots detta.
Nu saknar jag inte cykel alls och jag har glatt köpt min ny, så det handlar inte på något sätt om mig personligen.

Men som tidigare nämnt så är det marknaden som styr, många jagar cyklar och chansen att säljaren blåser någon och tjänar en bra slant är stor så varför inte chansa.
Ja, blås är inte ok någonsin. Dvs lura ngn på märke, stulet, mm , men att sätta ett normalt för högt pris nu är inte blås. Det är ofta vad marknaden tål.
Jag har själv erbjudit mig att sälja en eftertraktad barncykel åt en bekant eftersom han inte riktigt förstår dagens värde och jag har aldrig lurat någon.

MTBemil

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Det är ju en rätt lätt ekvation att om det är en större marknad så kommer fler bli blåsta, och det är ju inte jättemycket man kan göra åt. Men som nån som försöker att avstå att köpa nytt hela tiden så känns det positivt att det är fart på andrahands marknaden, iallafall om det håller i sig.

Snuten

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Kan det inte vara så att mtb intresset kommer hålla i sig? Att det blir en ny motionsform som har blivit tillgängligare iom att cyklarna blivit bättre. Därmed kommer priserna hålla i sig då det kommer nya in i sporten som inte vill lägga 35tkr för en ny fs.

Äh det är en fluga. Det har jag sagt sedan 1990...

Kneecap

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!

Tjena!

Exakt vad menar du med "Blåser någon"? Handlar det om prislappen? Att det bara är 10% under nypris? De är inte en blåsning, det är marknadsekonomi.
Om man är så sugen på att komma ut och cykla och det inte finns rätt hoj i lager så är det ju begmarknaden som gäller, är det då många som slåss om hojarna så går priset snabbt upp. Det är absolut inte att blåsa någon. Inte med dagens till till Google och ett svar på några sekunder om vad cykeln kostade ny.

ooms

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Kan det inte vara så att mtb intresset kommer hålla i sig? Att det blir en ny motionsform som har blivit tillgängligare iom att cyklarna blivit bättre. Därmed kommer priserna hålla i sig då det kommer nya in i sporten som inte vill lägga 35tkr för en ny fs.
Nä, folk kommer inte ha tid när de dels måste vara på jobbet igen, dels får vara ute på krogen och resa utomlands igen.

kais01

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
det kunde ju också vara så att de beggade cyklarna säljs för högre pris än de nya...

helt normalt tycker vi, när det gäller t ex hus och lägenheter.

cykelhistorien är iaf full av bubblor som sedan brustit med rea på stora lager av osålda cyklar.

det blir nog så även denna gång, men jag tror möjligen inte att det sker direkt efter coronan, utan boomen håller nog i sig ett tag? det var ju redan uppgång innan...

jonte987

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Det var väl mer tillgängligt 2001 när det gick bra att cykla en runda på Skåneleden och det stod två andra bilar på parkeringen och man inte såg en människa på hela rundan. Cyklarna var fullt tillräckligt bra och annars kunde man köpa till en dämpad framgaffel.

earnstrom

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Cyklar som ligger ute tenderar att vara för dyra. När jag ser "rätt" pris är de ofta borta inom ngn timme. Så om man bara kollar slumpmässigt kommer det se ut som alla beg-cyklar är för dyra, men per cykel vet jag inte om det är så illa. Men man måste vara snabb.

H.

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Cyklar som ligger ute tenderar att vara för dyra. När jag ser "rätt" pris är de ofta borta inom ngn timme. Så om man bara kollar slumpmässigt kommer det se ut som alla beg-cyklar är för dyra, men per cykel vet jag inte om det är så illa. Men man måste vara snabb.
Då låter det som att din bild av "rätt" pris är att det ska vara ett kap. Står köparna på kö och den som springer fortast får det brukar man kalla det för "rea - begränsat antal" i butiker. Ligger det ute i flera månader kan det antingen handla om ett väldigt unikt objekt med ett fåtsl specifika köpare, eller att det är för dyrt.

Som säljare brukar min ambition vara att ha en försäljning klar på 1-2 veckor. Går det på en dag har jag satt för lågt pris.

Ibland kan det vara svårt att uppskatta värde. Då brukar jag dra till med ett pris och se hur det tas emot, och sedan vara beredd att ändra priset om intresset är för lågt.

hbn

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Håller med dig. De priser som man ser mest av är ju osålda objekt, för de ligger kvar längst. Rätt pris går ganska snabbt (generellt inom en vecka skulle jag säga) och ett kap går direkt.

LWB

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Som redan har påpekats flera gånger så är det marknadsekonomi 101. Vill man ha marknadsekonomi ena dagen så får man acceptera att den finns där även nästa dag.

Jag kan inte låta bli att jämföra med diskussionerna om ”den polske rörmokaren”. EU:s fria rörlighet var toppen så länge JAG kunde åka kors och tvärs utan pass och handla vad JAG ville. Sen blev det skit när DE, åberopande samma fria rörlighet, kunde komma till Sverige och ta mitt och andras jobb med osjysst låga löner. Men så blev det lugnt och skönt igen när JAG kunde få min utbyggnad gjord av ett par litauer som jobbade för noll och ingenting med ett jävla tempo, gott resultat och inga besvärliga krav på blåbyxor eller riktiga skyddsskor. Leve den fria rörligheten!

Hur som helst så är det glädjande att fler vill cykla. Om så bara en tiondel av alla nyfrälsta cyklister hänger i efter pandemin så är det positivt tycker jag.

kais01

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
de har iaf blivit tyngre. mer cykel för pengarna sas.

men det har ju varit standard länge att nya årsmodeller av en etablerad modell förses med enklare grejor. dock är det så att dessa enklare grejor fått ärva egenskaper av mer påkostade syskon.

Snuten

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Det jag fasar för är att nya cyklar skall bli så avancerade att vi får en utveckling som liknar den då det gäller motorfordon - hemmamekare göre sig icke besvär, snart inte fristående små bilmekar heller.

jonte987

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Avancerade tror jag inte på...hur skulle LBS klara det? Däremot verktyg och servicekit kan man jobba med om man skjuta upp värdet på after market lite elegent.

Även detta är marknadsekonomi så det går ju bra, än så länge, att gynna märken som inte gör så.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Jag tror aldrig att jag skulle hamna i situationen att stå utan cykel om jag vill ha en men säg att huset brinner ner.
Att efterfrågan nu är så stor att man säkert kan få nypris förr rätt begagnad cykel skulle inte bry mig värst även om jag inte, eftersom det troligtvis blir en tillfällig cykel, skulle handla i toppsegmentet.

Flurken

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Det blir intressant att se hur priser på nya cyklar ändras över året. Kanske sitter de lite fast i befintliga priser, men när -22 kommer antar jag att det blir en rejäl höjning även här.

Edit: Läste på ett us forum om en kille som beställde en cykel på lbs. Blev uppringd av handlaren som sade att tillverkaren hade höjt priset med 30% över natten. Sedan vet man ju inte om detta är sant..

earnstrom

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Då låter det som att din bild av "rätt" pris är att det ska vara ett kap. Står köparna på kö och den som springer fortast får det brukar man kalla det för "rea - begränsat antal" i butiker. Ligger det ute i flera månader kan det antingen handla om ett väldigt unikt objekt med ett fåtsl specifika köpare, eller att det är för dyrt.

Som säljare brukar min ambition vara att ha en försäljning klar på 1-2 veckor. Går det på en dag har jag satt för lågt pris.

Ibland kan det vara svårt att uppskatta värde. Då brukar jag dra till med ett pris och se hur det tas emot, och sedan vara beredd att ändra priset om intresset är för lågt.
Nja, jag lägger ingen direkt värdering i det. En del lägger ut för billigt och blir spammade och säljer på en kvart, en del lägger ut lite för dyrt och de ligger ute läääänge och ger en bild av hög prisbild generellt. Och en del lägger som du ut till lagom pris och säljer på en vecka. Men jag tror tyvärr de sista är undantag. Min poäng var bara en rent matematisk. Om två likvärdiga cyklar läggs ut för rätt pris +25% resp -25%, så kommer det se ut som det säljs EN cykel till fel pris, och kapet ser du aldrig om du inte har tajming.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
En annan sak som många inte reflekterar över är att om jag som exempel lägger ut ett bakhjul till salu så vet inte huvuddelen anledningen.

Jag har, som exempel, på riktigt ett bakhjul till salu som nytt kostade kanske 4500 löst/7000 i par med framhjulet. Det är som nytt och extremt lite använt men det står egentligen mest ivägen.
Jag har dock bodys för att använda det som reserv till bägge cyklarna om det behövs i nödfall , har dock fixat ett komplett hjulpar som reserv som passar bägge så tänkte att det kan gå vidare.

Har satt ett prisförslag på 1500 och är absolut inte omöjlig och kan tänka mig att skicka.

DÄREMOT behöver jag inte pengarna på så sätt att jag måste sälja för 700 som vissa tror för då kan jag hitta på ett behov och jag har en vag ide vart det är värt att åka till lbs och fucka med kartong mm.

Det betyder däremot inte att det är felprissatt för syftet med försäljningen. Jag har inga problem med att ha det kvar.

Skruvad begagnatmarknad!
Kan hålla med om att många sätter alldeles för höga priser, inklusive jag själv ibland. Dels är det svårt att uppskatta exakt vad en cykel är värd och givetvis sätter man ju hellre ett högt pris och sänker en ett för lågt och säljer på en timma (för lågt).

På samma sätt är det ju att det är lika många köpare som vägrar betala något annat än noll och inget. Kutym verkar vara att man ska pruta en massa, annars har man inte gjort en bra deal. Dessa två spelar ju till ingens förvåning tillsammans och hamnar i någon form av ekvilibrium...

ething

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Cyklar är en bristvara. Jag hör via handlare att flera generalagenter för EU har 10-20% i lager mot vad de normalt har på en vår. Dock är det sjukt när jag kan få lika mycket begagnat för en cykel idag som jag köpte den (begagnad) för 2018.

Skruvad begagnatmarknad!
Det jag fasar för är att nya cyklar skall bli så avancerade att vi får en utveckling som liknar den då det gäller motorfordon - hemmamekare göre sig icke besvär, snart inte fristående små bilmekar heller.
Vad är det för teknik du fruktar tar bort möjligheten att meka själv? Bilar är ju inget problem att meka själv med. Vad är är det som inte går att göra själv på en bil?

Skruvad begagnatmarknad!
Dämpare och däck har blivit mycket bättre, men vet inte om dom har blivit dyrare att tillverka.

29" och dropper är också en bra utveckling, men höjer vikten.
Jag tänker på hela enduro segmentet, med gaffelvinkel och långa dämpare. Plötsligt kan folk åka i skogen på ett sätt som man inte kunnat tidigare. Innebär att många fler hittar motionsformen som gör att det verkar poppa upp nya bikeparks och trails. Fjällvärlden hakar på och plötsligt finns det en ny inkomstkälla på sommaren. Personligen tycker jag det finns mycket likheter med skidåkning att köra mtb så det är väl inte konstigare att folk åker till fjällen på vinter för skidor och sommaren för cykling. Skidåkning har ju varit i ropet ett tag nu😀 så kanske mtb är på samma spår.

Kan tycka att begagnade skidor antingen är värdelösa eller för dyra så det kanske är något gemensamt sporterna emellan😃

Laan84

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Det blir intressant att se hur priser på nya cyklar ändras över året. Kanske sitter de lite fast i befintliga priser, men när -22 kommer antar jag att det blir en rejäl höjning även här.

Edit: Läste på ett us forum om en kille som beställde en cykel på lbs. Blev uppringd av handlaren som sade att tillverkaren hade höjt priset med 30% över natten. Sedan vet man ju inte om detta är sant..
Hört från flera olika branscher att 20-40% upp är på g från leverantörerna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer