Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
även för bilar har begagnatmarknaden har för nyare ex på senare tid tippat i säljarens favör. var så redan före pandemin.
har förmodat att det grundats på osäkerhet inför det teknikskifte som bara börjat, och överpriser på den nya tekniken som när den väl massproduceras har alla chanser bli billigare än fossilteknik på konstgjord andning med diverse katalysatorer och bredvidaggregat.
när dottern förra året sökte en vanlig bensinpassat var det snart uppenbart att premien för att köpa nytt jämfört med en ett par år gammal bil var närmast obetydlig.
så det blev nyköp.
Garantin på en bil gäller fortfarand för andra ägaren? Skulle förstås inte påverka priset på en 6månader gammal bil annars
"Cyklar" i allmänt medvetande är nånting på två hjul som i nyskick kostar ett par tusenlappar.SVT:s artikel med underlag från Blocket tycks påvisa det ovända.
Antalet annonser är fler och priserna lägre i nästan alla områden.
![]()
Läge för klipp på begagnade cyklar – priserna har rasat på ett år
Färska siffror visar att försäljningen av begagnade cyklar slår nya rekord. Sörmland är inget undantag där försäljningen gått upp över 20 procent, enligt siffror som TT tagit fram via annonssajten Blocket.www.svt.se
Nej, det finns faktiskt i de flesta branscher klausuler som innebär att det går att höja priset på redan beställda saker.Vi får se. Priset på flickvännens cykel ligger på 24995, vilket är det högsta jag har sett. Hon får förboka ett ex som ska komma in "snart" med handpenning på 3000. Dock flaggar de för att priset kan bli högre för att kostnad från leverantör eller fraktbolag kan öka. I min värld låter det lite konstigt. Köper de verkligen cyklar utan att veta vad de kostar? Den är ju beställd sedan länge...
Så jag misstänker att det är ett sätt att dra in mer pengar. Men som sagt, vi får väl se vad den hamnar på. Återkommer!
Svt presenterar en sammanställning baserad på cykelförsäljningen på Blocket.
Den avser Sörmland. Försäljningen (omsatta cyklar) har rakat iväg men priserna sägs ha gått ned med 85%.
Medianpriset där är 1800 kr.
I klartext har sörmlänningar inte så stora pretentioner och att cykla är bättre än att gå eller riskera att bli smittad på bussen.
Och om säljaren köpt cykeln på rea så ska givetvis motsvarande rabattsats appliceras på begagnatpriset så att den är billigare än motsvarande cyklar som köpts till fullpris.Ska du sälja ska priset vara högre än nypris.
Ska du köpa ska det vara snudd på gratis (eftersom det är begagnat och därmed tappat nästan allt sitt värde).
Det beror väldigt mycket på om du frågar säljaren eller köparen.Nej då tvärtom. Begagnat priset ska baseras på listpriset som den aldrig såldes för.
Säljaren eller köparen, vad har de att säga till om? Det är väl happys planekonomer som bestämmer det ”rätta” beg.priset!Det beror väldigt mycket på om du frågar säljaren eller köparen.
Sant, tänkte inte på att de är allsmäktiga.Säljaren eller köparen, vad har de att säga till om? Det är väl happys planekonomer som bestämmer det ”rätta” beg.priset!
Man skall alltså sälja cykel på Happy och köpa på Blocket.
haha:) jag har en 'ny' bil från 2005.I Spanien anses en bil som ny sålänge den är i första ägarens händer. Det används ofta som argument även när en tio år gammal bil skall säljas.
Det är en märklig tradition och många blir förnärmade om man påtalar att kärran är högst begagnad.
man ska sälja i västerbotten?Man skall alltså sälja cykel på Happy och köpa på Blocket.
I do not think that Autumn 2021 will be the end of it. If only going by OEM lead time from Shimano and SRAM, as well as frames from the 2 brands I work with, it will be summer 2022 before things are back in anywhere near the point where the supply is anywhere close to match or overtake the demand.Now that cycling with the help of a Chinese lethal virus has become so incredibly popular, I experience it as if the second-hand market is more derailed than in a long time, damn what good people are at paying handsomely for their old bikes.
If you wait until the autumn, you can get the same bike new for basically the same money that people try to sell their 2 year olds for.
When you want SEK 9,000 for a 2017 Grand Canyon al, it's crazy, like 10-15% down from the new price.
It hurts extra for me who want to buy rubbish and restore, may be one of the reasons why I feel this frustration. ?
What do you say, someone who has reflected on the same?
Fel tråd, med nej. Kanske 8 känns mer okej men det är väl svårt att säga i dessa dagar.Är 15000kr ett ok pris för en epic s-works 2012 i mycket fint skick?
Är 15000kr ett ok pris för en epic s-works 2012 i mycket fint skick?
"Tävling". Det är inte alla lopp som tillåter tempohojar.
Klockan 0325 går hjärnan helst på tomgång om ens det?Jag borde ha tänkt efter före, sorry!
Har förresten sett, på tal om dålig läsning kan vi säga, att Blocketpriserna SVT refererar till är medianpriser. Dvs de cykelpriser som är oftast förekommande, inte genomsnittspriser. 'Vet inte hur SVT kommit fram till siffrorna, men man kan tänka sig att de delat upp i intervaller. T ex: "Cyklar sålda för 2000 - 3000 kr".
Vad jag har förstått så är det samma osäkra omständigheter som gäller efter att ha snackat med en handlare. Om inte något värre…Råder det fortfarande samma brist på nya cyklar som det gjorde i våras eller börjar det ordna upp sig?
Jag är åt samma håll. Rullar mer och mer med min gamla Toyota Camry V6 från sent åttiotal just för den härliga byggkvalitén på allt utom plåt och rostskydd. Nissan Maxima i samma generation var åt det hållet också. Lexus och Infiniti i förväg.haha:) jag har en 'ny' bil från 2005.
men behandlar den faktiskt så, den kostas på det som behövs närmast utan knussel.
Min erfarenhet är att det råder brist när jag ska köpa (inga cyklar finns, om de finns försvinner de direkt, och begagnatpriserna är absurda) men när jag sälja (dvs nu) är alla på semester och det är allmänt svårsålt. Jag kanske bara har köpt en hoj som ingen vill ha, men jag upplever att marknaden har stelnat på nå vis för att alla har gett upp. Om jag låter bitter är det för att jag det ?Råder det fortfarande samma brist på nya cyklar som det gjorde i våras eller börjar det ordna upp sig?
(ot) kul beagleboy. då är du värre än jag:)haha:) jag har en 'ny' bil från 2005.
men behandlar den faktiskt så, den kostas på det som behövs närmast utan knussel.