Skruvad begagnatmarknad!

kais01

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
välkommen till happy:)

det kan vara intressant att jämföra med andra marknader eftersom trots att andrahandspriserna tenderat öka är huvudsakliga drivkraften bakom olika.

teknikskifte för bilar, produktionsbrist för cyklar, fetish för klockor.

Kneecap

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
även för bilar har begagnatmarknaden har för nyare ex på senare tid tippat i säljarens favör. var så redan före pandemin.

har förmodat att det grundats på osäkerhet inför det teknikskifte som bara börjat, och överpriser på den nya tekniken som när den väl massproduceras har alla chanser bli billigare än fossilteknik på konstgjord andning med diverse katalysatorer och bredvidaggregat.

när dottern förra året sökte en vanlig bensinpassat var det snart uppenbart att premien för att köpa nytt jämfört med en ett par år gammal bil var närmast obetydlig.

så det blev nyköp.

Tjena!

Finns en stor anledning att begpriserna gjort en märklig resa, det ena är bonusmalus, det viktigaste för väldigt många när det kommer till kostnader för bilen är skatten även om den i de flesta fall är en ganska obetydlig del av totalkostnaden.

Garantin på en bil gäller fortfarand för andra ägaren? Skulle förstås inte påverka priset på en 6månader gammal bil annars

Nu tänker jag mer på kanske tre-fyra år gamla bilar där garantierna är borta. Jäkla massa pengar på spel där.

kais01

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
maskinskadeförsäkringen 5 år 10 000 mil täcker en del dyrgripar. först därefter dyker begpriserna mer tröskelartat.

men efter att ha köpt mina senaste två bilar nya kan jag säga att garantier är ett djävligt trubbigt instrument.

och det framgår rätt tydligt här på happy att det gäller även cyklar.

bättre att köpa något kvalitativt som håller. och ett andrahandsköp från rätt säljare kan också betyda tried and tested, vilket kan medverka till att ta bort en del av grisen-i-säcken-känslan med ett nyinköp.

Skruvad begagnatmarknad!
SVT:s artikel med underlag från Blocket tycks påvisa det ovända.
Antalet annonser är fler och priserna lägre i nästan alla områden.

Pfaff

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
SVT:s artikel med underlag från Blocket tycks påvisa det ovända.
Antalet annonser är fler och priserna lägre i nästan alla områden.
"Cyklar" i allmänt medvetande är nånting på två hjul som i nyskick kostar ett par tusenlappar.
"Cyklar" på Happy är prissatta med ytterligare en nolla. :-)

Laan84

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Vi får se. Priset på flickvännens cykel ligger på 24995, vilket är det högsta jag har sett. Hon får förboka ett ex som ska komma in "snart" med handpenning på 3000. Dock flaggar de för att priset kan bli högre för att kostnad från leverantör eller fraktbolag kan öka. I min värld låter det lite konstigt. Köper de verkligen cyklar utan att veta vad de kostar? Den är ju beställd sedan länge...

Så jag misstänker att det är ett sätt att dra in mer pengar. Men som sagt, vi får väl se vad den hamnar på. Återkommer!
Nej, det finns faktiskt i de flesta branscher klausuler som innebär att det går att höja priset på redan beställda saker.

Beagleboy

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Svt presenterar en sammanställning baserad på cykelförsäljningen på Blocket.
Den avser Sörmland. Försäljningen (omsatta cyklar) har rakat iväg men priserna sägs ha gått ned med 85%.

Medianpriset där är 1800 kr.

I klartext har sörmlänningar inte så stora pretentioner och att cykla är bättre än att gå eller riskera att bli smittad på bussen.

Berk

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Svt presenterar en sammanställning baserad på cykelförsäljningen på Blocket.
Den avser Sörmland. Försäljningen (omsatta cyklar) har rakat iväg men priserna sägs ha gått ned med 85%.

Medianpriset där är 1800 kr.

I klartext har sörmlänningar inte så stora pretentioner och att cykla är bättre än att gå eller riskera att bli smittad på bussen.

Skulle också tänkta att det är nu många som inte har cykel als som vill cykla isf tar kollektivtrafiken.

Bonzo

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Ska du sälja ska priset vara högre än nypris.
Ska du köpa ska det vara snudd på gratis (eftersom det är begagnat och därmed tappat nästan allt sitt värde).
Och om säljaren köpt cykeln på rea så ska givetvis motsvarande rabattsats appliceras på begagnatpriset så att den är billigare än motsvarande cyklar som köpts till fullpris.

Beagleboy

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
I Spanien anses en bil som ny sålänge den är i första ägarens händer. Det används ofta som argument även när en tio år gammal bil skall säljas.

Det är en märklig tradition och många blir förnärmade om man påtalar att kärran är högst begagnad.

Batavus

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
"Cykelförsäljning på Blocket – län för län
Ökning/minskning i procent av antalet nya cykelannonser på Blocket under perioden 1–21 mars 2021 jämfört med samma period året innan, medianpris (ökning/minskning i procent jämfört med samma period året innan).
Jönköping: +44 procent annonser, 1 825 kronor i medianpris (-66 procent jämfört med året innan)
Blekinge: +50 procent, 3 599 kr (-20 procent)
Norrbotten: +71 procent, 2 900 kr (-52 procent)
Södermanland: +22 procent, 1 800 kr (-85 procent)
Västmanland: +90 procent, 1 500 kr (oförändrat)
Uppsala: +56 procent, 1 500 kr (-40 procent)
Värmland: +20 procent, 1 595 kr (-36 procent)
Östergötland: +47 procent, 1 750 kr (-64 procent)
Skåne: +19 procent, 1 700 kr (-41 procent)
Gotland: -6 procent, 2 000 kr (-59 procent)
Västernorrland: +58 procent, 3 700 kr, (+6 procent)
Halland: +39 procent, 2 499 kr (-54 procent)
Västerbotten: +54 procent, 7 125 kr (+88 procent)
Örebro: +18 procent, 1 775 kr (-55 procent)
Stockholm: +31 procent, 2 000 kr (-31 procent)
Skaraborg: +38 procent, 2 000 kr (-20 procent)
Gävleborg: +27 procent, 2 000 kr (-33 procent)
Göteborg: +84 procent, 2 000 kr (-20 procent)
Dalarna: +32 procent, 3 200 kr (-50 procent)
Kronoberg: +55 procent, 1 500 kr (-25 procent)
Älvsborg: +57 procent, 2 200 kr (-60 procent)
Kalmar: +34 procent, 2 200 kr (-51 procent)
Jämtland: -4 procent, 3 000 kr (-70 procent)
Källa: Blocket (TT)"
Men som sagt, det är inte mycket till cykel man får för de pengarna. Kanske passar också folk på att få sålda såna som varit omöjliga förut. ...Det finns så många faktorer. Ytterligare en till prisfallet kan ju vara, att det är få motionslopp.

kais01

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
I Spanien anses en bil som ny sålänge den är i första ägarens händer. Det används ofta som argument även när en tio år gammal bil skall säljas.

Det är en märklig tradition och många blir förnärmade om man påtalar att kärran är högst begagnad.
haha:) jag har en 'ny' bil från 2005.

men behandlar den faktiskt så, den kostas på det som behövs närmast utan knussel.

Frenchy

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Now that cycling with the help of a Chinese lethal virus has become so incredibly popular, I experience it as if the second-hand market is more derailed than in a long time, damn what good people are at paying handsomely for their old bikes.
If you wait until the autumn, you can get the same bike new for basically the same money that people try to sell their 2 year olds for.

When you want SEK 9,000 for a 2017 Grand Canyon al, it's crazy, like 10-15% down from the new price.

It hurts extra for me who want to buy rubbish and restore, may be one of the reasons why I feel this frustration. 🙄

What do you say, someone who has reflected on the same?
I do not think that Autumn 2021 will be the end of it. If only going by OEM lead time from Shimano and SRAM, as well as frames from the 2 brands I work with, it will be summer 2022 before things are back in anywhere near the point where the supply is anywhere close to match or overtake the demand.
Most bike brand have raised their prices by 5% to 10% and the thing with prices on bikes is that they rarely go back down. At least they have not for years...
Right now, second hand prices have little to do with what the bike was priced at 2 years ago and a lot with "what other choice do you have if you don't have a bike and would ride to ride sometimes in the next 12 to 18 months"
I, for one, do not enjoy it as margins are getting squeezed left right and centre by brands, shipping company etc... and supply is all be gone for the rest of the year.
On a positive note, your bike would sell a lot better now than 2 years ago or even this time last year

NickPick

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Tänk begagnatmarknaden när hemmajobbarna har tröttnat på sina sportsonhojar då fetman av nämnda hemmajobb fortfarande är kvar... Blir många till salu!

Woodknocker

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Mjaa det är kankse för att det stjäls något så in i helvete?? Jag menar, numera klarar polisen inte ens upp explosiva händelser eller mord så hur stor är risken för att åka dit på cykelstöld? Ganska säker på att polisen lägger ner direkt så om de har videofilm på begången stöld, ALLTSÅ, stöldgods.

Besv

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Ser flera cyklar som kommit ut till försäljning igen nu i vår som inte blev sålda i höstas så allt verkar inte gå att kränga.

Instegscyklar tycker jag det finns att få tag i men inte alla modeller men en nybörjare är väl generellt mer flexibel ändå vad gäller märke och modell.

De som vill köpa dyra cyklar alt uppgradera har oftast redan en cykel så dom är ju inte "tvingade" att köpa för vilket pris som helst utan merparten cyklar troligen vidare på det dom har om de inte får tag i något passande.

Motionslopp etc är ju fortfarande högst osäkert så ngn motivation för att köpa en cykel för det syftet finns ju inte heller då flera tillverkare säger att de har cyklar i lager from April/Maj.

Så känns som de cyklar som säljs till "överpris" är äldre top modeller för instegspengar till personer som är nya inom sporten?, för min del MTB.

desmo

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Jag har letat tempo-/triathloncykel åt sambon under höst-vinter-vår. Och jag tror de cyklarna går billigare nu än andra år. Min gissning är att en sådan cykel nästan enbart köps för att tävla, och då allt varit inställt 2020 och nu kanske 2021 så verkar marknaden kall. Någon som delar min analys?
Då vi letar tempohoj i storlek xs/s 48/51 så har det ändå inte varit lätt då utbudet är litet.

Batavus

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Jag borde ha tänkt efter före, sorry!
Har förresten sett, på tal om dålig läsning kan vi säga, att Blocketpriserna SVT refererar till är medianpriser. Dvs de cykelpriser som är oftast förekommande, inte genomsnittspriser. 'Vet inte hur SVT kommit fram till siffrorna, men man kan tänka sig att de delat upp i intervaller. T ex: "Cyklar sålda för 2000 - 3000 kr".

Pfaff

Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Jag borde ha tänkt efter före, sorry!
Har förresten sett, på tal om dålig läsning kan vi säga, att Blocketpriserna SVT refererar till är medianpriser. Dvs de cykelpriser som är oftast förekommande, inte genomsnittspriser. 'Vet inte hur SVT kommit fram till siffrorna, men man kan tänka sig att de delat upp i intervaller. T ex: "Cyklar sålda för 2000 - 3000 kr".
Klockan 0325 går hjärnan helst på tomgång om ens det😏
Det är nog så att de cyklar som omhandlas på Happy utgör en bråkdel av cykelmarknaden utan de cyklar som "folk" köper, reparerar ( i den mån de ens gör det) och säljer heter Monark Karin o sånt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer