Skruvad begagnatmarknad!
Downsizing?Pratade med en bekant i helgen som jobbar inom mekanisk industri. De köper tjock stålplåt. 20% upp och 80v leveranstid.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Downsizing?Pratade med en bekant i helgen som jobbar inom mekanisk industri. De köper tjock stålplåt. 20% upp och 80v leveranstid.
Ok. Vad jag hört har ju fraktpriserna fr Asien (både flyg och containerbåt) stigit utav h-e, och det lär ju få genomslag. Samtidigt känns det som sånt borde återställas när hjulen börjar rulla normalt igen.Pratade med en bekant i helgen som jobbar inom mekanisk industri. De köper tjock stålplåt. 20% upp och 80v leveranstid.
Kan det inte vara så att mtb intresset kommer hålla i sig? Att det blir en ny motionsform som har blivit tillgängligare iom att cyklarna blivit bättre. Därmed kommer priserna hålla i sig då det kommer nya in i sporten som inte vill lägga 35tkr för en ny fs.
Ok, det enda jag sett här i Göteborgstrakten är att vissa naturreservat är förbjudet och på motionsbanor är det förbjudet. Annars så är det rätt så gött med cykelleder och ledbyggen i skogarna. Ser inga arga insändare heller men jag vet att det var snack för 15 år sedan att mtb förstörde stigarna i Delsjön. Men jag tror den diskussionen dog eftersom det inte stämde. Det kan säkert vara en del groll i på vissa håll men alla jag hälsat på ute i skogen är glada, jag tar det som ett gott tecken!Vi får väl se, i vissa delar av vårat underbara land verkar alla aggressiva föreningar, invånare och kommuner bli ett problem där de börjar förbjuda cykling i skog, oerhört irriterande. Att det skulle vara ett hot mot mtb cyklande kanske är och ta i men det är oroväckande.
Sedan nu med nya trender som tex eMTB så blir de väl inte direkt gladare. ;-)
Husbilar, tung industri (material och komponenter), byggmaterial så som takplåt, OSB, gips osv. Vissa saker som tex spånskivor var de oroliga för att det skulle ta slut i bygghandeln. För ett husbygge kan det bli en enormt dålig överraskning med både ökade kostnader och problem med att överhuvudtaget få tag i vissa saker.Några exempel (mer än cykelbranschen)?
Nej jag tror inte att de blir sålda. Det är ju dock inget som hindrar dig eller någon annan att erbjuda att betala något helt annat. Kanske säljaren till slut upptäcker att ditt pris är rimligt att ta. Annars visar det sig ju att marknaden snabbt har förändrats vilket inte vore konstigt alls.Absolut en god poäng, men jag undrar om dessa individer ens får sina cyklar sålda?
Ja det är säljarens marknad just nu, och kommer vara så året ut och kanske lite till in på -22. Jag hade en svindyr hoj ute som jag lade ut på spekulation för 90’ och fick 80’, för en cykel som kostat lite mer än hälften plus lite begagnade grejer men i grymt bra skick. Funderade ett tag på om det ens skulle höra av sig någon ens, men förra veckan började folk dra i den och på allvar diskutera pris. Den som lade 80’-budet kom och såklart provkörde, diskuterade mm, han fick den. Jag blev nöjd, köparen blev ruskigt nöjd då denna varianten varit slut i 8månader :)
Man kan hoppas att de snappade upp signalerna i höstas på att 2021 skulle bli ett svårt inköpsår så att de höll kvar på sina hyrcyklar från förra säsongenAtt begagnatpriserna slår i taket är ju helt naturligt nu när butikerna har brist och får mindre än vad de lagt order på. Lite OT men vet någon hur situationen för hyrcyklar i svenska bikeparks ser ut inför sommaren? De brukar väl sälja av cykelparken efter säsongen. Kan bli knepigt om de inte får vad de beställt.
Någon har (hade?) för mycket pengar.Menar du verkligen att du sålde en cykel för nästan dubbelt så mycket som nypriset?
Eller önskan att köpa en cykel som annars inte finns att få tag påNågon har (hade?) för mycket pengar.
Jag är sugen på att köpa en förstagångsracer, och har letat i flera månader efter en cykel för mig att köpa. Jag har bara suttit på en racer en gång tidigare, så om jag ens ska kunna cykla på en kommer det att kräva övning. Jag vet ännu inte om jag kommer att växa till att älska att sitta på racercykel, eller om jag kommer att tappa sugen efter en säsong. Därför är jag motvillig att köpa en ny för 13 000kr, ifall det inte var någonting för mig ändå. Är också fattig student, och letar därför begagnat på alla möjliga sidor. Men jag håller med. Folk säljer sin femton år gamla cykel för halva priset när det borde vara mycket billigare än så. Har sett tioåriga rostiga cyklar med gamla däck som folk tar 5-10 000 för. Känns ganska hopplöst faktiskt. Som nybörjade känns det som att jag kommer att bli lurad och hamna det ett ruckel om jag lyckas hitta en billig. Ingen är villig att förhandla om priset heller, även om det är hutlöst. Folk känns liksom lite sura. De tror att deras gamla cykel är värd mycket mer än den är. Liksom, om jag kan få en sprillans ny racer för 9 000, med de senaste systemen, ingen slit, nya däck, garanterad service osv, varför skulle jag betala samma pris för en cykel som har cyklat vättern 3 grr och behöver servas? Nej, jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Förra hösten hittade jag en cykel som var perfekt för mig. Kostade 3 000 tror jag, rätt storlek, i princip oanvänd, men hade inte pengarna att köpa den då. Ångrar det stort. Idag är alla såna cyklar ute för 10 000 kronor. Exakt samma cykel, men tre gånger så dyrt. Fattar ingenting.Du har helt rätt men jag önskar så otroligt mycket att det var annorlunda. Det gör det besvärligt för nybörjare att komma in för en vettig peng och det är otroligt trist bl.a.
Jag är sugen på att köpa en förstagångsracer, och har letat i flera månader efter en cykel för mig att köpa. Jag har bara suttit på en racer en gång tidigare, så om jag ens ska kunna cykla på en kommer det att kräva övning. Jag vet ännu inte om jag kommer att växa till att älska att sitta på racercykel, eller om jag kommer att tappa sugen efter en säsong. Därför är jag motvillig att köpa en ny för 13 000kr, ifall det inte var någonting för mig ändå. Är också fattig student, och letar därför begagnat på alla möjliga sidor. Men jag håller med. Folk säljer sin femton år gamla cykel för halva priset när det borde vara mycket billigare än så. Har sett tioåriga rostiga cyklar med gamla däck som folk tar 5-10 000 för. Känns ganska hopplöst faktiskt. Som nybörjade känns det som att jag kommer att bli lurad och hamna det ett ruckel om jag lyckas hitta en billig. Ingen är villig att förhandla om priset heller, även om det är hutlöst. Folk känns liksom lite sura. De tror att deras gamla cykel är värd mycket mer än den är. Liksom, om jag kan få en sprillans ny racer för 9 000, med de senaste systemen, ingen slit, nya däck, garanterad service osv, varför skulle jag betala samma pris för en cykel som har cyklat vättern 3 grr och behöver servas? Nej, jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Förra hösten hittade jag en cykel som var perfekt för mig. Kostade 3 000 tror jag, rätt storlek, i princip oanvänd, men hade inte pengarna att köpa den då. Ångrar det stort. Idag är alla såna cyklar ute för 10 000 kronor. Exakt samma cykel, men tre gånger så dyrt. Fattar ingenting.
Samma sägn finns väl för Ferrari idag? Jag har inte köpt så många att jag har data nog att dra några slutsatser.Sägnen sade att det i det gamla Sovjet var dyrare att köpa en begagnad Vaz/Lada än en ny, eftersom väntetiden för en ny var många år.
Sägnen sade att det i det gamla Sovjet var dyrare att köpa en begagnad Vaz/Lada än en ny, eftersom väntetiden för en ny var många år.
Och Koenigsegg gissar jag. Fast jag har inte heller köpt så många att jag kan bilda en teori kring detta, ännu...Samma sägn finns väl för Ferrari idag? Jag har inte köpt så många att jag har data nog att dra några slutsatser.
Samma sägn finns väl för Ferrari idag? Jag har inte köpt så många att jag har data nog att dra några slutsatser.
Hur många nya lägenheten byggs varje år? Samt, hur många lägenheter är obrukbara efter 20 år?Priser för cyklarna är inte extremt als.
Lägenheterna i Stockholm har gått upp en faktor 10 (!) i pris i 34 år, och det är inflationskorrigerad. Det är en skruvad begagnatmarknad!
Hur många nya lägenheten byggs varje år? Samt, hur många lägenheter är obrukbara efter 20 år?
Äpplen och päron min vän :)
De senaste åren har det varit nettoutflyttning fr Sthlm.Nej, det är bara att livslängden av en lägenhet är längre än av en cykel. Situationen är väl samma, det byggs för få lägenheter i Stockholm och för få cyklar i världen nuförtiden.
Faan, skulle börjat träna tidigare och fått spons jag med.Ja det är säljarens marknad just nu, och kommer vara så året ut och kanske lite till in på -22. Jag hade en svindyr hoj ute som jag lade ut på spekulation för 90’ och fick 80’, för en cykel som kostat lite mer än hälften plus lite begagnade grejer men i grymt bra skick. Funderade ett tag på om det ens skulle höra av sig någon ens, men förra veckan började folk dra i den och på allvar diskutera pris. Den som lade 80’-budet kom och såklart provkörde, diskuterade mm, han fick den. Jag blev nöjd, köparen blev ruskigt nöjd då denna varianten varit slut i 8månader :)
Längtar efter när köphetsen går över och fabrikanter och distributörer får slåss om kunderna.
Tjena!
Nja, när det kommer till limiterade Ferrari så krävs det väldigt mycket för att få köpa en överhuvudtaget. Säljer man då den vidare inom en viss tid, med ett pris över nypriset eller via annan försäljare än Ferraris egna, så är man rökt och kommer aldrig få köpa en ny Ferrari igen. Dom väljer sina kunder med stor omsorg och vill inte att bilarna bara ska bli investeringsobjekt.
Rent krasst kan ingen gå in på Autoropa och köpa en helt ny Ferrari utan att visa vad man ägt för bilar innan m.m. Dom skriker inte efter kunder och kan därför välja rätt friskt vilka dom vill sälja till.
Även Ford satte hårda krav när dom släppte nya GT40, man får skriva en ansökan till Ford för att få köpa en och får inte sälja vidare den hur som helst.
Men t.ex. Porsche har det inte lika styrt ovanifrån, handlarna väljer själva, så där är det flera bilar med begränsad produktion som kunna flippats direkt med en rejäl vinst. Min lokala Porschebutik hade en enorm efterfrågan när 911 R släpptes. Men sålde sin tilldelning till noga utvalda kunder som inte köpte den för att direkt sälja.
Nypriset var på 1,8 millioner och såldes exemplar direkt för 3 miljoner uppåt. Dom billigaste ligger på 3,5 idag.
Mycket intressant. Ferrari och Rolex har alltså studerat sovjetisk marknadslogik för att förstå hur man verkligen skapar en exklusiv produkt ?
Tillgång, efterfrågan, knapphet... Samma som alla andra?Mycket intressant. Ferrari och Rolex har alltså studerat sovjetisk marknadslogik för att förstå hur man verkligen skapar en exklusiv produkt ?
Det mest skeuvade med begagnatmarknaden är Dangerholms gambler för 35k, vilket kap.
Tjena!
Men t.ex. Porsche har det inte lika styrt ovanifrån, handlarna väljer själva, så där är det flera bilar med begränsad produktion som kunna flippats direkt med en rejäl vinst. Min lokala Porschebutik hade en enorm efterfrågan när 911 R släpptes. Men sålde sin tilldelning till noga utvalda kunder som inte köpte den för att direkt sälja.
Nypriset var på 1,8 millioner och såldes exemplar direkt för 3 miljoner uppåt. Dom billigaste ligger på 3,5 idag.
När Porsche släppte 959 var de väl rätt petiga med vem som fick köpa? Ryktet sade att Boris Becker fick nej pga för låg ålder, etc.
Men det här är ju länge sedan.