Jag använder Biltemas rostfria sexkantsskruv (vanlig skruv med 8mm sexkantskalle alltså), har fungerat utmärkt i ca 3 år. Dock kunde jag inte använda dem till min dirtjumper 1 gaffel från 2003, då tog de precis i gaffeln, men nu när jag är med Manitou så är det inga problem alls! Fördelen med dessa skruvar jämfört med insex och torx tycker jag är att de räcker längre. Det är lätt att slarva och dra sönder insex/torx-fattningen då de är ganska grunda. Det räcker att det är lite skräp i skruven så kan man sönder både skruv och verktyg. Med sexkantsskallen används hela skallens höjd med ett lite större verktyg och det kostar i princip ingenting! Tror det var de här jag köpte: Art nr. 19-527 på biltema. Men det får ni bedöma själva, kommer inte exakt ihåg längden. Inte en krona per skruv ens, att jämföra med 6,83:- per skruv om man väljer hopes skruvar på chainreaction.
Att använda 12.9 skruv är ganska värdelöst eg då materialet som skruven fästs i är såpass "mjukt". Kanske spelar det ingen roll i praktiken men jag skulle inte lägga ut pengar på det lilla "onödiga" extra. Då är det bättre att satsa på nåt som inte rostar tycker jag. :)
Ett tips till. Jag använder gängtejp eller loctite på mina skruvar till skivorna. Har efter jag började med det inte upplevt en glappande/lös skiva. Rekommenderas!