Skruvar till bromsskiva

Skruvar till bromsskiva
Ganska säker på att det är M5 x 10-15mm.

Fattningen (oftast T25) spelar ju mindre roll. Det viktiga är att de har en låg skalle med plan undersida (mot skivan).

HAY027_1.jpg

Skruvar till bromsskiva
Skulle man inte kunna göra det lite enkelt för sig och bytaa till insex? Sticker insex ut för långt?
Det vore ju ganska trivsamt, även om jag har en torx som passar bromsskruvar på mitt multiverktyg så gör det livet mycket lättare med insex.

Skruvar till bromsskiva
M5 x 10 var det ja. Mätte precis.

Och skallens höjd är nog inte så jäkla viktig egentligen. Iaf. inte så som det ser ut på mina hojjar.

Däremot kan de nog vara härdade, 12.9 skruv altså.

Skruvar till bromsskiva
Jag använder Biltemas rostfria sexkantsskruv (vanlig skruv med 8mm sexkantskalle alltså), har fungerat utmärkt i ca 3 år. Dock kunde jag inte använda dem till min dirtjumper 1 gaffel från 2003, då tog de precis i gaffeln, men nu när jag är med Manitou så är det inga problem alls! Fördelen med dessa skruvar jämfört med insex och torx tycker jag är att de räcker längre. Det är lätt att slarva och dra sönder insex/torx-fattningen då de är ganska grunda. Det räcker att det är lite skräp i skruven så kan man sönder både skruv och verktyg. Med sexkantsskallen används hela skallens höjd med ett lite större verktyg och det kostar i princip ingenting! Tror det var de här jag köpte: Art nr. 19-527 på biltema. Men det får ni bedöma själva, kommer inte exakt ihåg längden. Inte en krona per skruv ens, att jämföra med 6,83:- per skruv om man väljer hopes skruvar på chainreaction.

Att använda 12.9 skruv är ganska värdelöst eg då materialet som skruven fästs i är såpass "mjukt". Kanske spelar det ingen roll i praktiken men jag skulle inte lägga ut pengar på det lilla "onödiga" extra. Då är det bättre att satsa på nåt som inte rostar tycker jag. :)

Ett tips till. Jag använder gängtejp eller loctite på mina skruvar till skivorna. Har efter jag började med det inte upplevt en glappande/lös skiva. Rekommenderas!

Skruvar till bromsskiva
cal skrev:
> Och skallens höjd är nog inte så jäkla viktig
> egentligen. Iaf. inte så som det ser ut på mina hojjar.

Hm, är det inte extremt tajt i fram? Om jag har normalhöjds-insexor på Z150:an så släpar de emot gaffelbenet precis så mycket att man kan köra med det, men det känns som en dålig idé. Det borde ju finnas nämnda extra låga att köpa hos favvo-skruv&mutter-pushern vid Thorildsplan, då behöver jag bara skruva torx (=slinta och hyvla knogar) en gång till - när de ska bort!

Skruvar till bromsskiva
Biltema har nått så ovanligt som galvade 12.9 sånna har jag kört på sen urminnes tider. en trevlig sak med 12.9 är att man slipper dra dem runda när man ska lossa dem då de är minst lika hårda som verktygen dock är de inte låga utan vanliga M6S så är där plattsproblem får du nog vända dig till sifvers som har MK6S 10.9 (låg kullrig skalle 2.2mm hög mot M6S 4mm)

Skruvar till bromsskiva
Rent instinktivt så känns det som en dålig ide att dra så hård skruv som 12.9 i aluminiumgängorna på ett nav. det är mycket bättre om skruven går sönder än att man drar gängpaj i ett dyrt nav.

Skruvar till bromsskiva
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Rent instinktivt så känns det som en dålig ide att
> dra så hård skruv som 12.9 i aluminiumgängorna på
> ett nav. det är mycket bättre om skruven går
> sönder än att man drar gängpaj i ett dyrt nav.
>
>

Det har ju mer med skruvaren än med skruven att göra.

Skruvar till bromsskiva
jag håller med alla som säger nej till torx.. blodvite går inte att undvika och har man smetat på den blåa locktiten så har du endast tur om du får bort dem efter ex antal år.

vanliga sexkants eller insexor är nästa investering..

Skruvar till bromsskiva
Äh, vad har ni emot Torx? Jag tycker Torx är ungefär 5.76 ggr bättre (svårare att förstöra) än insex som ju blir rundade bara man tittar på dem. Nä, Torx eller vanlig sexkant tack.

Skruvar till bromsskiva
Paja gängor i Alu fixar man att göra me en 8.8 skruv också.
Fördelen med 12.9 är just att insex kan fungera där man med en 8.8 nästan garanterat rundar skallen när den ska av efter en tid. Nackdelen med 12.9 är att de rostar på ytan.
Torx är klart mycket bättre än insex i hållbarhet.

/ Lars

Skruvar till bromsskiva
Egil skrev:

> Biltema har nått så ovanligt som galvade 12.9 .

Hehe. Kul att de har det. Anledningen att man inte galvar 12.9 är ju för att undvika
väteförsprödning. Undra vilka Biltema handlar av och om de skruvarna verkligen är så bra?

:)

Skruvar till bromsskiva
Rekomenderat åtdragningsmoment för en skivbromsskruv brukar väl vara 4-5 Nm. hade jag fått välja själv skulle jag köra med så mjuka skruvar som möjligt i den situationen. Men nu brukar de som följer med skivan funka rätt bra. =)

Skruvar till bromsskiva
Hade problem med för höga insexskruvskallar då de tog i min mx-comp.
Det löstes med en fil och en halvtimmas jobb.

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> Det har ju mer med skruvaren än med skruven att
> göra.

OBS!!! Fara: Nu blir jag supernördig!
Är det inte så att man rent teoretiskt ska ha lagom mjuk skruv beroende på det rekommenderade åtdragningsmomentet?
Meningen är väl att skruven skall töja sig lite lite granna när den skruvas in och på det sättet funka som en fjäder som hela tiden drar fast bromsskivan i navet.
Har man en för hård skruv kommer den inte att töja sig innan gängorna i navet går sönder och om man inte dragit tills skruven börjat töja sig kommer skruven inte att sitta lika bra och riskera att skaka loss.
I verkligheten kan man lösa detta med lite loctite.
Eller tänker jag fel o den ärade ingejörhappyitskaran?

Skruvar till bromsskiva
Skruven utgör en slags fjäder och ska förspännas till en viss grad för att fylla sin funktion. Denna förspänning åstadkommes m h a en gänga och dess stigning samt ett applicerat moment. Önskvärt är att för vanliga momentmonterade standardskruvar så förspänns skruven till drygt halva brottkraften (50-60% av min nominell skruvbrottkraft).

Önskvärt är också att de spänningskoncentrationer som åstadkommes kring förbandet är i paritet med hållfastheten hos de komponenter som monteras. Dock med det undantaget att skruven vid montering bör vara den vekaste komponenten.

Svårigheter med många av skruvförband är korta klämlängder och olika typer av ytbehandling som i vissa fall ger en oönskad sättning och i andra fall en låg mellan-yta-friktion hos förbandet. Ett skruvförbands skjuvhållfasthet ska ju vara baserad på applicerad klämkraft gånger friktionen i mellanytan hos de fogade komponenter och inte på skruvmaterialets skjuv- och/eller böjhållfasthet.

Skruvförbandet är i mångt och mycket ett friktionsförband, både vid montering och med avseende på dess skjuvhållfasthet. Förbandets tillförlitlighet mot haveri är dock avgörande och kan struktureras på följande sätt:

//T

Skruvar till bromsskiva
Tjena!

CykleCity har hopes låga insexskruvar.. Körde med dom innan nu har jag dock äckliga torx, men tänkre itne byta förens jag får en anledning att skruva av dom.. Itne skruva torx i onödan..

Tillbaka
Topp