Skum shim Sunrace 11s kasett

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Hej någon som har koll på denna shim?

Bytte kasetten på min CX. Svårt att hitta 105 kasetter nu i Covidtider (ville ha 11-32 alt 34). Jag hittade en Sunracekasett Csrs3 11-32 11s. Supersvårt att ställa in indexeringen men fått till det hjälpligt. Kedjan vill mot kuggarna på de två näst största kuggarna (skrapar i större kugg) alt om jag slackar vajern så skrapar det på näst minsta i minsta. Inte lika lätt att indexera som gamla kasetten.

Växelörat har jag dubbelkollat m verktyg o även växeln är rak.

Det hängde med en tunn shim/bricka till kasetten som man kan trä på bodyn bakom/framför eller emellan kasett eller enskilda kuggar. Den är tunnare än 1mm. Vad har denna Shim för funktion/ var ska den sitta?
Just nu har jag satt den mellan några av de mindre kuggarna för att lura indexeringen åt rätt håll.

Gissar att det funkat bättre med Shimano men nu får jag göra det bästa av situationen.

Skitkasett. Denna är det

Humor att kalla det en skitkassett när den inte är korrekt monterad.
Sätt pas kassetten utan spacer, bottnar låsringen / går kassetten fri från ekrarna? Då behöver du inte spacern. Om låsringen bottnar / kassetten glappar / den inte får fri ekrarna så lägger du spacern först, sen kassetten.

När jag först monterade kasetten satte jag den faktiskt direkt på bodyn. Att flytta tbx den kommer hjälpa noll med indexeringen så just denna kasett är (humor eller inte)nog en skitkassett. Jag har testat flytta runt shimsen (-et?) för att se ifall jag kunde få bättre indexering på det sättet. Aldrig haft problem att ställa in vxl på shimanokassett.

Lägger ingen värdering i Sunrace kvalitet då detta är den första jag testat, kanske ett måndagsex.

När nästa kasett åker på får jag väl facit. Med reservation att det är skit bakom spakarna.

Hur menar du att det kommer ändra noll på indexeringen? Om du har satt en 1mm spacer mellan dreven på kassetten blir det så klart knas eftersom du sabbar spacingen / positioneringen av dreven.
Givetvis får du justera in ändlägena med kassetten och spacer på rätt plats.
Sun Race kassetter funkar alldeles utmärkt.

Är resten av drivlinan 11s?
Behövs distansen för att kassetten skall kunna monteras utan glapp? Annars skippa.
Edit: Kan inte tänka mig att Sunrace har annan spacing än Shimano för samma delning. Då skulle de aldrig få sålt några kassetter.

Jodå. Rätt växel o ska passa med kasetten sett till max/min kapacitet osv. Jag har inte testat helt utan distansen. Det kan jag göra i helgen samt bakom kasetten igen. Testat med den närmats ekrarna och på två lägen i kasetten (där den sitter nu) tidigare.

Tog för andra gången och testade om växelörat verkligen var rakt när jag kom hem från jobbet idag. Testade först med växelöreverktyg. Rakt. Tog isär kedjan och kollade okulärt växel monterad utan kedja. Rakt. Dubbelkollade kedjelängden samtidigt (perfekt). Kollade igenom ändlägena, b-skruv o indexeringen och den funkar ok men lite skrapljud/antydan till spökväxling.

Känner mig lite som han i sällskapsresan som försöker dra igång en utombordare.

Nä, nu släpper jag detta för ikväll. Tack för tipsen och trevlig fredagkväll!

Hur menar du att det kommer ändra noll på indexeringen? Om du har satt en 1mm spacer mellan dreven på kassetten blir det så klart knas eftersom du sabbar spacingen / positioneringen av dreven.
Givetvis får du justera in ändlägena med kassetten och spacer på rätt plats.
Sun Race kassetter funkar alldeles utmärkt.
Jag började med den längst mot hjulet. Satte den i kasetten sen eftersom jag inte fick till i indexeringen annars. Trevlig helg

Jag köpte just den kassetten i höstas till trainern, Gjorde samma misstag som du men det löste sig när jag satte shimset innanför kassetten.

Nu har jag gjort 100 inomhusmil med den och det har funkat bra. Det är inte nån skitkassett. Kan mycket väl tänka mig en sådan när det är dags att byta på utehjulet.

Gnäll gnäll Glitch. Tacksam för dina tips men gaska upp dig, det är vår ute. Ifall du läser mina inlägg ser du att kasetten/spacern varit rätt monterad till att börja med. Sedan testade jag att flytta runt den i alla möjliga varianter innan jag startade denna tråd.

Hoppas hinna testa igen med spacern på rätt plats i helgen. Funkar det då kan det vara kombo av snett växelöra o fel placering sv spacern. Jag har finriktat växelörat en gång emellan spacerförflyttning. Strunt i den här tråden nu o ut och njut av vädret!

Gnäll gnäll Glitch. Tacksam för dina tips men gaska upp dig, det är vår ute. Ifall du läser mina inlägg ser du att kasetten/spacern varit rätt monterad till att börja med. Sedan testade jag att flytta runt den i alla möjliga varianter innan jag startade denna tråd.

Hoppas hinna testa igen med spacern på rätt plats i helgen. Funkar det då kan det vara kombo av snett växelöra o fel placering sv spacern. Jag har finriktat växelörat en gång emellan spacerförflyttning. Strunt i den här tråden nu o ut och njut av vädret!
Lägg upp lite bilder i stället på hur du gör.
Så här ser det mellan 105 kasset och en sunrace och här växlde jag kasseterna i mellan hjulen

Bilagor

• IMG_20210320_132127_1.jpg
    IMG_20210320_132127_1.jpg
    527.9 KB · Besök: 196
  • IMG_20210320_131556.jpg
    IMG_20210320_131556.jpg
    529.7 KB · Besök: 179
Senast ändrad:
Sunrace är skräp. Har en 11-50 eller nåt på mitt extrahjul och den är aningen felindexerad i skarven mellan inre modulen och resten. Växlar perfekt till den kommer till skarven och då blir avståndet lite fel, varpå felet följer med på resterande två drev. Konsekvensen är att man måste ha lite lite feljusterat på allt istället. När jag byter till hjulet med sramkassetten funkar allt bra igen.

Växel, kedja, kasetten, öra, vajer o hölje är nytt pga haveri tidigare i vintras.

Jag hann flytta tbx spacern o satte den mellan hjul o kasett idag. Justerade om växeln igen. Spacern är så pass tunn (typ som godset i en colaburk) att det inte gjorde så stor skillnad. Ska testcykla imorgon men tror tyvärr att det fortf är som förut. Det funkar men det rasslar lite antingen på näst största dreven alt näst minsta vilket är irriterande.

Jag tror faktiskt kassetten är lite dålig. Det är framförallt en kugg på minsta drevet som vill skrapa i när kedjan är på näst minsta drevet. För att få bort det måste jag spänna växelvajern så mycket att kedjan på näst största dreven i kassetten skrapar i större drev.

Ska ge detta några mil o se ifall kassetten gifter sig bättre med kedjan.

Annars blir det ny kassett. Kvarstår felet då så ställer jag mig i skamvrån!

Senast ändrad:
Växel, kedja, kasetten, öra, vajer o hölje är nytt pga haveri tidigare i vintras.

Jag hann flytta tbx spacern o satte den mellan hjul o kasett idag. Justerade om växeln igen. Spacern är så pass tunn (typ som godset i en colaburk) att det inte gjorde så stor skillnad. Ska testcykla imorgon men tror tyvärr att det fortf är som förut. Det funkar men det rasslar lite antingen på näst största dreven alt näst minsta vilket är irriterande.

Jag tror faktiskt kassetten är lite dålig. Det är framförallt en kugg på minsta drevet som vill skrapa i när kedjan är på näst minsta drevet. För att få bort det måste jag spänna växelvajern så mycket att näst största dreven i kassetten skrapar i större drev.

Hej.. Korrigera minsta drevet med tång eller vinkelhurva?? Inte första gången budgetprylar behöver lite verktygskärlek.... mvh borano20

Jag tror faktiskt kassetten är lite dålig. Det är framförallt en kugg på minsta drevet som vill skrapa i när kedjan är på näst minsta drevet. För att få bort det måste jag spänna växelvajern så mycket att kedjan på näst största dreven i kassetten skrapar i större drev.

Glappar kasseten när den är åtdragen.

Sunrace är skräp. Har en 11-50 eller nåt på mitt extrahjul och den är aningen felindexerad i skarven mellan inre modulen och resten. Växlar perfekt till den kommer till skarven och då blir avståndet lite fel, varpå felet följer med på resterande två drev. Konsekvensen är att man måste ha lite lite feljusterat på allt istället. När jag byter till hjulet med sramkassetten funkar allt bra igen.

Jo för Sram finns det inga trådar om med tappade tänder, böjda drev osv. ;-)

du tycks ju ha kollat det mesta, men är inte kassetten i sig ändå rätt osannolik som felkälla här...?

är kedjan rättvänd? rätt sort?? är de nya vajerhöljena tvärslipade i ändarna? sitter ändarna ordentligt nertryckta? nya vajern inkörd alt färdigsträckt? några extra tag med b-skruven? sliten övre trissa?

Det är inte så att kedjan och kassetten inte går ihop?

Min mtb levererades med Sunrace kassett och kmc kedja. Bytte till ny kmc nu inför våren som jag lyckades smälla av efter 2 mil, lyckades köra emot en sten..

Bytte då till Shimano kedja som jag hade liggandes och det funkade inte alls att få rätt växlarna länge då men Har gått hur smidigt som helst innan när det var kmc kedja.

Nu blev iof lösningen för mig att gå över på microspline och shimanos egna kassett. Men slog mig sen att jag nog dessutom läst någonstans om just problem med Sunrace och Shimanos kedjor.

Long shot här men kan de va annan spacing mellan kassetterna?
Testat lägga båda plant på ett bord och se om de är precis lika höga totalt sett?
Sett något om de förut på nå sunrace kassett.
Har kört sunrace/shimano om vartannat och inte märkt någon skillnad alls på varken mtb eller racern.

Senast ändrad:
Nu har jag gjort en ordentlig undersökning. Slutsatsen: Denna Sunracekasett är skit. Csrs3 heter den.

Det är felaktiga avstånd mellan dreven. Den går att använda men det är ett jäkla jobb att indexera, blir aldrig 100%.
Kom på att jag hade kvar min gamla Shimano 11-28 så jag testade med den. Funkade direkt. Det fanns dessutom spelrum i indexeringen så flera vajerspänningar funkade bra. Behövde inte ens ställa in växeln för att det skulle funka hyfsat.

Växeln är medium cage och klarar mellan 28-34 på största drevet. SR kasetten är 11-32.

Nu blev det en principsak att kolla detta. Sett till den tid jag har lagt på denna skitkassett hade jag kunnat köpa någon Dura-acevariant istället.

Sunrace som sådant kan säkert vara bra. Denna kasett är det dock inte.

Jag mätte upp kasetterna med skjutmått. Svårt att fota o mäta bra samtidigt. Måtten är därför inte 100% men tydligt att de fasta större dreven på SR har en annan tjockare sammanlagd bredd än motsvarande på SM. De tre lösa minsta dreven på SR är smalare än motsvarande på SM. Däri någonstans har SR fått fel indexering. Jag fulhackade det hela med att lägga shimmen mellan fasta o lösa dreven på SR. Nu släpper jag detta och cyklar vidare. Blir ny kasett så småningom.

Edit: Testade att kombinera de mindre SM dreven på SR kasetten också men det blev inte bättre.

.

Bilagor

• A9486672-9C33-4809-A328-2ED7360FCE0A.jpeg
    A9486672-9C33-4809-A328-2ED7360FCE0A.jpeg
    557.8 KB · Besök: 156
  • 94A38007-A755-4E96-8C5F-71238E944259.jpeg
    94A38007-A755-4E96-8C5F-71238E944259.jpeg
    576.4 KB · Besök: 150
  • 5CDD2C5A-3DD0-4444-BCDE-FF3EF4D50EE2.jpeg
    5CDD2C5A-3DD0-4444-BCDE-FF3EF4D50EE2.jpeg
    640.1 KB · Besök: 175
  • 754C86C8-E67A-49CA-B0FE-02E449A39F13.jpeg
    754C86C8-E67A-49CA-B0FE-02E449A39F13.jpeg
    641.4 KB · Besök: 156
Senast ändrad:
det ser ut som näst minsta drevet är felaktigt, har större spacer än de andra? den skall ju möjligen sas skjutas in i inre delen av tredje minsta drevet på liknande sätt som minsta brukar gå in i näst minsta. så felet kan eventuellt istället finnas där.

jag hade funderat på att slipa av en bit av spacerklacken på näst minsta drevet för att få jämna avstånd mellan dreven. är kassetten ny, och köpt där du kan reklamera är ju det ett alternativ. men det är nog mindre jobb att fixa till den.

att de minsta dreven har bredare gods i tänderna än de större dreven är standard.

Vad var det jag sade. Skräp. (y)

Tillbaka
Topp