Skydd till barn på mtb

Skydd till barn på mtb
Det här är min prioritetsordning, borde vara samma för en 7-åring, kanske?
1. Hjälm
2. Handskar
3. Knäskydd
4. Armbågsskydd

Skydd till barn på mtb
Suspensoar! Oavsett om d e tjej eller kille. Jätteviktigt!! Deras största problem e att halka av pedalerna o grensla röret. Tjejsuspensoar e annorlunda än killarnas.
Jag köpte även vadderade byxor för att skydda höfterna. De trillar ofta åt sidan med höftsmäll som följd.

Skydd till barn på mtb
Viktigt oxå att de lär sig att vurpa. Dvs hur man vurpar. Ett tips jag fick av dh-åkare var att dra in armar o ben; sträcker man ut lemmarna för att ta emot sig så är risken för benbrott större då d e större chans att man tar emot en sten lr stubbe lr liknande.

Skydd till barn på mtb
Lite fulmek men dottern vågar iaf cykla igen på sin frog. Önskar att jag tänkt på det direkt bara...

Bilagor

• IMG_0280.JPG
    IMG_0280.JPG
    489.9 KB · Besök: 557
Skydd till barn på mtb
kogoyo sa:
Freddie L sa:
ponx sa:
Lite fulmek men dottern vågar iaf cykla igen på sin frog. Önskar att jag tänkt på det direkt bara...
Smart! Som man hade på sin Bmx. Känns faktiskt som en rimligare och enklare lösning än susp.

Inte lika effektivt. Tjejsusp kostar ca 100-lappen. Pojksusp 70 kr på teamsportia.
Fast hur effektivt behöver det vara? Jag som själv cyklar i skogen med två barn (på cyklar som inte är för små) och har varit med på barnens Mtb-klubb-träningar med ibland +20 ungar på hojar som ibland är absolut för stora har liksom aldrig märkt att det är ett problem.

Skydd till barn på mtb
Beror på vanan. I början händer d såklart oftare. När tekniken infunnit sig så kanske dinte behövs, men då kan barnet själv göra avvägningen nytta vs komfort, o då finns skyddet om barnet vill ha. Mina barn har aldrig klagat på suspen (2 pojkar, 2 flickor) o de föredrar att ha den jämfört med smärtan en sån smäll orsakar, vilket de erfarit.

Skydd till barn på mtb
Motocross/dh-skydd finns t barn. Vet ej i sverige men går att hitta på ebay. Sök body armor jr eller children. Inte dyrt. Har för mig att det täcker solarplexus, inte mage. Hockeyskydd annars. Magmusklerna skyddar magen rätt bra, fast inte mot skrapsår.

Skydd till barn på mtb
En bekants barn avled efter att hon fått sitt styre i magen. Armbrott och dylikt känns som godtagbara skador i jämförelse. Är det skottsäker väst för barn som gäller då för att man ska känna sig trygg?

Skydd till barn på mtb

Vanlig öppen hjälm och handskar räcker långt. Små barn cyklar inte så snabbt och så får man låta bli att åka där det är vassa stenar etc. Nästa steg är knäskydd och fullfacehjälm, sen armbågsskydd. Knäskydd kan vara lurigt att hitta om dom ska vara bekväma när man trampar, äldsta grabben gillar gammaldags hårda långa DH-knäskydd bäst (se film ovan), men det krävs långkalsonger under om det inte ska skava. Yngsta grabben har ett par mjuka "deg" knäskydd.

Skydd till barn på mtb
Många barn cyklar omkring på cyklar utan pluggade styrändar.
För normal xc anser jag att barnen kan ha samma som vuxna, dvs hjälm och handskar samt en cykel som är iordning.

Skydd till barn på mtb
Jag funderar lite på att skaffa knä- och kanske armbågsskydd till 5-åringen som såklart kraschar en del i pumptracken. Är det någon som har tips på bekväma smidiga modeller?

Skydd till barn på mtb
Erik O sa:
Jag funderar lite på att skaffa knä- och kanske armbågsskydd till 5-åringen som såklart kraschar en del i pumptracken. Är det någon som har tips på bekväma smidiga modeller?

Mina använder skateboardskydden. Men bara vid dh, endast hjälm o handskar i skog. Funkar utmärkt. Lätt att hitta i secondhandaffären för under 100-lappen för en uppsättning. Se till att d e såna man trär på - sitter mycket bättre än såna med endast remmar.

Skydd till barn på mtb
Vill slå ett slag för glasögon som trea efter hjälm och handskar, vi cyklar mycket stig i grupp och då är det både stänk och grenar som kan träffa ögonen.

Har testat ett antal cykelglasögon för barn, både Uvex och BBB, men inga har passat mina barn (7 och 10 år). Lösningen blev glasögon till innebandy, Salming i vårt fall.

Har även testat att sätta vuxna armbågsskydd som knäskydd, men dottern vägrade ut sig fullständigt.

Skydd till barn på mtb
Erik O sa:

Jag har köpt skateboardskydd från Stadium till mina två busungar (2 och 6 år).
20180501_073340.jpg

Den minsta storleken är dock för stor för min tvååring så han använder armbågsskydd som knäskydd än så länge.

Dottern använder även handskar.

Fler bilder finns här:

http://happyride.se/forum/read.php/1/3333248/page=1

Skydd till barn på mtb
Min 5 åring drog i backen i bike parken och hjälmen, poc trabec, fick en rejäl smäll men gjorde sitt jobb. Jag blev lite skrämd och skaffa en full face poc coron. Jag gillar att den är designad för att tåla upprepade lättare slag för eps hjälmar spricker så lätt. Kanske lite onödigt med en 1.1 kg coron, finns fullface på 800g som säkert räckt. Såg att många körde med neck brace i bike parken och lite nojjog över nacken blir man ju då han har tung full face. Både trabec och coron sitt väldigt stadigt på hans huvud iallafall och han gillar att cykla i dem.

Skydd till barn på mtb
SafeSurfer sa:
Min 5 åring drog i backen i bike parken och hjälmen, poc trabec, fick en rejäl smäll men gjorde sitt jobb. Jag blev lite skrämd och skaffa en full face poc coron. Jag gillar att den är designad för att tåla upprepade lättare slag för eps hjälmar spricker så lätt. Kanske lite onödigt med en 1.1 kg coron, finns fullface på 800g som säkert räckt. Såg att många körde med neck brace i bike parken och lite nojjog över nacken blir man ju då han har tung full face. Både trabec och coron sitt väldigt stadigt på hans huvud iallafall och han gillar att cykla i dem.
1,1 kg hjälm på en femårings huvud är jättetungt. Min gissning är att en så tung hjälm riskerar göra mer skada än nytta i många typer av olyckor.

Skydd till barn på mtb
Jo det finns nog en sådan risk. Får fundera på om den får vänta lite. Dock är de flesta full face hjälmar rätt tunga även om några få är ner mot 800g.
Edit: 300-400 g är rätt stor skillnad ska erkännas

Senast ändrad:
Skydd till barn på mtb
Fullfacehjälmen Urge Drift väger ca 900 g och är ganska billig. Dessutom får man med massor av tuffa klistermärken att sätta på cykeln. Min son har faceplant-testat den flera gånger med bra resultat.

Skydd till barn på mtb
Min 4 åring kör med samma Stadium skydd sen köpte jag en fullface hjälm som är riktigt lätt för under 400:- som känns stabil. Cykelhjämsmaterial med avtagbart hakskydd från Kina som jag kan rekommendera. Härifrån: https://m.tomtop.com/p-y8959p.html

Bilagor

• IMG_20181220_114227.jpg
    IMG_20181220_114227.jpg
    219.7 KB · Besök: 846
  • IMG_20181220_114030.jpg
    IMG_20181220_114030.jpg
    136.8 KB · Besök: 527
Skydd till barn på mtb
Min son fick en Bell Super 2 R Mips när han fyllde 4 år.
Hjälmen är i stl XS och sitter väldigt bra på hans huvud. Väger knapp 700g.
Kostar åt helsike för mycket men å andra sidan så de 4-5 gångerna han landat på huvudet har jag inte ångrat mig.
Bell-hjälmen används mest bär vi stigcyklar eller besöker någon bike-park. Till hemmahjälm, slit-och-släng, har han även en vanlig öppen.

Skydd till barn på mtb
Min 4 åring fick en fullface hjälm för ett tag sedan och har bara tyckt det var häftigt med en sådan hjälm. Aldrig klagat på vikt, en billigare variant men har helt klart skyddad ansiktet någon gång.

Knäskydd och armbågsskydd från Biltema. Sitter inte så skönt men inga problem för honom att ha på sig.

Cykelhandskar som är lite skyddande i handflatan.

Aldrig klagats på skydd här utan bara blivit en vana om man skall ut på asfalt. Cykel, sparkcykel, skateboard eller kickbike.

Letar efter ett ryggskydd, eller helst en skyddsjacka men känns svårt att hitta så små. Nån som här nått mer tips än vad som skrivits ovan? Jag har letat bland cross skydd.

Skydd till barn på mtb
I hemmaskogen med småbackar:
1. Hjälm
2. Glasögon
3. Handskar
(4/5. Knäskydd armbågsskydd om inte för varmt och om det ska fokuseras på hopp i backe)

DH är en annan femma. Där åker riktig fullface på, och oavsett modell på FF så skulle jag aldrig köra sådan på mina barn utan nackskydd. Hjälmar är stora och relativt tunga ,samt kan med hakskyddet ge ganska stort moment mot barnens ofta lite svagare nackmuskler.
Vad gäller kraschjackor och riktiga benskydd så finns de för rätt små barn i motocross-butiker.

Skydd till barn på mtb
Barnen har ryggskydd från stadium. Får duga för cykel också om det behövs.
Tänkte kolla på ff innan grabben får för sig att testa skatebanor på hojen

Skydd till barn på mtb
I hemmaskogen med småbackar:
1. Hjälm
2. Glasögon
3. Handskar
(4/5. Knäskydd armbågsskydd om inte för varmt och om det ska fokuseras på hopp i backe)

DH är en annan femma. Där åker riktig fullface på, och oavsett modell på FF så skulle jag aldrig köra sådan på mina barn utan nackskydd. Hjälmar är stora och relativt tunga ,samt kan med hakskyddet ge ganska stort moment mot barnens ofta lite svagare nackmuskler.
Vad gäller kraschjackor och riktiga benskydd så finns de för rätt små barn i motocross-butiker.

DH är ju absolut inte aktuellt här ännu. Grabben tog bort stödhjulen får några veckor sedan. Men han kommer runt i pumptracken. Att FF absolut bör kombineras med nackskydd har jag inte tänkt...
Det är ju inte tal om några hopp här utan "tippar" ju de flesta vurpor och lätt hänt att skrapa ansiktet.

De flesta små barnen kör ju i endast cykelhjälm. Men jag vet att min son garanterat skulle skrapa upp sig de flesta dagarna då.

Känns som de minsta slyddsjackorna är från cirka 120 cm (total längd). Men kanske bara ett ryggskydd eller ett bröstskydd med ryggskydd som man bara hänger på.

Skydd till barn på mtb
Trodde jag skulle hitta nån enklare ff modell för pump o liknade men än så länge är detta den rimligaste

Obs. Ryggskyddet har vi 2st hemma. Ff surfar jag bara på

Skydd till barn på mtb
Ta inte bort glädjen och spontaniteten från rörelsen(aktiviteten). Jag vet inte, jag är f-n inte kvalificerad, hur barnen reagerar på fullface, neckbrace och skyddsjacka för att cykla, men inte blir det smidigt i vardagen iaf?

Barn skrapar sig, barn slår sig, bryter ben, bränner sig. Det hör väl till? Även vuxna som håller på med aktiviter involverande fart kommer skada sig, iofs.

När vi kört bikepark har mina barn använt ff och skydd. All annan cykling hjälm, handskar, glasögon. En avvägning av risk kontra signalvärde (det är inte farligt att cykla, det gör inget att man skrapar ett knä ibland) och smidighet i vardagen (”Pappa, var är min hjälm? Mina glasögon? Mina handskar?” Det räcker, ska det dessutom slarvas bort knä- och armbågs-skydd? Ha hjälp att montera ryggskyddet korrekt? Det blir inte roligt.)

Each to their own. Men den här tråden är inte den enda sanningen.

Tillbaka
Topp