Skydda billacken vid takräcke användning

Tengil84

Medlem
Hur gör ni gott folk för att skydda laken på taket på bilen när ni använder era takräcken, förutom att göra rent och torka bort smuts osv? Tar ni bort takräckena efter varje gång ni använt dom? Jag har precis köpt en ny bil som inte har dragkrok. Men jag har ett par thule takräcken som man klämmer fast i dörren och som ligger direkt mot taket. Men vill inte att nya bilen ska se ut som på bilden. Det vore ju skönt om takräckena fick sitta monterade över sommaren så har man flexibiliteten att slänga upp hojen på taket när man vill.

Bilagor

• Elegant-Hood-Bike-Rack-P78-In-Amazing-Home-Designing-Inspiration-with-Hood-Bike-Rack.jpg
    Elegant-Hood-Bike-Rack-P78-In-Amazing-Home-Designing-Inspiration-with-Hood-Bike-Rack.jpg
    40.4 KB · Besök: 211
Senast ändrad:
Jag har klippt en handduk i passande bitar som jag lägger under klämmorna vid dörrkanten, men såpass stora att de även täcker gummiytan av takrecket som står på taket. När jag monterar på/av takräcket så lägger jag en filt på taket, om jag måste göra det själv.

Köp räcken som är byggda för din modell, dom räcken jag sett som monteras direkt på lacken har gummiskydd. Gissar att thule har något schysst.

Jag har sett folk använda en tillklippt vettextrasa. Helikoptertejp känns dock som ett bättre alternativ.

Tejp borde vara mycket bättre. En trasa av valfritt slag kommer ju att bli skitig även under.

Senaste takräckena jag hade för icke rails skruvades i dolda gängade hål på takets ovansida. Foten stod i dropprännan där man ändå inte ser låt. Mycket smidig modellspeficik konstruktion.

nadderf sa:
Köp räcken som är byggda för din modell, dom räcken jag sett som monteras direkt på lacken har gummiskydd. Gissar att thule har något schysst.

Har sådana på bilen utan rails. Thule har olika "fötter" för olika bilmodeller. Det funkar bra, men jag har inte haft de på flera månader. Det skulle förvåna om det var ett problem.

Självfallet har jag dom modellanpassade gummifötterna monterade. Men det känns ändå sådär att sätta dom direkt mot lacken utan att sätta någon form av skydd eller liknande under. Min tanke är att det kommer in fukt, vägsalt, grus och annan fin parflikig skit under och repar lacken. Jag vill bara höra vad ni andra har för erfarenheter och tips.

Stumpy sa:
nadderf sa:

Har sådana på bilen utan rails. Thule har olika "fötter" för olika bilmodeller. Det funkar bra, men jag har inte haft de på flera månader. Det skulle förvåna om det var ett problem.

+1

Edit: Jo, jag har haft räckena på i flera månader. Eftersom bilstackaren var tvättad före montering blev det rena fläckar vid demontering. Annars syns det inte nåt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp